Marko Rintanen

Ilkka Kaukovalta

26 viestiä aiheessa

1.8.1944 venäläinen La-5 hävittäjä ampui alas Blenheim BL-160 koneen, jossa sai surmansa mm paimiolainen tähystäjä Ilkka Olavi Kaukovalta. Olisin erittäin kiinnostunut kaikesta pienimmästäkin tiedosta tähän tapaukseen liittyen ja myös Kaukovallan muustakin ilmavoimiin liittyvästä tiedosta. Ilkka oli kotikaupunkini ainoa sodanajan ilmavoimien henkilö. Minulle tuli viikonloppuna Kaukovallan jäämistö, joten tavarat palasivat synnyinseudulleen takaisin. Kohtalokkaat lennot-kirjan tapaus on tuttu, ja samoin Kolmen Sodan Pommittajat-kirjan tarina, jossa miehien päivät olivat päättyä jo aikaisemmin 6.6.1944 armottomassa takaa-ajossa, jolloin koneena oli BL-167. Muuten olen melko vaisusti löytänyt tietoa Kaukovallan taivalluksesta. Lentopäiväkirjoja ei ole säilynyt jäämistössä.

 

Kaukovalta.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka Kaukovalta kävi Lentosotakoulussa Tähystäjäkurssi 8:n (upseerikurssi) ajalla 17.5. - 13.8.1943. 
Hän sai lentomerkin K 267, Honoris Causa. Myönnetty 18.7.1944.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo asetakki on saattanut hyvinkin olla luutn Kaukovallan päällä kun kone joutui alasammutuksi 1.8.44. Kaukovalta-vainajan taskuista oli otettu talteen SA-merkillä varustettu marssikompassi, eräitä pommituskaavoja ja virkapapereita. Yksityisomaisuutena oli kukkaro jossa noin 50 mk., nenäliina ja joitakin pikkuesineitä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo  8.12.1943 suoritettu lento löytyy ohjaajana toimineen isäni Kaarlo Juurikkaan lentopäiväkirjastakin. 

OTE LENTOPÄIVÄKIRJASTA B.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Juha Juurikas kirjoitti:

Tuo  8.12.1943 suoritettu lento löytyy ohjaajana toimineen isäni Kaarlo Juurikkaan lentopäiväkirjastakin.

OTE LENTOPÄIVÄKIRJASTA B.jpg

Mahtoikohan Kaukovalta olla useassakin isäsi lennossa mukana? Olisi hieno saada hänen lentojaan vähän kokoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin lentopäiväkirjan läpi ja tämä kyseinen lento sekä samalla sivulla oleva 21.12.1943 suoritettu lento näyttävät olleen heidän ainoat yhteiset lennot. Eli varsinaisia sotalentoja he eivät tämän tiedon pohjalta yhdessä suorittaneet. Kaarlo Juurikas siirtyi maaliskuussa 1944 PLe.Lv.48:n riveihin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähystäjäkurssin 8:n päätyttyä Kauhavalla, oli vuorossa jatkokoulutusta Täydennyslentolaivue 17:ssa (T-LeLv.17) Luonetjärvellä. Ensimmäinen koulutuslento oli 17.8.1943.

IMG_2471.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinäkuussa -43 pidettiin Tähystäjäkurssi 8:n ilmamaali-ammunnat ja pommitusharjoitukset Laajalahden apu-ja leirikentällä Kruunupyyssä. Harjoituksista on paljon valokuvia SA-kuvissa. Tällä samalla tähystäjäkurssilla oli nimittäin ulkopuolisina mukana kolme TK-miestä, jotka läpäisivät kurssin heinäkuussa suorittaen kk-ammuntoja ja pommitusylilentoja. He olivat sotilasvirkamiehet Pärttyli Virkki, Nils Helander ja A. Viitasalo. Viitasalo ja Helander kuvasivat kurssin aikana ahkerasti ja kyseisiä SA-kuvia on siksi useita kymmeniä. Leireillä suoritettiin myös osa lentokoulutusta samalla. Pääosa lennoista lennettiin Tuiskuilla.

Tässä kurssin osanottajia Laajalahdessa heinäkuussa 1943. Vänrikki Ilkka Kaukovaltakin siis on mahdollisesti kuvassa. SA-kuva 132535 A.Viitasalo. Tähystäjäkurssi 8:lle osallistui 32 upseerioppilasta sekä lisäksi nämä kolme edellä mainittua TK-miestä.

Jukka

15204ECF-59EF-4803-BF05-776D4CCE19C3.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennystä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritän päästä vielä tunnistamattoman Ripon-koneen jäljille joka oli kärsinyt jonkin asteisen vaurion tai tuhoutunut? Kaukovalta-vainajan taskusta löytyi myös sellainen RI-selostus joka todennäköisesti liittyy häneen itseensä: Saattanut olla kyydissä taikka sitten "kentän reunalla" silminnäkijänä eli todistajana...

BL-160:n asiakirjoissa koneen tuhoutumisen jälkeisessä loppulausunnossa mainitaan lentäjillä olleen paljon papereita sotalennolla mukanaan.

Ilkka Kaukovallan T-LeLv.17:n aikaiset lennot (Kansallisarkisto). Löytyypä päiväkirjasta sellainenkin kokoonpano missä Kaukoranta toimii ohjaajana ja Kaukovalta tähystäjänä).

IMG_2471.JPG

IMG_2473.JPG

IMG_2474.JPG

IMG_2476.JPG

IMG_2477.JPG

IMG_2478.JPG

IMG_2482.JPG

IMG_2487.JPG

IMG_2490.JPG

IMG_2491.JPG

IMG_2492.JPG

IMG_2493.JPG

IMG_2494.JPG

IMG_2495.JPG

IMG_2497.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikon asian vierestä, pahoitteluni siitä. Panin merkille T-LeLv.17:n lentojen osalta harvinaisena (?) sattumana sen, että samalta sivulta marraskuussa 1943 suoritetuista lennoista löytyy ohjaajana sekä lentomestari että vänrikki Juurikas, isä ja poika. Vanhempi SB:llä ja nuorempi BL:llä.

IMG_2490.thumb.JPG.6a2211372ec73dd6afe795ae3f87787d.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo tuolla edellä kertoo Kaukovallan mahdollisesti olleen tekemisessä jonkin Ripon-onnettomuuden kanssa. Näin onkin, sillä kyseessä oli Ripon RI-150. Pommituslentolaivue 42:n yhteyskone RI-150, joka oli lastattu takapainoiseksi, sakkasi startissa Siikakankaan lentokentällä 17.6.1944. Ohjaajana oli luutnantti L. Salminen ja mukana koneessa oli luutnantti J. Kaukovalta. Molemmat loukkaantuivat. Kyseessä täytyy olla kirjoitusvirhe etukirjaimen kohdalla, I on muuttunut J-kirjaimeksi ainakin kirjassa Meritoimintakoneet SIH 15 (Keskinen-Stenman-Niska), josta tämän onnettomuuden löysin. RI-150 poistettiin 17.7.1944.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin että Jukka kyllä löytää.

Ensimmäinen liitepalanen on BL-160:n tutkintapöytäkirjasta, joka vaati lisäselvittelyä. Ripon RI-150 oli tämä onnettomuuskone. Asiakirjaa oli leikattava näin pieneksi koska teksti on aivan liian yksityiskohtaista BL-160:n lentäjävainajien osalta.

IMG_0488.JPG

IMG_1903.JPG

IMG_1904.JPG

IMG_1906.JPG

IMG_1908.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kiitokset Raimo. Onko Markolla muuten sanomista Ilkka Olavin muuttumisesta tutkintapöytäkirjassa Ilpo Olaviksi? Ilkka kai kuitenkin on oikea nimi, Ilpoon en minä ainakaan ole törmännyt ennen. 

Ilkka se on täälläkin:

https://www.sotapolku.fi/henkilot/kaukovalta_ilkka-olavi_1920-06-17_paimio/

Jukka

Ilkka Kaukovalta se on. Siis tämä meidän Paimion poika. Mutta SA-kuvista löytää kuitenkin myös Ilpo Kaukovalta nimisen henkilön useastakin kuvasta. Mutta hän ei liity ilmavoimiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Ilkka Kaukovalta se on. Siis tämä meidän Paimion poika. Mutta SA-kuvista löytää kuitenkin myös Ilpo Kaukovalta nimisen henkilön useastakin kuvasta. Mutta hän ei liity ilmavoimiin.

Miten lie sekoittaneet tässä tutkintapöytäkirjassa Ilkka- ja Ilpo-nimet. Siitä kuitenkin käy ilmi, että ilmavoimien mies, syntymäaika täsmää ja palvelusluettelo on Ilkan. Ja kerran Ilkan taskusta löytynyt Ripon-selostuskin. Joten ehdottoman varmasti sama Ilkka, ilman epäilyksiä.

SA-kuvista löytyy tosiaan ainakin TK-mies vänrikki I. Kaukovalta.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.10.2020 at 07.41, Jukka Nisula kirjoitti:

Heinäkuussa -43 pidettiin Tähystäjäkurssi 8:n ilmamaali-ammunnat ja pommitusharjoitukset Laajalahden apu-ja leirikentällä Kruunupyyssä. Harjoituksista on paljon valokuvia SA-kuvissa. Tällä samalla tähystäjäkurssilla oli nimittäin ulkopuolisina mukana kolme TK-miestä, jotka läpäisivät kurssin heinäkuussa suorittaen kk-ammuntoja ja pommitusylilentoja. He olivat sotilasvirkamiehet Pärttyli Virkki, Nils Helander ja A. Viitasalo. Viitasalo ja Helander kuvasivat kurssin aikana ahkerasti ja kyseisiä SA-kuvia on siksi useita kymmeniä. Leireillä suoritettiin myös osa lentokoulutusta samalla. Pääosa lennoista lennettiin Tuiskuilla.

Tässä kurssin osanottajia Laajalahdessa heinäkuussa 1943. Vänrikki Ilkka Kaukovaltakin siis on mahdollisesti kuvassa. SA-kuva 132535 A.Viitasalo. Tähystäjäkurssi 8:lle osallistui 32 upseerioppilasta sekä lisäksi nämä kolme edellä mainittua TK-miestä.

Jukka

15204ECF-59EF-4803-BF05-776D4CCE19C3.jpeg

Sanotaan näin että Tähystäjäkurssi 8:lta valmistui 32 upseerioppilasta, yksi joutui keskeyttämään kurssin kurinpidollisista syistä, tässä tapauksessa se oli matalalentoa lankoihin. Löysin Jukan laittamasta SA-kuvasta kaikki kurssilta valmistuneet, joista luutnantteja 21 ja vänrikkejä 11.

Lisäys. Päiväkäskyssä olevat peiteluvut tarkoittavat seuraavaa: 8506 on PLeLv.6 ja 8517 on T-LeLv.17.

IMG_8109.JPG

IMG_8110.JPG

IMG_8117.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä kyseisen kurssi oppilaat upseerimatrikkelista.

Jukka

CA2AF8AE-D189-4BAC-A1E9-59F262F33C82.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähystäjäkurssi 8:n opettajia Laajalahden lentokentällä ampuma- ja pommituskurssin aikaan. Kuvan päiväys on 20.7.1943, SA-kuva, kuvaaja kurssille osallistunut TK-mies A. Viitasalo. 

Kuvateksti: ”Koulutusupseerit. Vas. luutnantti Kuumala, luutnantti Rossi, kapteeni Saarinen ja luutnantti Puolakka.”

Jukka

58107366-7603-42EA-A9EE-140143E32280.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BL-160 joutui aamuyöstä 1.8.1944 195 IAP:n n.luutnantti Ivan Fedorovitsh Bezhanovin (1923-2005) uhriksi. Bezhanovin elämäkerran mukaan hän pudotti 1.8.1944 kolme Blenheim-konetta Jänisjärven seudulla - myös BL-158 ammuttin alas viisi minuuttia myöhemmin. Bezhanovilla oli yhteensä kuusi ilmavoittoa ("claims" - muut neljä voittoa, 9.4.1944 yksi FW 190, 29.7.1944 kaksi BW ja 1.8.1944 kolmas BL, jäävät vahvistamatta...).

Ks.  http://soviet-aces-1936-53.ru/abc/b/bezhanov.htm

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Callelta tuli hyvä alustus:thmbup:Olisinkin kysynyt pian, mitä venäläishävittäjälle tapahtui BL-160:n alas ampumisen jälkeen, tuliko sekin alas ammutuksi? Alla olevien asiakirjojen sivuilla kun kerrotaan siihen suuntaan, puhutaan isommasta ja pienemmästä alas ammutusta koneesta. Silminäkijät havaitsivat kaksi savupatsasta jotka taisivat sittenkin olla BL-160 ja BL-158 pommareista lähtöisin?

(On tässä Pasillekin laskuvarjoja koskevia tietoja, jos ei olekin jo tiedossa).

Lähde: Kansallisarkisto.

 

IMG_0481.JPG

IMG_0482.JPG

IMG_0484.JPG

IMG_0485.JPG

IMG_0486.JPG

IMG_0487.JPG

IMG_0488.JPG

IMG_0489.JPG

IMG_0490.JPG

IMG_0491.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

...Silminäkijät havaitsivat kaksi savupatsasta jotka taisivat sittenkin olla BL-160 ja BL-158 pommareista lähtöisin?

(On tässä Pasillekin laskuvarjoja koskevia tietoja, jos ei olekin jo tiedossa)

 

Kiitos, syystä tai toisesta koneen BL-160 tutkintopöytäkirja on jäänyt kuvaamatta. Hypänneiden (vänr Alava/BL-160, vänr Aho ja ltn Rouhiainen/BL-158) laskuvarjojen numerot on tiedossa. Kaikki käyttivät PAK varjoja. Numerot ovat 415, 412 ja 801. Viimeinen näistä oli tähystäjä varjo, joka tarttui koneen peräsimeen jolloin luutnantti Rouhiainen menehtyi.
msDSCN0325.jpg.f5a2e4bb8c711a68686414d5c9de11ef.jpg
msDSCN0326.jpg.b1d2273145048a4c38722ac0e812d6c9.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaukovallan jäämistön mukana tuli tällainenkin kuva. Ilkka Kaukovalta toisessa rivissä vasemmalta ensimmäinen. 

_20201016_212022.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään