Arto Rajajärvi

Ju-88 sota-ajan maalaukset

12 viestiä aiheessa

Hyvää päivää kaikille herrat. Ajattelin kysäistä täältä apua aiheeseen kun kaipaisin tietoa PLeLv44 Junkerseista. Olen maalaillut IL-2 BoX lentosimulaattoria varten suomiskinejä koneisiin käytettäväksi ja siinä yhteydessä innostunut että olisko mahdollista tehdä jopa kaikki Suomessa käytössä olleet koneet siihen mukaan. Kari Stenmanin kirjallisuutta ja muita luotettavan oloisia lähteitä käyttäen olen päässyt siihen asti että käytännössä kolmesta Suomeen päässeestä koneesta (JK-274 jäi Riikaan joten siitä en niin välitä) minulla ei ole konkreettista tietoa maalausten tai merkintöjen suhteen.

Eli kyseiset koneet josta kaipaisin tietoa ovat JK-257, JK-263 ja JK-269. Niistä en ole onnistunut löytämään kuvia tai tietoja esimerkiksi taktisista merkinnöistä tai muista erityisyyksistä maalauksessa.

JK-263 sai suomalaisen sotamaalauksen vuoden '44 loppuun mennessä, mutta taktisesta merkinnästä ei ole minulla tietoa. Ja olisin enemmän kiinnostunut itse sota-ajan maalauksesta kuin Lapin sodan maalauksesta. Jos taktinen numero oli käytössä niin se oli varmaankin keltainen 6 sillä 1-5 oli jo muilla koneilla. Konehan tuhoutui Rovaniemellä 15.10.1944.

JK-257 kuului kakkoslentueelle; todennäköisesti siis siinä oli punaiset spinnerit ja samanvärinen taktinen numero. Vapaita numeroita nähdäkseni oli 2,5 ja 6. Tämä yksilö selvisi loppuun asti joten on hyvin yllättävää ettei siitä ole kirjallisuuteen asti eksynyt kuvia.

JK-269 Oli neloslentueella, mutta tuhoutui hyvin aikaisin 20.8.1943. Todennäköisesti siinä oli valkoinen kehä spinnerissä, mutta numerosta ei muuta tietoa kuin 2 tai 4 se ei varmaan ole ollut jos on ollut ollenkaan.

Kysynkin siis olisko jollakin kuvia tai tietoa auttamaan tässä asiassa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Vähänlaisesti tuntuu tosiaan kuvia löytyvän.

Omaa kirjastoa selatessa löysin ainoastaan yhden kuvan 269:stä ja 257:stä. Molemmat samalla aukeamalla (s.192/193) Matti Hämäläisen Pommituslentolaivue 44-kirjasta. 269:n kohdalla ei paljoa hyötyä ole maalausten ja merkintöjen suhteen. Kuva on lähiotos korkeusvakaajan ja takarungon tienoilta oman pommin tekemästä vauriosta. 257:n kuva on otettu lennossa alaviistosta etuvasemmalta elokuussa 1943. Pienikokoinen ja tummahko kuva, josta ei saa mahdollisesta pyrstönumerosta selvää. Kuitenkin spinnereiden väritys on suht selkeä punainen.

Toinen lentokuva vähän eri kulmasta 257:stä löytyy Ilmavoimamuseon kuvagalleriasta selaamalla melkein loppuun (0482.jpg). Kuvausajankohtaa ei kerrota. : https://drive.google.com/drive/folders/19vvg0SXpR5JYU9tOdZHRJgHoDLTn-8ov 

Ari

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Linkin lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuva JK-257:sta Jukka Raunion kirjasta Lentäjän näkökulma IV, via P. Manninen. Kuvatekstin mukaan kone on ilmeisesti harjoituslennolla, koska aseita ei ole asennettu.

Jukka

JK-257.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä kuva JK-257:sta Jukka Raunion kirjasta Lentäjän näkökulma IV, via P. Manninen. Kuvatekstin mukaan kone on ilmeisesti harjoituslennolla, koska aseita ei ole asennettu.

Jukka

Kiitos! Ko. kirja löytyykin kotoa, mutta missasin tuon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Mika Jääskeläinen kirjoitti:

Säästyt vaivalta, kun otat käyttöön Kanttorin tekemät Ju 88 skinit :)

https://www.ler3.fi/tiedostot.html

 

Kanttori on kyllä tehnyt loistavaa työtä 2k skineillään, mutta se ei ollut homman pointti alkuunkaan miten helpommalla pääsisi... 

Idea olisi tehdä parempiresoluutioiset skinit käytettäväksi kun Kanttorilla tuota muutakin tekemistä piisaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Näyttäisi siltä, että olen viimeksi aktiivisesti miettinyt tätä vuonna 2002! Meni hiukan aikaa, että sain ajatukset uudestaan järjestykseen.

Alla pähkäilyjäni. Kommentit ja korjaukset tervetulleita.

Kari

 

Lentolaivue 44 Junkersien pyrstönumerot maalattiin heinä -elokuussa 1943


Perustelu 1: Kolmoslentueen JK-266:lla lennettiin toukokuun ensimmäisinä päivinä kymmenkunta harjoituslentoa, 4.5.-43 Onttolaan ja 11.5.-43 sieltä Luonetjärvelle. Ilmeisesti reserviin, koska seuraava lento oli 15.7.-43 siirtolento Onttolaan. Seuraava harjoituslento 25.7. Kuten tunnettua JK-266 tunnukseksi tuli keltainen 1. 


Tällä perusteella vaikuttaisi, ettei taktisia numeroita maalattu ennen 15.7.1943.


Toisaalta JK-255 (sininen 5) tuli Luonetjärveltä reservistä samana päivänä ykköslentueen viidenneksi koneeksi, joten oliko numerot jo valittu tässä vaiheessa? Siirtolennon jälkeen JK-255 ensimmäinen lento oli vasta viikon päästä 21.7.


Perustelu 2: SIH2 (DN & JK) 3. uusittu painos s. 84 on kuva, jossa JK-267 (keltainen 3) ja JK-254 (sininen 3) samaan aikaan Luonetjärvellä. Kolmas kone on todennäköisesti JK-259, jonka valokuva on samalla kirjan sivulla alapuolella. JK-259 kuva on otettu todennäköisesti iltapäivällä, kun sää on parantunut.


Kuva(t?) voidaan laivueen lentopäiväkirjan perusteella päivätä 14.8.1943. JK-254, -259 ja -267 lähtivät aamulla klo 9 samaan aikaan matkalennolle Luonetjärveltä, mutta palasivat kaikki takaisin huonon sään takia. Iltapäivällä sää parani ja 15.45 JK-259 ja -267 lensivät onnistuneesti Onttolaan. JK-259 valokuvassa on aurinkoisempi sää, joten mahdollisesti ko. iltapäivänä otettu kuva. JK-254 seurasi perässä päivää myöhemmin.


Eli 14.8.1943 taktiset numerot ovat olleet maalattuina ainakin 1. ja 3. lentueessa. 
Lehdon partisaanitukikohdan lennolla 20.8.1943 Hämäläisen kirjan mukaan 4. lentueen koneilla oli taktiset numerot.

Numeropähkäilyä

JK-257
Kakkoslentue lensi kesä-elokuussa 1943 neljällä JK:lla: JK-257(?), JK-259 (punainen 1), JK-261 (punainen 4) ja JK-262 (punainen 3). Koneet JK-258 ja -260 olivat reservissä eikä niillä lennetty toukokuun jälkeen ennen kuin syyskuussa 1943. JK-257 vaurioitui Lavansaaren pommituksen yhteydessä 18.9.-43 ja ei lentänyt enää Jatkosodan aikana. Päätyönsä Ilmavoimissa JK-257 teki vasta sodan jälkeen.


Kaiken järjen mukaan JK-257 taktinen numero oli "punainen 2". Edit On mahdollista, että JK-257 oli ilman taktista numeroa, koska se oli toukokuun alun jälkeen reservissä Luonetjärvellä ja tuli lentueeseen vasta 15.7.-43. Vertaa JK-273, joka sekään ei saanut taktista numeroa. Tässä tapauksessa punainen 2 olisi ilmeisesti ollut JK-258, jota korjattiin laivueessa(?) 17.5-6.9.--43.

 

JK-263
Kolmoslentueessä JK-264 ei näytä lentäneen ajanjaksolla 3.7.-20.8.1943 eli silloin kuin taktiset numerot jaettiin ja maalattiin. Edit. JK-264 oli kuitenkin Onttolassa ja sen evään maalattiin keltainen 4. Lentäviä koneita olivat JK-263 (?), JK-265 (keltainen 4), JK-266 (keltainen 1) ja JK-267 (keltainen 3). 


Loogisesti näyttäisi siis siltä, että JK-263 olisi ollut keltainen 2.  Edit: keltainen 5.    (JK-268 vaurioitui pakkolaskussa 14.5.-43 ennen taktista numerointia. Kone palasi VL:lta vasta huhtikuussa -44 ja sai silloin evään keltaisen 5:n).


Kone vaurioitui Lavansaaren pommituksen yhteydessä 18.9.-43 ja tuli korjauksesta vasta Jatkosodan käytännössä loputtua. Silloin siihen ei enää maalattu taktista numeroa. Vuonna -44 oman käsitykseni mukaan taktisia numeroita saivat vain laivueeseen keväällä tulleet koneet (JK-260, -268, muita?). Esim. vaikuttaisi siltä, että JK-254 ei enää saanut takaisin numeroa 3, kun sen sivuevä korjattiin it-vaurioiden (13.6.-44) jälkeen.


JK-269
Toukokuun -43 jälkeen neloslentue laittoi JK-273 reserviin, josta tuli lentueeseen 14.8. Tällöin numerot oli jo maalattu. Neloslentueen neljä lentävää konetta olivat JK-269 (?), JK-270 (valkoinen 2), JK-271 (?) ja JK-272 (valkoinen 4). 


JOS, toistan JOS numerointi meni numerojärjestyksessä niin JK-269 saattoi olla valkoinen 1.

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Numeropähkäilyä

JK-257
Kakkoslentue lensi kesä-elokuussa 1943 neljällä JK:lla: JK-257(?), JK-259 (punainen 1), JK-261 (punainen 4) ja JK-262 (punainen 3). Koneet JK-258 ja -260 olivat reservissä eikä niillä lennetty toukokuun jälkeen ennen kuin syyskuussa 1943. JK-257 vaurioitui Lavansaaren pommituksen yhteydessä 18.9.-43 ja ei lentänyt enää Jatkosodan aikana. Päätyönsä Ilmavoimissa JK-257 teki vasta sodan jälkeen.


Kaiken järjen mukaan JK-257 taktinen numero oli "punainen 2".

 

JK-263
Kolmoslentueessä JK-264 ei näytä lentäneen ajanjaksolla 3.7.-20.8.1943 eli silloin kuin taktiset numerot jaettiin ja maalattiin. Lentäviä koneita olivat JK-263 (?), JK-265 (keltainen 4), JK-266 (keltainen 1) ja JK-267 (keltainen 3). 


Loogisesti näyttäisi siis siltä, että JK-263 olisi ollut keltainen 2. 


Kone vaurioitui Lavansaaren pommituksen yhteydessä 18.9.-43 ja tuli korjauksesta vasta Jatkosodan käytännössä loputtua. Silloin siihen ei enää maalattu taktista numeroa. Vuonna -44 oman käsitykseni mukaan taktisia numeroita saivat vain laivueeseen keväällä tulleet koneet (JK-260, -268, muita?). Esim. vaikuttaisi siltä, että JK-254 ei enää saanut takaisin numeroa 3, kun sen sivuevä korjattiin it-vaurioiden (13.6.-44) jälkeen.


JK-269
Toukokuun -43 jälkeen neloslentue laittoi JK-273 reserviin, josta tuli lentueeseen 14.8. Tällöin numerot oli jo maalattu. Neloslentueen neljä lentävää konetta olivat JK-269 (?), JK-270 (valkoinen 2), JK-271 (?) ja JK-272 (valkoinen 4). 


JOS, toistan JOS numerointi meni numerojärjestyksessä niin JK-269 saattoi olla valkoinen 1.

Moi, ja kiitos päättelyketjusta jota kyllä komppaan JK-269 osalta. Yhden kuvan olen löytänyt josta ilmenee että JK-264:llä on ollut numero ja se on ollut keltainen 2 Lavansaaren revohkan aikana, joten se se ei ainakaan noihin aikoihin ole ollut JK-263:lla. JK-257:lla Punainen 2 olisi noin ihan looginen ja mahdollinen kyllä, mutta Jukan kuvasta saa käsityksen ettei siinä olisi ollut numeroa lainkaan. Tosin kuvan päivämäärästä ei ole tietoa joten se voi hyvin olla ajalta jolloin niitä ei ollut vielä maalattu lainkaan kuten tuossa avasitkin. JK-269 valkoinen 1 on ihan mahdollinen mielestäni myös. JK-269 ja JK-270 ovat saapuneet 4.LLv44:n samana päivänä 10.4.1943 ja JK-270 tosiaan sai valkoisen kakkosen, joten Valkoinen 1 on hyvin todennäköinen. Muut 4. lentueen koneet luovutettiin lentueelle vasta. 20.4.1943

 

JK-264-1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Arto Rajajärvi
Tarkennus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

JK-264 kuva on Stemanin uudesta Junkers-laivuekirjasta? Noloa, etten muistanut katsoa koko kirjaa. Liian uusi vissin ja huonosti selattukin, koska olisin väittänyt itselleni uudeksi kuvaksi. Teen korjaukset edelliseen viestiini.

Voi olla, että koko logiikkani perustuu väärään ajatukseen. Eli että numerointi meni laivueessa käytössä olevien koneiden mukaan. Voihan olla, että numeroita annettiin ja/tai maalattiin myös Luonetjärvellä. Kaikki JK-koneet eivät ole sielä käyneet.

JK-267 tyyppikuvauslennoilla 21.5.1943 numeroa ei vielä ollut ainakaan siinä koneessa. Eikä JK-260 evässä laskuvauriossa 27.5.-43.

Lentotietojen perusteella vaikuttaa siltä kuin ykkös- kakkos- ja kolmoslentueissa olisi ollut kesäloma ajanjaksolla 23.6-11.7.-43. Lentoja kahden viikon jaksolla on hyvin vähän. Tällöin olisi ollut maalaustöille aikaa.

Junkers-laivue kirjassahan on päivätty JK-252 kuva 8.7.43 ja koneen evässä valkoinen 2, joten taktisten numeroiden maalaus ykkölentueessa viimeistään heinäkuun -43 alkupuolella.

JK-264 on lentotauollaan kesällä -43 ollutkin Joensuussa (Onttola), joten on ollut numeroiden jaossa mukana. Tämä selitää numeron 2. JK-266 taas tuli Luonetjärveltä Onttolaan  15.7. Joko numeroita määrättiin jo ennen sitä, maalattiin Luonetjärvellä tai sitten kolmoslentueessa numerointi tapahtui myöhemmin kuin ykköslentueessa.

Kiva, että joku muukin on kiinnostunut näiden pohtimisesta. Parempaa "sudokua" minun mielestäni.

Kari

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Moi!

JK-264 kuva on Stemanin uudesta Junkers-laivuekirjasta? Noloa, etten muistanut katsoa koko kirjaa. Liian uusi vissin ja huonosti selattukin, koska olisin väittänyt itselleni uudeksi kuvaksi.

 

Joo, siitäpä Junkers-laivuekirjastahan se, olisi pitänyt sanoa lähde, pahoittelen. Jukka Piipposen tekemästä Olli Kepsun kirjasta löytyi itse asiassa toinen JK-257 kuva. Olli Kepsun kuvia, pvm olisi 22.8.1943. Punainen merkintä häviää niin helposti mustavalkokuvissa että hankala on varmaa sanoa suuntaan tai toiseen. Melkein olisin taipuvainen uskomaan että numero puuttuu (ainakin tuon hetken kuvissa)

 

JK-257-2b.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/27/2020 at 18.53, Ari Oksanen kirjoitti:

Hei!

Vähänlaisesti tuntuu tosiaan kuvia löytyvän.

Omaa kirjastoa selatessa löysin ainoastaan yhden kuvan 269:stä ja 257:stä. Molemmat samalla aukeamalla (s.192/193) Matti Hämäläisen Pommituslentolaivue 44-kirjasta. 269:n kohdalla ei paljoa hyötyä ole maalausten ja merkintöjen suhteen. Kuva on lähiotos korkeusvakaajan ja takarungon tienoilta oman pommin tekemästä vauriosta. 257:n kuva on otettu lennossa alaviistosta etuvasemmalta elokuussa 1943. Pienikokoinen ja tummahko kuva, josta ei saa mahdollisesta pyrstönumerosta selvää. Kuitenkin spinnereiden väritys on suht selkeä punainen.

Toinen lentokuva vähän eri kulmasta 257:stä löytyy Ilmavoimamuseon kuvagalleriasta selaamalla melkein loppuun (0482.jpg). Kuvausajankohtaa ei kerrota. : https://drive.google.com/drive/folders/19vvg0SXpR5JYU9tOdZHRJgHoDLTn-8ov 

Ari

Kiitos! Nyt vasta bongasin tuon kuvalinkin! Nuo pitääkin käydä ajatuksella läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Moi
Mie voisin tarkistaa isäukon vanhat valokuvat. 
Oli lentolaivue 44:n kasikasissa radistina ja napsi nipun kuvia koulutus- ja lapinsodan aikana.
Ohessa mies ja kone Kemin kentällä. 

Onni 1-88.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään