Pasi Pirttikoski

Vänrikki Purhosen viimeinen lento 18.9.1941

6 viestiä aiheessa

Vänrikki Purhonen lähti tiedustelulennolle 18.9.1941 eikä koskaan palannut.
Lentolaivue 16:n sotapäiväkirja kertoo asian lyhyesti.
5f809b2e82596_Lentolai_7_Lentolaivue161941-1942(17856)ote.thumb.jpg.6fafd7c6c53b3836fd6dff7b6eaab222.jpg

Kirjan "Kohtalokkaat lennot 1939-1944" toisessa painoksessa kerrotaan, että "eräiden tietojen mukaan löydettiin Karhumäen valtauksen yhteydessä mm Purhosen kuulustelupöytäkirjat. Mikäli tieto pitää paikkansa, hän on joutunut lennollaan sotavangiksi ..."

Kansallisarkistosta löytyy Karjalan Armeijan Esikunnan tekemä asiakirja, jonka mukaan Purhonen olisi vangittu laskuvarjohypyn jälkeen. Asiakirjakopio tässä alla.
Onko kukaan törmännyt kyseisiin kuulustelupöytäkirjoihin, jotka vahvistaisivat laskuvarjohypyn?
msDSCN2636.thumb.jpg.3f037216d668690afb34156b4873926a.jpg

Normaaliin tapaan koneen poiston yhteydessä poistettiin muutkin varusteet, kuten laskuvarjo. Ensitietojen mukaan se oli sotasaalisvarjo Irvin "R" nro 89570.
msDSCN8438.jpg.270ea9df2fa3d941bb4c2d260764849b.jpg

Mutta pienen selvittelyn jälkeen tämä tieto muuttui. Joskin ainoastaan varjon numeron osalta. Koneen mukana tuhoutui "nähtävästi juuri nro 79058". Aina ei ollut paperit kunnossa, mutta onneksi mukana oli kuitenkin joku laskuvarjo.
msDSCN9860.jpg.9ba44c767bd3f0b49be2addd554a5a7b.jpg

Eli kaipaisin lisävahvistusta Purhosen hypylle.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purhonen joutui 179 IAP:n kapt Nikolaj Ivanovitsh Alabin´in MiG-3 koneellaan suorittaman taran-hyökkäyksen kohteeksi.

NL:n 7. Armeijan 18.9.1941 klo 22.00 laaditun tilannetiedotuksen mukaan "kaksi 179 IAP:n MiG-3 konetta kävi Bessovetsin alueella klo 12.35 ilmataistelun kahden Gladiator-koneen kanssa. Ammusten loputtua kapt Alabin suoritti taran-hyökkäyksen, jonka seurauksena sekä Gladiator-koneen ohjaaja että hän itse hyppäsivät laskuvarjolla. Kapt Alabin on palannut yksikköönsä, mutta vihollislentäjää ei ole löydetty."

En ole vielä löytänyt tietoja  milloin Purhonen löytyi ja joutui sotavangiksi. 

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Purhonen joutui 179 IAP:n kapt Nikolaj Ivanovitsh Alabin´in MiG-3 koneellaan suorittaman taran-hyökkäyksen kohteeksi.

NL:n 7. Armeijan 18.9.1941 klo 22.00 laaditun tilannetiedotuksen mukaan "kaksi 179 IAP:n MiG-3 konetta kävi Bessovetsin alueella klo 12.35 ilmataistelun kahden Gladiator-koneen kanssa. Ammusten loputtua kapt Alabin suoritti taran-hyökkäyksen, jonka seurauksena sekä Gladiator-koneen ohjaaja että hän itse hyppäsivät laskuvarjolla. Kapt Alabin on palannut yksikköönsä, mutta vihollislentäjää ei ole löydetty."

En ole vielä löytänyt tietoja  milloin Purhonen löytyi ja joutui sotavangiksi. 

Hyppy varmistui! Kiitos tiedosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Purhonen joutui 179 IAP:n kapt Nikolaj Ivanovitsh Alabin´in MiG-3 koneellaan suorittaman taran-hyökkäyksen kohteeksi.

Mikä on taran -hyökkäys? Täällä voisi tällaisia termejä vähän avata, kun kuitenkin palstaa lukee muitakin, kuin asiaan perehtyneitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taran-tietoja:

Saksan 22.6.1941 suorittama Barbarossa-hyökkäys tuli täydellisenä yllätyksenä Punailmavoimille, ja järkyttyneet neuvosto-ohjaajat tekivät kaikkensa torjumaan ylivoimaisia hyökkääjiä. Kohta ilmoitettiin rohkeista hävittäjälentäjistä jotka olivat pudottaneet saksalaisia pommikoneita törmäämällä omilla koneillaan hyökkääjien ohjainpintoihin. Toivoton taistelutapa oli tietysti äärimmäisen vaarallinen myös puolustajille, mutta taktisessa mielessä voitiin katsoa voitokkaaksi.

Sodan ensimmäisenä päivänä (22.6.1941) neuvostolentäjät ilmoittivat 76 pudotetusta saksalaisesta lentokoneesta, joista 14 oli pudotettu taran-hyökkäyksellä. Yksi tunti yllätyshyökkäyksen jälkeen luutnantti I. Ivanov (46 IAP) saavutti ensimmäisen taran-voiton pudottamalla He 111 taran-hyökkäyksellä Länsi-Ukrainan Dubnossa, mutta sai itsekin surmansa I-16 hävittäjän pudotessa. Ivanov nimitettiin kuoleman jälkeen Neuvostoliiton sankariksi 2.8.1941. Todettakoon että saksalaiset ilmoittivat taas 1200 tuhotusta neuvostokoneesta, joista valtaosa (ehkä peräti 75 %) oli tuhottu maassa!      

Rohkeat taran-lentäjät saivat runsaasti huomiota osakseen, ja politrukit tekivät heistä neuvostokasvatuksen ja puolueideologian esimerkillisiä kunniakansalaisia. 1980-luvun ns. pysähtyneisyyden kaudella ruvettiin luetteloimaan ja systematisoimaan laajasti levinneitä tietoja taran-hyökkäyksistä. Niinpä Ilmavoimien akatemia Moninossa julkaisi 1984-1985 neliosaisen taran-lentojen ”ensyklopedian”, missä on perustietoja yli 1000 taran-hyökkäyksestä.

Taran-hyökkäykset ovat kahta perustyyppiä: ilmataran (eli lentokone lentokonetta vastaan, kuten yllä esitetyssä Wikipedian artikkelissa) ja palava taran, jolloin lentäjä ohjaa osuman saaneen lentokyvyttömän koneensa kamikaze-tapaan vihollisen tykkipesäkkeeseen, panssarkolonnaan, laivaan tai tukikohtaan.

Taran-luetteloiden tapauksista ehkä noin 60-70 % on ilmataran-hyökkäyksiä. Varsinkin ”palavat taranit” ovat varsin usein vain politrukkien jälkikonstruktioita, tyyppiä ”kaatuessaan toveri Ivanov tappoi niin-ja-niin monta fasistia”, jonka jälkeen yleensä myönnettiin posthuuminen Neuvostoliiton Sankarin Kultainen Tähti.     

Sodan toivottoman alun jälkeen ryhdyttiin Neuvostoliitossa kuitenkin valmentamaan lentäjiä sekä henkisesti että taidollisesti suorittamaan taran-hyökkäyksiä. Saksalaiset joutuivat taas varomaan liian lähelle tulevia viholliskoneita. Taitavalla taran-lentäjällä oli ilmeisesti kohtulllisia mahdollisuuksia selviytyä hengissä, ja pystyi tekemään onnistuneen pakkolaskun tai hypätä laskuvarjolla hyökkäyksensä jälkeen.       

Boris Kobzan (184 IAP) kerrotaan saavuttaneen neljä (!) taran-ilmavoittoa. Murmanskin alueella taistellut Aleksandr Hlobystov (147 IAP) saavutti kolme taran-ilmavoittoa, ja ainakin 18 lentäjällä on kaksi taran-ilmavoittoa. On kuitenkin todettava että kaikki taran-lennot eivät varmaan olleet tarkoituksella tehtyjä, vaan luettelot sisältävät varmaan lukuisia ei suunniteltuja, ja ”vahingossa” tapahtuneita yhteenajoja.

Taran-luetteloista löytyy ainakin tusinan verran tapauksia missä vastapuoli on ollut suomalainen:

Taran-törmäyshyökkäyksiä talvi- ja jatkosodassa

Pvm

Paikka

Neuvosto-ohjaaja

Yksikkö

Konetyyppi

Kohtalo

Suom. ohjaaja

Yksikkö

Leko

Kohtalo

13.2.40

Värtsilä

Lt Ja.F. Mihin

49 IAP

I-16

OK

Ltn C. Kalmberg

LLv 24

GL-260

Tanskalainen vapaaehtoinen kaatui

29.2.40

Ruokolahti

V.lt D.P. Jefimov

68 IAP

I-16

Kaatui

Lt T. Huhanantti

LLv 24

FR-94

Kaatui

7.3.40

Perkansaari

Maj N.V. Gavrilov

148 IAP

I-153

OK

Kers M. Perälä

LLv 14

GL-279

Pakkolasku

18.7.41

Pitkäranta-Salmi

V.politr V.G. Vinogradov

155 IAP

I-16

Kaatui

Alik M. Rimpivaara (kk-ampuja)

LeLv 42

BL-141

Ei tarania, neuvostokone pudotettiin

22.7.41

Utti

Lt V.N. Shavrov

7 IAP

I-153

Kaatui

Kers M. Kirjonen

LeLv 32

CU-501

Hyppäsi

12.8.41

Shotozero (Soutjärvi)

Kapt. M.P. Krasnolutskij

65 ShAP

I-15bis

Pakkolasku, GSS 16.1.42

Ylik J. Norola

LeLv 28

MS-301

Pakkolasku (molemmat ilmoittivat ilmavoitosta!)

14.8.41

Kirvu-Jääski

 ?

 

I-16

Kaatui

Kers L. Riihonen

LeLv 32

CU-561

Kaatui

18.9.41

Petroskoi

Kapt N.I. Alabin

179 IAP

MiG-3

Hyppäsi

Vänr T. Purhonen

LeLv 16

GL-277

Hyppäsi, sotavanki; kuoli sv-leirissä.

27.9.41

Tiiksjärvi

Lt. N.M. Piskunov (?)

152 IAP (?)

I-153

Kaatui

Vänr  L. Ukkonen

LeLv 10

FR-153

Hyppäsi

4.12.41

Karhumäki

V.lt N.F. Repnikov

152 IAP

Hurricane

Kaatui, GSS  22.2.43

Kers T. Tomminen

LeLv 28

MS-329

Kaatui

24.1.42

Ontajärvi

V.lt V.A. Knizhnik

65 ShAP

I-153

Pakkolasku

Kers P. Koskela

LeLv 24

BW-372

Pakkolasku (molemmat ilmoittivat ilmavoitosta!)

10.3.42

Rukajärvi

Lt A.V. Sorokin

152 IAP

Hurricane

Pakkolasku

Vänr E. Linden tai vänr K. Metsävainio

LeLv 14

FR-105 tai FR-106

Molemmat katosivat.

21.5.43

Lavansaari

V.kers A.V. Sitnikov

71 IAP KBF

I-153

Kaatui

Ltn T. Saalasti

LeLv 34

MT-228

Kaatui

10.11.43

Shepelev lighthouse

Lt V.I. Borodin

13 IAP KBF

Jak-7B

Kaatui

Ltn V. Perkko

LeLv 24

BW-366

Hyppäsi, sotavanki.

8.5.44

Vytegra

V.lt. S.D. Fomin

773 IAP

Airacobra

Hyppäsi

Vänr  K. Kuusela

LeLv 28

MS-643

Hyppäsi, sotavanki.

7.6.44

Maisniemi

N.lt Ju.I. Gavrilov

196 IAP

Airacobra

Hyppäsi

Ylik V. Kauppinen, onko taran?

LeLv 24

MT-225

Pakkolasku Pilppulaan.

 GSS = Geroj Sovetskogo Sojuza, eli Neuvostoliiton Sankari

Luettelosta huomaa että muutamassa tapauksessa ovat molemmat osapuolet selvinneet hengissä ja raportoineet ilmavoitosta. 18.7.1941 on raportoitu että politrukki V.G. Vinogradov (155 IAP) oli pudottanut Blenheim-pommikoneen, kun todellisuudessa kk-ampuja kersantti P. Rimpinen (BL-141) pudotti vastustajan I-16 hävittäjän.

Eräissä julkaisuissa väitetään että neuvostoässä Vladimir Serov (159 IAP, "virallisesti" 45 ilmavoittoa) olisi 26.6.1944 La-5 koneellaan pudottanut luutnantti N. Trontin Mersun (MT-434, HLeLv 34) – todellisuudessa olivat kaukana toisistaan, eikä mitään kosketusta ollut. Serov joutui mahdollisesti Ilmari Juutilaisen uhriksi ja putosi Vammelsuuhun, joka sittemmin sai nimen Serovo, mihin Serovin kunniaksi pystytettiin muistomerkki muutama vuosi sitten (ks. alla).

Calle G.

Serovin patsas, Vammelsuun tienristeys.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
Muutamia kirjoitusvirheitä korjattu
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään