Jorma Laiho

Kekkonen Alaskassa 1972

15 viestiä aiheessa

Foorumin ja Juha Ritarin avulla selvisi nopeasti tuo UKK:n, tai oikeastaan Kalle Kaiharin ”pakkolasku” 1977.

UKK arkiston sivuilla on tuolla etusivulla otteita Kekkosen albumista. Joukossa on lentokoneen ohjaamossa otettu kuva, jossa teksti :

”Kekkonen Alaskassa 1972 ”

Nyt pyytäisin tunnistusapua.  Minkä koneen ohjaamosta tuo on ? En osaa kaapata kuvaa tänne, mutta osaavat voivat auttaa....

linkki:

http://www.ukk-arkisto.fi/

Jorma

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haku ei oikein onnistu, mutta siinä etusivulla on niitä kotialbumikuvia. Niitä selaamalla se löytyi. 

Jos et löydä, koitan kaapata sen sivun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on Lummus Corporationin Grumman Gulfstream II. Vuoden 2005 lopulla olin hakemassa uutta Falcon 2000EX EASy:ä, OH-FOX, Dassaultin pajalta Little Rockista Arkansasista. Dassaultin sikäläinen pääohjaaja nykäisi minua hihasta ja vei toimistoonsa. Siellä oli seinällä kunniakirja, jossa luki suomeksi suunnilleen niin, että Tasavallan Presidentti myöntää teille (nimi, jota en enää muista) (jonkun kunniamerkin, en muista minkä). Lisäksi oli kuva, kun Suomen suurlähettiläs ojensi tämän merkin kyseiselle pilotille Washingtonissa, Suomen suurlähetystössä. Olivat lennättäneet Kekkosta ym asiaan kuuluvia henkilöitä varsin paljon Gulfstreamilla, mm King Salmoniin Alaskaan onkimaan, samoi Brasiliaan, Kanarialle ja ties minne. Silloin nimittäin rakennettiin öljynjalostamoita Naantaliin ja Porvooseen, ja Lummus oli firma jolla oli isompi lusikka kyseisessä sopassa. UKK oli myös "ensimmäinen valtionpäämies pohjoisnavalla", kun lensivät Helsingistä Alaskaan sitä kautta, tekivät ympyrän pohjoisnavan päällä. Kyseinen pilotti näytti minulle kuvan, jossa Urkki on G-koneen ohjaamossa ja osoittaa sormellaan ulos, kohti pohjoisnapaa, tämän pilotin pään vierestä.

Yritänpä liittää tähän kuvan tästä miellyttävästä herrasmiehestä, jonka seurassa matkasin vielä tulevalla OH-FOX:lla Little Rockista Le Bourgetiin Pariisiin.

DSCN1856.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
typo
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha ! Arvelinkin, että tietoa täältä löytyy. 

Jos sopii, kerron tämänkin museolle. Tätä Lummus kuviota on sivuttu Nesteen historiassa yms....

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minute ago, Jorma Laiho said:

Kiitos Juha ! Arvelinkin, että tietoa täältä löytyy. 

Jos sopii, kerron tämänkin museolle. Tätä Lummus kuviota on sivuttu Nesteen historiassa yms....

Siitä vaan, ei kai nämä (enää ainakaan) salaisuuksia ole. Voit kuvitella, että itse olin silloin hämmästynyt, kun kuulin tarinan. Pieni maailma.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salassapitoajat on ollut ja mennyt. Maailma on tosiaan pieni ! 

Enpä olisi arvannut, että tuo on juuri noilta Lummus-matkoilta.

Samalla kuva sai hienon tarinan. Kiitän jo museon puolesta.

jorma

ps. vielä.... kuvia selaamalla löytyy UKK:n kalasaalis Brasiliassa. Kalaa en tunnista, kuha ei se ainakaan ole.... Joku täällä tietenkin senkin tunnistaa

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
Lisätty kalatarina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lummus oli Nesteen ”hovihankkija”. 1972 oli kuumaa aikaa. Uutta jalostamoa kaavailtiin mm. Tvärminneen tai Kustaviin.....

Näistä Lummus reissuista nousi jopa pieni kohu. Sitten tuli öljykriisi ja homma rauhoittui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään vielä tarinaan yksi detalji. Les, joka oli tämän amerikkalaispilotin etunimi, kertoi, että heillä oli firmassa lento-osastolla vakimatkustajilla ”koodinimet” siltä varalta, että joku ulkopuolinen sattuisi kuulemaan. UKK oli ”the great fisherman”.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

”the great fisherman”

Kyllähän tuollainen peitenimi oli poliittisesti korrektimpi näin vuosikymmeniä myöhemmin, kuin esimerkiksi "puuman kaataja".

Rodney :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan nyt hiukan vielä, kun muisti palailee pätkittäin. Näillä lennoilla ymmärrettävästi oli aina (tai ainakin usein) mukana myös Nesteen silloinen pääjohtaja Uolevi Raade. Hän oli toinen suomalainen matkustaja, jonka Captain Les muisti nimeltä. Raadella oli kotonaan tuolloin rakenteilla joku japanilainen puutarha tms. Tähän puuhaan hänellä oli tapana kuljettaa eksoottisia kiviä mukanaan eri puolilta maailmaa. Helpompaa tietysti privaattikoneella kuin esim matkatavarana reittikoneessa. Miehistö ei erityisemmin tähän kivien kuljetteluun ollut ihastunut.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

tapana kuljettaa eksoottisia kiviä mukanaan eri puolilta maailmaa. Helpompaa tietysti privaattikoneella kuin esim matkatavarana reittikoneessa.

Minulla liipastui aikanaan laittaa muutaman työkaverin laukkuun käsimatkatavaroihin erinäisiä esineitä. Saksan tytäryhtiömme vetäjän pilottilaukkuun sain kesäjuhlissa ujutettua ison useamman kilon painoisen kiven, ennen kuin heitin hänet HeVan lentokenttähotelliin. Ymmärtääkseni kivi meni Hampuriin, sillä hän ei koskaan myöhemmin maininnut asiasta. Kunnon sakemannina hän olisi kehunut, jos olisi löytänyt kiven ennen paluulentoaan.

Aiemmin olin laittanut työpaikkamme naisten vessan pyttyharjan kollegani pilottilaukun pohjalle, kun hän oli jättänyt sen huoneeseeni hetkeksi ennen kentälle lähtöä. Herrasmiehenä ja hygienikkona käärin harjan kuitenkin muovikassiin. Häneltä sain palautetta päästyään Gardermoenin lentokenttähotelliin lennon jälkeen.

Kun on tällaisia ystäviä, niin ei tarvitse vihamiehiä!

Rodney :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alaskan matkasta oli maininta kirjassa Klemola: "Neste - renki vai isäntä" (1972).  Yksityiskone lähti  Alaskaan 22.6.1972.  Uolevi  Raaden johtama Neste, kuten tuossa sanottiinkin,  suunnitteli jalostamoa Tvärminnen lähelle Hankoniemelle. Rafael Paasion johtama vähemmistöhallitus esti jalostamohankkeen luonnonsuojelunäkökohdilla kaksi päivää ennen Alaskan matkaa. Lehdistö oli tiukkaamassa kommenttia tappiosta Uolevi Raadelta ennen yksityiskoneen lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään