Guest Kimix

Mikä mittarivarustus tarvitaan?

28 viestiä aiheessa

Moro.

 

Mikähän mittarivarustus tarvitaan koneeseen IFR -lentämiseen VATSIM:ssä? Olen lentänyt näitä IFR -lentoja käyttäen VOR majakoita (Arttulan sivuilta löytyneiden ohjeiden mukaan). Mutta eilen tuli uutena tietona, että näitä vakioreittejä ei voi lentää VOR majakoita hyödyntäen, vaan koneessa tulisi olla parempia navigointilaitteita.

 

Mitähän laitteita pitäisi olla ja mistähän niitä löytyisi?

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka. :)

 

Mistäs sellainen tieto tuli, ja mitä siinä tarkalleen ottaen sanottiin. Kyllähän maailmalla on IRL paljonkin koneita joiden navigointivarustus on välttävä, mutta näitten RNAV kiihkoilijoitten mielestä lentokelvoton.

Eihän tämä ns. kepsusukupolvi osaa edes suunistaa ilman nykyaikaisempia elektroniikan ihmeitä. LOL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Elikkä tilanne oli sellainen, että lento oli Helsingistä Kuopioon. Selvityksessä tuli lähtöreitti PVO5C. Kerroin että tuota lähtöreittiä en löydä Helsingin lähtökartasta. Sen vuoksi pyysin, että voisinko saada ohjaussuunnat ORM kautta Kuopioon. Näin tapahtuikin ja ilmaan päästiin.

 

Tässä vaiheessa ilmeni, että ORM ei periaatteessa saa käyttää, mutta poikkeus tehtiin ja pääsin lentämään ORM:n kautta. Tätä kieltoa en tiennyt, sillä Lower Airspace -kartassa oli merkitty Y78 Helsingistä ORM:lle ja ajattelin suunnitelmaa tehdessäni, että kun koneessa ei ole FMC:tä, niin tuota ORM:n VOR:ia voisi käyttää suunnistukseen.

 

Toinen ongelma tuli yllätäen siinä, ettei koneen NAV/GPS kytkin näyttänyt reittipisteitä kun sen käänsi GPS asentoon. Tämä ongelma pitää kyllä selvittää ennen seuraavaa lentoa. Osaisiko kukaan sanoa, missä olisi vikaa. Suunnistuksessa mulla on Beechcraft King Air default gauge, missä se NAV/GPS kytkin on siinä samassa gaugessa.

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PVO 5C on olemassa kyllä, eli tarkemmin 22L PROP SID kartassa (EFHK AD 2.10-18 AIP:ssä).

 

Monet väylistä ovat vain yksisuuntaisia, mutta tuota tietoa ei kyllä minun mielestä nettipilotti mistään löydä. Ellei osta AIP:tä tai Jeppeseniä. Jostain "preferred routes" hakemistosta kyllä löytää suositellut väylät mutta mistään ei tiedä että miksei toista täysin vastaavaa väylää voisi käyttää. .. Huono homma, koska tuo sama ongelma on ollut jo iät ja ajat.

 

Mutta esimerkkeinä Hesan osalta niin, että seuraavista porteista lähdetään: ELMUT, RUNEN, ARTUR, PIVAK, ROVIL (ANT), MILSI, EESTI, GOGLA, BALTI. Ja lopuista jäljellejäävistä (+ Gogla) tullaan vain sisäänpäin TMA:lle. Ja noista pisteistä eteenpäin jatkuvat väylät jatkuvat sitten samoin periaatteein eli vain siihen suuntaan. Tietysti asia voidaan kuitata aina eri selvityksellä lennonjohtajalta, jolloin voidaan tehdä jotain muuta.

 

Ja mitä tuolla GPS-ongelmalla tarkoitat? Kun reitti on ohjelmoitu gepsuun ja laitat NAV/GPS:n GPS-asentoon niin HSI:n osoitin näyttää poikkeamaa ensimmäille waypointille, eli näyttö on aivan sama kuten VOR-moodissakin, nyt tieto tulee vain GPS:ltä. Ja kun reittipiste on ohitettu, siirryttään näyttämään 2.reittipistettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Elikkä tilanne oli sellainen, että lento oli Helsingistä Kuopioon. Selvityksessä tuli lähtöreitti PVO5C. Kerroin että tuota lähtöreittiä en löydä Helsingin lähtökartasta. Sen vuoksi pyysin, että voisinko saada ohjaussuunnat ORM kautta Kuopioon. Näin tapahtuikin ja ilmaan päästiin.

Sikäli mielenkiintoinen tilanne, että äkkiä selaamalla kartat läpi ei moista PVO5C lähtöreittiä löytynyt mistään, tosin minulla on printattuna ainoastaan SID kartat sekä jet. että prop. variaatioille. Siis noita kirottuja RNAV reittejä en ole printannut, koska en niitä pysty ajamaan. Kannataa ko. tilanteissa kysyä suoraan, että mikä reitti on ja mistä kartasta sen löytää.

Tässä vaiheessa ilmeni, että ORM ei periaatteessa saa käyttää, mutta poikkeus tehtiin ja pääsin lentämään ORM:n kautta. Tätä kieltoa en tiennyt, sillä Lower Airspace -kartassa oli merkitty Y78 Helsingistä ORM:lle ja ajattelin suunnitelmaa tehdessäni, että kun koneessa ei ole FMC:tä, niin tuota ORM:n VOR:ia voisi käyttää suunnistukseen.

Kyllä nuo SID ja STAR reitit pystyy ajamaan ilman ajotietokonettakin. Joskus on lj kysynyt, että pystytkö ajamaan, ja vastaus on ollut, että pystyn mikäli sallitaan pienet heitot "viivalla pysymisestä"

Toinen ongelma tuli yllätäen siinä, ettei koneen NAV/GPS kytkin näyttänyt reittipisteitä kun sen käänsi GPS asentoon. Tämä ongelma pitää kyllä selvittää ennen seuraavaa lentoa. Osaisiko kukaan sanoa, missä olisi vikaa. Suunnistuksessa mulla on Beechcraft King Air default gauge, missä se NAV/GPS kytkin on siinä samassa gaugessa.

 

 

T:Kimmo

 

 

Tuohon loppuosaan en osaa vastata (liian moderni kone minulle), joten jätän sen jonkun toisen harteille.

 

Lennonjohtajat, selostakaa se PVO5C lähtöreitti ! Laittakaa vaikka pala kartasta mukaan. Kiitos. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PVO 5C on olemassa kyllä, eli tarkemmin 22L PROP SID kartassa (EFHK AD 2.10-18 AIP:ssä).

No niimpä on. Minulla oli vaan printattun 28 nov 2002 päivätty versio samasta kartasta, missä sen nimi on vielä PVO 4C. Printteri rouskuttaa parastaikaa. Tuohan on melko helppo ajaa ilman FMC:täkin.

Heitää NAV1:seen vaan PVO vorrin taajuuden ja ruuvaa Course napista radiaalin suunnan 245º. Tai mieluimmin 245º - 180º = 065º.

 

==================clip================================

Ja mitä tuolla GPS-ongelmalla tarkoitat? Kun reitti on ohjelmoitu gepsuun ja laitat NAV/GPS:n GPS-asentoon niin HSI:n osoitin näyttää poikkeamaa ensimmäille waypointille, eli näyttö on aivan sama kuten VOR-moodissakin, nyt tieto tulee vain GPS:ltä. Ja kun reittipiste on ohitettu, siirryttään näyttämään 2.reittipistettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä tuolla GPS-ongelmalla tarkoitat? Kun reitti on ohjelmoitu gepsuun ja laitat NAV/GPS:n GPS-asentoon niin HSI:n osoitin näyttää poikkeamaa ensimmäille waypointille, eli näyttö on aivan sama kuten VOR-moodissakin, nyt tieto tulee vain GPS:ltä. Ja kun reittipiste on ohitettu, siirryttään näyttämään 2.reittipistettä.

 

Nyt tuo GPS ongelma ilmeisesti selvisi, eli tuo reitin ohjelmointi oli jäänyt tekemättä. :-[ Täytyypä testata illalla uudelleen. Mistähän muuten löytyisi parempi HSI kuin tuo Kingairin default HSI?

 

Tietääkö joku kertoa missä olisi hyvät ohjeet tuohon SID ja STAR oikeaoppiseen lentämiseen?

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku kertoa missä olisi hyvät ohjeet tuohon SID ja STAR oikeaoppiseen lentämiseen?

 

No eipä siinä oikein ohjeita. Normaalia VOR:n radiaalien seuraamistahan se oikeastaan on. Kartan sivussa vielä hyvät tekstipohjaiset ohjeet asiasta kuvan lisäksi. Vaatii vain hieman sorminäppäryyttä viritellä majakoiden taajuudet oikein ennen lähtöä ja vaihdella niitä oikein kesken SID:n lennon (esim. noilla 22L:n kiemuralähtöreiteillä). (mutta voin tietysti jotain esimerkkiä näpytellä jos on apua)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku kertoa missä olisi hyvät ohjeet tuohon SID ja STAR oikeaoppiseen lentämiseen?

 

Ohjeina ovat vain kartta ja tekstipalsta kartan reunassa. Akiitivisena lennonjohtajana haluan taas muistuttaa lentäjiä, että se SID ei ole vain reitti, vaan myös ohjeet kartan reunassa. Tärkein näistä ohjeista on ohje radioyhteyden siirtoon. ;)

 

EDIT: typo

 

EDIT2: ja tämä oli muistutus/huomautus, ei whinetystä :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Akiitivisena lennonjohtajana haluan taas muistuttaa lentäjiä, että se SID ei ole vain reitti, vaan myös ohjeet kartan reunassa. Tärkein näistä ohjeista on ohje radioyhteyden siirtoon. ;)

 

Muistuttaisin vielä, että EFHK:n SIDeissä alkuselvityskorkeus on 4000 jalkaa. About joka toinen luulee, että saavat nousta matkalentopinnalle suoraan... Tuohonkin on hyvä kiinnittää huomiota. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja etteikö nettipilotti löydä tietoa mistään? VACC Finlandin sivuille vaan ja Tutorials->Pilot->Pilot's guide to EFHK. Suositeltavaa lukemista kaikille VATSIM-lentäjille jotka aikovat lentää EFHK:lle/:lta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PVO5C selostettuna :

 

Yleistä:

- Kun rullaat kiitotielle, varmista että transponderissa on oikea koodi ja laita transponderi päälle asentoon ALT.

- Lentoonlähdön jälkeen lennä kiitotien suunnan mukaisesti kunnes läpäiset 700ft. Säilytä vähintään 300ft/NM nousugradientti (vastaa 5.0%) kunnes saavutat 4000ft.

- Kun läpäiset 1500ft, ota yhteys Helsingin tutkaan taajuudella 119.10

- Läpäise 2000ft mahdollisimman nopeasti meluhaittojen vähentämiseksi.

- MAX Nopeus 250KTS IAS kunnes 4000ft ellet saa muita ohjeita.

 

PVO5C :

- Kun läpäiset 700ft, kaarra vasempaan ja seuraa Helsingin VORin (HEL, 114.20) radiaalia 193 ulospäin. Kun ohitat 7 NM DME HEL, kaarra vasempaan ja seuraa Porvoon VORin (PVO,112.80) radiaalia 245 sisäänpäin (ruuvaa siis HSI:n neula suuntaan 065). Ohita 19DME PVO korkeudella 4000ft.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Monet väylistä ovat vain yksisuuntaisia, mutta tuota tietoa ei kyllä minun mielestä nettipilotti mistään löydä. Ellei osta AIP:tä tai Jeppeseniä. Jostain "preferred routes" hakemistosta kyllä löytää suositellut väylät mutta mistään ei tiedä että miksei toista täysin vastaavaa väylää voisi käyttää. .. Huono homma, koska tuo sama ongelma on ollut jo iät ja ajat.
Y78 ei ole yksisuuntainen väylä, vaan rajoitus löytyy RAD:sta. Jokainen asioista hiemankin enemmän tietävä lennonsuunnittelija osaa viitsiessään tämän tapauksen huomioida kyllä toistakin kautta, mistäs löydät SID:n Orimaalle, kun sen sijaan saapuvat näyttäisivät tulevan sitä kautta?

 

http://www.cfmu.eurocontrol.be/rad/30oct/rad9.pdf

 

 

 

Olin tapahtumahetkellä Hesan tutkassa ja kämmi oli osittain myös minun vikani. Ilmeisesti jätin plaanin vilkaisematta ja annoin suoraan selvityksen, jonka lentäjä luki takaisin. Sitten vaihdettiin vektoreihin lähdössä ja tuli sekoiltua vielä lisää. Pahoittelen virhettäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tapahtumahetkellä Hesan tutkassa ja kämmi oli osittain myös minun vikani. Ilmeisesti jätin plaanin vilkaisematta ja annoin suoraan selvityksen, jonka lentäjä luki takaisin. Sitten vaihdettiin vektoreihin lähdössä ja tuli sekoiltua vielä lisää. Pahoittelen virhettäni.

Moi.

 

Eipä tuo mitään. Hyvinhän tuosta selvittiin. Mä ainakin opin tuosta taas paljon uusia juttuja.

 

Lensin äsken uudelleen tuon saman reitin ja nyt tuo GPS toimi oikein. Auttoi kummasti kun latasin FS2002:n alussa tuon lentosuunnitelman koneen sisuksiin :D

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monet väylistä ovat vain yksisuuntaisia, mutta tuota tietoa ei kyllä minun mielestä nettipilotti mistään löydä. Ellei osta AIP:tä tai Jeppeseniä. Jostain "preferred routes" hakemistosta kyllä löytää suositellut väylät mutta mistään ei tiedä että miksei toista täysin vastaavaa väylää voisi käyttää. .. Huono homma, koska tuo sama ongelma on ollut jo iät ja ajat.

 

öhm.. osoitteesta http://www.ead.eurocontrol.int/eadexplorer/indexPU.html löytyy kaikkien Euroopain maiden AIP:t ilmaiseksi. Lisäksi VACCimme sivuilta löytyy Suomen ENR-kartat, joissa väylien suunnat on merkitty.

 

Eli kyllä suuntia löytyy ilmaiseksi netistä, jos vain haluaa etsiä ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

öhm.. osoitteesta http://www.ead.eurocontrol.int/eadexplorer/indexPU.html löytyy kaikkien Euroopain maiden AIP:t ilmaiseksi. Lisäksi VACCimme sivuilta löytyy Suomen ENR-kartat, joissa väylien suunnat on merkitty.

 

Eli kyllä suuntia löytyy ilmaiseksi netistä, jos vain haluaa etsiä ;)

 

 

Moikka.

 

Milläs tuonne pääsee. Ensin se valitti Javasta, sen asennettuani kitisi, että selaimeni on vain v. 0,7 pitäisi olla vähintään 1,5 ?

Mikäli se vaatii IE:n käyttämistä niin anti olla, ei tule kauppoja.

 

ps. Joo, eipä näytä pääsevän isolla Mozillalla eikä Firebirdillä. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäis olevan seuraava vaatimus :

JAVA™ and JavaScript™ must be enabled on the browser. The browser must allow dynamic content.

Cookies must be allowed. The browser should be set to check for new versions of pages upon every visit. This ensures, that always the latest version is downloaded.

 

Kyllä mä ainakin sallin moiset jotta saa päivitetyt AIP:t kaikista Eurocontrolin maista 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin se kitisee aina vaikka mitä, mutta hakkaan vain OK:ta ja yesiä, niin kyllä se sinne pamahtaa. Sen appletin latautuminen kestää hetken, joten siinä kärsivällisyyttä. Kun menu ilmestyy vasempaan reunaan, niin siitä pitää kaksoisklikata PAMS:ia.

 

EDIT: ja minullakin Mozilla käytössä ja hyvin toimii

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, kyllä minäkin hyvän asian takia hyväksyn aikapaljon. LOL Täytyy vielä kokeilla. ;D

 

Kiitos Pontus ja Joonas. :) Homma rupesi pelittämään, ja tosiaan, kyllä nuo pienet Javat kärsii noinkin loistavan palvelun takia.

Olin aivan "hukassa" Portugalin karttojen takia ( joo, on mulla Jeppet) mutta tuoltahan ne tulee kiltisti. KIITOS. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öööö, tota tota. ::) Älkää nyt poltako päreitänne, mutta miten ne saa sieltä imuroitua ? Paitsi hiiren kakkosella ja avaamalla pdf:n ja senjälkeen tallentamalla. Ei tunnu oikeen järkevältä, siinähän on se download ... kanssa kakkosessa mutta siintä ei tapahdu mitään, paitsi että sivu menee jumiin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, kyllä mulla tulee heti näkyviin sellanen Save as... - laatikko missä on hakemistopuu jne. Mutta jos ei onnistu niin ei kait auta muu kuin tallentaa Acrobatin kautta. Tuo saitti on kyllä välillä vähän kankea käyttää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka. :)

 

No, jotain minä siinä tyrin, mutta ei se haitaa. Pääasia on, että sieltä saa niitten maitten viralliset kartat joita ei muuten saa. Onneksi aika monesta paikasta jo saa, t. ex. Ruotsi, UK, Espanja, niin ja Tanskan löytsin viimeiksi. Jostain kumman syystä tuo Iberian niemimaa on tärkeä, epsanjan kartat ovat hyviä, samoin Portugalin. Joskin se värien käyttö vm. kartoissa pistää ensin silmään. 8) ;)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu Javan versiosta, toimiiko download, vai ei. Älkääkä kysykö, millä versiolla toimii. :P Käsittääkseni uudemmilla ei..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä ei muuten tarvitse erikseen acrobatista tallentaa, vaan ne jäävät temp-hakemistoon sellaisenaan. Eli availee niitä vain järjestyksessä ja sitten lopuksi kopioi kaikki temp-hakemistosta talteen, jos haluaa esim. yhden kentän kaikki kartat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään