Mika Laakso

Kaputtivalokuvat

37 viestiä aiheessa

Kolme vanhaa pientä valokuvaa, koko n . 55mm x 85mm. Eka on melko varmasti FR-82? SIH 3A kirjassa hyvin samannäköinen kuva s.37

"pyörähti laskussa ympäri Siikakankaalla 29.8.1940".

Mitähän nämä kaksi muuta konetta / tapausta on?

0020-page-002.jpg

0020-page-001.jpg

0020-page-003.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta huomasin, kun katsoin Fokker-kuvaa isolta näytöltä, että siinähän on kokardit! eli ei ole FR-82..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Nyt vasta huomasin, kun katsoin Fokker-kuvaa isolta näytöltä, että siinähän on kokardit! eli ei ole FR-82..

Meinasin kommentoida samaa, mutta hyvä kun huomasit itse. Noilla Wasp-Fokkereilla lennettiin sodan jälkeen pääasiassa Kauhavalla, ja ilman noita pyörän muotosuojia, koska keräsivät sisälle moskaa nurmikentältä.

Olisiko vaikka tämä:

FR-122: 26.9.1946 tuhoutui laskussa Kauhavalla, korpr Torsti Tallgren loukkaantui. 

Tai nämä:

FR-154: 5.8.1947 rikkoontui käyttökelvottomaksi laskussa Kauhavalle, opp Y. Tuomikoski sai surmansa.

FR-171: 30.7.1948 vaurioitui laskussa Kauhavalla, kadetti J. Antikainen selvisi vammoitta.

FR-123: 11.9.1948 sakkasi kapt Lauri Pekurin suorittamassa laskussa Kauhavalle, vaurioitui käyttökelvottomaksi.

Pari muutakin FR-kaputtia löytyi Kauhavan sodanjälkeisiltä vuosilta, mutta talvisaikaan. Jätin ne pois laskuista.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä yksi kuva, Curtiss CU-502. SIH 5 kertoo 18.8.1941, pakkolasku mahalleen Vuoksenrantaan. 

27.3.1944, pakkolasku mahalleen Nurmoila. Kumpikohan on kuvan tapaus?

FullSizeRender (97).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Oman koneen pakkolasku Vuoksenrannalla”. Päivätön SA-kuva 172854, sen kuvateksti kertoo, että Vuoksenrannalla. Tässä alkuperäinen, sinun kuva on jälkiväritetty.

Ja eiköhän kuvassa olisi vielä lunta, jos pvm olisi 27.3.

Jukka

F1A15697-0A19-498B-9286-3EAFB6D8251C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Ja eiköhän kuvassa olisi vielä lunta, jos pvm olisi 27.3.

Niinpä tietysti, ja puissa on lehdet..

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirhe
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

0020-page-001.jpg

 

Tämä on muistaakseni saksalaisen He 111 koneen onnettomuus Tiiksjärvellä (-41? -42?). Jossain kirjassa/kirjoissakin mainitaan ja on sama kuva?

Kari

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Tämä on muistaakseni saksalaisen He 111 koneen onnettomuus Tiiksjärvellä (-41? -42?). Jossain kirjassa/kirjoissakin mainitaan ja on sama kuva?

Kari

Kiitos Kari! Hannu Valtosen kirjasta Luftwaffen pohjoinen sivusta, sivu146 löytyy melkein sama kuva. "Heinkel He 111 H-5, 1H+DH, joutui 13.8.1941 onnettomuudekseen suomalaisten ilmatorjuntatulen kohteeksi ja sai kohtalokkaan osuman 10km Akkalasta koilliseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmannen kuvan puussa roikkuva siivenkärki saattaisi kuulua 31.07.1943 Parolassa metsään syöksyneelle Airspeed AS.6E Envoy EV-1:lle.

Heikki

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti:

Kolmannen kuvan puussa roikkuva siivenkärki saattaisi kuulua 31.07.1943 Parolassa metsään syöksyneelle Airspeed AS.6E Envoy EV-1:lle.

 

Heikki

 

Eli olisi sama kone kuin tämä:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.10.2020 at 19.10, Mika Laakso kirjoitti:

0020-page-003.jpg

Kyllä se on Envoyn siiven kärki kuten Heikki päättelikin. Tarkemmin ottaen kuvassa näkyy EV-1:n oikean siiven alapintaa, missä hakaristi-tunnus menee osittain siivekkeen päälle. Tässä jälkimmäisessä kuvassa on taas vasemman siiven yläpintaa, jossa tunnus ei yletykään siivekkeen päälle. Tämä seikka pienoismallareille (kuten Mikalle) huomioon otettavaksi;)

IMG_2236.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Envoy ollut kokonaan alumiininvärinen? Mikan kuvassa minusta näyttää hakaristin sivussa siiven pinnassa kahta eri sävyä. Tai sitten keltainen itärintamatunnus näkyy käänteisen tummana mv-kuvassa. Raimon kuvassa näyttäisi kone olevan myös yksivärinen. Ainakin tällä sivustolla hakaristien koko on sama sekä siiven ylä-, että alapinnalla. Kuinka luotettava lähde/sivusto tämä on, sen saa joku mallari kommentoida.

http://rsmodels.cz/galerie/produkty/92098/f671s2fsr4_large.jpg

Myös tässä pienoismallissa on samankokoiset tunnukset:

https://modelingmadness.com/scott/allies/gb/1-72/envoy.htm

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ortokromaattisella filmillä, jota käytettiin kuvauksessa tuohon aikaan, keltainen toistui luonnottoman tummana ja punainen lähes mustana. Vaihtoehto pankromaattinen mustavalkofilmi toisti ko. värit luonnollisemmassa tummuusasteessa.

Ari

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
pilkkuvirhe
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, sitä juuri tarkoitin. Tässä ketjussa näkyy Mobilistin jutussa alapintaa ja hakaristi. Meneekö siivekkeen päälle...?

https://www.flightforum.fi/topic/31168-airspeed-envoy-valokuva/

Edit: näiden kuvien mukaan ei mene, tai menee sittenkin, lähteenä Jouni Rönkkö - Pentti Perttula - Kyösti Partonen Suomen Ilmavoimien värit 1918-2013.

Edit: Tarkemmin katsottuna kirjan mv-kuvassa hakaristi nimittäin saattaisi mennä siivekkeen päälle, kun taasen piirroksessa ei. Hmmmm...?


Jukka

4A8734BF-D007-4B0E-BB05-A1B2878EB1CA.jpeg

3BFD4CDC-6165-4CB4-B9A7-FA5C58C55446.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on vertailukuvat Envoyn OK-BAL:n ja EV-1:n siivenkärjistä. Vieläpä samasta koneyksilöstäkin on kyse.

kuva1.JPG

kuva2.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Onkohan tuo siivekkeen massatasapaino laitettu vasta Suomessa?

Jukka

Kyllä se tuolla Raimonkin osasuurennoksessakin on, näkyy huonosti mustan O:n sisällä.

Kokokuvassa erottuu paremmin: 

https://www.valka.cz/Airspeed-AS-6E-Envoy-t114447#538924

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mobilisti-lehdessä 2/88 näkyy kuinka oikean siiven alapuolella hakaristi ulottuu aivan siiven jättöreunaan asti,

eli siivekkeen päälle. Ja nyt huomasin että pienoismallini mukana tulleissa tunnuksissa on kolmet

tunnukset samalle koneyksilölle! Tsekkoslovakian kansallisen lentoyhtiön CSA:n OK-BAL, 

Luftwaffen CM+SA ja Ilmavoimien EV-1.

Airspeed.thumb.jpg.6e08e22e915a4af07db0cd07d69047b0.jpg

FullSizeRender - 2020-10-17T103502.538.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Envoy-koneen (EV-1) esihistoria (lähde: Ilmailumuseoyhdistyksen tiedote 1/1976 - ensimmäinen numero!):

12.jpg

13.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain pari valokuvaa lisää, molemmat ilmeisesti siitä samasta Envoyn kaputista. Toinen on ainakin sama kuva kuin tuo Mobilisti 2/88.

001-1.jpg

001-2.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään