Yrjö Haapala

Pienlentokone putosi maahan Ylitorniolla

7 viestiä aiheessa

 

Pienlentokone putosi maahan Ylitorniolla

Piper-merkkisen pienkoneen nousuyritys epäonnistui Ylitorniolla maanantaina aamupäivällä ja kone putosi maahan. Koneessa oli lentäjän lisäksi kaksi venäläistä turistia, jotka kaikki säilyivät onnettomuudessa vammoitta.

 

Kone lähti nousuun yksityiseltä lentokentältä kello 10.45:n aikaan. Heti nousun jälkeen kone alkoi kallistua ja vasen siipi osui lumihankeen. Lopulta kone putosi arviolta kolmen metrin korkeudesta maahan ja päätyi lähtöpaikan vierellä olevalla tielle.

 

Poliisi ja onnettomuustutkintakeskus tutkivat onnettomuuden syytä.

 

Lue lisää huomisesta KALEVASTA.

 

 

SP - otsikko vaihdettu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin radion uutisissa kerrotaan, että kaikki tapahtui tänään (siis tiistai aamupäivällä). Kalevakin lupaa huomenna lisää aiheesta:

 

Pienkoneen nousuyritys epäonnistui Ylitorniolla

22.03.2005

 

Pienkoneen nousuyritys epäonnistui tiistaina Ylitorniolla. Kone putosi lyhyen lentomatkan jälkeen noin kolmen metrin korkeudesta ja päätyi lähtöpaikan vieressä olevalle tielle.

 

Kone oli yrittänyt nousua yksityiseltä lentokentältä, mutta välittömästi nousun jälkeen se oli kallistunut, jolloin koneen vasen siipi oli osunut lumihankeen.

 

Koneessa oli lentäjän lisäksi kaksi venäläistä turistia; kaikki säilyivät vammoitta; lentokone kärsi tuntuvia vaurioita.

 

Poliisin ja onnettomuustutkintakeskus tutkivat onnettomuuden syytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä aamun nettiKalevan uusin tieto:

 

Pienkone putosi maahan nousukiidon jälkeen

Pienkoneen nousuyritys Ylitorniolla epäonnistui tiistaina aamupäivällä ja johti maahansyöksyyn.

 

Koneen ylitorniolainen ohjaaja ja venäläinen pariskunta selvisivät onnettomuudesta vammoitta, mutta kone vaurioitui lunastuskuntoon.

 

Onnettomuus sattui noin kello 10.45 aikoihin, kun PA 28 -merkkinen pienkone oli nousemassa yksityiseltä niin sanotulta korpikentältä lähellä Kallijokea. Lyhyen lentomatkan jälkeen kone kallistui noin kolmen metrin korkeudessa niin, että vasen siipi osui lumihankeen. Kosketuksen jälkeen kone paiskautui läheiselle kylätielle ja vaurioitui pahasti.

 

Konetta ohjannut harrastajalentäjä Tarmo Nahkiaisoja oli lähdössä kyyditsemään venäläistä tuttavapariskuntaa Ylitornion maisemien ylle. Hän ei osaa selittää syytä syöksyyn.

 

"Ilma oli loistava, olosuhteet lentämiseen ihanteelliset. Rasvatyyni auringonpaiste. Kone pelasi moitteettomasti. Tapahtunut on arvoitus, ennen kokematon minulle", Nahkiaisoja tilittää. Hän oli lentänyt koneen viikonvaihteessa Kemistä Ylitorniolle korpikentälleen.

 

Vuosikymmenen lentämistä harrastanut Nahkiaisoja ei pysty sanomaan, miten syöksyyn johtanut tilanne alkoi.

 

Vasemman siiven kosketettua lumihankea, kone teki vääntöliikkeen ja kiepsahti vaaka-asennossa 90 astetta kääntösuuntaan ja rysähti oikea siipi edellä laskupaikan vieressä sijaitsevalle kylätielle.

 

Rytäkässä vaurioitui muun muassa oikea siipi, myös moottori kärsi vaurioita.

 

Lumi vaimensi iskua

 

"Lumi vaimensi iskua, eikä onneksi tullut minkäänlaisia henkilövahinkoja", Tarmo Nahkiaisoja kertoo.

 

"Pitikin käydä näin: matkustajat olivat ensimmäistä kertaa pienkoneessa."

 

Nahkiaisoja ei aio lopettaa harrastustaan onnettomuuteen.

 

"Vakaa meininki on palata asiaan ja jatkaa lentämistä. Mutta sitä ennen on selvitettävä, miksi näin kävi", hän tuumii.

 

Joutaa varaosiksi

 

Vuonna 1969 ensimmäistä kertaa rekisteröidyn Piperin omistaa Kemin Lento Oy, jonka omistajia puolestaan ovat yksityiset lentoharrastajat. Nahkiaisoja on yksi osakkaista.

 

Vuodesta 1973 Kemissä ollut kone on ollut Meri-Lapin lentokerhon käytössä.

 

Onnettomuuspaikalla koneen kuntoa tutkaillut lentokerhon puheenjohtaja Asko Junes totesi sen menevän varaosiksi.

 

Kerholla on yksi kone, joka kaipaa moottoria. Piperilla oli lennetty yli 11 000 tuntia.

 

Se oli Juneksen mukaan hyvässä kunnossa ja vastikään vuosihuollettu.

 

Poliisi ja onnettomuustutkintakeskus tutkivat syöksyn syytä.

 

Illansuussa koneen vaurioita tutkineen Pekka Alaraudanjoen mukaan piakkoin selviää, tarvitaanko syyn selvittämiseen tarkempi onnettomuustutkinta vai hoituuko asia lyhyemmällä kaavalla eli tapahtumien kulun ja syyn selvittämisellä.

 

Jouni Knihtilä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

"Routavaurio ja kuormaus pudottivat Ylitornion pienkoneen" otsikoi Kaleva tämänpäivän paperiversiossaan. Artikkelin mukaan kone nousi ilmaan liian pienellä nopeudella routakohouman heittämänä, ja epäsymmetrisen kuormauksen johdosta kallistui vasemmalle ja osui lumipenkkaan. Koneen vasen tankki oli täysi ja oikea tyhjä, lisäksi kaksi kolmesta henkilöstä istui vasemmalla puolella. Normaalissa lennossa kyseisenlainen kuormaus ei olisi aiheuttanut ongelmia.

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"...vielä vinossa liikennemerkkikin lie, joka ohjausvirheestä vääntyi..."

 

 

-Hyvä kun ei tullut henkilövahinkoja.

Koneissa joissa PA-hanassa ei ole BOTH-asentoa pitäisi muistaa vaihdella tankkia aina välillä...

Omasta kokemuksesta muistan, että Piper kyllä tuntee siipikuormaeron, eikä sen tarvitse olla välttämättä edes puolta tankkia, joten toinen tankki tyhjänä ja toinen täynnä kallistuspyrkimys on varmasti melkoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään