Guest harza

Eka Vatsim-lento

31 viestiä aiheessa

Tänään tuli lennettyä ekaa kertaa Vatsimissä ja lennonjohtoa ja liikennettäkin oli kiitettävästi. Tosin lennolla oli paljon häsläystä omalta taholtani, mutta suuri kiitos kuuluu Jouni Hannoselle loistavasta lennonjohdosta EFESissä.

 

Kaikki meni ihan hyvin EFHK rwy 15 loppulähestymiseen asti, kunnes jokin katkaisi :o KIINTEÄN nettiyhteyden! >:( No voi perk*le! Ruutu täyteen erroria ja SB ottaa ja kaatuu. Oli siinä hommaa pelastaa ATR lentämästä pajukkoon moisen takia.

 

Nettiyhteys on ollut poikki tälläviikolla monta päivää tähänpäivään asti ilmeisesti puhelinyhtiön ongelmista johtuen.

 

Pitää odottaa nyt vähänaikaa ja yrittää sitten uudelleen :)

En kyllä uskonut että nettilentämisen aloitus olisi ollut näin monen ongelman takana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tosiaan se aloittamisen kynnys on aika suuri, ja vielä kun ohjelmat ei ole helpoimmasta päästä - siis tarkoitan, että käytetään niin montaa eri ohjelmaa ja ns.purkkavirityksiä, mutta kun kerran jyvälle asiasta pääsee niin sitten ei enää missään muualla lennäkään kuin verkossa. Ja ohjelmiinkin on hyvät ohjeet, joten ei sen suhteen ongelmia, hieman vaan lukutaitoa tarvitaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elekää ennää kertoko positiivisiä (vaikkei tämä niin kovin posiitivinen ollutkaan) kokemuksia vatsimistä tai minäkin jouvun kokeilemaan sitä ja siitä ei hyvä seuraa tai ainakin lennonjohtajat saapi harmaita hiuksia ;)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se niin kauhiata ole olleskaan ;D Itsekkin vasta vähän aikaa sitten aloittaneena olen huomannut, että jo toisella lennolla alkaa homma luistamaan huomattavasti paremmin. Ainakin itselläni suurimmat ongelmat oli lähtöselvityksen kanssa, kun tuntuu, että se lennonjohtaja lukee niin maan helkutin nopeesti sen takasin ;D Noh siihenkin löytyy patenttiratkaisuja...nopean kirjoituksen taito ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elekää ennää kertoko positiivisiä (vaikkei tämä niin kovin posiitivinen ollutkaan) kokemuksia vatsimistä tai minäkin jouvun kokeilemaan sitä ja siitä ei hyvä seuraa tai ainakin lennonjohtajat saapi harmaita hiuksia ;)

 

Hannu

 

Sekaan vaan, et olisi ensimmäinen, tuskin niillä kauheasti päässä hiuksia enää on :)

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Sekaan vaan, et olisi ensimmäinen, tuskin niillä kauheasti päässä hiuksia enää on :)

 

Ka mistä arvasit? ;D

 

Ile1.jpg

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo kuule mullakin on ollu toi sama tunne.. yritin ekaa kertaa tossa jokin kuukaus sitten.. sillon tyssäs sboxiin.. oli silloin jotain häikkää verkostossa.. sit en oo koittanu sen jälkeen.. :( mutta kyllä sitä pitäis jossain vaihees ottaa headsetti päähän ja sticki käteen ja sitten connectaa vatsimiin.. :-\ mutta tuntuu kun ei aika riittäisi.. ku offlineä on tullu lennettyy jo viitisen vuotta.. mutta eiköhän lähitulevaisuudessa pitäisi koettaa.. no enköhän ole joskus mukana ruuhkauttamassa efhk:ta.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan se kynnys aika suuri, mutta vähänajan kuluttua lentäminen alkoi sujumaan.

Kaikki mukaan vaan! Itsekin luulin että Vatsimis ois ollu paljon kauheempaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin itselläni suurimmat ongelmat oli lähtöselvityksen kanssa, kun tuntuu, että se lennonjohtaja lukee niin maan helkutin nopeesti sen takasin ;D

 

Jooh, toi nopea pälättäminen tuppaa tulemaan tuntien mukana, mutta uskaltakaa toki sanoa semmosille LJ (kuten allekirjoittanut..) päin naamaa, että "say again and speak slower", niin saatte helpommin sen selvityksen ylös. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli sitten taas lennettyä Vatsimissä, tällä kertaa ilman ohjelmistojen kaatuilua :D. Mutta yks asia ihmetyttää, sillä olin odottamassa lentoonlähtölupaa EFHK:n ZD:llä kun Y:lle rullasi MD80, joka näytti enemmän mopoCessnalta. Pitäiskö aircraft\CSL kansioon lisätä jotain, että sais muut koneet näkymään oikein? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli sitten taas lennettyä Vatsimissä, tällä kertaa ilman ohjelmistojen kaatuilua :D. Mutta yks asia ihmetyttää, sillä olin odottamassa lentoonlähtölupaa EFHK:n ZD:llä kun Y:lle rullasi MD80, joka näytti enemmän mopoCessnalta. Pitäiskö aircraft\CSL kansioon lisätä jotain, että sais muut koneet näkymään oikein? ???

 

Moikka.

 

Ootko asentanu http://homepages.paradise.net.nz/seang1/csl/ sivulta löytyvän konepaketit. Toimii ainakin FS2002:ssa FS2004:sta ei oo tietoa.

 

 

T:Kimmo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, minäki lentelin eilen ensimmäistä kertaa kunnolla ja upea fiilis tuli. :D Pitääpä kyttäillä tänään koneella, jos vaikka lennonjohtoa tulis illemmalla. ::)

 

-Teemuzka (OH-DKT)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yleensä Suomessa(ja yleensäkin Euroopassa) on parhaiten johtoa klo 21-24 välillä(suomen aikaa).

 

btw. ei joku johtaja viitsisi tulla EFESiin tossa 1600z tänään kun on ois tarkoitus lähtä EFHK-PANC lentämään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

btw. ei joku johtaja viitsisi tulla EFESiin tossa 1600z tänään kun on ois tarkoitus lähtä EFHK-PANC lentämään...

 

Moi.

 

Laitetaan tähän kohtaan vinkiksi kaikille uusille virtuaalipiloteille se, että kun olette lennonjohtopalvelua vailla, niin täyttäkää lentosuunnitelma tuonne: http://vacc-fin.net/services/filefpl/ Niin on paremmat mahdollisuudet saada joku johtamaan :D

 

T:Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tähän kohtaan vinkiksi kaikille uusille virtuaalipiloteille se, että kun olette lennonjohtopalvelua vailla, niin täyttäkää lentosuunnitelma tuonne: http://vacc-fin.net/services/filefpl/ Niin on paremmat mahdollisuudet saada joku johtamaan :D

Toki, mutta kun tuo PANC-juttukin on vähän auki parilta osin niin päätin olla laittamatta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JEEES!

Äsken lensin ekan kerran voicella ja homma muuttui ainakin tuhat kertaa hauskemmaks. :D Lennonjohtoakin oli tarjolla koko matkan. VATSIMiin todellakin jää koukkuun! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaukana eivät ole VATSIM:in lennonjohtajat hermohoitolasta, sillä kun meikä pääsee sinne, niin kiitotie venyy ja paukkuu ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän on vanha ketju, mut en uutta viitsi aloittaa.. Tuli heitettyä eka lento vatsim- verkossa egkk-engm.

Hauskaa oli. Seuraavaa kertaa odotellessa..

 

Roni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän on vanha ketju, mut en uutta viitsi aloittaa.. Tuli heitettyä eka lento vatsim- verkossa egkk-engm.

Hauskaa oli. Seuraavaa kertaa odotellessa..

 

Roni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän jännittää. Sain Niilon opastuksella laitettua softat ja clientit kuntoon ja pääsin yhdistämään servuille. Siinä vaiheesa kun täytyy alkaa puhumaan johdon kanssa alkaapi jännittään.. Onko vinkkejä verkkoaloittelijalle.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa mukaan Teo!

 

https://vatsim.net/pilot-resource-centre tuolta saattaa jotain apuja löytyä. Melko kattavasti on kerrottu kaikenlaista, mitä vastaan voi tulla.

 

Parhaiten sitä kuitenkin lopulta oppii kokeilemalla, lentämällä ja puhumalla verkossa. Ehkä ei ihan heti ensimmäiseksi kannata lähteä lentämään johonkin isoon eventtiin, vaan mielummin valitsee hieman hiljaisemman hetken. Tällöin yleensä johtajilla on enemmän aikaa keskittyä ja opastaa uuden lentäjän toimintaa. Hyvä tapa on myös laittaa sinne remarkkeihin muutaman ensimmäisen lennon ajaksi "NEWBIE", jolloin johtajat ymmärtävät virheesi helpommin, ja pystyvät mahdollisesti korjaamaan ne tulevaisuutta ajatellen.

 

Suomessa meillä on johtajat hyvinkin auttavaisia aina mikäli se on tarpeen. Kannattaa myös muistaa, että verkossa johtajat ovat palvelemassa lentäjiä, ja siksi tavoitteena on antaa aina niin hyvää palvelua, että lentäjä joku päivä lentäisi uudestaan samaan ilmatilaan tietäen saavansa erinomaista palvelua johtajilta.

 

Muista myös, että on aina parempi kysyä, jos jokin asia on epävarmaa, kuin että tekee sen väärin. Mikäli alussa on vaikeuksia ymmärtää lennonjohtoa, niin on ihan okei pyytää heitä kirjoittamaan viesti tekstillä. Kannustan kuitenkin heti alusta lähtien voicen käyttöön. Nopeasti se korva siitä sitten harjaantuun fraseologialle.

 

Tervetuloa vielä kerran ja antoisia hetkiä Vatsim taivaalla!

 

Terveisin,

Jouka Ahponen

FIR Director of Finland FIR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Minäkin kannustan kovasti vaan jatkamaan harjoituksia! Muutama vuosi sitten kirjoittelin joitain vinkkejä, miten voisi harjaantua tuossa radioliikenteessä. Tässä linkki tuohon keskusteluun: http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,72061.840.html. Korva oppii kuuntelemalla, käytännöt tekemällä. Täytyy muistaa olla armollinen itselleen, eikä lannistua virheistä. Kaikki ollaan aloitettu aikoinaan alusta...  :)

 

Jännittäviä lentoja toivotellen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään