Guest Welmu

Bugi Lahdessa

14 viestiä aiheessa

Lentelin eilen illalla Lahden seudulla ja huomasin maisemassa kaksi outoa, ihan älyttömän kirkkaasti valaistua kohtaa (ks. kuva). Samat kohdat ovat ne kaksi vihreää aluetta (suota?) päivällä otetussa kuvassa.

 

Onkohan tuo jokin bugi esimerkiksi FinnClassissa?

 

Kuvissa näkyvä masto on Lahden radio- ja tv-aseman masto Tiirismaalla, joten siitä varmaan pystyy päättelemään paikan.

 

 

- Ville -

 

PS. Sanokaapas, miten muuten on mahdollista, että tuossa alemmassa kuvassa Cessnan korkeusmittari näyttää noin 2550 jalkaa, mutta simu 1840 jalkaa ikkunan yläosassa. Jälkimmäinen pitänee itse asiassa paikkansa.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo "suot" ovat laskettelurinteitä ja yövalaistus on FS:n rajoitusten vuoksi mallia "talvi" ympäri vuoden. FS:n ankean defaultmeshin takia noita ei tosiaan välttämättä rinteiksi aina arvaa ;).

 

Rinteet ovat osa uusinta FinnMastia, niitä on myös muualla Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites QNH, onko oikea asetus korkeusmittarissa? :)

 

[off-topic]

Suoraan sanoen minulle on jäänyt vähän aukoksi sivistykseen nuo korkeusmittarin asetukset. Eli miten nuo asetetaan ja mistä tietää, mikä arvo siellä pitää olla?

[/off-topic]

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
FS:n ankean defaultmeshin takia noita ei tosiaan välttämättä rinteiksi aina arvaa ;).

Noei. Tihrustelin niitä itsekin ja tuumin, onko maastoon piirretty tekijätiimin nimikirjaimet vaiko mitä... ::) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[off-topic]

Suoraan sanoen minulle on jäänyt vähän aukoksi sivistykseen nuo korkeusmittarin asetukset. Eli miten nuo asetetaan ja mistä tietää, mikä arvo siellä pitää olla?

[/off-topic]

 

Paikallinen ilmanpaineasetus, eli ATIS voi sen antaa, samoin FS:n lennonjohtaja. Eli kertoo tyyliin:"QNH 29.91". Vaannat korkeusmittarissa olevalla hanikalla korkeusmittariin saman luvun niin mittari nayttaa oikein. Oikotie onneen on nappain B jolla korkeusmittari asettuu automaattisesti oikealle paineluvulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallinen ilmanpaineasetus, eli ATIS voi sen antaa, samoin FS:n lennonjohtaja. Eli kertoo tyyliin:"QNH 29.91". Vaannat korkeusmittarissa olevalla hanikalla korkeusmittariin saman luvun niin mittari nayttaa oikein. Oikotie onneen on nappain B jolla korkeusmittari asettuu automaattisesti oikealle paineluvulle.

 

Öhm... tuo 29.91 ei ole QNH-arvo vaan se on inHg-arvo eli jenkkien käyttämä altimeter. Tuo 29.91 inHg on Suomen oloissa QNH 1013. Tässä viimeisenä mainitussa muodossa tulee muualla maailmassa paineasetus. Sitten jos lennetään metrisillä koneilla (kuten Suomen ilmavoimat) niin arvo on QFE.

 

Edit: Ohhoh sanoit FS:n lennonjohtaja. Mutta silti se ei ole QNH vaan altimeter.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öhm... tuo 29.91 ei ole QNH-arvo vaan se on inHg-arvo eli jenkkien käyttämä altimeter. Tuo 29.91 inHg on Suomen oloissa QNH 1013. Tässä viimeisenä mainitussa muodossa tulee muualla maailmassa paineasetus. Sitten jos lennetään metrisillä koneilla (kuten Suomen ilmavoimat) niin arvo on QFE.

 

Edit: Ohhoh sanoit FS:n lennonjohtaja. Mutta silti se ei ole QNH vaan altimeter.

 

Oletkos ihan varma Juha-Matti?

 

Kyllä käsittääkseni QNH on oikea ilmaisu. Inches of Mercury ja hectopascals (Millibar) ovat sitten vain eri muotoja missä ilmanpaine, eli QNH, voidaan esittää.

 

QNH 29.91 InHg

QNH 1013 hPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten jos lennetään metrisillä koneilla (kuten Suomen ilmavoimat) niin arvo on QFE.

 

QFE ei liity suoraisesti metreihin, vaikka metrilentäjät (pursi, sotilas) sitä enemmän käyttävätkin. Kyllä QFE:llä voidaan lentää jaloissakin. QFE on ilmanpaineasetus, joka näyttää kentän pinnassa nollaa. Soveltuu mainiosti vaikkapa laskukierrosten sorvaamisessa.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä käsittääkseni QNH on oikea ilmaisu. Inches of Mercury ja hectopascals (Millibar) ovat sitten vain eri muotoja missä ilmanpaine, eli QNH, voidaan esittää.

 

Pointtina oli se, että se sanotaan "altimeter 2991" ja sitten "QNH1013" eli käytännössä eri asia ilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointtina oli se, että se sanotaan "altimeter 2991" ja sitten "QNH1013" eli käytännössä eri asia ilmailussa.

 

QNH = Ilmanpaine merenpinnassa

QFE = Ilmanpaine maanpinnassa

 

Se on ihan sama miten toi sanotaan, se ei muuta sitä tosiasiaa, että 29.91 InHg on sama paine kuin 1013 mbar.

 

Ja monta kertaa lennonjohtaja tosin sanoo sotilaskoneille notta paine 1013 jolloin kyseessä on QFE-paine.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ihan sama miten toi sanotaan, se ei muuta sitä tosiasiaa, että 29.91 InHg on sama paine kuin 1013 mbar.

Tietääkseni en ole toisin väittänytkään?

 

Ja monta kertaa lennonjohtaja tosin sanoo sotilaskoneille notta paine 1013 jolloin kyseessä on QFE-paine.

 

Hehheh, täälläpäin Suomea nuo hemmetin ilmavoimat vääntää joka paikkaan vain ja ainoastaan enkkua, joten kaikki sanoo aina sen QFE. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni en ole toisin väittänytkään?Hehheh, täälläpäin Suomea nuo hemmetin

 

Pointtina oli se, että se sanotaan "altimeter 2991" ja sitten "QNH1013" eli käytännössä eri asia ilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, käytännössä. En sano, että niiden arvot olisivat eriä. Tarkoitin, että jos LJ sanoo "QNH is......" niin se EI VARMASTI sano koskaan, että 2991.

 

Jos ne sanovat (jenkit vaikka) niin se on puhekielessä "Altimeter 2991". Ei voi olla noin vaikeaa käsittää ja vääristää mun puheita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ne sanovat (jenkit vaikka) niin se on puhekielessä "Altimeter 2991". Ei voi olla noin vaikeaa käsittää ja vääristää mun puheita?

 

Ei vaikeeta, mutta hauskaa toki ;D :P

 

Mutta eiköhän tämä asia tullut selväksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään