Carl-Fredrik Geust

Kylmä sota Itämerellä 1952

22 viestiä aiheessa

Oheisena Sotilasaikakauslehden (2/1992) julkaisema artikkeli. Tämän jälkeen on saatu paljon lisätietoja: vuonna 2003 paikallistettiin DC-3 hylky Gotlannin itäpuolella, ja seuraavana vuonna hylky nostettiin, ja on nyt nähtävänä Linköpingin Flygvapenmuseumissa. Samoin myönnetäään Ruotsissa nyt avoimesti että kyseessä oli radiotiedustelulento, kohteena NL:n Itämeren laivaston sotaharjoitus Baltian vesillä. DC-3 kone ei ilmeisesti ollut loukannut NL:n aluevesiä, mutta toinen etsintälennolla ollut Catalina oli sensijaan 14.6.1952 lentänyt Hiiumaan länsikärjen yli.

Ruotsissa on julkaistu asiasta useita kirjoja, ja aikaisemmin miltei huippusalainen FRA rupesi vuonna 2010 julkaisemaan oman historiallisen julkaisusarjan (jo melkein 30 osaa ilmestynyt, ensimmäisenä osana Nedskjutningen av DC-3:an – En tragisk händelse i FRA:s historia).

 Minä tapasin itse Svensk Flyghistorisk Föreningin ilmailukirjallisuuspäivillä syksyllä 2002 ev.luutn evp Sven Törngrenin, joka toimi 16.6.1952 alasampuneen Catalina-koneen ohjaajana, ja hänen esitelmänsä jälkeen meillä oli mielenkiintoinen kirjeenvaihto.

Törngren kertoi että hän oli kapteenina kesällä 1952 Catalina-kurssilla. 15.6.1952 häneltä kysyttiin voiko hän seuraavana päivänä toimia koneen päällikkönä, koska Catalina-lentäjät olivat ”loppumassa”!

Flygvapnetin kahdella Catalinalla oli jo kolme päivää suoritettu etsintälentoja aamusta iltaan. Koneen päällikkönä piti määräysten mukaan olla upseeri, mutta kaikki lentokelpoiset Catalina-lentoupseerit olivat jo lopenuupuneita.

Kun Törngrenille kerrottiin että koneen ohjaajana on Catalina-spesialisti fanjunkare (vääpeli) Olov Arbin, hän suostui pyydettyyn tehtävään ”Kyllä minä voin allekirjoittaa suoritusilmoituksen, jos Arbin ohjaa konetta...” 

Usean tunnin tuloksettoman etsintälennon jälkeen Catalina joutui 16.6.1952 MiG-15 -parin hyökkäyksen kohteeksi. Tulituksessa Catalina vaurioitui, ja kaksi miehistön jäsentä, mm Arbin sai osumia. Käteen osuman saanut Arbin ei pystynyt enää ohjaamaan konetta, ja ”lento-oppilas” Törngren joutui tekemään pakkolaskun avomerelle!

Törngren oli tietysti päivän kuluessa ehtinyt ohjata konetta kauankin Arbinin ohjeiden mukaan, mutta avomerilaskun tekeminen oli varsinainen haaste! Arbin pystyi kuitenkin antamaan täsmällisiä ohjeita, ja Törngrenin tekemä lasku erään havaitun laivan lähelle onnistui niin hyvin että kaikki miehistön jäsenet, myös molemmat haavoittuneet ehtivät kumiveneisiin ennenkuin Catalina-kone upposi.

Laiva oli saksalainen Münsterland (onneksi länsi-saksalainen, itäsaksalainen laiva olisi tietysti mennyt suoraan Riikaan tai Tallinnaan!), ja matkalla Helsinkiin. Laivan kippari ei suostunut muuttamaan kurssia mihinkään ruotsalaiseen satamaan, mutta myöntyi kuitenkin menemään Hankoon, jotta vältettäisiin NL:n laivastotukikohtana olevan Porkkalan kiertäminen.

Laivasta otettiin radioyhteyksiä sekä Ruotsin että Suomen viranomaisiin, tuloksena että Hangon satamassa oli joko Ruotsin suurlähetystön auto tai mahdollisesti suomalainen poliisiauto odottamassa, joka vei lentäjät suorinta tietä Turkuun. Haavoittunut vääpeli Arbin oli kuitenkin pakko jättää Hangon sairaalaan (silloin oli vielä Hangossa oma sairaala!).

Flygvapnetin toinen Catalina oli sillä aikaa lentänyt Turkuun, ja oli redillä odottamassa (moottorit käynnissä!). Lentäjät vietiin heti auton saavuttua Turkuun moottoriveneellä odottamassa olevaan Catalinaan, joka välittömästi nousi ja lensi Ruotsiin!

Syynä poikkeukselliseen pikakäsittelyyn (huom: tämä tapahtui ennen pohjoismaiden passivapausta, ja Törnblomin mukaan kukaan – ei Hangon poliisi eikä Supokaan kuulustellut ”ilman lupaa Suomeen saapuneita lentäjiä”) lienee, että presidentti Paasikivi ei halunnut joutua vastaamaan neuvostolähettilään mahdolliseen kysymykseen ”Missä ovat ruotsalaiset vakoilijalentäjät?”, pahimmassa tapauksessa Paasikivelle olisi voitu esittää lentäjien luovutusvaatimus!

Hankoon jätettyä Arbinia ei unohdettu – Hanko-lehti kertoi muutama päivä myöhemmin että Hangon aliupseerikerho oli lähettänyt sinikeltaisen kukkalaitteen "ilmataistelussa haavoittuneelle lentäjälle"! Arbin siirrettiin sitten mahdollisimman nopeasti (ja hiljaisuudessa) Ruotsiin.

Törngren oli ilmeisesti niin järkyttynyt, ettei ollut kiinnittänyt huomiota siihen etteivät suomalaiset olleet häntä lainkaan kuulustelleet, ennenkuin kysyin häneltä! Itse olen kuitenkin taipuvainen uskomaan että lentäjiä puhuteltiin ainakin automatkan aikana Hangosta Turkuun.          

Alla myös FRA:n kartta neuvostolaivaston harjoitusalueesta 13.6.1952, sekä Venäjän 1990-luvulla luovuttama tutkakartta DC-3:n ja MiG-15:n lentoreiteistä (huom viimeiset minuutit ennen kohtausta puuttuu). 

162.jpg

163.jpg

164.jpg

165.jpg

166.jpg

167.jpg

FRA-karta-13-juni-övnomr-768x1083.jpg

001.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Calle näistä kirjoituksista. Koneen romut on tosiaan nostettu myöhemmin ja laitettu hienosti näytille Linköpingin ilmavoimamuseoon. Kävin itse muutama vuosi sitten viimeksi katsomassa niitä. Tässä linkki museon sivulle.

https://www.flygvapenmuseum.se/utstallningar/hemliga-handlingar-dc-3an-som-forsvann/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ev.luutn Sven Törngren kertomassa MiG-15 hävittäjän hyökkäyksestä, kohteena hänen ohjaamansa Catalina-kone; Linköpingissä syyskuussa 2002.

Sven Törngren i Linköping sept 2002.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
syyskuussa 2002 (eikä 2020)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Kiitos näistä kirjoituksista. Nämä hyshys lennot olisivat oman kirjan arvoinen.

Kirjoja on kyllä ilmestynyt naapurimaassa, kuten esim. nämä:

https://www.adlibris.com/se/bok/hemliga-forbindelser-dc-3an-sverige-och-kalla-kriget-9789113064802

https://www.adlibris.com/fi/kirja/dc-3an-kalla-krigets-hemlighet-9789173291200

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras (ja monipuolisin) kirja on mielestäni Lennart Anderssonin ja Leif Hellströmin jo 2002 ilmestynyt Bortom horisonten : svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946-1952.

 

 

Bortom horisonten : svensk flygspaning meot Sovjetunionen 1946-1952 (inbunden)

 
Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Paras (ja monipuolisin) kirja on mielestäni Lennart Anderssonin ja Leif Hellströmin jo 2002 ilmestynyt Bortom horisonten : svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946-1952.

 

 

Bortom horisonten : svensk flygspaning meot Sovjetunionen 1946-1952 (inbunden)

 

Tämä kirja minulla on hyllyssä. Ilmaisin itseäni huonosti. Ajatukseni oli että aiheesta voisi kirjoittaa yleisemminkin mitä on tapahtunut suomen lähialueilla. Esim 20-luvun kuvauslennot, Sydney Cottonin lennot, Saksalaiset lennot kun kehittivät radio navigointia jne.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.10.2020 at 18.05, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Tämä kirja minulla on hyllyssä. Ilmaisin itseäni huonosti. Ajatukseni oli että aiheesta voisi kirjoittaa yleisemminkin mitä on tapahtunut suomen lähialueilla. Esim 20-luvun kuvauslennot, Sydney Cottonin lennot, Saksalaiset lennot kun kehittivät radio navigointia jne.

No ei se haittaa mitään Vesa-Petri, tulipa kaivettua samalla vähän lisää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta "framille". Joka tapauksessa, kyseessä on erittäin mielenkiintoinen aihepiiri. Noihin mainitsemiisi lentoihin voisi lisätä vielä 1930-luvun "kummituslennot", joita tekivät neuvostoliittolaiset koneet Suomen yli aina Ruotsiin asti. Lisäksi ruotsalaiset lensivät mm. aseistamattomilla valokuvaus-Spitfireillä tiedustelulentoja Lapin yli Murmanskin alueelle 1950-luvulla. Kaikkea tällaista on tapahtunut, Suomen ilmapuolustus Lapissa oli käytännössä "nolla" ennen kuin Gnatit (Hämeen Lennosto, päivystys Rovaniemellä) ja myöhemmin Drakenit saatiin pysyvästi Rovaniemelle. Tutkaverkkokin kehittyi hitaasti. Joitain tapauksia on käsitelty mm. Jaakko Alakulpin mainiossa kirjassa Lapin Ilmailuhistoria osa 2. Sellaista kirjaa, johon olisi koottu kaikki vuosikymmenten "hämärälennot", ei ole ilmestynyt. Siinäpä jollekin innokkaalle työsarkaa...

Tässä luutnantti Ingemar Wängströmin Spitti-lennosta syyskuussa 1949:

http://fotofyndet.blogspot.com/2013/09/spaningsfotografering-over-sovjet-med.html?m=1

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Listaan voisi vielä lisätä SR-71:sen lennot Murmanskiin ja sinnepäin 70-luvulla ja myöhemmin. 100 varmasti menivät joskus Suomen yli.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Teppo Sarpila kirjoitti:

Listaan voisi vielä lisätä SR-71:sen lennot Murmanskiin ja sinnepäin 70-luvulla ja myöhemmin. 100 varmasti menivät joskus Suomen yli.

Niistä löytyy kyllä muutamakin englanninkielinen, Sled driver yksi ja toinenkin jonka nimeä en muista, liittyi näihin Oxcart lentoihin.Muistaakseni siinä oli jonkinlainen kartta jossa yksi kääntöpiste oli jossain täällä Helsingin itäpuolella.Luin nuo lainakirjoina jota yleensä en tee.Tässä se nähdään nyt ei voi kävellä hyllylle katsomaan.Lehtisen Kaukolla on ainakin toinen näistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on täällä jo vuonna 2005 keskustelua otsikolla :

SR-71:set Suomen ilmatilassa
 
 
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.10.2020 at 12.30, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Sled driver löytyy netistä helposti pdf tiedostona.

Mistähän tuo löytys? Äkkiseltään katsoin, niin ko. kirja maksaa monessa paikassa n. 600 euroa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Markku Koponen kirjoitti:

Mistähän tuo löytys? Äkkiseltään katsoin, niin ko. kirja maksaa monessa paikassa n. 600 euroa!

Kokeilin äsken hakua "Sled Driver pdf".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Hei Markku,

Laita Googlen vain haku Sled Driver ja PDF.

Linkkejä tulee monta.

Kiitos. -"Äly hoi älä jätä"..tietenki noilla hakusanoilla olis pitäny ettiä...

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koponen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain Air Enthusiastissa oli aikoinaan juttu joko Ju 86:sta Ruotsin Ilmavoimissa tai ruotsalaisten vakoilulennoista. Siitä jäi mieleen, että sodan jälkeen ruotsalaiset käyttivät ensin radiotiedustelukoneenaan Ju 86:ta ennen kuin saivat Lännestä apuna uudenpia laitteita ja DC-3:ia. Kerran yksi Ju 86 meinasi sumussa törmätä Saarenmaan länsikärjen majakkaan, olivat hiukan idempänä kuin oli tarkoitus.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Juha Vaittinen kirjoitti:

Jossain Air Enthusiastissa oli aikoinaan juttu joko Ju 86:sta Ruotsin Ilmavoimissa tai ruotsalaisten vakoilulennoista. Siitä jäi mieleen, että sodan jälkeen ruotsalaiset käyttivät ensin radiotiedustelukoneenaan Ju 86:ta ennen kuin saivat Lännestä apuna uudenpia laitteita ja DC-3:ia. Kerran yksi Ju 86 meinasi sumussa törmätä Saarenmaan länsikärjen majakkaan, olivat hiukan idempänä kuin oli tarkoitus.

Kyllä, vuodesta 1945 lähtien muutamia B 3-koneita muutettiin vakoilukäyttöön. Koneilla lennettiin F 11-lennostossa Nyköpingissä. Jo toki koko Toisen maailmansodan aikana oli konetyyppi ollut F 1-lennostossa kaukotiedustelukäytössä, jolloin sillä lennettiin Skånen ja länsirannikon sotatukikohdista mm. Itämerelle ja läntisille aluevesirajoille. Vuodesta 1948 jäljellä olevat koneet muutettiin kuljetuskoneiksi.

Kuva on cropattu tekstistä:

https://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Flygvapennytt/fv_nytt_1_71_b3_bra_beredskapsbombare.pdf

Jukka

C8E8354F-0704-4110-B721-4EA4CC86D84C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäyksiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään