Jorma Laiho

Liikenteen museoiden kohtalo

65 viestiä aiheessa

Kiitos linkistä, mielenkiintoinen selvitys! Aika vahvasti yhdistymisen suuntaan ollaan tosiaan menossa:

”Suomen Ilmailumuseon ja Suomen Ilmavoimamuseon olisi käynnistettävä yhteistyöneuvottelut joiden lopputuloksena tulisi olla museotoiminnan jatkaminen uuden museosäätiön alaisuudessa. Järjestelyn lopputuloksena olisi n. 1,6 milj. euron budjetilla toimiva valtakunnallinen vastuumuseo, jossa vakinaisen henkilöstön vahvuus olisi 18,3 henkilötyövuotta ja joista museoammatillista henkilökuntaa 12. 

Suomen Ilmailumuseon roolina olisi tässä skenaariossa valtakunnallisen vastuumuseon näyttelykeskuksena toimiminen. Suomen Ilmavoimamuseon rooli olisi puolestaan uuden ilmailualan valtakunnallisen vastuumuseon kokoelmakeskuksena ja paikallisena näyttelytilana toimiminen.”

 

Samaan suuntaa ovat ehdotelleet myös aiemmat selvitykset aiheesta. Nykyinen museolaki antaa pontta suunnitelmille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollahan se sanotaan selkokielisesti:

5.5.7 Yhteenveto Suomen Ilmavoimamuseon ja Suomen Ilmailumuseon käynnistettävä yhteistyöneuvot-telut joiden lopputuloksena tulisi olla museotoiminnan jatkaminen uuden ilmailualan museosäätiön alaisuudessa. Järjestelyn lopputuloksena olisi n. 1,6 milj. euron budje-tilla uuden museosäätiön alaisuudessa toimiva valtakunnallinen vastuumuseo, jossa vakinaisen henkilöstön vahvuus olisi 18,3 henkilötyövuotta ja joista museoammatillista henkilökuntaa 12. Samaan lopputulokseen on päädytty myös Suomen Ilmailumuseon keväällä 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksella teettämässä ilmailumu-seoselvityksessä (projektipäällikkö Anni Antila, Mobilia).Uudessa museosäätiössä Suomen Ilmavoimamuseon rooli olisi uuden ilmailualan val-takunnallisen vastuumuseon kokoelmakeskuksena ja paikallisena näyttelytilana toimi-minen Tikkakoskella. Suomen Ilmailumuseon roolina olisi puolestaan valtakunnallisen vastuumuseon näyttelykeskuksena toimiminen Vantaalla. Hyvä ratkaisu olisi se, että museot yhdistyvät ja niistä muodostetaan uusi valtakunnal-linen ilmailun alan vastuumuseo. Silloin sen käytössä oleva kokoelmakeskus voisi saada OKM:n vuokratukea, jota saavat kaikki muutkin Senaatin tiloissa olevat valta-kunnalliset vastuumuseot (Sarka, Siida, Designmuseo, Arkkitehtuurimuseo). Tuki kat-taa niillä periaatteessa kaikki Senaatille maksettavat vuokrat. Tikkakosken kokoelmakeskuslaajennus voitaisiin rakentaa Senaatin rahoittamana. Senaatti omistaa jo valmiiksi vanhan IVM:n kiinteistön. Jos lisäneliöitä tulisi 9 500 m2, olisi kokonaispinta-ala 14 000 m2. Mikäli vuokrataso olisi samaa luokkaa kuin nykyään eli jotain 3,3 e/m2/kk, olisi vuosivuokra koko 14 000 neliön rakennuksesta 560 000 eu-roa. IVM jää vuoden 2022 alusta ilmeisesti pois Puolustusvoimien vuokratuen piiristä, joten valtakunnalliselle vastuumuseolle maksettava vuokratuki voisi olla yksi ratkaisu-malli kiinteistömenojen rahoitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempaa ratkaisua tuskin löytyy, iso peukku hankkeelle. Toivottavasti etenee maaliin, yli 50 vuottahan tätä yhdistymistä on jo pyöritelty.... Vilmu ykkönen, Vilmu kakkonen ja olkoon tämä nyt sitten Vilmu kolmonen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen selvitys on selvityksen tekijän näkemys tulevaisuudesta, eikä ilmailumuseoiden yhteinen. Käytännössä tuossa on ajatuksena, että suurin osa Ilmavoimamuseon näyttelystä muutetaan ilmailumuseoiden yhteiseksi varastotilaksi, jonka yhteydessä olisi pieni vaihtuva näyttely, näkemmässäni luonnoksessa ehkä noin kolmannes nykyisestä. Rakennettava laajennus korvaisi vain nykyiset surkeat varastotilat. Vantaalle jäisi sitten ainoa oikea ilmailumuseo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Mika Rautasaari kirjoitti:

suurin osa Ilmavoimamuseon näyttelystä muutetaan ilmailumuseoiden yhteiseksi varastotilaksi, jonka yhteydessä olisi pieni vaihtuva näyttely,

Eli Sotamuseon kohtalo?

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Eli Sotamuseon kohtalo?

Rodney

Jotakin sinnepäin. Onko tässä tavoiteltu hyvää vai halpaa ratkaisua niin sitä voi kukin miettiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Topi toteaa, että parempaa ratkaisua tuskin löytyy. Mika R. kysyy onko haluttu hyvää vai halpaa.

Minusta selvitys kuitenkin kuvaa hyvin tämän hetkisen ongelman. Itse olen toiminut hyvinkin aktiivisesti Lahden Mastolan eli radio- ja tv-museon parissa. Se pystyy osittain rahoittamaan toimintaansa vuokraamalla mastotilaa ja on siitä erikoinen museo. Lahden kaupunki on myös merkittävä tukija, muut enemmänkin aatteesta mukana. Sen toimintaa uhkaa nyt LVM:n avustuksen poistuminen. Sillä rahalla on saatu osittain mastot edes maalattua. Samalla alalla Salon elektroniikkamuseo kituu jo. 

Nyt valtio haluaa luopua vähän kaikesta ja ilmailukokoelmia on siis kaksi isoa ja muutama hyvin pieni. Jotakin on nyt tehtävä tai touhu siirtyy verkkoon virtuaaliseksi.

Onko foorumilla rakentavia ehdotuksia ? Kaikkea ei voi pitää näytillä.

Muistakaa, että yksikään museo ei pysy pystyssä pääsylipputuloilla. Kiinnitti muuten huomiota, että Ilmavoimamuseon kävijöistä peräti neljäsosa on ilmaisia kävijöitä. Suomesta puuttuu hyvät sponsorit. Tosin Woikoski pitää sinnikkäästi yllä Safir-laivuetta ! Siitä pitäisi joku kunnianosoitus kyllä myöntää.

Museoiden lisäksi on tarinoiden tallentaminen tärkeää. Tässä onkin eräs tehtävä foorumille ! Miten säilömme täällä kerätyn tiedon?

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museoiden välinen yhteistyö on nykyisin saumatonta, luonnollinen jatkumo olisi tietysti viimenkin yhdistää voimat. Tilanne on sekä varastoinnin että näyttelyrakentamisen kannalta otollinen, koska Suomen Ilmaisumuseo on saamassa uuden museorakennuksen, eli näyttelytilan, lähivuosina käyttöönsä. Samalla luultavasti museon varastotila pienenee oleellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.9.2020 at 18.11, Mika Rautasaari kirjoitti:

Jotakin sinnepäin. Onko tässä tavoiteltu hyvää vai halpaa ratkaisua niin sitä voi kukin miettiä.

Jos ajatellaan asiaa museohierakian kannalta, niin ratkaisu on hyvä. Halpa se ei ole missään tapauksessa.

Suomen Ilmailumuseo on valtakunnallinen erikoismuseo, https://www.museoliitto.fi/mikamuseo/erikoismuseot (joka vertautuu julkisen rahan puolesta maakuntamuseoihin) https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190314 mikä museogenressä tarkoittaa sitä, että valtiovalta on jo nyt hyväksynyt tietyn kustannustason, millä se tukee ilmailun historian tallentamista.

Voimien yhdistämisellä selvityshenkilö mielestäni selvästi osoittaa, että nyt ko. rahamäärää  (verovarojen kohdentamista) pystytään kasvattamaan omistuspohjaa laajentamalla. Eli perustetaan uusi säätiö, (jonka hallinnossa on mukana ihmisiä niin Keski-Suomesta kuin Pääkaupunkiseudulta). Samalla museoiden (lue erityisesti Ilmavoimamuseo) toiminta pystytään turvaamaan myös jatkossa.

Rodi nosti jo tuossa edellä pöydälle Sotamuseon kohtalon. Käytännössä Sotamuseon kokoelmien esineistöstä suurimman osan omistaa valtio, tai lainsäädännön puolesta isoin osin (sotaromu) ehkä Puolustusministeriö? Tällä tavalla sotakoneet vertautuvat myös ilmailumuseoiden osalta, eli tällä hetkellä ne ovat deponoitu joko Tikkakoskelle tai Vantaalle. Eikä koneiden omistaja haluaisi tietenkään maksaa mitään niiden säilyttämisestä! Toisaalta museointiasiat eivät myöskään ole Puolustusministeriön osaamisen ydinaluetta 😂

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tässä LVM:n liikennealan museoselvityksessäkin todetaan, suomalaisten ilmailumuseoiden tilanteesta on tänä vuonna tehty toinen, huomattavasti perusteellisempi selvitys.  Tässä LVM:n julkaisussa on lähinnä vain referoitu tuota toista, samanaikaisesti tekeillä ollutta selvitystä.  Siellä nämä ilmailumuseoiden tilanteet ja selvityshenkilön ehdotukset on avattu paljon perusteellisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.9.2020 at 10.35, Jorma Laiho kirjoitti:

Kiinnitti muuten huomiota, että Ilmavoimamuseon kävijöistä peräti neljäsosa on ilmaisia kävijöitä.

Tuo on muuten erittäin hyvä lukema, kuten tuosta selvityksestä ilmenee niin liikenteen ja viestinnän museoissa keskimäärin lähes puolet on ilmaiskävijöitä ja suuressa osassa Jyväskylän muita museoita ilmaiskävijöiden määrä taitaa olla jotain 80% luokkaa.

13 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Voimien yhdistämisellä selvityshenkilö mielestäni selvästi osoittaa, että nyt ko. rahamäärää  (verovarojen kohdentamista) pystytään kasvattamaan omistuspohjaa laajentamalla. Eli perustetaan uusi säätiö, (jonka hallinnossa on mukana ihmisiä niin Keski-Suomesta kuin Pääkaupunkiseudulta). Samalla museoiden (lue erityisesti Ilmavoimamuseo) toiminta pystytään turvaamaan myös jatkossa

Paperilla kaikki näyttää ja kuulostaa hyvältä, mutta minulle tulee ainakin mieleen tästä seuraavat asiat:

- Osaamista ei voi yhdistää ilman että molempien henkilökunta on saman katon alla ja matalapalkka-aloilla työn perässä ei suurta intoa muuttaa, joten se osaaminen, joka Tikkakoskelle on vuosikymmenten saatossa kertynyt, häviäisi kun museot yhdistyisi. Väitän, että jotain osaamista siellä on, koska pikkubudjetin syrjäkylän museo ei saisi varmaankaan sitä kotimaista ja kansainvälistä arvostusta jos jotain ei siellä tehtäisi erityisen oikein.

- Pieni paikallisnäyttely ei varmastikaan keräisi nykysen kaltaisia kävijämääriä, joten voiko nykyisiä budjetteja laskea suoraan yhteen kun toisen kävijämäärät romahtaa? Vantaalla olisi kuitenkin täydet edellytykset kasvattaa kävijämääräänsä uuden museon myötä nykyiselläkin kokoelmallaan, ilman että Tikkakosken kokoelman helmiä tarvitsisi "ryöstää".

Hyvä ratkaisu minusta tarkoittaisi, että molempien museoiden erityisosaaminen tunnustetaan ja niitä kehitetään nykyisillä paikoillaan päällekkäisyyttä välttäen. Kehittämiskohteita on helppo nimetä lukuisia, mutta on myös hyväksyttävä että pienillä resursseilla asiat ottavat aikaa. Halpa ratkaisu on että lyödään luvut tiskiin ja nopeasti summataan, että tehdään Tikkakoskesta Vantaan varasto, jotta Vantaalle saadaan mahdollisimman pieni ja sievä näyttely, eikä turhia tunteilla katosiko jotain matkalla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Mika Rautasaari kirjoitti:

Tuo on muuten erittäin hyvä lukema, kuten tuosta selvityksestä ilmenee niin liikenteen ja viestinnän museoissa keskimäärin lähes puolet on ilmaiskävijöitä ja suuressa osassa Jyväskylän muita museoita ilmaiskävijöiden määrä taitaa olla jotain 80% luokkaa.

Paperilla kaikki näyttää ja kuulostaa hyvältä, mutta minulle tulee ainakin mieleen tästä seuraavat asiat:

- Osaamista ei voi yhdistää ilman että molempien henkilökunta on saman katon alla ja matalapalkka-aloilla työn perässä ei suurta intoa muuttaa, joten se osaaminen, joka Tikkakoskelle on vuosikymmenten saatossa kertynyt, häviäisi kun museot yhdistyisi. Väitän, että jotain osaamista siellä on, koska pikkubudjetin syrjäkylän museo ei saisi varmaankaan sitä kotimaista ja kansainvälistä arvostusta jos jotain ei siellä tehtäisi erityisen oikein.

- Pieni paikallisnäyttely ei varmastikaan keräisi nykysen kaltaisia kävijämääriä, joten voiko nykyisiä budjetteja laskea suoraan yhteen kun toisen kävijämäärät romahtaa? Vantaalla olisi kuitenkin täydet edellytykset kasvattaa kävijämääräänsä uuden museon myötä nykyiselläkin kokoelmallaan, ilman että Tikkakosken kokoelman helmiä tarvitsisi "ryöstää".

Hyvä ratkaisu minusta tarkoittaisi, että molempien museoiden erityisosaaminen tunnustetaan ja niitä kehitetään nykyisillä paikoillaan päällekkäisyyttä välttäen. Kehittämiskohteita on helppo nimetä lukuisia, mutta on myös hyväksyttävä että pienillä resursseilla asiat ottavat aikaa. Halpa ratkaisu on että lyödään luvut tiskiin ja nopeasti summataan, että tehdään Tikkakoskesta Vantaan varasto, jotta Vantaalle saadaan mahdollisimman pieni ja sievä näyttely, eikä turhia tunteilla katosiko jotain matkalla.

Joo, ja ilmaiskäviöiden määrä voidaan myös helposti kasvattaa 100% poistamalla pääsymaksu, jossain päin maailmaa näin on jo tehty.

Ei kai osaaminen ole katosta (paikkakunnasta) kiinni? Osaaminen syntyy museoalalle yliopistoissa, sitä saa rahalla myös matalapalkka-aloille. Ja rahastahan tässä on kysymys, erityisesti Ilmavoimamuseon kannattaa olla nyt hereillä. Suomen Ilmalumuseon talous on tietyllä tavalla sementoitu tuon valtakunnallinen erikoismuseo statuksen myötä. Osaaminen museoiden vapaaehtoisryhmien osalta on tietysti paikallista, eikä niiden asema ole mielestäni uhattuna, paitsi jos Vantaan uuteen museoon ei tule työpajatiloja?

Mitä tarkoitat erityisosaamisella? en oikein saa kiinni tästä. Molemmissa museoissa tiedetään kuinka säilyttää esineistö ja osataan varmasti rutiininomaisesti perusjutut: museoturvallisuus, arkistointi, digitointi, konservointi... jne. Vantaan näyttelystä ei voi tulla pientä, sievä kuitenkin toivottavasti ;).

Heitän tähän loppuun ennustuksen: covid19 syö tulevaisuudessa myös museoiden rahoituspohjaa julkisen rahan osalta.

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heittoni ilmaisista kävijöistä oli ehkä huono. Totta on, että näin on muuallakin.  Toki siellä käy koululaisryhmiä, veteraaneja jne...

Pelkät pääsylipputulot eivät riitä mihinkään edes näillä kävijämäärillä. Tätä koitan korostaa.  Mutta kuitenkin....Museokortin vaikutushan näkyy.

Ilmailusta kiinnostuneet turistit toki käyvät näissä. Niin minäkin ulkomailla. Mutta ei ne rahaa tuo. Ulkomailla parhaat museot tuntuvat olevan jonkun pohatan suojeluksessa. Täälläkin on niiden vaikeuksista kirjoiteltu.

Pienistä puroistakin toki on rahaa otettava. Niinpä ohi Tikkakoskella kulkiessani käyn aina vilauttamassa museokorttia ja juon  munkkikahvit. Ja aina siellä jotain hauskaa löytää.

Topin ennuste rahapulasta on enemmän kuin ennustus. Se on jo totta.

Mutta kertokaa, mikä olisi se hyvä ratkaisu. Hulppeat museot molemmissa pitäjissä ? Mutta mikä on silloin rahan lähde ?

pitääkö ”koko sarja” olla jatkuvasti näytteillä. Hauska esimerkki pienemmässä mittakaavassa tästä on kotimaiset radiomuseot. Melkoisia varastoja. 

Olisiko mahdollista pitää hiukan enemmän vaihtuvia , ehkä pienempiä näyttelyjä molemmilla paikkakunnilla. Ilmavoimat on voimakkaasti keskittänyt toimintaa Jyväskylän alueelle. Sen sijaan nämä paljon tilaa vievät kunnostus- ja varastotilat sekä tutkimus olisi yhdessä paikassa ? Mutta se rahan lähde.....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heittona prosenttiosuus oli hyvä, ja se on tarpeelista tiedostaa kun rahasta puhutaan. Pelkään pahoin, että merimuseon kaltainen hulppeus jää tälläkin kertaa toteutumatta, mutta lets sii. Vantaa rahoittajana ei ole ollut hyvä kaupunki, mutta nyt tilanteeseen on saatu jonkinmoinen korjausliike. Sijaintinsa puolesta Vantaa on tietysti ylivertainen Tikkakoskeen verattuna, katsoi sijaintia sitten kansallisesti tai kansainvälisesti värittynein lasein.

Ilmailumuseot Suomessa ovat tällä hetkellä varastohalleja, museon tehtävänä on säilyttää sen kontolle asetettua elämisen alaa, jakaa tietoa yleisölle ja tuottaa elämyksiä vierailijoille. Yleensä museot esittelevät näyttelyissään vain murto-osan kokoelmistaan, ilmailumuseoissa asia on ollut pakon edessä toisin, mutta onko niin oltava myös tulevaisuudessa? Häviääkö elämys konepaljouden alle? Onko itse museorakennuksen oltava elämys? Rahapula on jatkuvaa, mutta onko varallisuusrajoitteisuuden oltava pysyvää, voitaisiinko se saada siedettävälle tasolle yhdistämällä museot, vai olisimmeko entistäkin parempia kaivautumalla nykytilaa syvemmälle poteroihin? 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Heittoni ilmaisista kävijöistä oli ehkä huono. Totta on, että näin on muuallakin.  Toki siellä käy koululaisryhmiä, veteraaneja jne...

Pelkät pääsylipputulot eivät riitä mihinkään edes näillä kävijämäärillä. Tätä koitan korostaa.  Mutta kuitenkin....Museokortin vaikutushan näkyy.

Ilmailusta kiinnostuneet turistit toki käyvät näissä. Niin minäkin ulkomailla. Mutta ei ne rahaa tuo. Ulkomailla parhaat museot tuntuvat olevan jonkun pohatan suojeluksessa. Täälläkin on niiden vaikeuksista kirjoiteltu.

Pienistä puroistakin toki on rahaa otettava. Niinpä ohi Tikkakoskella kulkiessani käyn aina vilauttamassa museokorttia ja juon  munkkikahvit. Ja aina siellä jotain hauskaa löytää.

Topin ennuste rahapulasta on enemmän kuin ennustus. Se on jo totta.

Mutta kertokaa, mikä olisi se hyvä ratkaisu. Hulppeat museot molemmissa pitäjissä ? Mutta mikä on silloin rahan lähde ?

pitääkö ”koko sarja” olla jatkuvasti näytteillä. Hauska esimerkki pienemmässä mittakaavassa tästä on kotimaiset radiomuseot. Melkoisia varastoja. 

Olisiko mahdollista pitää hiukan enemmän vaihtuvia , ehkä pienempiä näyttelyjä molemmilla paikkakunnilla. Ilmavoimat on voimakkaasti keskittänyt toimintaa Jyväskylän alueelle. Sen sijaan nämä paljon tilaa vievät kunnostus- ja varastotilat sekä tutkimus olisi yhdessä paikassa ? Mutta se rahan lähde.....

 

Oleellisempaa kuin maksaneiden kävijöiden osuus, on museon koko oman rahoituksen osuus kokonaismenoista.  Musoilla on muitakin omia tuloja kuin vain pääsyliput. Tämä käy entistäkin tärkeämmäksi, kun julkinen rahoitus tullee tulevina vuosina vähenemään esim. jo pelkästään rahapelituottojen ehtyessä.  Suomalaisten kaikkien ammattimaisten museoiden keskimääräinen oman rahoituksen osuus on pyörinyt siellä 15 % tuntumassa.  Surkea saavutus!  Molemmat ilmailumuseot ovat olleet yli keskiarvon ja Vantaalla on 2010 -luvulla päästy usein jopa reilusti yli 50 prosentin.  

Näitä museoselvityksiä on tällä vuosituhannella tehty enemmän tai vähemmän OKM:n vetoisesti ainakin jo viisi kpl. Kaikissa on päädytty ilmailumuseoiden eriasteiseeen, konkreettisen yhteistyön tiivistämiseen.  Viimeissä kolmessa raportissa ykkösjuttu on ollut ilmailun valtakunnallisten museokokoelmien säilyvyyden turvaaminen, mikä onkin tietty museoiden olemassaolon päällimmäinen tarkoitus. Lisäksi päälle ovat kaatuneet Vantaan akuutti tilakysymys, Tikkakosken tilakustannusten maksanta ja vapaaehtoisvoimin ylläpidettyjen pienten museoiden tulevaisuus.  Mitä pidemmälle aika on kulunut, sitä isompi haaste on rahoittajien sylissä.

Kun on käytännössä varmaa, että julkinen rahoitus tulee ehtymään, niin viimekädessä pääasiallinen rahoittaja OKM tekee kyllä ihan itsenäisesti päätökset museoiden puolesta, jos yksimielisyyttä ratkaisuista ei löydy.  Miksi OKM rahoittaisi kahta ammattimaista ilmailumuseo-organisaatiota, jos rahat ei tahdo riittää edes yhteen?  Päätöksiä vauhdittaa vielä sekin fakta, että kokoelmien merkittävintä omistajaa Puolustusvoimia ei voisi vähempää kiinnostaa oman historiansa säilyminen.  Ovat käytännössä ulkoistaneet historiansa yksityisten säätiöiden ja vapaaehtoisten kontolle ilman mitään pysyvämpää vastuuta rahoituksesta.  Samaan kylmään käytäntöön siirtyi hiljattain myös LVM virastouudistuksensa myötä, jättäen omat liikennealan museonsa (Mobilia, Rautatiemuseo) tyhjän päälle.  Siksihän tuo liikennealan museoiden selvitys nyt tehtiin.  Onnekseen Suomen Ilmailumuseo ei ehtinyt koskaan edes päästä tuohon LVM:n rahoittamaan porukkaan...

"Hulppeita" museoita ei varmaan nähdä kummassakaan pitäjässä.  Vantaan kaupungin korjausliikkeestäkään en olisi niin vakuuttunut, ennen kuin näen heidän oikeasti sitovat rahoituspäätöksensä.

Topi; valtakunnalliset erikoismuseot (VEM) ovat jo historiaa.  Nyttemmin käsitteenä on valtakunnallinen vastuumuseo, joita on tuo 17 kpl.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museotoimintaa ei tosiaan pidetä ydintoimintana sen paremmin Ilmavoimissa kuin Yleisradiossa. Säätiöt ja intohimoiset harrastajat pitävät perinteitä yllä.

Aivan kaikkea ei voi myöskään säilöä. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
42 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Museotoimintaa ei tosiaan pidetä ydintoimintana sen paremmin Ilmavoimissa

Toista se oli 1950-luvulla, kun Ilmavoimien ydintoimintakin oli kaluston puolesta museotasolla.

Rodney :cool: 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minutes ago, Jorma Kosonen said:

Toista se oli 1950-luvulla, kun Ilmavoimien ydintoimintakin oli kaluston puolesta museotasolla.

Rodney :cool: 

No, nykyään voi sanoa samaa siviilipuolella. Jos 50-luvulla Ilmavoimissa kaluston ykkösketju oli noin 10 vuotta vanhaa, niin vilkaisu useimpiin hangaareihin osoittaa siviilipuolen GA-kaluston keski-iäksi noin 50 vuotta Zessnoineen ja Piippereineen.  ;):hmm::'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Museotoimintaa ei tosiaan pidetä ydintoimintana sen paremmin Ilmavoimissa kuin Yleisradiossa. Säätiöt ja intohimoiset harrastajat pitävät perinteitä yllä.

Aivan kaikkea ei voi myöskään säilöä. 

 

Puolustusvoimien tai vaikkapa lentoyhtiöiden ydintoiminnaksi tuskin kukaan on museotoimintaa vaatimassakaan.  Mutta useista ja monista Suomea pienemmistäkin maista kyllä löytyy esimerkkejä tyylikäistä ratkaisuista, joissa ilmailun historiaa arvostetaan siinä missä muutakin kansallista kulttuuriperintöä.  Meillä näin ei valitettavasti ole.

Ja joo, monille ehkä yllätyksenä, ammattimuseoiden tehtävänä ei tosiaankaan ole säilöä "aivan kaikkea".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Mitä tarkoitat erityisosaamisella? en oikein saa kiinni tästä. Molemmissa museoissa tiedetään kuinka säilyttää esineistö ja osataan varmasti rutiininomaisesti perusjutut: museoturvallisuus, arkistointi, digitointi, konservointi... jne. Vantaan näyttelystä ei voi tulla pientä, sievä kuitenkin toivottavasti ;).

Lentokoneiden restaurointi on erityisosaamista, sitä ei yliopistoissa voi oppia. Jos esim. VL Myrskyn tyyppisiä suuria restaurointiprojekteja aiotaan tehdä myös tulevaisuudessa, niin jo hankittua tietotaitoa ei kannattaisi vetää viemäristä alas.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Lentokoneiden restaurointi on erityisosaamista, sitä ei yliopistoissa voi oppia. Jos esim. VL Myrskyn tyyppisiä suuria restaurointiprojekteja aiotaan tehdä myös tulevaisuudessa, niin jo hankittua tietotaitoa ei kannattaisi vetää viemäristä alas.

Ei kai missään tuollaista "viemäriä" ole suunnitteilla? Tai edes "ryöstoä", kuten tuossa aiemmin värikkäästi kuvailtiin.  Tilanne on nyt vaan sellainen, että päätöksiä on pakko alkaa tulemaan.  Muuten ne tekee rahoittaja yksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään