Guest OldCrow

MD-82 vai DC-9-51?

19 viestiä aiheessa

Morjens,

 

Harvinaisen keräilyrikas talvi 2005 ;). Haaviin jäivät kuvien förstin paneeli ja ohjaajan tuoli. Uskon kyllä myyjää, mutta jos tekniikan miehet tietäisivät enemmän tai omistaisivat kuvia ko. yksilöistä, niin kaikki tieto kelpaa!

 

Paneeli on joko OH-LMR:stä tai LMS:stä ennen modifikaatiota ( uutta paneelia ). Tsekkasin Airliners.Netin läpi ja mielestäni paneeli muistuttaa enemmän DC-9-51 paneeleja...? Eli kymysys; onko se MD-82 early vai DC-9-51 late tyyppiä?

 

Pilotin tuoli pitäisi olla OH-LMN:stä ( early MD-82 type ). Löysin valmistajan lätkän leimoineen ja penkki olisi valmistettu syyskuussa 1975...joten mielestäni ysin penkki.

 

Tässäpä kuvia:

 

 

MD-82 OH-LMR/LMS paneeli vai DC-9-51 OH-???

[ Attachment removed / expired ]

 

MD-82 OH-LMN ( MD-82 early ) penkki vai DC-9:n?

[ Attachment removed / expired ]

 

Sama toiselta puolen.

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja valmistajan lätkä.

[ Attachment removed / expired ]

 

Kaikki tiedot ( ja ysi/MD-80 tavara ) tervetullutta :).

 

T: JJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyseessä on DC-9:n paneeli, koska MD-80:ssä ei ollut yhtäkään mittaria FMA:n alla, eikä kasikymppisen FMA taitaisi mennä tuohon neliskulmaisenkaltaiseen laatikkoon. Myöskin vasemman reunan alin mittari puuttuu MD-80:stä, mutta löytyy ysistä.

 

Vaikka tosin eipä tuo ysinkään "FMA" ole reiän kanssa saman muotoinen, mutta silti yhtäläisyyksiä näyttäisi olevan enemmän ysin kanssa. Osaisko Laukkasen Antti sanoa tähän kenties jotain tyhjentävää? :)

 

EDIT: Vanhan siniohjaamoisen kasikymppisen kuvan löysin siis John Weggin kirjasta "FINNAIR - The art of flying since 1923" (ilmestynyt 1983), ja ysikuvan katoin a.netistä.

 

EDIT2: http://www.airliners.net/open.file/104516/L/ Tuostakin kuvasta huomaa, että yseissä oli TCAS:n alla neliskulmaisen aukon tarvitseva härveli, kun MD-80:ssä TCAS:n alla oli kaksi pyöreää mittaria http://www.airliners.net/open.file/112031/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thanks! Myyjän mukaan ekat MD-82:t olivat varustettu aika pitkälti DC-9:n mukaisesti. Huomasin itsekkin ton ysin-tyylisen vasemman alakulman ylimääräisen mittarin A.netistä.

 

Itse asiassa olisin paljon tyytyväisempi jos paneeli olisi DC-9-51:n ;).

 

Tosin A.netin ysi-kuvissa ei ollut yhtä paljon mittareita oikealla puolen....

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin A.netin ysi kuvissa ei ollut yhtä paljon mittareita oikealla puolen....

 

Tosiaan äärioikealla näkyy yhden ison mittarin paikka, joka sinun paneelissasi on muttei ainakaan tuossa OH-LYTistä otetussa kuvassa... Kysytäänpä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aavistus on siis että kyse on ysin ohjaamosta, äärimmäisenä oikealla olevat kaksi mittaria tosin ovat eri järjestyksessä kuin a.netin kuvissa, mutta entisen ysimiehen arviona oli että ylemmässä olisi ollut kello, ja alemmassa radiokorkeus. Kelloreijän oikealla puolella sijaitsi markerivalot.

 

Täytyy vielä hutkia, meinaan TCAS:n tulo kuvioihin on saattanut muuttaa ohjaamon layouttia merkittävästikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei aavistus, vaan vankka tieto, että paneeli on MD-82/83:n. Kyseessä olisi joko OH-LMR tai LMS. Tosin paneelit olivat vaihdettu tekniikan toimesta uudempiin. Kuulemma ekat MD-80:t olisivat olleet varusteltu aika pitkäli ysien osilla.

 

T: JJ

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa www.md80.net'iin kyselemään. Siellä on vähän väliä osia ja romua tarjolla. Tiedän myös yhden keräilijän Malmössä, jolla on jo MD-80 valmiina olohuoneessansa + yhteyksiä melko hiljattain syntyneeseen romuun. Tiedot privalla.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei aavistus, vaan vankka tieto, että paneeli on MD-82:n. Kyseessä olisi joko OH-LMR tai LMS. Tosin paneelit olivat vaihdettu tekniikan toimesta uudempiin. Kuulemma ekat MD-80:t olisivat olleet varusteltu aika pitkäli ysien osilla.

 

Mutta kun tuossa Weggin kirjassa on kuva täysin uudesta koskemattomasta MD-80 paneelista ja sen ohjaamo on tyystin erilainen. Kasikymppisissä kun oli nauhamallinen radiokorkeusmittari keinohorisontin ja korkeusmittarin vieressä, ja tosiaan vasemmalla alin pieni mittari puuttui ensimmäisistäkin MD-80:stä, joita vielä DC-9 Super 80:iksi kutsuttiin. Tosin tuossa Weggin kirjan kuvassa ei sanota että se olisi Finnairin koneen ohjaamosta... Mutta ei kai eri yhtiöillä ollut niin paljoa eroavaisuuksia koneidensa mittareiden sijoitteluissa?

 

Omasta mielestäni ainakin paneelissasi on paljon enemmän yhtäläisyyksiä DC-9:iin kuin MD-80:een...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos linkistä. Kyseessä on "kevyt kenttälentosimu MD-80/DC-9" ehkä Convair Metropolitanilla höystettynä...joskus hamaassa tulevaisuudessa ;). Fougan jälkeen.

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun tuossa Weggin kirjassa on kuva täysin uudesta koskemattomasta MD-80 paneelista ja sen ohjaamo on tyystin erilainen. Kasikymppisissä kun oli nauhamallinen radiokorkeusmittari keinohorisontin ja korkeusmittarin vieressä, ja tosiaan vasemmalla alin pieni mittari puuttui ensimmäisistäkin MD-80:stä, joita vielä DC-9 Super 80:iksi kutsuttiin. Tosin tuossa Weggin kirjan kuvassa ei sanota että se olisi Finnairin koneen ohjaamosta... Mutta ei kai eri yhtiöillä ollut niin paljoa eroavaisuuksia koneidensa mittareiden sijoitteluissa?

 

Omasta mielestäni ainakin paneelissasi on paljon enemmän yhtäläisyyksiä DC-9:iin kuin MD-80:een...

 

Jos näin on, niin kelpaa vielä enemmän ;).

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei aavistus, vaan vankka tieto, että paneeli on MD-82:n. Kyseessä olisi joko OH-LMR tai LMS. Tosin paneelit olivat vaihdettu tekniikan toimesta uudempiin. Kuulemma ekat MD-80:t olisivat olleet varusteltu aika pitkäli ysien osilla.

 

OH-LMS oli MD-83:n prototyyppi joten ysin osia siinä on saatettu käyttää.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LMS oli MD-83:n prototyyppi joten ysin osia siinä on saatettu käyttää.

 

Mutta eihän MD-83:ssa ollut muuta eroa MD-82:een kuin range? Siis ohjaamoon ei ole tarvinnut lisätä kuin vain yksi polttoainemittari lisää, jos sitäkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hilmerby.com/

 

Tuolta löytyy cockpits-osiosta SAS:n MD-80 ja DC-9:n ohjaamoista tietoa. SAS:n yseissä nuo kaksi isoa mittaria olivat tuolla oikealla, mutta vasen puoli perämiehen paneelista oli sitten jo erilainen. Mutta olen vahvasti siinä uskossa että sinulla Jukka on hallussasi Finnairin DC-9:n paneeli ajalta ennen TCAS:ia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eihän MD-83:ssa ollut muuta eroa MD-82:een kuin range?

 

Tuo tietoni OH-LMS:n prototyyppinä olosta on www.airlinerlist.com:n valmistusnumeroluettelosta.

 

Googlasin nyt esille sivun http://www.flybernhard.de/ueb_eng.htm?http://www.flybernhard.de/md80_e.htm, jossa todetaan: "The MD-83 possesses a fuel tank with a capacity of 4,100 litres in the loading space and thus it can manage to fly over a distancein approx. to 5,000 km. Beside newer engines, the MD-83 has a stronger chassis. Alaska Airlines and Finnair had the largest influence on this sample as they were the "Launching Customer" (the first customer of a new airplane)."

 

En osaa ottaa kantaa millaista koelento-ohjelmaa ja mahdollisesti prototyyppiä MD-83:lle on tarvittu noiden muutosten johdosta.

 

-harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Tähän tulokseen tulin itsekkin A.netin kuvia selaillessani. Sopii erittäin hyvin omiin DC-9 suunnitelmiin :). Entäs toi penkki? Päivämäärän mukaan pitäisi olla taattua ysi-tavaraa!

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Tähän tulokseen tulin itsekkin A.netin kuvia selaillessani. Sopii erittäin hyvin omiin DC-9 suunnitelmiin :). Entäs toi penkki? Päivämäärän mukaan pitäisi olla taatua ysi tavaraa!

 

Juu, tuolla Harrin antamalla sivulla (hyvä sivusto muuten) kerrottiin kasikymppisten tulleen taivaalle -79, joten valmistusajankohdan mukaan penkkikin näyttäisi vahvasti olevan yssykästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vertailukohta. Tämä paneli on DC-9-50 koneesta. Panelissa on ollut kiinni viiden tuuman flight director (ts. paneli ei ole Finskin koneesta).

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jukka: uskallatko kertoa tarkemmin "DC-9 suunnitelmistasi"? Itsellänikin on "hautumassa" "ysi suunnitelma"....

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka: uskallatko kertoa tarkemmin "DC-9 suunnitelmistasi"? Itsellänikin on "hautumassa" "ysi suunnitelma"....

Juha

 

Itse asiassa tällä hetkellä kaikki suunnitelmat ovat vielä auki. Toisaalta ei tekisi mieli sitoutua vain yhteen konetyyppiin. Todennäköisesti teen monikäyttöisemmän liikennekonesimun, jossa on mukana alkuperäisiä osia kuten toi penkki. Penkin ympärille tulee hallintalaitteet niiden omille paikoilleen ( pedaalit, kaasut ja ohjaussauva ) ja ainakin kaksi näyttöä...tai sitten Parheliaa kehiin....

 

Aika näyttää kuinka homma etenee, mutta tämä liikkennekonesimu olisi tarkoitus tehdä "sivutuotteena". Fouga-simun rakentaminen jatkuu heti, kun saan Ranskanmaan pojat aktivoitua liikkeelle kohti Merignacin museohalleja ja alkuperäisiä varaosia haalimaan ;).

 

Ja jos toi MD-80/DC-9 paneeli ei mene simukäyttöön, niin sitten siitä tulee oikeiden mittareiden säilytyspaikka demonstroimaan liikennekoneiden mittareita Fougan ja MiGien mittaritaulujen viereen.

 

T: Jukka

 

 

lainausta korjattu. Teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään