Arttu Marttila

Albumillinen sota-ajan kuvia

35 viestiä aiheessa

10 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Raimo, onko onnettomuustutkintaselostuksessa nämä samat kuvat, jotka vielä varmistaisivat, että sama tapaus? Kävin läpi kaikki Gauntlet-kaputit, ja niiden perusteella otaksun, että kuvat ovat juuri Alahärmästä. 
 

Jukka

Ole Jukka huoleti, päättelit tapauksen aivan oikein. Tässä vielä kuvasivu GT-403:n onnettomuustutkintakertomuksesta:

IMG_8923.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.9.2020 at 20.56, Arttu Marttila kirjoitti:

Tässä vielä kavalkadia konekuvista.

140.gif

 

Fiat G.50  FA-33 Kauhavalla talvella 1942-43. O. Tuominen matkalla Kokkolaan. 

lähde: Carl-Erik Bruun "Hävittäjälentolaivue 26"

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

 

Fiat G.50  FA-33 Kauhavalla talvella 1942-43. O. Tuomonen matkalla Kokkolaan. 

lähde: Carl-Erik Bruun "Hävittäjälentolaivue 26"

Tähän kirjoittaisin mielelläni seuraavan kommentin. Kun puhutaan Kokkolaan talvisin jatkosodan aikana suuntautuneista ja laskeutuneista lennoista, niin nämä lennot olivat koneiden huoltolentoja Kokkolassa evakossa olleelle Valtion Lentokonetehtaan alaosastolle VL 3. Se sijaitsi lähes keskustassa Pikiruukin rannassa. Koneet laskivat läheisen Kaupunginlahden jäälle ja rullasivat Pikiruukin rantaan. Pikiruukin sotilasalueen verkkoaidassa rannassa oli portti, josta lentäjät siirtyivät kävellen alueelle. Koneiden moottoreita huollettiin ja korjattiin Pikiruukissa. Talvella -42 mm. Oiva "Oippa" Tuominen kävi vastaavanlaisella lennolla Kokkolassa, laskeutuen samaiseen merenrantaan. Sitä ennen tai lähtiessään, en nyt muista kumminpäin se meni, hän lensi kaupungin päällä taitolentoesityksen kirkkaassa pakkassäässä, antaen kaupunkilaisille "ilmaisen" lentonäytöksen samalla. Koneena oli samanlainen Fiat. 

10 km kaupungista etelään ollutta Laajalahden leiri- ja apukenttää käytettiin vain kesäisin Lentosotakoulun leireihin ja kursseihin, eikä sinne lennetty talvisin. Poisiukien talvisodan aika, jolloin siellä oli varastoituna hallissa Kauhavalle pakko-otettuja siviilikoneita.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomestari Oiva "Oippa" Tuominen lähti FA-33:lla Malmilta Kuorevedelle 15.3.1942. Kuorevedellä sijainneella Ilmailuvarikolla asennettiin sukset pyörien tilalle 16.3. Seuraavana päivänä Tuominen/FA-33 jatkoivat Kauhavan kautta Kokkolaan. Mitä käsittivät ne "kokeilulennot" joita lennettiin Kokkolassa ajalla 19.-30.3., se on jäänyt epäselväksi? Sitten maaliskuun viimeisenä päivänä Tuominen palasi Kauhavan kautta takaisin Kuorevedelle, missä sukset vaihdettiin jälleen pyöriin 1.4. "Koneessa tehty väliaikainen suksien asennus".

EDIT. Jukan kertomus selvittääkin syyn moiseen lentoon.:thmbup:

Tehtyjä tankkauksia matkanvarrella:

IMG_9298.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Lentomestari Oiva "Oippa" Tuominen lähti FA-33:lla Malmilta Kuorevedelle 15.3.1942. Kuorevedellä sijainneella Ilmailuvarikolla asennettiin sukset pyörien tilalle 16.3. Seuraavana päivänä Tuominen/FA-33 jatkoivat Kauhavan kautta Kokkolaan. Mitä käsittivät ne "kokeilulennot" joita lennettiin Kokkolassa ajalla 19.-30.3., se on jäänyt epäselväksi? Sitten maaliskuun viimeisenä päivänä Tuominen palasi Kauhavan kautta takaisin Kuorevedelle, missä sukset vaihdettiin jälleen pyöriin 1.4. "Koneessa tehty väliaikainen suksien asennus".

EDIT. Jukan kertomus selvittääkin syyn moiseen lentoon.:thmbup:

Tehtyjä tankkauksia matkanvarrella:

 

Kiitokset Raimo dokumenteista. Ja täällä foorumilla oli jo aiemmin tähän Tuomisen FA-33 -lentoon liittyvää jutusteluakin. Laitoin tuolloin sivun Kokkolan VL 3:n sotapäiväkirjasta, jossa lentomestari O. Tuomisen lento on mainittu ja kone "33". Se löytyy täältä:

https://www.flightforum.fi/topic/32585-fiat-g50-ja-sukset/#comment-775465

edit: Markku korjasikin jo Fiat-kuvaan nimivirheen O. Tuomonen—> O. Tuominen. Bruunin kirjassa on siis ”painovirhe”. Eli tuo Kauhavan kuva liittyy juurikin tähän samaan maaliskuun -42 Kokkolassa käyntiin. Hieno juttu, että kuva on tallessa! Näin syntyperäisenä kokkolalaisena minulle mukava yllätys.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

edit: Markku korjasikin jo Fiat-kuvaan nimivirheen O. Tuomonen—> O. Tuominen. Bruunin kirjassa on siis ”painovirhe”. Eli tuo Kauhavan kuva liittyy juurikin tähän samaan maaliskuun -42 Kokkolassa käyntiin. Hieno juttu, että kuva on tallessa! Näin syntyperäisenä kokkolalaisena minulle mukava yllätys.

Jukka

Kyllä  tuo "Tuomonen" on aivan mun oma näppis/lukihäiriövirhe, Bruunin kirjassa lukee: "FA-33 Kauhavalla. Tuominen menossa Kokkolaan". Samalla sivulla FA-33:n kuvan alla on kuva vuoden 1942 joulunvietosta josta tein poikkitieteellisen päätelmä, että Oipan Kokkolakeikka ois ollut myös talvella 1942-43. Bruunin kirjan kuva on otettu vähän eri kulmasta kun tuo Artun postaama.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.9.2020 at 20.34, Arttu Marttila kirjoitti:

Fiatilla ja Hurricanella on ainakin lennetty, Fiat nyt toki olikin LeLv 26:n käytössä. Näinköhän tuosta FA-17:n kaputista löytyisi lisätietoa?

87.gif

 

Keskinen & Stenman SIH 25 "Hurricane & Gladiator" sivu 36: "2/LeLv 26:n kone HC-452 Kilpasillassa heinäkuussa 1943. peräsin kuuluu HC-455lle." 

Koneella saavutettu 2,5 ilmavoittoa: LLv 32, vänrikki E. Ruotsila 3.7.1941 I-153 7IAP., 15.7.1941 I-153 ja 8.1.1942 0,5 I-153   

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
Ilmvoittojen lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.10.2020 at 19.27, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Lentomestari Oiva "Oippa" Tuominen lähti FA-33:lla Malmilta Kuorevedelle 15.3.1942. Kuorevedellä sijainneella Ilmailuvarikolla asennettiin sukset pyörien tilalle 16.3. Seuraavana päivänä Tuominen/FA-33 jatkoivat Kauhavan kautta Kokkolaan. Mitä käsittivät ne "kokeilulennot" joita lennettiin Kokkolassa ajalla 19.-30.3., se on jäänyt epäselväksi? Sitten maaliskuun viimeisenä päivänä Tuominen palasi Kauhavan kautta takaisin Kuorevedelle, missä sukset vaihdettiin jälleen pyöriin 1.4. "Koneessa tehty väliaikainen suksien asennus".

EDIT. Jukan kertomus selvittääkin syyn moiseen lentoon.:thmbup:

Tehtyjä tankkauksia matkanvarrella:

IMG_9298.JPG

Ihan off-topic mutta kiitokset kaikille tästä viestiketjusta! Löytyi taas yhdelle mun  "konehuoneen" pienoismallille pala historiaa ja lentäjä.

Ja dokumenttejä! Suksi-Fiat G-50 FA-33 Kauhavalla / Kokkolassa, Oiva Tuominen

FullSizeRender (94).jpg

IMG_2365.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään