Mika Laakso

Pembroke sivuperäsimen polkimet

39 viestiä aiheessa

8.10.2020 at 21.32, Mika Laakso kirjoitti:

Kaveri oli armeijassa Ilmavoimien Varikolla 1980. Lähetti viestiä Pembroken sylinteristä näin:

"Pytty oli samas isos puulados Härmälän kentän reunalla, missä koneen runko oli pukkien päällä ja siivet pystys seinää vasten. Onneksi sisäpuolella. Vaikutti ihan hyväkuntoiselta"

"Tää tapahtu vuonna - 80. Härmälän kenttä luovutettiin Tampereen kaupungille samana vuonna, eli ne kaks latoo piti tyhjätä. Noita sylintereitä meni monta puulaatikollista Kalkkuun huutokaupattavaksi. Vain tuo pelastui."
 
 
"Samas lados oli Airacobra, myös pukkien päällä. Uolamo sano ettei voi entisöidä. Ei saatu Neuvostoliitosta lupaa ! !"

Tuolla ladossa leikin pikkupoikana. Istuin Airacibrassa ja räkä lensi kun ammuin vihollisia. Sinne pääsi helposti ladon takaa. Siellä oli pari löysää lautaa.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivoin vanhoista negoistani pari kuvaa, joissa esiintyy PR-2, molemmat kuvat on kuvannut isäni Ivalon kentällä 1950-luvun lopulla. Toisessa kuvassa  PR-2 on yhdessä OH-SBB:n kanssa. Toisessa on PR-2 ja sen miehistö, mahtaisikohan kukaan tunnistaa keitä he ovat?5f8f2e7dcf65b_PR-2jamiehistIvalo1950-luvunloppu.thumb.jpg.185cd4fbd6a6adac5be86aa01c0f71f8.jpg5f8f2e7fbb335_PR-2jaOH-SBBIvalo1950-luvunloppu.thumb.jpg.e7c1ad510ee523dbf3538f188711274d.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.10.2020 at 10.56, Markku Kanninen kirjoitti:

PR meni maaliskuussa 1963 Rovaniemellä pitkäksi, muttei vaurioitunut. Oiskohan alin kuva kyseisestä tapahtumasta?

Ja löytyykö tähän kuvaan keltään varmistusta??

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tuosta Raimon laittamasta värivalokuvasta, takana DO-4, PR-2 ja HR-1. Kuvassa edessä Gnat? olisiko se mahdollisesti

GN-101 tai GN-104?

ksi.jpg

IMG_0008.JPG

IMG_0282.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi vielä yksi hämärä postikorttikuva Pembrokesta.

ei erota onko PR-1 vai PR-2? Ja mitä erikoista on antennimastossa?

kun takapuolella on teksti: "Note the aerialmast"

skannaus0059.jpg

skannaus0060.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menisikö allekirjoituksesta päätellen pienoismalliosastolle. Se oli uutena noissa mutta ei näy enää myöhemmissä 60-luvun kuvissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.10.2020 at 21.39, Heikki Paronen kirjoitti:

Kaivoin vanhoista negoistani pari kuvaa, joissa esiintyy PR-2, molemmat kuvat on kuvannut isäni Ivalon kentällä 1950-luvun lopulla. Toisessa kuvassa  PR-2 on yhdessä OH-SBB:n kanssa. Toisessa on PR-2 ja sen miehistö, mahtaisikohan kukaan tunnistaa keitä he ovat?5f8f2e7dcf65b_PR-2jamiehistIvalo1950-luvunloppu.thumb.jpg.185cd4fbd6a6adac5be86aa01c0f71f8.jpg

Finna.fi:ssä löytyy useampi valokuva Pembrokeista, myös tämä. Kuvan tiedoissa mainitaan oikeanpuolimmaiseksi henkilöksi mekaanikko Savolainen. Kahta muuta ei ole tunnistettu.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kar-Air:n ex lentäjä ja allekirjoittanut vahvistamme että vasemmanpuoleinen herrasmies on Kauko Aapro.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin!

Hyvä ystäväni teki pyynnöstä Pembroke PR-1 1/72. (se josta mulla on ne polkimet). Lähtökohta huono, Escadron16. Eli sovittiin että ei hifistellä, kunhan on tunnistettavissa.. pienoismalli.

Eli PR-1:n historia on mulla työn alla, tietoa löytyy. Mutta muutama asiatieto puuttuu? Pembroke PR-1 valmistenumero? poistopäivämäärä?

Pembroke manuaaleja mulla on jokunen, että silläkin asia kiinnostaa.

20240625_192417.jpg

20240625_194851.jpg

20240625_215030.jpg

PR-1 (2).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hunting Percival Pembroke C.Mk.53 PR-1
Pienoismalli 1/72 ESCADRON16
Maanmittaushallitus tilasi kaksi Pembrokea 1955.
⦁    PR-1 siirtolento suomeen:
⦁    21.01.1956 Bowington - Hampuri
⦁    23.01-1956 Hampuri - Tukholma
⦁    24.01.1956 Tukholma - Turku

PR-1 kamera-asennus Kuorevesi 08.05.1956
Pembroket lentokieltoon 27.03.1957 vikojen takia
Lentokielto purettiin ?
1959 Luonetjärveltä Uttiin
1000h huolto 26.1.1959 - 13.06.1959 Valmet
15.02.1965 ma klo14.35 Utti törmäsi laskussa lumipenkkaan, keula vaurioitui.
Ei korjattu, poistettiin. Kokonaislentoaika 2643h.


Lähteet
-Suomen Ilmavoimien lentokoneet 1939-72, Keskinen, kolmas painos 1977
-IPMS-Mallari 1/93 Jukka Airola
-Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti 4/98 Jukka Raunio
-Iljushin Il-28 in Finnish Air Force, Laukkanen 2008
-Suomen Ilmavoimien värit 1918-2013, Rönkkö, Perttula , Partonen 2013
-Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti 4/2017 Jukka Raunio
https://www.scalemates.com/kits/au-16e-escadron-hunting-percival-pembroke--163477
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 7.11.2022 at 10:28 AM, Heikki Pullinen said:

Kar-Air:n ex lentäjä ja allekirjoittanut vahvistamme että vasemmanpuoleinen herrasmies on Kauko Aapro.

Onpas lipsahtanut tämä tunnistaminen minulta ohi. Keskimmäinen on nimittäin tuttu mies, Maanmittaushallituksen kartoituslennoilla tähtärinä toiminut Raimo Leino.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha tunnistuksesta. Suomen Ilmailumuseo on näköjään saanut miesten oikeat nimet jo finnaan, sillä tuosta on parisen vuotta, kun kuvan tänne laitoin. Silloin vain Savolainen oli tunnistettu sukunimellä. Nyt päivitetty kuvateksti kuuluu näin:

"Ilmavoimien Percival Pembroke Ivalon kentällä vuonna 1957

Ilmavoimien Percival Pembroke Ivalon kentällä. Vas. Kauko Aapro, mahdollisesti Raimo Leino (Maanmittaushallitus, toimi kartoituslennoilla pitkään tähystäjänä) ja mekaanikko Pentti Savolainen". Kuva: Onni Paronen / SIM / finna.fi

ps. Ilmoitin, että poistavat sanan "mahdollisesti". (;

Jukka

5f8f2e7d9af62_PR-2jamiehistIvalo1950-luvunloppu.jpg.2d04e33782e0d9b245bcb3edebc8ab02.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään