Ilkka Mäkelä

Maarianhaminan kenttä pulassa liian korkeiden puiden takia

3 viestiä aiheessa

Kävi silmiin ihan pikku-uutinen, jota en ole täällä nähnyt: Ilmailulaitos on vuodenvaihteessa alentanut Maarianhaminan kentän luokitusta luokasta c luokkaan b, koska kiitotien molemmissa päissä on liian pitkiä koivuja tms. Tämä estää suurempien konetyyppien laskeutumisen kentälle. Tieto tästä on kuulemma tullut Ahvenanmaalle vasta pari viikkoa sitten kirjallisena.

 

Tästä syystä esim. charterlentoja ei voida järjestää tänä vuonna, koska vaikka kentän henkilökunta, maanomistajat ja maakunta yhteistyössä yrittävät lyhentää puita, uuden estekartan yms tiedon (NOTAMien?) levittäminen ympäri maailmaa kestää byrokratian takia pitkään. Vanhan luokituksen takaisinsaamiseen menee kuulemma 6 kk siitä, kun puut on karsittu.

 

Jutun loppupuolella annetaan ymmärtää, että "itäsuunnassa" on asiasta jotain "kränää". Maarianhaminasta itään = ilmeisestikin Ilmailulaitos, jos ymmärsin asian oikein. Tai sitten Liikenneministeriö ja Eduskuntatalo?

 

http://www.tidningen.aland.net/se/nyhet.asp?newsID=5270

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse postasin tästä asiasta jo 22.1.05 tuonne uusia reittejä Finnairille threadiin:

 

"Suunnitelma ei ilmeisesti onnaa kun EFMA:n ILS on tällä hetkellä rajoitettu vain CAT A ja B koneille puuston kasvun takia!

 

Tässä se notami:

 

INSTR APCH PROC ILS RWY21 JA INSTR APCH PROC 2 NDB RWY21 RAJOITETTU KÄYTETTÄVÄKSI VAIN CAT A JA CAT B ILMA-ALUKSILLE. MENETELMIEN PYSYVÄ MUUTOS TULLAAN AIKANAAN JULKAISEMAAN AIP AIRAC AMENDMENTILLA.

25NOV04 0000 - 16MAR05 2359 EST (EFHK/1/K8002/04)"

 

Notam on siis julkaistu jo marraskuun 25. päivä eli ei ihan tuoreesta tiedosta ole kyse!

 

Itse notamin peruminen ei ole mikään rajoittava tekijä koska tämä voitaisiin perua vaikka heti ja silloin rajoitukset lakkaisivat.

Se mikä tässä tekee asian mutkikkaaksi on se että rajoitukset on nyt julkaistu AIP:n muutoksella.

Jos nyt asia halutaan perua (puut on kaadettu) niin tämä pitää sisällyttää seuraavaan mahdolliseen AIP:n muutokseen. Tieto pitää olla Ilmailutiedotusyksiköllä n. 2-3kk ennen julkaisupäivää koska uudet sivut pitää päivittää, mahdolliset heijastusvaikutukset selvittää, koko roska pitää vielä painattaa (Edita) ja jopa postittaa kaikille AIP:n tilaajille ympäri maailmaa.

 

Ja koska kyseessä on vielä AIRAC asia niin tieto pitää olla karttojen/reittitietojen päivittäjillä (lue: Jeppesen etc.) mielellään n. kuukautta ennen asian voimaantuloa jotta ehtivät päivittää omat julkaisunsa.

 

Eli helposti sitä aikaa suhraantuu...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notamillahan tuo on tosiaan ollut tiedossa jo pitkään, ja 17. päivä tuli vihdoin uudet revisiot, jossa tuo on "virallistettu", ja lisäksi muutenkin menetelmiä vähän rukattu.

 

Kyllähän tuo parin kilsan rata muutenkin on, etenkin talvella, turhan lyhyt, ja rajoittaa sieltä poislähtevien koneiden painoja (=hyötykuormaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään