Jari Allan Lappalainen

Haapsalu 10. elokuuta 1925

40 viestiä aiheessa

Turvaudutaanpa taas vanhaan hyvään Aero-lehteen, joka tietää kertoa, että kyseessä on eversti [Karl Birger] Helsingius, joka oli tuolloin Suomen sotilaslähettiläänä (eli sotilasasiamiehenä) Riikassa.

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Muista lähteistä vähän täydennystä Aero-lehden tietoihin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä tämä: huomioni kiinnittyi tuohon latvialaiseen upseeriin oikealla. Onko hänellä kuvassa Suomen Lentomerkki? Vähän heikkolaatuinen kuva... Löytyykö tästä mitään tietoa?

lat upseerit.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tähänkin kuvaan löytyy tietoa Aero-lehdestä; vasemmalta Latvian maalentodivisioonan adjutantti luutnantti Pukse, hävittäjälaivueen päällikkö kapteeni Jakubovam ja maalentodivisioonan päällikkö eversti Bachko.

Bachkolle myönnettin Suomen Lentomerkki (HC) 10.08.1925.

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Täydennetty lentomerkkitieto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jari, sinulla on ehkä vanhempi painos SLM-luettelosta? Bachko löytyy maaliskuu 1990 painoksesta.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tarpeeton "huuli"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on maaliskuun 1990 painos. Kyllä se siellä on, Honoris Causa, tosin ilman numeroa.

Jukka

 

1A239752-7EB8-4CF4-B5F4-7C40403F0731.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hittolainen Jukka ja Raimo, minun painoksessani Somersalon ja Clauson-Kaasin välistä puuttuu Bachko! Varmaan sitten vanhempi painos... Kiitoksia!  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan offtopic-rönsöilyä:

Eversti Jezups Bachkolla (1889-1946) oli vuonna 1925 hyvin merkittävä lentäjänura sekä takanaan että edessään. Hän oli Venäjän keisarikunnan tunnetuimpia lentäjiä (silloin hänen nimimuotonsa oli Iosif Stanislavovich Bashko), komentaen ensimmäisessä maailmansodassa Igor Sikorskin suunnittelmista nelimoottorisista pommikoneista muodostettua lento-osastoa. Hän suoritti itse noin 80 sotalentoa. Tammikuussa 1917 hän pääsi koneellaan jopa 5200 m korkeuteen (mikä sanotaan olleen silloinen maailmanennätys), ja elokuussa 1917 hänet ylennettiin everstiksi.

Marraskuun 1917 bolsheviikkivallankumouksen jälkeen Bachko liittyi Punailmavoimiin, ja osallistui edelleen Ilja Muromets-koneilla Venäjän sisällissotaan. Vuonna 1921 hän erosi palveluksesta terveyssyistä, ja palasi kotimaahansa.     

Itsenäistyneessä Latviassa Bachko liittyi taas lentojoukkoihin, ja nimitettiin 1938 Latvian sotilas- ja siviili- ilmailun komentajaksi. Latvian sovjetisoinnin jälkeen hän erosi palveluksesta elokuussa 1940 ”terveyssyistä”, ja kuoli Neuvostolatviassa 1946.

Ks. Latvian ilmailuhistorian nettisivuilla oleva elämänkerta:

http://latvianaviation.com/BB_Basko.html

mistä on jätetty pois palvelu Neuvostovenäjän Punailmavoimissa 1917-1921 (!), joka taas löytyy venäjänkielisestä wikipediasta:

https://ru.wikipedia.org/wiki/Башко,_Иосиф_Станиславович

Calle G.  

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Minullakin on maaliskuun 1990 painos. Kyllä se siellä on

Myös minulla on maaliskuun 1990 painos, mutta ainakin minun versiossa HC-osion kyseisen sivun 1/9 päivämäärä on 06.10.91. Siinä Bachko jo on. HC-osiota näyttää päivitetyn myöhemminkin, sillä sivuissa on eri päivämääriä.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.9.2020 at 15.03, Timo Partanen kirjoitti:

Erikoista, että osalla lentomerkki on vasemman rintataskun päällä ja osalla sen alapuolella. Luulisi asian olleen pukeutumisohjesäännössä määritelty. siksi ihmetyttää tuollainen "hutilointi". Luulisin, että oikea paikka on nimenomaan rintataskun  alapuolella.

Viittasin aikaisemmin sen aikaiseen ”suurpiirteisyyteen” lentomerkin sijoittelussa. Lentomerkin sijoitukseen oli kuitenkin myös annettu sääntö, joka sitten muuttui toiseksi. Tämäkin saattoi vaikuttaa merkin paikkaan rinnassa noina aikoina:


”Vaiheessa, jossa asetakissa oli vielä kahdeksan nappia, lentomerkin paikaksi määrättiin asetakissa rinnan vasen puoli, tarkemmin määritellen 6. ja 7. napin keskikohta. Myöhemmin paikaksi vakiintui vasemman rintataskun alapuoli.”


https://ilmailumuseo.fi/wp-content/uploads/2015/07/kokoelmat_12_2013.pdf

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhempi versio SLM:n saajista on näköjään Smithsonian Online Virtual Archives (SOVA) -sivulla. Viewerin sivut 5-11: http://edan.si.edu/slideshow/viewer/?eadrefid=NASM.2006.0034_ref2112

Arkistossa on myös muuta NASM:n Suomea käsittelevää materiaalia: https://sova.si.edu/details/NASM.2006.0034#ref2112

https://sova.si.edu/search?q=*&f=data_source:National Air and Space Museum Archives

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään