Guest Welmu

FinnMountain ??

29 viestiä aiheessa

Lentelin tässä jokin aika sitten Enontekijöstä Kilpisjärvelle ja siinä Lapin maisemia katsellessa

tuli tällainen mieleen. Mitenkäs olisi jossain vaiheessa jonkinlaisen FinnMountainin (tai FinnTunturin) tekeminen?

 

Tuli nimittäin laskeuduttua Saanan viereen, eikä se näyttänyt likimainkaan oikealta. Olisi meinaan mannaa VFR-lennoille Lapissa, jos tärkeimmät tunturit näyttäisivät oikeilta. En tosin ole käynyt vielä laajemmin kiertelemässä, että minkä näköisiä muut tunturit ovat.

 

Ennen kuin joku patistaa minua itseäni tekemään niin, periaatteessa minulla ei olisi mitään sitä vastaan, mutta en valitettavasti ehdi oikein mitään tuollaista ennen ensi vuoden loppua (pitäisi yksi kappale kirjoja saada valmiiksi siihen mennessä...).

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelin tässä jokin aika sitten Enontekijöstä Kilpisjärvelle ja siinä Lapin maisemia katsellessa

tuli tällainen mieleen. Mitenkäs olisi jossain vaiheessa jonkinlaisen FinnMountainin (tai FinnTunturin) tekeminen?

 

Jotain tuon tapaista taitaa itseasiassa ollakin työn alla. Asianomainen haluaa varmaankin kertoa itse lisää kunhan homma on vähän valmiimmalla mallilla...

 

 

EDIT: Miks näitä kirjoitellessa tulee mieleen se vitsi "Miten pidetään hullua jännityksessä" :P Mutta kun ei kehtaa mennä paljastelemaan liikoja toisten töistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Miks näitä kirjoitellessa tulee mieleen se vitsi "Miten pidetään hullua jännityksessä" :P Mutta kun ei kehtaa mennä paljastelemaan liikoja toisten töistä...

 

Sinä taidat olla joku sceneryjen ja koneiden tekijöiden uskottu henkilö, kun tunnut tietävän kaiken tekeillä olevista projekteista. Aina kun joku projekti tulee ilmi, herra M Maliniemi on tiennyt siitä jo kuukausia tai vuosia. Epistä tollanen ;D

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tollanen ois ihan kiva kyllä tosiaan... Tuossa äsken itsekkin mietiskelin samanlaista asiaa kun lentelin ja kattelin Kasurilan "rinteitä"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä taidat olla joku sceneryjen ja koneiden tekijöiden uskottu henkilö, kun tunnut tietävän kaiken tekeillä olevista projekteista. Aina kun joku projekti tulee ilmi, herra M Maliniemi on tiennyt siitä jo kuukausia tai vuosia. Epistä tollanen ;D

 

-Juha

 

Kun on mukana tekemässä kaikkea niin tietääkin vähän kaikesta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnish Mesh Scenery ole vähän tollanen? Jos tekisi siihen vaikka uuden version?

 

Ai se, mikä on tuolla tiedostopuolella? Siitä nyt ei ole juurikaan hyötyä. Se on lähes samanlainen defaultin maaston kanssa...

 

Mutta jos sulla aikaa on, ja paljon, niin ei muuta kuin parempaa versiota tekemään. Sellainen olisi tervetullut koko Suomen alueelle ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos sulla aikaa on, ja paljon, niin ei muuta kuin parempaa versiota tekemään. Sellainen olisi tervetullut koko Suomen alueelle ;D

Ei toikaan ajatus ihan mahdoton ole. En ole vaan jaksanut ottaa selvää miten tommosia tehdään. Eli osaisitko kertoa jotain ihan pähkinänkuoressa? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toikaan ajatus ihan mahdoton ole. En ole vaan jaksanut ottaa selvää miten tommosia tehdään. Eli osaisitko kertoa jotain ihan pähkinänkuoressa? ???

 

Hienoa! Valitettavasti itse en osaa sanoa tuolta puolelta yhtään mitään, mutta Janne osaa varmasti kertoa lisää, jahka tämän lukee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Valitettavasti itse en osaa sanoa tuolta puolelta yhtään mitään, mutta Janne osaa varmasti kertoa lisää, jahka tämän lukee...

Pitäisi varmaan imuttaa joku teko-ohjelma esim Gmax ja sitten pitäisi vielä saada ne kuvat niistä tuntureista, löytyis varmaan jostain netistä? Kokemusta ei ole (ainakaan vielä) yhtään, joten ei uskalla lupailla mitään.. aikaa olisi ihan kohtuullisesti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi varmaan imuttaa joku teko-ohjelma esim Gmax ja sitten pitäisi vielä saada ne kuvat niistä tuntureista, löytyis varmaan jostain netistä? Kokemusta ei ole (ainakaan vielä) yhtään, joten ei uskalla lupailla mitään.. aikaa olisi ihan kohtuullisesti

 

Varmaan suunnistuskartan korkeuskäyrien mukaan saisi aika kivan meshin tehtyä noin just tietyille tuntureille käsityönä.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan suunnistuskartan korkeuskäyrien mukaan saisi aika kivan meshin tehtyä noin just tietyille tuntureille käsityönä.

 

Tuomas

 

Jep.. eri juttu mistä sellasia saisi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin paljon voin sanoa että gmaxilla ei kannata kyllä meshiä tehdä. Janne, meidän mesh-gurumme, saa tosiaankin selittää tarkemmin :)..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jes, päästiin taas lempiaiheeni pariin. Mesh on sen verran monisyinen homma että ihan täyttä alusta loppuun -tutoriaalia en tähän pysty kirjoittamaan mutta sen verran pointtereita ja perusteita että pääset toivottavasti alkuun, kysele sitten kun/jos tulee vaikeuksia vastaan.

 

Kunnollisia valmiita softia meshin muokkaamiseen ei oikeastaan ole, sillä normaalisti maailmalla meshinteko tarkoittaa valmiin datan yhdistelyä, muuntamista ja kääntämistä FS:lle tolkkuun formaattiin, ei niinkään maaston veistämistä tyhjästä johon meidän oloissamme on pakko turvautua. FISD:ssä käytetty meshinteko perustuu käytännössä täysin hyvän kuvankäsittelysoftan käyttöön köyhänmiehen GIS-softana.

 

Ihan ensimmäiseksi kannattaa hakea FS2000:n Terrain SDK ja lukea ja ymmärtää sieltä "Creating Terrain.pdf". Siinä on selostettu meshin perusteita aika hyvin ja neuvotaan myös miten käytetään (SDK:n mukana tulevia) ohjelmia joilla valmis korkeusdata käännetään bgl:iksi.

 

Sitten kannattaa hakea LodCalc -niminen softa, löytyy ainakin Avsimistä. Meshin teossa on sellainen ikävä homma että yksittäisiä tuntureita tai vast. ei ole mahdollista tehdä vaan aina pitää tehdä vähintään Lod9:n kokoinen alue (en tosin ole tarkistanut tätä FS2004:ssä). Yksi Lod9-ruutu on kooltaan luokkaa 20 km2. Lod-systeemistä lisää yllä mainitussa SDK:ssa.

 

Lodcalcilla voidaan laskea sen lod-ruudun rajat jonka sisään haluttu piste osuu. Nyt tarvittaisiin siis dataa tuolta alueelta. Suomessa dataa kauppaa Maanmittauslaitos ja hintalapussa on jokunen nolla perässä joten käytännössä homma pitää tehdä käsin kartoista. Eli haetaan/skannataan kartat halutulta alueelta pohjaksi.

 

Tässä vaiheessa tarvitaan hyvää kuvankäsittelysoftaa joka osaa lukea ja kirjoittaa kuvia .raw -muodossa, vieläpä kuvia joissa on kaksi värichannelia. Martikaisen Pekka ja minä olemme käyttäneet Photoshopia joka hanskaa tämän, luultavasti muutkin pätevät softat, PSP ja GIMP esim. varmaan.

 

Sama varmuudeksi vaikeammin ja täsmällisemmin. Kun tallennetaan 2 x 2 pikselin (tai 1 x 4 tai 4 x 1 pikselin) kuva jossa ensimmäisessä channelissa on täyttä valkoista (255, 255, 255) ja toisessa channelissa täyttä mustaa (0,0,0) pitäisi saada tiedosto jonka sisukset kuuluvat "FF 00 FF 00 FF 00 FF 00". Tällä ja tiedostojen sisuksilla muutenkaan ei muuten ole merkitystä mutta jos käytät jotain muuta kuin Photoshopia on tässä vaiheessa hyvä varmistaa että softa on hommaan sopiva. Tuomas osannee kertoa käykö tämä GIMPiltä?

 

Nyt alkaa kuumehoureet viedä voiton järjestä joten jatkan huomenna pään seljettyä, näillä pääset toivottavasti perusteiden ja tutustumisen alkuun. Kun nollasta alkaa selittää, tulee tietysti heti kärkeen paljon teknistä ja uutta mutta tämä on oikeasti ihan simppeliä, kun systeemit on kerran saanut pystytettyä ja juonen päästä kiinni, ainoa vaiva on itse meshin piirtelyssä joka vuorostaan on paitsi hauskaa, myös mukavaa ja virkistävää. Tai sitten kuumehoureet ovat jo voittaneet :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niijoo, korkeuskäyristä saa tosiaan varsin mukavasti meshejä. Rovaniemen mesh on tehty skannatuista maastokartoista, Lahden (Salpausselän) mesh (mukana FinnMast 4.0:ssa) taas on tehty paikallisen latukartan käyriin :). Jotkut uusimman FinnMastin hyppyrimäkien alusmeshit taas on tehty ilmakuvien perusteella fiilispohjalta ja suurella sydämellä :).

 

GT-karttojen on myös todettu toimivan yllättävän hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ensimmäiseksi kannattaa hakea FS2000:n Terrain SDK ja lukea ja ymmärtää sieltä "Creating Terrain.pdf". Siinä on selostettu meshin perusteita aika hyvin ja neuvotaan myös miten käytetään (SDK:n mukana tulevia) ohjelmia joilla valmis korkeusdata käännetään bgl:iksi.

Käykö Custom Terrain Texture SDK FS2002lle jonka löysin täältä fsnordicista? Se oli "FS2002 Scenery Software Development Kit":ssä josta imuroin paketin 2.

LodCalc:in löysinkin jo avsimista

 

Suomessa dataa kauppaa Maanmittauslaitos ja hintalapussa on jokunen nolla perässä joten käytännössä homma pitää tehdä käsin kartoista. Eli haetaan/skannataan kartat halutulta alueelta pohjaksi.

Maanmittauslaitoksen karttoihin ei tosiaan haluis turvautua koska ne maksaa eikä mulla ole skanneriakaan jotta saisi jonkun muun kartan pohjaksi. Tarkoitatko siis pohjaksi laittamisella sitä, että sen kartan jotenkin saisi sen muokattavan alustan alle, josta voisi alkaa piirtämään sitä karttaa niinku läpi sille muokattavalle alustalle? Tai jotain ton tyylistä?

GT-kartta eli siis tiekartta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Maanmittauslaitoksen karttoihin ei tosiaan haluis turvautua koska ne maksaa eikä mulla ole skanneriakaan jotta saisi jonkun muun kartan pohjaksi.

 

Ei kaikki MML aineisto ole maksullista. Katsopa vaikka http://kartta.nls.fi

 

(Vaatii tosin ilmaisen rekisteröitymisen)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykö Custom Terrain Texture SDK FS2002lle jonka löysin täältä fsnordicista? Se oli "FS2002 Scenery Software Development Kit":ssä josta imuroin paketin 2.

 

Oliko tuossa paketissa mukana "Creating Terrain.doc"? Minulla on mennyt nuo FS2002:n SDK:t vähän sekaisin joten en itse ole varma. Jos löytyy, tuossa docissa on seassa Landclass-juttuja mutta kun niiden ei anna hämätä niin ihan hyvä. FS2002:n SDK:ssa tulee eri versio resample.exe:stä joka kai vähän oikoo turhia välivaiheita bgl:n teossa, en sitä ole käyttänyt joten en sen käytössä osaa auttaa mutta periaatteessa tuo on helpompi eikä tuon käytössä sinänsä mitään erityista tarvitakaan, kaikki oleellinen tieto ja ohjeet annetaan .inf-tiedostossa.

 

Maanmittauslaitoksen karttoihin ei tosiaan haluis turvautua koska ne maksaa eikä mulla ole skanneriakaan jotta saisi jonkun muun kartan pohjaksi.

 

Jussi laittoikin linkin Karttapaikkaan josta kannattaa alottaa. Erityisesti Tunturi-Lapissa karttapaikan kartat toimivat oikein hyvin mutta erityisesti etelämpänä missä maastossa on paljon muitakin karttamerkkejä kuin korkeuskäyriä tahtoo mennä puuroksi. Paperisten peruskarttojen ostaminen tulee tosiaan hyvin pian hyvin paljon liian kalliiksi, se on selvä. Tämä vaatii siis luovuutta. Paikasta riippuen joltakulta voisi tietysti löytyä sopivia lehtiä entuudestaan ja tuurilla vielä skannerikin, kannattaa kysellä.

 

Tarkoitatko siis pohjaksi laittamisella sitä, että sen kartan jotenkin saisi sen muokattavan alustan alle, josta voisi alkaa piirtämään sitä karttaa niinku läpi sille muokattavalle alustalle? Tai jotain ton tyylistä?

 

Jep, ideana erittäin karkeasti se, että otetaan kartta pohjaksi ja aletaan sutia sen päälle korkeuskäyrien ja korkeuksien mukaan sopivia harmaasävyjä. Kätevimmin niin (jos softa tukee layereita), että maalataan aina mäet ylhäältä alas jokainen käyräväli omaan layeriin. Eli jos mäken ylin käyrä on 220 m, maalataan ylimmän käyrän sisään jäävä alue sävyllä 220,220,220. Sen alle 200 metrin layeriin seuraava käyräväli värillä 200,200,200 jne. Näin saadaan faili jossa harmaasävyarvo vastaa pisteen korkeutta.

 

GT-kartta eli siis tiekartta?

 

Jep, tosin tiekarttojahan on myös näitä kaikenlaisia "Autoilijan tiekartta" -virityksiä joissa ei ole korkeuskäyriä. Käyrällisiä GT-karttoja siis nimenomaan. GT-karttojen käyräväli ei riittäne kovin etelässä mutta tuntureiden muodot saa kyllä kohdalleen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä Creating Terrain on, en tiedä kai se on doc-tiedosto kun se kerran on lukutyyppiä, ominaisuuksista kun kattoo siinä sanotaan tiedostotyypissä: WordPad-asiakirja. Kumminkin siinä on tällaista tekstiä en tiiä kuuluuko asiaan, kyllähän siitä vielä selvän saa mutta ei sitä mikään nautinto ole lukee :P.. oon koittanu avata eri sovelluksilla mutta ei auta eli tämmöstä jos vielä selkeyttäis asiaa :-\:

ÐÏࡱá > þÿ    • — þÿÿÿ ? ? ‘ ’ “ ” ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿì¥Á E@    ø¿ A| bjbjƒæƒæ     Õ? ጠጠz‹ n ´ Ïq ñ c c c ä ä "! ¤, ÆM d€ *Î ¤| d‹ "! ÆM *Î

Microsoft® Flight Simulator 2002Software Development Kit

© 2002 Microsoft Corporation. All rights reserved.

 

Creating Terrain and Land Classification

 

cation is: C:\Program Files\Microsoft Games\FS2002\ADDON SCENERY\SCENERY.

 

Creating a Land Classification File

 

Flight Simulator 2002 uses a land classification system to define the surface properties around the earth. As you can see from the table below, there is a large variety of surface types to choose from. This section of the document briefly describes how you can change the surface properties for an area on the earth by using the resampler tool to create a Land Classification File.

Table of Land Classification Values

Shrubs42Cold Grassland43Savanna (Woods)44Mire Bog Fen45Marsh Small Leaf Mixed Woods61Deciduous And Mixed Boreal Forest62Narrow Conifers63Wooded Tundra64Heath Scrub65### Unused ###66### Unused ###67### Unused ###68### Unused Wet104Large City Urban Non Grid Dry105Medium City Urban Grid Wet106Medium City Urban Grid Dry107Medium City Urban No

September 2002

 

Contents

HYPERLINK \l "_Toc17170762" Introduction    PAGEREF _Toc17170762 \h 3

 

 

Kannattaisko lataa ihan suosiolla se FS2000?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vissiin tuo aukeaa sitten vain täydellä Wordillä. Kannattaa varmaan hakea suosiolla se FS2000 SDK, PDF:n ainakin saat auki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi aueta myös ilmaisella openofficella: http://www.openoffice.org

(Bonuksena openofficessa tulee lisäksi mahdollisuus tehdä suoraan pdf:iä).

Ehdin jo ladata sen FS2000 Terrain SDK:n eli mennään sillä etiäppäi..

 

Piti vielä kysyä että saako noilla terrain SDKlla vain siihen yhteen simuun terrainin johon ne on tarkotettu? esim FS2000 Terrain SDKlla.. saako sillä terrainin vain FS2000een? Voisin kumminkin vaihtaa FS2002een jos sillä ei siihen saa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meshin formaatti on pysynyt samana meshien olemassaolon alusta eli FS2000:sta asti. Eli FS2000 SDK:lla tehdyt meshit toimivat ihan täysin myös FS2002:ssa & 2004:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Olin jutuissa kuuluisan puskalentäjän kanssa (capt Aaltio). Hän oli erittäin kiinnostunut saamaan paremman Lapin maiseman FS200x. Hänellä on myös tarjolla paljon ilmakuvia Lapista ja tarjoaa niitä käyttöön. Myös Lapin metsäkentistä kuin myös muista on hyvät kuvat, kelpaako???? Yhteyden voi ottaa suoraan.

HS

hanski.aaltio@pp.inet.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Olin jutuissa kuuluisan puskalentäjän kanssa (capt Aaltio). Hän oli erittäin kiinnostunut saamaan paremman Lapin maiseman FS200x. Hänellä on myös tarjolla paljon ilmakuvia Lapista ja tarjoaa niitä käyttöön. Myös Lapin metsäkentistä kuin myös muista on hyvät kuvat, kelpaako???? Yhteyden voi ottaa suoraan.

HS

hanski.aaltio@pp.inet.fi

 

 

Tulevassa FinnTerrainin versiossa tulee olemaan ainakin EFIV:n alue (Lue: lähes koko Inarin kunta) lähes viimeistä saarta ja rapakkoa myöten mallinnettu. Fotorealistista maisemaa ei ole vielä tarjolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään