Guest Welmu

Suomen vanhat kentät ?

19 viestiä aiheessa

Ostin Malmilta silloin toukokuussa pienen kirjasen Suomeen lentämisestä, joka on painettu 1938.

 

Siitä tuli mieleen sellainen idea, että varsinkin kun FS2004:ssä on noita historiallisia koneita, olisi hauska saada joskus sellainen scenery, joka poistaa kaikki nykyiset kentät ja tilalle tulisivat 30-luvun kentät. :P

 

Tätä voisi miettiä vakavammin joskus, kun riittävä määrä nykykenttiä on tehty ja tekijät ehtisivät muuhun hommaan. Voin minä kyllä itsekin harkita tehdä jotain, mutta toistaiseksi ei ole aikaa.

 

Tietääkö kukaan, onko Suomessa jäljellä mitään muuta 30-luvun kenttää (tai edes osaa siitä), kuin Malmi? Kirjasen mukaan näytti nimittäin lähes joka kaupungin kenttä olleen täysin eri paikassa kuin nykyään.

 

- Ville -

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan, onko Suomessa jäljellä mitään muuta 30-luvun kenttää (tai edes osaa siitä), kuin Malmi? Kirjasen mukaan näytti nimittäin lähes joka kaupungin kenttä olleen täysin eri paikassa kuin nykyään.

 

Härmälän kenttä on ainakin vielä tunnistettavissa, yksi kiitotie on tavallisena katuna ja terminaali on säilytetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Härmälän kiitorata on enimmäkseen Pirkkahallin parkkipaikkana. Turun Artukaisten kenttä on nykyään jäähallin alustana ja parkkipaikkana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tietääkö kukaan, onko Suomessa jäljellä mitään muuta 30-luvun kenttää (tai edes osaa siitä), kuin Malmi?

 

Kauhava, Vesivehmaa?

 

Työpaikkani lähellä (n. 5 km) on Hollolan vanha kenttä. Ollut poissa käytöstä noin kolmekymmentä vuotta. Kenttä on pusikoitunut aika pahasti. Nykyään puolustusvoimat taitaa käyttää sitä harjoitusalueena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nytpä tuli mielenkiintoinen keskustelu. Minä nimittäin "kerään lentokenttiä" eli yritän käydä mahdollisimman monella. Kuvailen nitä myös, mutta se nyt on ollut aika epätieteellistä ainakin scenery-hommia ajatellen. Lähinnä paikallistan niitä vanhojen asiakirjojen ja karttojen perusteella ja käyn paikalla. Käsitykseni mukaan kirjassa mainituista vanhoista kentistä ovat paikoillaan Malmi, Vaasa, Kemi, Mikkeli, Jämijärvi, Utti ja Immola.

 

Yllättävän moni vanha kenttä on raviratana (Ylivieskan vanha kenttä, Eurajoki ja Inhaa käytetään ravureiden harjoittamiseen), Oulun Oritkari on heinää kasvavaa joutomaata jne. Härmälän ja Artukaisten kohtalo jo mainittiinkin.

 

Kiinnostuksella luen muidenkin tietoja vanhoista kentistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö sitä mukaan kun kenttiä tehtäisiin voitaisi määritellä että ne näkyvät vain X vuodesta eteenpäin, tällöin jos säätäisi fssän vuosilukua taaksepäin niin ne kentät eivät näkyisi joita ei silloin ollut rakennettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymi taitaa myös olla yksi niistä vanhoista kentistä, jotka on varta vasten rakennettu sotatarpeisiin. Kymistähän toimi muinoin oikein oma lentolaivuekin, jonka historiaa Kymissä vaalitaan varsin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mites tietääkö kukaan Kuopiosta? mie en oo ainakaan vielä nähnynnä missään Rissalan vuosmallia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työpaikkani lähellä (n. 5 km) on Hollolan vanha kenttä. Ollut poissa käytöstä noin kolmekymmentä vuotta. Kenttä on pusikoitunut aika pahasti. Nykyään puolustusvoimat taitaa käyttää sitä harjoitusalueena.

 

Hämeessä on muuten yllättävän paljon sotilaskenttinä olleita nykyään "pusikkoja". Löysin joskus Hämeenlinnan kirjastosta kirjan jossa oli niistä ilmakuvia jne. Siinä oli myös Hollolan kenttä. Eikös se ollu semmonen ristikko että tyyliin jokasuuntaan on kiitotie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mites tietääkö kukaan Kuopiosta? mie en oo ainakaan vielä nähnynnä missään Rissalan vuosmallia...

 

Onni Kuuluvaisen kirjasta Hiljaa ja Matalalla I/III:

Ennen jatkosodan alkua kesäkuussa 1941 YH-käskyn mukaan Lentolaivue 16 reservit koottiin Rissalaan, josta ne edelleen hajautettiin työkentille: mm. Rautavaara, Joroinen, Puumala, Taipalsaari, Höytiäinen, Ylämylly

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hämeessä on muuten yllättävän paljon sotilaskenttinä olleita nykyään "pusikkoja". Löysin joskus Hämeenlinnan kirjastosta kirjan jossa oli niistä ilmakuvia jne. Siinä oli myös Hollolan kenttä. Eikös se ollu semmonen ristikko että tyyliin jokasuuntaan on kiitotie.

 

Kirja taisi olla nimeltään "Päijät-Hämeen sotilaslentokentät", kirjailijaa en tähän hätään muista. Sotilaskäytössä taisi tosiaan olla niin että taivaalle painettiin suoraan sirpalesuojasta siihen suuntaan mihin päästiin. Hälytyslähdössä taivaalle piti päästä mahdollisimman nopeasti jolloin ei ollut aikaa käyttää pääkiitoratoja. Varsinaista sotilastoimintaa kentällä ei tainnut olla kuin jatkosodan alkupäivinä. Sen jälkeenhän hävittäjäkalusto siirrettiin lähemmäs itärajaa. Mainittakoon että talvisodan aikana Hollolassa toimi myös Pyhäniemen jäätukikohta.

 

Käsitykseni mukaan kentällä oli kaksi pääkiitorataa joista toinen oli jonkinverran pidempi. Tämä kulki suunnilleen etelä-pohjoissuunnassa. Lyhyempi taas vastaavasti suorakulmaisesti tähän nähden. Sodan jälkeen käyttöön vakiintuivat nämä pääkiitoradat. Pitäisi oikeastaan käydä kirjastossa ja tarkistaa asia.

 

Kentällä oli toimintaa vielä 70-luvun alussa jolloin siellä pidettiin jonkinlaisia juhannusjuhlia. 70-luvulla kentän toiminnot siirtyivät pikkuhiljaa Vesivehmaan kentälle joka on siis käytössä edelleen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruovedellä (?) taisi olla ilmailuvarikon kenttä nimeltään Siikakangas.

Ja pohjoisessa monta Saksan tarpeisiin tehtyä rataa: mm. Kuusamossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas vanhaa aihetta vähän ylöspäin...

 

Työpaikkani lähellä (n. 5 km) on Hollolan vanha kenttä. Ollut poissa käytöstä noin kolmekymmentä vuotta. Kenttä on pusikoitunut aika pahasti. Nykyään puolustusvoimat taitaa käyttää sitä harjoitusalueena.

 

Kerropas lisää... Mun yks serkku asuu Hollolan kirkonkylällä ja se kertoi että siellä lähellä on joku pieni sotilaslentokenttä. Liekkö sama? Onko jotain karttaa vaikka sen sijainnista? Onkos siellä lentotoimintaa enää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piikajärvi on myös vanha sotakenttä, ilmeisesti saksalaisten rakentama, joka oli sotien jälkeen parikymmentä vuotta käyttämättömänä jolloin se ehti kasvaa melkein umpeen kunnes seudun ilmailukerhot päättivät kunnostaa alueesta jälleen toimivan lentokeskuksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kerropas lisää... Mun yks serkku asuu Hollolan kirkonkylällä ja se kertoi että siellä lähellä on joku pieni sotilaslentokenttä. Liekkö sama? Onko jotain karttaa vaikka sen sijainnista? Onkos siellä lentotoimintaa enää?

 

Kyseessä on varmaankin sama paikka. Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin, kenttä on pusikoitunut aika pahasti koska sitä ei ole käytetty n. 30 vuoteen. Tälläkin viikolla siellä näyttäisi olevan intin ajoneuvoleiri.

 

Kenttähän sijaitsee n. 5 km Hollolan kirkonkylältä Salpakankaalle päin. Oikotien karttapalvelusta (www.oikotie.fi) kenttä löytyy helposti kun kirjoittaa paikkakuntahakuun "Hollola" ja siirtyy pykälää tarkemmalle karttatasolle. Kentän paikka on suunnilleen "Kukonkangas" tekstin yläpuolella, aivan tien 3161 varrella.

 

Jos asia kiinnostaa niin kannattaa kaivaa käsiinsä Ahti Saarisen kirja "Päijät-Hämeen sotilaslentokentät", siinä esitellään lisäksi mm. Vesivehmaan ja Padasjoen kenttien historiat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on varmaankin sama paikka. Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin, kenttä on pusikoitunut aika pahasti koska sitä ei ole käytetty n. 30 vuoteen. Tälläkin viikolla siellä näyttäisi olevan intin ajoneuvoleiri.

 

Kenttähän sijaitsee n. 5 km Hollolan kirkonkylältä Salpakankaalle päin. Oikotien karttapalvelusta (www.oikotie.fi) kenttä löytyy helposti kun kirjoittaa paikkakuntahakuun "Hollola" ja siirtyy pykälää tarkemmalle karttatasolle. Kentän paikka on suunnilleen "Kukonkangas" tekstin yläpuolella, aivan tien 3161 varrella.

 

Jos asia kiinnostaa niin kannattaa kaivaa käsiinsä Ahti Saarisen kirja "Päijät-Hämeen sotilaslentokentät", siinä esitellään lisäksi mm. Vesivehmaan ja Padasjoen kenttien historiat.

 

Joo löytypäs, kiitos. :)

 

Tiedä vaikka, jos kävisi kirjastosta joku päivä etsimässä tuota kirjaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piikajärvi on myös vanha sotakenttä, ilmeisesti saksalaisten rakentama, joka oli sotien jälkeen parikymmentä vuotta käyttämättömänä jolloin se ehti kasvaa melkein umpeen kunnes seudun ilmailukerhot päättivät kunnostaa alueesta jälleen toimivan lentokeskuksen.

 

Lainaus Porin Ilmailukerhon sivuilta:

 

MAAKUNNALLISEEN HARRASTUSILMAILUPAIKKA – PIIKAJÄRVEN LENTOKESKUS

 

Kauhavan Ilmailukoulun johtaja, eversti Viljo Rekola pyysi vuonna 1934 nakkilalaista tehtailija Leo Suomista tutkimaan Ilmavoimille sopivaa varakentän paikkaa Satakunnasta. Eversti Rekola oli jo ennalta tiedustellut vaihtoehtoisia paikkoja, joista hän nyt pyysi tarkempaa arviota. Satakunnan Ilmailukerhon jäsen, lentolupakirjan omaava Leo Suominen ehdotti eversti Rekolalle Piikajärven paloaukeaa ”Harvinaisen ihanteellisena löytönä lentokentän paikaksi.” Perusteena oli puustosta vapaa hiekkakangas, jossa maansiirtotöitä jouduttaisiin tekemään äärimmäisen vähän. Ehdotus tutkittiin tarkemmin ja TVH aloitti lentokentän suunnittelun vielä vuonna 1934. Rakennustyöt käynnistyivät ja alkuperäisestä suunnitelmasta toteutettiin kuitenkin vain suppeampi 1. vaihe. Kenttä luovutettiin Ilmavoimille keväällä 1943. Piikajärven lentokenttä oli syntynyt. Piikajärven merkitys ja käyttö sodan jälkeen jäivät vähäisiksi ja kenttä metsittyi.

 

Purjelentotoimintaa harjoittavat Rauman, Kauttuan ja Porin Ilmailukerhot ryhtyivät Rauman Ilmailukerhon aloitteesta toimenpiteisiin Piikajärven kentän saattamiseksi purjelentotoimintaan sopivaksi lentopaikaksi. Puolustusministeriö luovutti 1950 -luvun lopulla alueen harrastusilmailutoimintaan ja kentän kunnostus aloitettiin Kauttuan, Rauman ja Porin Ilmailukerhojen toimesta. Raumalainen Kalle Kastola suoritti 17.5.1959 Piikajärven uuden tulemisen ensilennon Grunau Baby OH-BAU harjoituspurjelentokoneella. Piikajärven lentokeskuksen ensimmäisenä "isäntänä" toimi lentomestari Onni Kuuluvainen Harjavallasta...... Jatkuu edelleen sivuilla:

 

www.kolumbus.fi/porinik

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas aihetta...

Yks vaihtoehto vois myös olla että tekis vaan vaikka yksitellen näitä "historia" kenttiä.

Asentakoon sitten kukin sen minkä haluaa, Artukainen, Härmälä ym. menneitä kenttiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään