Miro Pajarinen

Purjelento lupakirjasta mopuun tai ultraante

7 viestiä aiheessa

Terve! Aloin tässä miettimään että jos olisi tilanne että minulla olisi purjelentolupakirja, ja haluaisin nyt vaikkapa ultran lupakirjan niin pitääkö tehdä kaikki teoriat ja koko lento-osa samalla tavalla kuin he joilla ei vielä mitään lupakirjaa ole pohjalla vai saako tästä aiemmasta lupakirjasta jotain "hyvitystä" ettei tarvitse lentää vaikka tuota 25 tuntia vaan vähemmän? 😁

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,mopusta en osa sanoa mitään (paitsi että siellä käsittääkseni määräykset juuri muuttuvat).
Purjelentokoneesta ultraan: määräyksestä PEL M2-70  2.2.3 (teoriavaatimukset) ja 2.3.3 (lennot) löytyy seuraavat

Lainaa

2.2.3
Jos hakijalla on voimassa oleva purjelentäjän tai kuumailmapallolentäjän lupakirja, hakijalta vaaditaan todistus siitä, että hän on suorittanut koulutuksen oppiaineissa b)-h) ja j) sekä kokeissa osoittanut ultrakevytlentäjältä vaadittavaa tiedon tasoa näissä oppiaineissa**.

**Oppiaineet:

Lainaa

a) ilmailun säädökset 
b) UL-lentokonerakenteet ja moottori 
c) UL-lentokonemittarit 
d) aerodynamiikka 
e) ohjausoppi 
f) sääoppi 
g) lentosuunnistus 
h) UL-lentokoneen käyttö ja hoito, lento-ohjekirja 
i) ihmisen suorituskyky ja rajoitukset 
j) lentotoimintamenetelmät

Tämä tarkoittaa että olet saanut tarvittavan koulutuksen ja suorittanut kokeet  (kaikki paitsi a) ja j) ).

Lainaa

2.3.3 Hakijalta, jolla on voimassa oleva purjelentäjän lupakirja, vaaditaan:
a) lentokokemusta purjelentokoneella ja UL-lentokoneella yhteensä vähintään 35 tuntia, josta
b) vähintään kaksi (2) lentotuntia koululentoja UL-lentokoneella, joiden on sisällettävä tämän määräyksen kohdassa 7 tarkoitettu eroavuuskoulutus, ja
c) vähintään yksi (1) lento paikallislentona yksin UL-lentokoneella ennen matkalentoa yksin, ja
d) vähintään viisi (5) lentotuntia matkalentoja UL-lentokoneella, joihin kuuluu vähintään 150 km:n pituinen matkalento yksin, jonka aikana on suoritettava lasku pysähtymiseen saakka vähintään yhdelle lentopaikalle, joka ei ole sama kuin lähtölentopaikka.

Tämä tarkoittaa että jos sinulla on yli 35 tuntia lentokokemusta purjekoneella, niin koululentoja lennetään vähintään 7 tuntia. Ja tämä vatimus on vähimmäisvaatimus (todellisuudessa aika usein tarvitaan hieman enemmän kuin 7 tuntia).Jos lentokokemus purjekoneella olisi alle 35 tuntia (sanotaan nyt vaikka 20 tuntia), niin koululentoja ultralla olisi lennettävä vähintään 35-20 = 15 tuntia.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentokoneesta mopuun oheisen tekstin mukaan (komission asetus 358/2020). Periaatteessa teoriat ovat samat eli ylimääräistä teoriavaatimusta ei ole, mutta koska esimerkiksi moottoreita ei juuri käsitellä purjelentoteorioissa, niin ilman mitään ylimääräistä koulutusta voi olla vaikea päästä läpi lentokokeesta, ellei sitten tietämystä aiheesta ole ennestään riittävästi.

 

5f73cdd0aa4b2_spltmg.png.2283f11db7ccff0b6cd4159daecd5b25.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Miro Pajarinen kirjoitti:

 ....ettei tarvitse lentää vaikka tuota 25 tuntia vaan vähemmän? 😁

Tuo 7 tuntia purtsikkalupakirjan jälkeen on todellakin liian vähän. Ja miksi noita koulutiimoja yleensä pitäisi minimoida? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Kun täällä on näköjään mahdollista saada nopeasti selkokielinen vastaus. Mitä TMG moottoripurjelentokoneen lento-oikeus vaatii, kun on:

  • voimassa oleva PPL (A)
  • vanhentunut purjelentolupakirja (jo viime vuosituhannella)

Kiitos etukäteen,

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Tervehdys!

Kun täällä on näköjään mahdollista saada nopeasti selkokielinen vastaus. Mitä TMG moottoripurjelentokoneen lento-oikeus vaatii, kun on:

  • voimassa oleva PPL (A)
  • vanhentunut purjelentolupakirja (jo viime vuosituhannella)

Kiitos etukäteen,

Kari

Tällä hetkellä, 8.12.2020 asti päättyvän siirtymäajan loppuun asti, olettaen, että PPL:ssä on esim. SEP(land) voimassa: vähintään 2 tuntia koululentoja MGPL-opettajan kanssa (kansallisen koulutusluvan alaisena), jonka jälkeen tarkastuslento FE(A):n kanssa (ei siis kansallisen MGP-tarkastajan kanssa), jolloin PPL(A):han myönnetään TMG-luokkakelpuutus.

Teorioita ei vaadita.

 

Ensi vuonna Part-FCL:n mukainen koulutus + tarkastuslento, eli riippuu jossain määrin koulutusorganisaatiosta, millaisen koulutusohjelman SEP-->TMG -siirtymävaa varten organisaatio laatii. Uskoisin tuntimäärän olevan samaa luokkaa silloinkin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään