Jani Hintikka

Lentäminen meren / vedenpäällä

20 viestiä aiheessa

Tuli nopea kyssäri kahvitauolla, johon en osannut suoraan vastata:

 

Koneessahan on henkilöillä on oltava liivit päällä/ saatavilla lennettäessä vesialueen päällä, josta ranta(vast.) ei ole liitomatkan päässä, niin mitenkäs on kun esim. meri on talvella jäässä? Muistaako joku mitä säännöt ja laki sanoo ???

 

EDIT: Siis - tarvitaanko silloin liivejä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ala kaivamaan mitään lakitekstiä esiin, mutta käsittääkseni pykälät eivät tee eroa sen suhteen mikä on vallitseva jäätilanne.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nih, ja vaatimushan tulee esiin vasta, kun laskuun soveltuvaa aluetta ei ole 50 NM säteellä. Näinpä esim. Helsinki-Tallinna välillä ei liivejä tarvitse olla. Eri asia on sitten se, että ko. lätäkköön upposi Estoniakin valtaosan matkustajistaan kera. Lienee siis vähintäänkin oman terveellisyyden nimissä suotavaa pitää liivejä koneessa ja vieläpä yllä. Tositilanteessa niiden kaivaminen saati pukeminen ei ole kovin helppoa touhua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos infosta!

 

jotenkin näin muistelin asian olleenkin, joten siltäosin asia kunnossa. Aikanaan kun Ruotsissa tuli käytyä niin paukkuliivit oli tosiaan koko porukalla päällä jo mantereelta lähtiessä.

 

Jos liivejä tosiaan pitää alkaa kaivamaan siinä tilanteessa kun yksimoottorikone sanoo köh-köh niin jotainhan on mennyt jo pieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ne liivit pitää olla semmoiset että niitä viitsii pitää päällä, paukkuliivit on tuossa mielessä hyvät, eivät hiosta ja mopocessnassakin saa ovet kiinni ilman ulkopuolista apua :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ne liivit pitää olla semmoiset että niitä viitsii pitää päällä, paukkuliivit on tuossa mielessä hyvät, eivät hiosta ja mopocessnassakin saa ovet kiinni ilman ulkopuolista apua :)

 

//Tuomas

 

Saakone muka olla edes aian kelluvat tyyliin "styroksiliivit"? Eikös niiden pidä pysyä kellumattomina niin kauan kunnes narusta vetäistään? Eihän koneesta pääse edes sukeltamaan pois, mikäli se täyttyy vedellä ja liivit vetää jo ylös...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, pikkukoneessa ei kyllä ole yleensä tosiaankaan mahdollisuutta edes pitää valmiiksi "isoina" olevia liivejä(jos semmosia edes käytetään) ja ulospääsy voi tosiaan olla hankalaa...

Miettikääpä esim. ovellisen koneen takapenkiltä ulos könyämistä... :o

 

En muista minkä merkkiset itsellä aikanaan oli päällä, mutta keltaiset ne oli, joissa oli valo, pilli, puhallusputki, täyttöpatruuna ja laukaisukahva. Olivat mukavat päällä kesälläkin.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Näyttänee suurinpiirtein tältä kun kahvasta on vetäisty!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taitaa olla eri vaatimukset eri koneluokilla. Ultrassa liivit on oltava puettuna "lennettäessä UL-lentokoneella vesialueen yläpuolella niin, ettei kiinteätä maata tai jäätä voida saavuttaa liitolennossa". (OPS M2-8).

 

Mopussa lienee samanlainen sääntö, mutta en tähän hätään löytänyt ao. määräystä, kuten ei myöskään normaaliluokan koneluokan määräystä.

 

Huomaa että liivejä ei tämän mukaan vaadita puettuna kiinteän jään yläpuolella.... (edelleen ultrassa).

 

/ Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen asia sitten on kuinka kauan pysyy hengissä veden varaan jouduttuaan jos veden lämpötila on alle 10 astetta jota se taitaa olla paitsi 2-3 kesä kuukautta.

 

Pelastus kopterienkin miehistö on viikonloppuisin piipparin päässä kotona, valistetiin minua kun kerran kysyin asiasta 5-6 vuotta sitten. Joten uintia on luvassa ilmeisesti pahimmassa tapauksessa 30-60 minuuttia.

 

Itse olen aina pitänyt lukua missä laivoja yms reitillä liikuskelee ja suunnitellut tekeväni pakkolaskun 10-5 astetta klaivan etusektoriin toivottavasti huomaavat !!

 

t:marko

nimimerkillä

Ei merelle jäiden sekaan kovin mielellään

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelluntatakki on yllättävän kätevä henkinen turva. Kun hyiseen veteen pulahtaa, on takinkin hyöty varsin pieni. Takki ei hiosta ja näyttää tavalliselta rotsilta. En muista valmistajaa, mutta minulla on jokin vihreä. Toisaalta kelluntatakki edellyttää uimataitoa eli se ei ole täysin pinnallapitävä, näin väittää takin ohje. Itse en ole päässyt kyllä pinnan alle takki päällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nih, ja vaatimushan tulee esiin vasta, kun laskuun soveltuvaa aluetta ei ole 50 NM säteellä. Näinpä esim. Helsinki-Tallinna välillä ei liivejä tarvitse olla. Eri asia on sitten se, että ko. lätäkköön upposi Estoniakin valtaosan matkustajistaan kera. Lienee siis vähintäänkin oman terveellisyyden nimissä suotavaa pitää liivejä koneessa ja vieläpä yllä. Tositilanteessa niiden kaivaminen saati pukeminen ei ole kovin helppoa touhua.

 

juu, eräs ammttimies tuossa valottikin määräyspykälikköä ja kyllähän sieltä tuo 50NM:n sääntökin löytyy, tosin perässä erikseen suositus käyttää/varata liivit jos reittiosuudella ei rantaan liitämällä päästä --tämähän on sitten sitä tervettä maalaisjärkeä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taitaa olla eri vaatimukset eri koneluokilla. Ultrassa liivit on oltava puettuna "lennettäessä UL-lentokoneella vesialueen yläpuolella niin, ettei kiinteätä maata tai jäätä voida saavuttaa liitolennossa". (OPS M2-8).

 

Mopussa lienee samanlainen sääntö, mutta en tähän hätään löytänyt ao. määräystä, kuten ei myöskään normaaliluokan koneluokan määräystä.

 

Huomaa että liivejä ei tämän mukaan vaadita puettuna kiinteän jään yläpuolella.... (edelleen ultrassa).

 

/ Nils

 

Kas vain. Monellakos ultrapilotilla on liivit Saimaan yms. yllä lennellessään...? Liitomatka ei yleensä ole kovin häävi noilla vehkeillä. Mopuista en löytänyt äkkipäätä mitään määräystä, koskapa olen kuvitellut tyhmyyksissäni sen olevan sama kuin lentokoneilla. Moottorihyrriä koskien vaatimus löytyy useimpiin tapauksiin OPS M2-6:sta, Lentokoneiden minimivarustus yksityislentotoiminnassa. Mopujen vastaavassa ei puhuta vesialueista mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelluntatakki on yllättävän kätevä henkinen turva. Kun hyiseen veteen pulahtaa, on takinkin hyöty varsin pieni. Takki ei hiosta ja näyttää tavalliselta rotsilta. En muista valmistajaa, mutta minulla on jokin vihreä. Toisaalta kelluntatakki edellyttää uimataitoa eli se ei ole täysin pinnallapitävä, näin väittää takin ohje. Itse en ole päässyt kyllä pinnan alle takki päällä...

 

Tästä ei nyt oikein ota selvää uskotko selviäväsi tuolla kelluntatakilla vai ei?

Kylmyys se on joka tappaa, ja vesihän on meilläpäin vähemmän lämmintä suurimman osan vuodesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakone muka olla edes aian kelluvat tyyliin "styroksiliivit"? Eikös niiden pidä pysyä kellumattomina niin kauan kunnes narusta vetäistään? Eihän koneesta pääse edes sukeltamaan pois, mikäli se täyttyy vedellä ja liivit vetää jo ylös...

 

Juu toki! Veneliivien kanssa jää loukkuun. Mutta ilmaisin itseäni aika epäselvästi, tietty semmoiset mitkä täytetään vasta koneen ulkopuolella. Mutta tosiaan noitakin on aika erilaisia ja -kokoisia. MIKissä on semmoinen aika ohut "pötkö" niskan takaa eteen nuo liivit, niistä ei ole kauheasti haittaa päällä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä ei nyt oikein ota selvää uskotko selviäväsi tuolla kelluntatakilla vai ei?

Kylmyys se on joka tappaa, ja vesihän on meilläpäin vähemmän lämmintä suurimman osan vuodesta!

 

Talvella, keväällä ja syksyllä kun pulahtaa mereen, eiköhän se ole aika varmasti kanttuvei. Tuo kylmyys on tappava. En usko selviäväni hengissä mahdollisesta moottoririkosta tms. Siis jos tulee pakkolasku veteen. Cessna menee nurin...

 

Kuten sanottu: kelluntatakki on henkinen turva. Ei todellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvella, keväällä ja syksyllä kun pulahtaa mereen, eiköhän se ole aika varmasti kanttuvei. Tuo kylmyys on tappava. En usko selviäväni hengissä mahdollisesta moottoririkosta tms. Siis jos tulee pakkolasku veteen. Cessna menee nurin...

 

Itse asiassa ainakin jonkun jenkkitilaston mukaan noin 80% veteen tehdyistä pakkolaskuista onnistuu ilman henkilövahinkoja.

 

http://www.equipped.com/ditchtoc.htm

 

Tuossa oli aika kiintoisaa juttua. Meni cessna nurin tai ei, tilastojen mukaan ainakin sieltä pääsee pois melko hyvin. En toki ole kokeillut.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kiinteällä telineellä varustetty kone menee ilmeisesti pääsääntöisesti vauhdissa nurin, mutta hyvä puoli lentsikoissa yleensä on se että jos pysyy ehjänä (niinkun ohjatussa pakkolaskussa voisi olettaa) niin kelluu jonkin aikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kiinteällä telineellä varustetty kone menee ilmeisesti pääsääntöisesti vauhdissa nurin, mutta hyvä puoli lentsikoissa yleensä on se että jos pysyy ehjänä (niinkun ohjatussa pakkolaskussa voisi olettaa) niin kelluu jonkin aikaa...

 

Jenkeissä lämpimissä paikoissa kelluminen voi onnistua pitkäänkin, mutta Suomen hyytävissä oloissa hypotermia saattaa tappaa yllättävänkin äkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa ainakin jonkun jenkkitilaston mukaan noin 80% veteen tehdyistä pakkolaskuista onnistuu ilman henkilövahinkoja.

 

http://www.equipped.com/ditchtoc.htm

 

Tuossa oli aika kiintoisaa juttua. Meni cessna nurin tai ei, tilastojen mukaan ainakin sieltä pääsee pois melko hyvin. En toki ole kokeillut.

 

//Tuomas

 

Britit ovat myös kirjoitelleet aiheesta - Safety Sense Leaflet 21 "Ditching". Löytyy osoitteesta http://www.caa.co.uk/application.aspx?categoryid=33&pagetype=65&applicationid=11&mode=detail&id=1175

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään