Jami Saaristo

Lentäjäksi?

2 viestiä aiheessa

Moro! 

Semmosta vaan tulin kysymään, että kuinka se käytännössä tapahtuu, jos aikoo suorittaa liikennelentäjän lentolupakirjan osissa. Eli ettei suorita sitä pakettina kuten lentokouluissa vaan suorittaa eri osia lentolupakirjasta eri paikoissa. Mitä pääsykokeita tai soveltuvuuskokeita on matkan varrella ja miten se käytännössä eroaa lentokouluissa suoritetusta? 

Kiitos jo valmiiksi 

-Jami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä silloin käytännössä ole pääsy- tai soveltuvuuskokeita, ellei joku koulu sitten sellaisia erikseen halua järjestää. Englantia on osattava riittävästi mittarilentokelpuutuksen saamiseksi, tähän harva alan koulu tarjoaa laajamittaista koulutusta jos taitoa ei ennestään löydy, toki alan sanasto tulee tutuksi.

Käytännössä paketti muodostuu suunnilleen seuraavista osista:

- Lääketieteellisen kelpoisuuden selvittäminen; jos tarkoitus on tehdä lentämisestä ammatti, aloita tällä ja hanki luokan 1. lääketieteellinen kelpoisuustodistus heti aluksi. Ykkösluokka on voimassa vain vuoden kerrallaan, sen voi päästää ongelmitta välissä vanhenemaankin (2. luokka pysyy nuorella kaverilla 5 v kerrallaan voimassa), mutta tällä vältetään se tilanne, jossa myöhemmin huomataan, että vaikkapa silmien rakenteen vuoksi 1. lk kelpuutusta ei koskaan tulla myöntämään. Ensimmäinen tarkastus vie karkeasti puoli päivää, uusinnat ovat nopeita.

Sen jälkeen:
- LAPL(A) / PPL(A) -teoriakurssi + viranomaiskokeet + lennot lupakirjan saamiseksi
- Kokemuksen kerääminen CPL-lupakirjaa ja mittarilentokelpuutusta varten, reilut 100 tuntia
- ATPL(A)-teoriakurssi + viranomaiskokeet
- Mittarilentokelpuutus eli IR(A)
- Monimoottorikelpuutus mittarilentokelpuutuksella, esim. MEP/IR(A)
- Ansiolentäjän lupakirja CPL(A)
- Ohjaamoyhteistyökurssi MCC

Yleensä hieman halvempi kokonaisuutena kuin integroitu koulutus, paitsi ei tietysti hinnassa suoraa pärjää esimerkiksi Suomen Ilmailuopistolle tai muiden maiden vastaaville julkisille oppilaitoksille. Toisaalta hintaeroa kompensoi mahdollisesti opiskelutahti ja työntekomahdollisuudet, siinä missä SIO:n käyminen kuluttaa n. 2 vuotta aikaa, modulaarinen koulutus voi töidenkin ohessa sujua nopeammin.

Etukäteen ei välttämättä kannata maksaa hirveitä summia kouluttajalle, jos ei ole täysin varma esimerkiksi firman taloudenpidosta tai rehellisyydestä; vakavatkaan rikostuomiot eivät estä koulutusorganisaation perustamista ja tästä on esimerkkejä Suomessa sekä yleisilmailun että harrasteilmailun puolella. Esimerkiksi tästä (nykyään näemmä viroon siirretystä) yrityksestä suosittelen pysymään varsin kaukana, vaikka lupaisivat kuun taivaalta: http://www.ttt-aviation.com/

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään