24 viestiä aiheessa

Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa mikä matkatoimisto käytti Spantaxia Helsinki-Málaga (HEL-AGP) lennoillaan? Lensin kyseisellä lentoyhtiöllä pienenä yksin, ja muistan yhdenkin lennon (juuri salmonella-tapauksen jälkeen), mutta en muista matkanjärjestäjää enkä tarkkaa vuosilukua. Ajankohta mahdollisesti 70-loppu tai 80-luvun alku (vuonna 1982 Spantaxilla tapahtui se AGP lento-onnettomuus).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oy Spies-Matkat Ab ainakin. Myymälä sijaitsi Annankadulla Helsingissä. Lentokone oli Spantaxin Convair CV-990 Coronado. Se oli tuolloin maailman nopein matkustajakone. Satuin olemaan mainitsemasi salmonellalennon kyydissä, mutta en saanut ripulia, koska en syönyt majoneesia.
 
Matkatoimiston perustaja Simon Spies muuten väitti, että 10 prosenttia tanskalaisista on saanut alkunsa spiesmatkalla.
 
:)  Esa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, kiitos tiedosta Esa!

Itse muistan siltä matkalta, että ennen lentoani (lensin yksin) äitini oli varoittanut salmonellatapauksesta, joten uskalsin kyseisellä lennolla juoda vain coca-colaa ja söin vain jälkiruoan. Vieläkin on tallella Spantaxin haarukka. :)

Satutko Esa muistamaan milloin tuo salmonellalento oli? Entä minä vuosina Spies käytti Spantaxia HEL-AGP?

Muistan kuuleeni tuon saman Simon Spiesin väittämän. Costa del Solin Spiesin kohdehenkilökunta oli myös aika värikästä porukkaa...

Ja "syntinen Torremolinos" ja possujuhlat myivät hyvin suomalaisille viikosta toiseen ;)

Keihäs- ja Seiväsmatkoilla tuli myös matkusteltua. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noihin aikoihin puhuttiin charterlentojen epävarmuudesta. 

Spantax päätti korjata tilanteen ja kutsui koneen täyteen lehtimiehiä Madridista Hampuriin.

Muuten meni oikein hyvin. Laskivat n. 5 mailia lyhyeksi ,väärälle kentälle. 

Kone piti tyhjentää  jakkarota myöten jotta saivat sen siirrettyä oikealle kentälle.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen.

Kuka muistaa millä lentoyhtiöllä Seiväsmatkat lensi väliä HEL-AGP/Helsinki-Málaga 1974-1977? Spearair se ei ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seiväsmatkat järjesti matkoja kai vain elokuusta joulukuuhun  vuonna 1976. Jokin kone oli TAE:n DC-8.  (Seiväsmatkojen konkurssihakemus jätettiin perjantaina 31.12.1976 klo 10.)

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Muuten meni oikein hyvin. Laskivat n. 5 mailia lyhyeksi ,väärälle kentälle. 

On siinä ollut Coronadossa jarrut kuumina, kun radan pituus oli vain 1360 metriä. Tästä varsin persoonallisesta Spantaxin johtajasta / kapteenista kerrottiin aikoinaan paljon muitakin tarinoita. Oli kerran tosi lähellä ettei yhden kerran löydetty itseämmekin ei vain väärältä kentältä, vaan myös väärästä maasta. Olin 1970-luvulla nuorena perämiehenä Austrian Airlinesilla ja oli lento Wienistä Eilattiin Israeliin, sille vanhalle kaupungin keskellä olevalle kentälle. Kippari lensi visuaaliolosuhteissa lähellä Egyptin rajaa alaspäin tarkoituksena liittyä myötätuuleen Eilatin vasempaan kierrokseen 03:lle. Perusosalla sanoin kipparille, että kiristä vähän kaartoa, tulee muuten karmean iso pussi finaaliin. Kippari siihen, että hyvinhän tämä menee ja jatkoi loivaa kaartoa. Hetken kuluttua hoksasin, että hän tähtääkin finaaliin Agaban kentän kiitoradalle 02, joka on siinä lähellä mutta Jordanian puolella. Hetken aikaa kävi kohtuullinen pulina ohjaamossa ja lopulta kippari uskoi minua ja IAL-karttaa ja laskeuduttiin onnellisesti Eilattiin. Kuultiin maassa, että olivat Air Francen kollegat tuupanneet Agabaan vastaavassa tilanteessa puoli vuotta aiemmin. Sattuu sitä paremmissakin piireissä.      

Seppo

12 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Spantaxin tapaus ollut joskus helmi-maaliskuussa Gran Kanarialla (LPA) 1976 myöskin ja koneena oli DC-8. Lähdin itse 15-16 vuotiaana seuraavana aamuna Mallorcalle Finskillä (Kar-Air DC-8 ja paluu Finski DC-10 ). Oliko siis jo toinen samanlainen tapaus jokunen vuosi myöhemmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

The New York Times February 27, 1976 kertoo Spantaxin ruokamyrkytyksestä.

Esa

Vastaavaa uutista tuli tavailtua Hesarista kun oltiin juuri joulun jälkeen palattu LPA:lta Coronadon kyydissä. Onneksi pöpö ei tainnut vielä silloin olla aktiivinen - en tosin maistanut majoneesia. Alla kuva paluumatkalta siivestä, jolla vuonna 1973 tiputettiin Iberian DC-9 Nantesin yläpuolella. Sen kun ois tienny koneella lennellessään niin ois varmaan jäänyt syömatta muutakin kun majoneesit :hmm:5f611da06c83f_LPA-HEL261275EC-BJC(3).jpg.3d6ca2c838a38ceddcb78f29e9bb077c.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Reijo Puumalainen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Reijo Puumalainen kirjoitti:

Alla kuva paluumatkalta siivestä, jolla vuonna 1973 tiputettiin Iberian DC-9 Nantesin yläpuolella.??

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko wikipediassa virhe? Lähinnä kun tuo penkkiluku 253 viittaa DC-8:aan ja kyseessä olisi ollut Coronado johon ei niin montaa matkaajaa mahtunut?

"On 20 February 1976 an epidemic of typhoid broke out on a flight from Helsinki, Finland to Las Palmas, Grand Canaria. One adult and one child died, and over two hundred of 253 passengers were hospitalized. Four flight crew members had typhoid infection which spread to passengers via egg salad served on board."

https://en.wikipedia.org/wiki/Spantax

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Timo Helenius kirjoitti:

Onko wikipediassa virhe? Lähinnä kun tuo penkkiluku 253 viittaa DC-8:aan ja kyseessä olisi ollut Coronado johon ei niin montaa matkaajaa mahtunut?

"On 20 February 1976 an epidemic of typhoid broke out on a flight from Helsinki, Finland to Las Palmas, Grand Canaria. One adult and one child died, and over two hundred of 253 passengers were hospitalized. Four flight crew members had typhoid infection which spread to passengers via egg salad served on board."

https://en.wikipedia.org/wiki/Spantax

Outo teksti sikälikin, että englanninkielisen Wikipedian artikkeli kirjoittaa vain suomalaisista, vaikka saastunutta ruokaa oli tarjoiltu yli 1000:lle eri maista kotoisin olevalle matkailijalle (MMM 1977), osalle paluulennoilla, jolloin sairastuivat kotimaissaan. Coronadoon ei 253 matkustajaa mahdu; jos konetyyppi ja matkustajien määrä ovat oikein, lentoja, jolla saastunutta ruokaa tarjoiltiin, on pakko olla ollut useita, käytännössä kaksi. Tuon ajan lehtiä vapaakappalekirjastossa tutkimalla asia varmaan selviäisi, jos netistä ei parempaa tietoa löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

253 pax on DC8. Muistan jostain lukeneeni, että 2600 pax "tarjoiltiin" salmonellamajoneesia, joista 5 kuoli (heistä 2 suomalaisia).

Málagan (AGP) 1982 vakavassa onnettomuudessa 394 pax 50 kuoli ja 110 joutui sairaalahoitoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomalaisia vuonna 1976 kuljettanut Spantaxin salmonellalento oli Helsingistä Las Palmasiin. Tuon wikipedian artikkelin luettuani uskon, että se oli pitkä kasi. Spantax yleensä lensi edestakainen ja kääntö oli Helsingissä. 
 
Muistojani ehkä sekoittaa se, että olen ollut Spantaxin kasien ja Coronadojen kyydissä. Lisäksi tunnen aivan erityistä lämpöä Coronadoon. Se oli Helsingin lentoasemalla viimeinen iso länsimainen suihkukone, joka savusi lentoonlädössä näyttävästi ja josta lähti tajuttoman kova repivä meteli. Aitoa petroolinhajuista menoa. 
 
 
:)    Esa
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomien mukaan Spantaxin ensimmäinen sairastumislento oli perjantaina 20.2.1976 (ensin yksi menomatkan lento), siinä oli  siis 253 matkustajaa. Myös paluulennolla oli sairastuneita. Menomatkan matkustajista sairastui n. 230 ja paluumatkalaisista n. 200. Muulla lennolla olleita länsisaksalaisia sairastui myös samoihin aikoihin. Myöhemmän lehden mukaan mahdollisesti saastunutta ruokaa oli kuitenkin tarjottu yli tuhannelle matkustajalle usealla lennolla. Saatu tauti oli hiirilavantauti. Saastunut ruoka oli lehden mukaan muna-majoneesisalaatti. Suomalainen 5-vuotias poika kuoli tautiin Kanariansaarilla.
(Aiemmin Spantax lennätti Y-matkojen suomalaisia asiakkaita ainakin joulukuussa 1968 Convair Coronadolla, "Seutulassa" oli silloin vielä puuterminaali pääterminaalina.)       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keihäsmatkat kai Spantaxin suuri käyttäjä oli, siis ennen Spearairin aikaa. Foorumilla varmaan on juttuja aiheesta, mutta kun haku on mikä on..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/16/2020 at 13.18, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Joo kiitokset Ilkka linkistä jonka unohdin liittää sitä EC-BJC:n vasemman siiven kolhaisua koskien. Palaten vielä matkan junailleeseen matkatoimistoon, joka oli tietty Spies tällä meidän matkalla.

Coronadossa oli kyllä jotain hohtoa, joka ei himmene vuosien saatossa vaan pikemminkin päin vastoin. Spantax uhmasi koneen korkeita käyttökustannuksia aikana jolloin laajarunkokoneet toivat kustannustehokkuutta lentomatkustamiseen. Tässä tyylinäyte LPA:lta joulukuulta 1979:

5f63b7cc92036_GCLP171279EC-CNH.jpg.a17add2e01330e940a71eaa2dfbe0ffe.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.9.2020 at 18.18, Simo Lallukka kirjoitti:

(Aiemmin Spantax lennätti Y-matkojen suomalaisia asiakkaita ainakin joulukuussa 1968 Convair Coronadolla, "Seutulassa" oli silloin vielä puuterminaali pääterminaalina.)       

Kyllä vaan! Minun piti lentää Spantaxilla Helsingistä Las Palmasiin muistaakseni 7.12.1968, mutta Y-matkat ei ollut saanut myytyä konetta täyteen. Niinpä meidät harvat suomalaiset matkustajat lennätettiin Finnairin koneella Tukholmaan, missä Spantaxin kone täyttyi ruotsalaisista matkustajista, ja lopulta lähti Las Palmasiin useita tunteja myöhässä. Tai ainakin me suomalaiset siis olimme pahasti myöhässä.

Paluulento kahden viikon kuluttua oli vain kaksi tuntia myöhässä ja suuntautui suoraan Helsinkiin, vaikka koneessa kaksi tuolia kolmesta oli tyhjiä. Y-matkat meni konkurssiin tammikuussa 1969.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Lassi Vakkilainen kirjoitti:

Kyllä vaan! Minun piti lentää Spantaxilla Helsingistä Las Palmasiin muistaakseni 7.12.1968, mutta Y-matkat ei ollut saanut myytyä konetta täyteen. Niinpä meidät harvat suomalaiset matkustajat lennätettiin Finnairin koneella Tukholmaan, missä Spantaxin kone täyttyi ruotsalaisista matkustajista, ja lopulta lähti Las Palmasiin useita tunteja myöhässä. Tai ainakin me suomalaiset siis olimme pahasti myöhässä.

Paluulento kahden viikon kuluttua oli vain kaksi tuntia myöhässä ja suuntautui suoraan Helsinkiin, vaikka koneessa kaksi tuolia kolmesta oli tyhjiä. Y-matkat meni konkurssiin tammikuussa 1969.

Hyvä tuuri, että matka ennen konkurssia. Spearair-ketjussa oli yksityiskohtana Spantaxin lentolippu ja jokin koneeseenmeno -lipuke. En ollut itse ko. matkalla, sukulaiseni oli.

 

https://www.flightforum.fi/topic/28593-spearair-tietoa-kenelläkään/?page=16#comment-774025

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään