Tero Tuominen

Kekkosta kuljettanut Mi-8 teki pakkolaskun 1977?

8 viestiä aiheessa

Varmaankin eri tapaus: (HS arkisto)  Kekkosta kuljettanut siviilikopteri laskeutui lumipyryn takia  Epoon vanhainkodin (Porvoon maalaiskunnassa) pihaan 11.1.1978.  Kekkonen oli ollut presidentinvaalikampanjan puhujamatkalla Kotkassa. Lentäjä oli  Sakari Suonperä.  Kopteri oli alunperin vuokrattu lehden mukaan Scan Autolta.  Koneyksilö oli OH-HIU Hughes 500.

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Lapin reissun ”pakkolasku” lienee samantapainen eli huonon kelin takia on päätetty keskeyttää matka ?

Kekkosen reissuista löytyy tietoa Utin Ilmakillalta. Sieltä olen ainakin itse saanut apua eräitä lentoja selvitellessäni.

Kunhan vaan joku jaksaa penkoa konekirjat....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kauppaneuvos Kalle Kaiharin muisteloista esiin tulleeseen asiaan ei liity dramatiikkaa Kekkoseen nähden. Ilmavoimien Mi-8 -kopterilla (HS) oli 25.4.1977 lennätetty presidentin seurue aamupäivällä Porojärvelle perinteisille muutaman päivän kestäville hiihtoretkille Lapin keväisille hangille. Kun kopteri oli saatu tyhjennettyä seurueesta ja heidän varusteistaan, oli HS:n määrä siirtyä Rovaniemelle Kilpisjärvellä sijaitsevan RVL:n helikoptereiden tankkauspaikan kautta. Kaihari, tuolloin 78 v, oli pian Porojärvelle saapumisen jälkeen alkanut tuntea olonsa huonoksi. Seurueen lääkäri ja Kaihari päätyivät siihen, että hänen on parempi lähteä kairasta ihmisten ilmoille tarkempia tutkimuksia varten. Kopteri nousi kohti Kilpisjärveä sakean lumipyryn vallitessa Kaihari kyydissä. Huonon näkyvyyden vuoksi kopterilla oli jouduttu lentämään matalla hitaalla lentonopeudella ja vielä korkeampia maaston kohtia kierrellen. Polttoainetta kului tuossa lentotilassa huomattavasti normaalia enemmän ja HS:n lentopetroli alkoi olla vähissä. Miehistölle oli jo selvää, ettei jäljellä oleva toiminta-aika riittäisi Kilpisjärvelle saakka. Yhtäkkiä he havaitsivat etusektorissa tumman sotilastyyppisen teltan. He menivät saman tien laskuun teltan lähettyville, saihan siitä myös hyvän kiintopisteen laskua varten näkymän muuten ollessa jokseenkin valkoista.

Lapin miehet olivat ilmeisesti olleet porotouhuissa ja olivat sään huononnuttua laittaneet teltan pystyyn ja tulet kaminaan alkaen pitelemään ilmoja. Helikopterin miehistö ja Kaihari pääsivät lämpimään telttaan. Näiden miesten lumikelkkojen ja rekien avulla kopteriin saatiin tynnyreissä riittävästi petrolia Kilpisjärveltä ja matka jatkui seuraavana päivänä. Vaikka matka ei ollut kovin pitkä, piti Lapin miesten välillä huilata yksi ilta ja yö hotellilla, oltiinhan nyt valtion hommissa ja mikäpä hätä niillä toisilla siellä heidän lämpimässä teltassaan ja eväillä olisi.

Kyseessä oli siis huonon sään ja siitä johtuneen polttoaineen vähyyden vuoksi helikopterilla tehty hallittu laskeutuminen maastoon turvallisuussyistä. Tuota lentoa ei varmasti olisi niissä olosuhteissa edes tehty, jos kyseessä olisi ollut VIP-lento eli tasavallan presidentin matka.

Näin minulle kerrottiin luotettavasta lähteestä tuosta tapauksesta. 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhalle ja ”saamani tiedon mukaan” lähteelle kiitokset myös tässä UKK arkiston puolesta. Ehdin jo antaa heille vinkkejä tietäjistä.

Niinkuin arvelin , äkkiä tämä selvisi.

Onko niin, että vuonna 1978 käyttöön otettu HS-5 eli Kekkosen VIP helikopteri on tallessa Vesivehmaalla ? Sehän ei ollut tässä vielä kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Ei liity suoraan aiheeseen, mutta kysymys Ilmvoimien Mi-8 koptereista. Oliko meillä siis käytössä (HS-5 maininta edellä) salonkiversiokin? Niikuin tämä Tartu Lennundusmuuseumi ES-PMA? https://www.lennundusmuuseum.ee/en/gallery/helicopters/mil-mi-8/

Ihmettelin aikoinaan sen ensi kertaa nähdessäni, että mikä ELSO muhkura siinä on rungossa takana vasemmalla. Oli sitten kuitenkin WC-pöntön kohdalla... Ilmeisesti "hieman" eri tarkoitus sillä tuulensuojalla.

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni ei mitään salonkiversiota vessoineen ollut, vaan kaksi matkustajaversiota matkustajapenkkeineen (HS-5 ja 6). Olisiko sisäverhous ollut erilainen, mukavuus muuten sama. Kuljetuskoptereissa oli rättipenkit poikittain menosuuntaan vakiona. 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Suomen puolustusvoimien käytössä olleiden runkojen erot sisältä:

5f7e0baa1838a_KuljetusversioMi-8T.jpg.e4139fff71c943f5e490d1a0493bb944.jpg

Kuljetusversio Mi-8T

 

5f7e0c3268883_MatkustajaversioMi-8P.jpg.738d096ca50bde89640e1e0aa9ae6ff0.jpg

Matkustajaversio Mi-8P

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään