Guest masi

b

52 viestiä aiheessa

Kerran ollaan Pirkkalaan tupsahdettu ilman laskutelineitä.... Siis tuntuu olevan yleinen kämmi aloittelijalla ;)

n. viikko sitten kun olein finaalissa EFHK 22L ja kaikki ihan hyvin.... kunnes näyttö jumitti.... 10 kauhunsekaista sekuntia.... kun näyttö jälleen päivittyi, oltiinkin jo melkein terminaalin ikkunasta sisällä... Nopea ylösveto ja ilmoitus tutkalle... Tuli mieleeni, mitähän tutka ajatteli :) En viitsinyt selvitellä outoa laskuyritystä. No, kyllä alas päästiin turvallisesti uudella yrittämällä :) Kiitos muuten kaikille lennonjohtajille joiden kanssa olen ollut tekemisessä. Opastusta ja palautetta on tullut kiitettävästi. Toivottavasti vanhakin on jotain oppinut.

Hyvää kesää kaikille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisikohan jo kosia ;). Meidän "mamma" ei ole kuin tyytyväinen kun mies lähtee ohjastamaan RyanAiria VATSIMiin! ;)

 

nim. merk. kohta 4 vuotta onnellisesti? naimisissa ;)

 

-Teemu-

 

Hyvä Teemu!Meilläkin toimii "parempi pilottina kuin päissään

paikallisessa"ja yli 10v.naimisissa(simun tai emännän kanssa)

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Joskus SATCON aikoihin sijoittuu se kun SB:n ikkuna oli

aktiivisena ja tultiin laskuun niin telineitä laskiessa LJ ky-

syi että mitä(gggggggggggggggggg)tai unohtui pitotheat

ja kone häipyi Venäjän puolelle n. Mach5 lasissa.

 

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Well, kun Harri nyt aloitti nämä wanhojen hyvien SATCO-aikojen muistelut niin jatketaanpas sitten....

 

Ikuisena long-haulerina olin kerran lentämässä eestaas AY005/006. Menomatka sujui muuten ihan mukavasti, mutta jossain Gröönlannin päällä pätkäisee muisti, ja herätessäni vilkaisin koneelle.... ja totean "Olgan" cruisaavan iloisesti jossain Alabaman aurinkoisella taivaalla....

 

Saman reissun paluumatkalla seuraavana päivänä ennestään uupunut pilotti onnistui tekemään revanssin ja vilkaisu alas....hmm....mikäs tuo iso kaupunki tuossa suoraan alapuolella onkaan? Eikai vaan... Vilkaisu FSNAV:iin ja kyllä, se ON Moskova..... ;D ;D :P

 

Onneksi ei ollut lennonjohtoa tuolloin pahemmin paikalla. Nykyään tuollaisesta taitaisi rapsahtaa jo elinikäiset bannit tai muuta kivaa. VATSIM-aikana ei ole tullut läheskään niin paljon enää lennettyä, joten mokatkin ovat jääneet vähemmälle.

 

Kas ihmisiähän me kaikki vain olemme...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt tuli tehtyä oikein mehevä moka. Olin pitkästä aikaa Hesan tornissa. Siinä oli sitten JEF539 tekemässä lähtöä 04R päästä. Vähän ennen sitä määräsin NWD7024:n ylösvetoon ja nyt se oli lähestymässä poikkeuksellisesti 33:sta, koska löpö oli lähes loppu. Selvitin JEFin nousuun, kun ajattelin, että kyllä se alta ehtii. Mutta NWD tulikin sellaista höökää, että teki kipiää katella. Selostin JEFille vielä "abort take-off", mutta se oli jo vaihtanut Mansen taajuudelle.

 

Ei siinä sitten mitään pahempaa käynyt, mutta läheltä piti. Arviointi petti pahassa paikassa väsyneenä. Pitää vaan kattoa, ettei käy toista kertaa.

 

Sillain .. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvitin JEFin nousuun, kun ajattelin, että kyllä se alta ehtii. Mutta NWD tulikin sellaista höökää, että teki kipiää katella. Selostin JEFille vielä "abort take-off", mutta se oli jo vaihtanut Mansen taajuudelle.

 

Mitä kehveliä? Siis kuinka hän JEF voi vaihtaa Mansen taajudelle ennen kuin sinä KÄSKET häntä vaihtamaan sinne?

Miähän mänen ihan sekasin tässä! Saako niin muka tehdä?

 

Selkeä vaaratilanne jossa virtuaalitutkijalautakunta tulee toteamaan pääsyylliseksi sekä ainoaksi syylliseksi JEF:in.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä kehveliä? Siis kuinka hän JEF voi vaihtaa Mansen taajudelle ennen kuin sinä KÄSKET häntä vaihtamaan sinne?

Miähän mänen ihan sekasin tässä! Saako niin muka tehdä?

 

Selkeä vaaratilanne jossa virtuaalitutkijalautakunta tulee toteamaan pääsyylliseksi sekä ainoaksi syylliseksi JEF:in.

Minä en mene sekaisin, vaan teen tutkinnan ilman mitään todisteita. ;)

 

JEF vaihtoi jaksoa lähtöreitin lisäohjeista poiketen jo ennen lähtökiidon alkua, jolloin hänen olisi vielä pitänyt olla tornin jaksolla. Kartassa selvästi sanotaan "contact Helsinki Radar on 119.100 when passing 1500 feet" tjsp, joten myöskin taajuudenvaihto pitäisi tehdä vasta silloin. Tässä se kuitenkin tehtiin aikaisemmin, jolloin torni ei enää saanut yhteyttä lentäjään. NWD tuli niin kovaa vauhtia risteävälle kiitotielle laskuun, ettei lennonjohtaja voinut antaa laskuselvitystä nousevan koneen "ollessa tiellä".

 

Johtopäätökset: JEF vaihtoi jakson liian aikaisin ja on täten syyllinen vaaratilanteeseen. Tornilla tai NWD:llä ei ole tapahtumaan minkäänlaista osuutta.

 

Suositukset: Ohjaamotyöskentelyn laadun yleinen korostaminen.

 

:P :P ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin,taas Puolakka mutuinenn, mutta minusta EFES.iin(tai Rovaniemeen) EI oteta yhteyttä ilman LJ.n selvitystä. EFHK radar eri asia...

 

EFHK:lta lähdettäessä SID:in kanssa EFES:iin otetaan yhteys ilman erillistä käskyä EFHK_APP:in ollessa pois linjoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
EFHK:lta lähdettäessä SID:in kanssa EFES:iin otetaan yhteys ilman erillistä käskyä EFHK_APP:in ollessa pois linjoilta.
Öhm, missäs tällainen lukee? :P Jos kuvaamasi tilanne tulee, todennäköisesti lennonjohtaja kertoo mihin sitä yhteyttä pitää ottaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kuinka hän JEF voi vaihtaa Mansen taajudelle ennen kuin sinä KÄSKET häntä vaihtamaan sinne?

 

Väittäisin, että monet pilotit naputtavat sen ".atis EFHK_V_APP" (tässä tapauksessa ".atis EFES_V_CTR") siihen ruutuun hyvissä ajoin ennen nousua. Eri asia sitten on, painavatko enteriä heti, vai myöhemmin.

 

JEF saattoi myöskin ymmärtää, että vaihdetaan heti tutkan taajuudelle, koska laiskuuttani annan nousuluvat tyyliin "JEF539, winds varying 2 knots, runway 04R, cleared for take-off. Contact Tampere on 121.3", eli en laita väliin "When airborne, contact...". Sinänsä paha tapa, jolla yritän tehdä lähetyksiä selkeämmiksi. Tosin useimmiten valistunut VATSIM-kansa lukee takaisin "when airborne contact Tampere on 121.3". :)

 

Johtopäätökset: JEF vaihtoi jakson liian aikaisin ja on täten syyllinen vaaratilanteeseen. Tornilla tai NWD:llä ei ole tapahtumaan minkäänlaista osuutta.

 

En nyt tuosta tiedä. Toki JEF olisi hyvin ehtinyt keskeyttää nousun vielä siinä vaiheessa, kun sanoin "abort take-off" (jota JEF ei kuullut enää), eikä olisi ajautunut 33:lle ollenkaan, jos olisi ollut jaksolla. Toisaalta taas NWD:n löpö oli lähes loppu, joten pilotti, varmasti hiukan hädissään, lensi normaalia suuremmalla nopeudella, joka yllätti minut (Manse kertoi, että 210 solmua kynnyksellä).

 

Loppujen lopuksi sanoisin, että se oli kuitenkin tornin vika. Näin ja tiesin selvästi, että NWD oli tulossa poikkeuksellisesti 33:lle, ja että siellä lennettiin höyryillä. Ei olisi pitänyt alkuunkaan laittaa JEFiä ilmaan.. :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin, että monet pilotit naputtavat sen ".atis EFHK_V_APP" (tässä tapauksessa ".atis EFES_V_CTR") siihen ruutuun hyvissä ajoin ennen nousua. Eri asia sitten on, painavatko enteriä heti, vai myöhemmin.

 

Eihän tuo .atis taajuutta vaihda, antaa vain atiksen.. (eikö ollutkin näin?)

 

tani annan nousuluvat tyyliin "JEF539, winds varying 2 knots, runway 04R, cleared for take-off. Contact Tampere on 121.3", eli en laita väliin "When airborne,

contact...". Sinänsä paha tapa, jolla yritän tehdä lähetyksiä selkeämmiksi. Tosin

 

Ai jai.. slangia.. paha-paha.. :)

 

Mutta joka tapauksessa, vaikka olisitkin sanonut noin niin ei sitä taajuutta kuitenkaan missään tapauksessa saa vaihtaa ennen kuin ilmassa / kesken lähtökiidon, juuri siitä syystä jos lennonjohtaja käskee keskeyttämään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo .atis taajuutta vaihda, antaa vain atiksen.. (eikö ollutkin näin?)Ai jai.. slangia.. paha-paha.. :)

 

Vaihtaa rogerwilcon mun tietääkseni. En tosin tiedä mitä tapahtuu jos COM1 ei ole sillä samalla jaksolla, mutta mun simussa ei ole entteriä niin paha sanoa :)

 

Mutta joka tapauksessa, vaikka olisitkin sanonut noin niin ei sitä taajuutta kuitenkaan missään tapauksessa saa vaihtaa ennen kuin ilmassa / kesken lähtökiidon, juuri siitä syystä jos lennonjohtaja käskee keskeyttämään.

 

Tosin mistäs sitä lentäjä tietää jos LJ sanoo "ota yhteys tutkaan" että sitä ei nyt siinä tilanteessa pidäkään tehdä heti..? Tuo on kyllä aika hyvä muistaa lennonjohtajan sanoa tuo "..when airborne.." - ei ainakaan tule sekaannusta. Muutenkin fraseologiat on hyvä tehdä ainakin lennonjohdon puolelta mahdollisimman tarkasti, se lisää sitä fiilistä ja asiat eivät ainakaan jää epäselviksi. Sama lentäjienkin suhteen, mutta myös IRL on lentäjiä jotka vasta opettelevat asioita joten sen suhteen se ei ole niin hirveän paha asia ;D

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä aika hyvä muistaa lennonjohtajan sanoa tuo "..when airborne.." - ei ainakaan tule sekaannusta.

 

Jeps, otanpa sen tavaksi saman tien. ;) Tekee lähetyksestä mun mielestä epäselvemmän, mutta puhutaan vaikka hitaammin. :P Opittiin tästäkin "vaaratilanteesta" jotain.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtaa rogerwilcon mun tietääkseni.

 

Aivanjooo... En tuota muistanutkaan.. COM-taajuuttahan .atis ei vaihda.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivanjooo... En tuota muistanutkaan.. COM-taajuuttahan .atis ei vaihda.

 

Joo se vaihtuu kun vääntää radion nuppia ;) Ihmisillä on aika erilaisia värkkejä millä vatimissa pyörivät, joten kannattaa varmaan pysyä mahdollisimman "IRL" -käytännöissä mikäli mahdollista. Moni lentää oikeilla paperisilla kartoilla ja vain ruuvaa jakson, ei silloin voi tietää onko esim. helsingin tutka paikalla, silloin on hyvä että torni sen sanoo jos homma poikkeaa siitä mitä kartoissa on merkitty.

 

Kotiohjaamojutuissa varsinkaan ei mitään tutkan ATISta tule kuunneltua jos craas:illa vaihtaa jaksoa, kentän ATIS on se mikä oikeastikin pitää kuunnella, eihän tutkalla ole IRL mitään atista olemassakaan. Noita vatsim-spesifisiä juttuja ei aina välttämättä osaa ihmetellä eikä muistakaan.

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaten takaisin threadin alkuperäiseen aiheeseen: Nousin äsken väärältä kiitotieltä VATSIM:n perustajan obsatessa mun menoa. Enkä osaa kuin nauraa kämmilleni, kukaan ei osunut tielle. :P ;D Ei tule tapahtumaan uudestaan. ;)

 

Muistaakseni koskaan ei tällaista ole tapahtunut yli 1200 tunnin VATSIM-lentäjäurani aikana. Saa mua silti haukkua amatööriksi ja sellainenhan minä olenkin. Puolustukseksi sanon vain, että oli kiire ja kunnollisia karttoja ei ollut tarjolla! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni koskaan ei tällaista ole tapahtunut yli 1200 tunnin VATSIM-lentäjäurani aikana. Saa mua silti haukkua amatööriksi ja sellainenhan minä olenkin.

 

AMATÖÖRI! LOL! ;)

Anteeksi Matti, en mitenkään voinut vastustaa kiusausta, vaikka suuresti kunnioitankin näkemyksiäsi, jatka samaa rataa vain rohkeasti!

Tosi komiat tunnit siulla muuten on! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
AMATÖÖRI! LOL! ;)

Anteeksi Matti, en mitenkään voinut vastustaa kiusausta, vaikka suuresti kunnioitankin näkemyksiäsi, jatka samaa rataa vain rohkeasti!

Tosi komiat tunnit siulla muuten on! :)

Haha, joo ei se mitään, itsehän annoin luvan tuohon. Varmasti jatkan tätä puuhaa, sen verran hauskaa se on, tosin vähän voisi kyllä vähentää. Tuolla Chicagon päässä meni homma jo huomattavasti paremmin, läppä lensi jaksolla ja vieläpä jenkkimurteella. ;) Tornikin päätti tulla paikalle kun olin lyhyessä finaalissa ja laskuselvityksen saaminen noin 200 metriä ennen kynnystä selvästi nosti tunnelmaa.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahin kämmi...no sehän on selvä! En ole vielä ikinä lentänyt Vatsim:ssä

;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahin kämmi...no sehän on selvä! En ole vielä ikinä lentänyt Vatsim:ssä

;D ;D ;D

 

Hei sun on kyllä korjattava tuo kämmi mahdollisimman nopeasti ;). Nyt kun kemppi on taas Suomessa johtamassa niin ruuhkaa on riittäny. HUOM!!! en väheksy muita lj:tä yhtään, mut viime päivinä on vain ollu kesän parhaimmat ruuhkat ainakin etelä suomessa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei sun on kyllä korjattava tuo kämmi mahdollisimman nopeasti ;). Nyt kun kemppi on taas Suomessa johtamassa niin ruuhkaa on riittäny. HUOM!!! en väheksy muita lj:tä yhtään, mut viime päivinä on vain ollu kesän parhaimmat ruuhkat ainakin etelä suomessa :)

Joo tulen kyllä vihdoinkin mukaan verkkoon, kunhan saan nettiliittymän auki tuossa kuun puolivälissä. Toivottavasti sielä ollaan ymmärtäväisiä näiden aloittelijoidenkin kanssa ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nyt kun kemppi on taas Suomessa johtamassa niin ruuhkaa on riittäny. HUOM!!! en väheksy muita lj:tä yhtään, mut viime päivinä on vain ollu kesän parhaimmat ruuhkat ainakin etelä suomessa :)
Lentäjillehän se kiitos kuuluu, ei minulle. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tulen kyllä vihdoinkin mukaan verkkoon, kunhan saan nettiliittymän auki tuossa kuun puolivälissä. Toivottavasti sielä ollaan ymmärtäväisiä näiden aloittelijoidenkin kanssa ::)

 

Itse olen vasta pari lentoa lentänyt ja voin sanoa että olen apua aina saanut kun olen kysynyt. Että ei muuta kuin mukaan vaan :D

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pistetään vähän vanhempi moka:

 

Viime vuoden puolella lensin Vinkalla Vaasassa laskukierrosta ja loppuosalle kaartaessa Vinka otti ja päräytti syöksykierteeseen(oli kuula keskellä ja normaali laskuasu), siinä sitten komeasti finaalilinjalle kräshättyäni tokaisin lj:lle tapahtuneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan tekevälle sattuu... :)

Ehkäpä "pahin" moka oli EFHK:lla, kun lähdin rullailemaan ilman selvitystä. Hetken aikaa tornin puolella varmasti ihmeteltiin ja niinpä kohta kuuluikin "FINXXX where are you going?".... Uups..... :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään