Jukka Raunio

MY-2 onnettomuuspaikka

21 viestiä aiheessa

Kuvia käpistellessä tuli mieleen, että jollakulla lienee MY-2:n tutkintapöytäkirja 6.5.1943 liitteineen. Tai sitten tuntee muuten kuvan alueen. Olisi kävelymatkan päässä Härmälän lähellä, ja tuonne tuskin tulee laattaakaan, koska Sovelius selvisi hengissä.

img412 (5).jpg

img412 (6).jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuin tarkka paikka selviää, niin karkeasti ottaen lasku meni pitkäksi ja kone tuhoutui noin kilometrin päähän kentän koillisreunasta.

Siitä päätellen olisiko paikka jossain Rantaperkiön suunnalla olleilla aukeilla. Kuva: Vanhat painetut kartat v. 1953.

Kun vertaa karttaa tämän päivän ilmakuvaan vaikkapa google mapsissa, niin nuo peltoaukeat on rakennettu täyteen omakotitaloja ym. On maisema muuttunut...

Jukka

 

 

5BD7CE8A-3454-4EB8-84A9-E4BF30DAE51C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Tuon ajan valokuvat on usein otettu "keskellä päivää", jolloin varjot ovat pohjoisen puolella. Eli MY-2 nokka osoittaa lännen neljännessektoriin?

Kuvaa ja kartaa vertailemalla löytyy mahdollinen yhteys. En saa kuitenkaan kartan merkkejä ja kuvaa tarkemmin kohdalleen.

Kari

EDIT Timo Koski korjasi virheellisen käsitykseni. "M"  EI tarkoita muuntajaa, vaan maantietä

Oma arvaukseni on kuitenkin edelleen, että allaolevassa alueessa on MY-2 pysähdyspaikka.

5f9547c364854_MY-2onnettomuuspaikka.jpg.1d7edf706e5247fbbdfc2e0f6fd7363b.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maisemat ovat muuttuneet, mutta korkeuskäyrät tallella. Nokan täytynee osoittaa länsisektorille.

img412 (3).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Hei!

Tuon ajan valokuvat on usein otettu "keskellä päivää", jolloin varjot ovat pohjoisen puolella. Eli MY-2 nokka osoittaa lännen neljännessektoriin?

Kuvaa ja kartaa vertailemalla löytyy mahdollinen yhteys. En saa kuitenkaan kartan merkkejä ja kuvaa tarkemmin kohdalleen.

Kari

 

5f952170ec94f_MY-2onnettomuuspaikka.thumb.jpg.5ba9015b230da682b73628d4086d0dcb.jpg

Tuo M-ympyrä on maantien merkki, ei muuntaja, jollainen tosin on siinä aika lähellä kyllä hiukan luoteeseen tien vieressä. Ettei kukaan ala tuon mukaan kiinnepistettä hakemaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan vielä paremmat ja tarkemmat versiot kartoista Vanhat painetut kartat-palvelusta. Ensimmäinen on sama vuoden 1953 kartta ja toinen vertailun vuoksi vuodelta 1998, joka kuvaa paremmin nykytilannetta. Valokuva on taasen Joppe Karhusen vanhasta kirjasta "Kotkia kuolinsyöksyissä”. Sama kuva löytyy muistaakseni jostain muustakin kirjasta. Vanha alin karttakuvapiirros taasen on päivätty 28.1.1943, eli onnettomuusvuonna (omat kokoelmani).

Vanhoissa kaputtikuvissa näkyy sähkölinjan lanka ja pylväitä. Vuoden 1953 kartassa sähkölinja Z kulkee keskellä peltoaukeita. Siinä voisi olla jutun "johtolanka".

Karhusen kirjassa mainitaan Soveliuksen yrittäen lännen puolelta moottori sammuneena laskuun, mutta koneen vauhti oli liian suuri kattilan pohjalla olleelle kentälle, ja kone liisi huimaa vauhtia kentän itäpäästä yli. Sovelius väisteli taloja viime tingassa syöksyen pellolle mullan lentäessä ympäriinsä. Moottori oli sammunut ylösvedossa kentän päällä ja Sovelius oli kaartanut laskuun oikean kautta, mutta kenttä ei riittänyt kun nopeutta piti olla, ettei kone sakkaisi.

Jukka

212308_1953.jpg

212308_1998.jpg

Scan.jpg

Härmälä_1943.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjan "Tampereen seutu kuvin" ilmakuvassa oltaneen pelialueella. Kuvan yhteydessä ei ole vuosilukua, mutta maisemat vielä enempi kaputtikuvien kaltaiset.

img416.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietokone oli huollossa, mutta nyt vihdoin pääsin laittamaan MY-2:n tutkintapöytäkirjassa olevan liitekuvan. Koneen tuhoutumispaikka (4) näkyy vähän huonosti, joka on aivan kuvan oikeassa reunassa.

IMG_5038.JPG

IMG_5039.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten pitäisi päästä nykymaailmaan. Ilmailunkatu on vanha kiitorata, mutta muut kiintopisteet ovat hakusassa. Ehkä junanrata menee samaa reittiä.

2020-10-25.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan tuota paikkaa (punainen ympyrä). Kiitotie on ollut tapahtuma-aikaan lyhyempi.

MY-2 -01.png

Huomasin nyt vasta, että Karin veikkaus on aika tarkasti sama.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

samaa mieltä.

Harmala_4.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansalaisen Karttapaikassa pääsee katsomaan hienosti maaston pinnanmuotoja rinnevarjostus päällä. Tässä näkyy Härmälän "kattila" ympäristöineen, johon merkkasin kapteeni Soveliuksen MY-2 -onnettomuuspaikan. Kuvaa kannattaa zoomailla.

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6819220.700933663&e=327219.81529114296&title=MY-2+onnettomuuspaikka&desc=Kapteeni+Soveliuksen+MY-2+onnettomuuspaikka+6.5.1943.&zoom=10&layers=[{"id"%3A186%2C"opacity"%3A100}%2C{"id"%3A2%2C"opacity"%3A100}]

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä vielä vuoden 1937 karttakuvat, lähteenä "Lentäkää Suomeen" kirjanen, julkaisija Suomen Ilmailuklubi 1937. Onnettomuuspaikka mahtuu juuri ja juuri kuvan oikeaan reunaan, merkitty punaisella X:llä.

Jukka

Härmälä 1937 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä onnettomuuspaikkaan, että Reino Myllymäen kirjoittamassa Ilmailumuseoyhdistyksen toisessa Myrsky-julkaisussa "VL Myrsky - historia ja entisöinti 2016", olisi ollut heti vastaus. Siinä on tuohon samaan vuoden 1953 karttapohjaan piirretty täysin sama koneen lentoreitti ja tarkka onnettomuuspaikka, ilmeisesti pohjautuen juuri tuohon samaan alkuperäiseen onnettomuusraporttiin.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään, mutta tärkeintä oli saada paikka nykymaisemaan, mistä kiitos näkymiä sovitelleille.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Näköjään, mutta tärkeintä oli saada paikka nykymaisemaan, mistä kiitos näkymiä sovitelleille.

Juuri näin, ja tulihan se Raimon laittama alkuperäinen onnettomuusselostus ja kuva nopeasti, joten päästiin eteenpäin. Mielenkiintoista nähdä muuten tuo originaali selostus.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T.T..thumb.jpg.2d17442abf9979e058da6a207de9c199.jpgLaitanpa jutun tiimoilta muutaman kuvan.

Pentti Hyvärinen

 

MY-2_Tampere Sovelius.jpg

Nimetön-3.jpg

Pelle Sovelius s. 1jpg.jpg

Pelle Sovelius s. 2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pentti Olavi Hyvärinen
18 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kuittauksista Arne, Markku, Martti, Pekka ja olihan siellä monta muutakin.

Pena

Muokattu: , käyttäjä: Pentti Olavi Hyvärinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään