Sami Puro

Suila eläkkeelle

29 viestiä aiheessa

http://www.finnairgroup.com/sijoittaja/sijoittaja_8_2_1.html?&Id=1111585087.html

 

Lehdistötiedote

23.03.2005

 

 

 

Finnairin pääjohtaja Keijo Suila jää eläkkeelle

 

Finnairin pääjohtaja Keijo Suila jää eläkkeelle kuluvan vuoden loppuun mennessä. Hän ilmoitti lähdöstään Finnairin yhtiökokouksessa keskiviikkona 23.3.2005.

 

- Keijo Suilan päätös on täysin hänen ja Finnairin välisen sopimuksen mukainen. Uuden toimitusjohtajan hakuprosessi on käynnistynyt, kertoo Finnairin hallituksen puheenjohtaja Christoffer Taxell.

 

Finnair Oyj

Viestintä

23.3.2005

 

-------

 

...onko vapaaehtoisia uudeksi toimitusjohtajaksi..? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liksaahan tuosta pestistä kuittaisi ihan kohtuullisesti.

 

Mutta kuka on enemmistöosakkaan suosiossa ja kenellä on visio?

 

Tarvittaisiinko esim. veroekspertti Jerseystä tai Cayman-saarilta ::)

 

Tai sitten jämäkkä nainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Lentoyhtiö taustaahan ei tarvittu, koska Keijo Suilakin saatiin Leafilta Finskille.

 

Ei muutakuin kaikki FS Nordicin jäsenet yrittämääs, heh 8) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti tulee arvostelua! Mua kiinnostais kuulla vähän perusteluja mikä siinä Suilassa nyt oli niin huonoa... ???

 

Sen johdolla Finnair kuitenkin meni kohtuullisen kunniallisesti läpi aika synkästä ryteiköstä ilmailualla. Samaan aikaan maailmalla monet isot pelaajat kuoli pois tai tuli ostetuksi.

 

Mitä tulee Suilan seuraajaan, omasta mielestä sen pitäisi olla yhteiskunnassa näkyvä ja karismaattinen johtaja joka lähtee viemään tota kaukoidän gateway-strategiaa voimakkaasti eteenpäin...

 

Olen Kasperin linjoilla. Suila on tehnyt hyvää työtä erittäin vaikeassa markkinatilanteessa (WTC-isku, SARS, Irakin sota, ennätyskorkea öljyn hintataso, lentolippujen keskihinnan jatkuva aleneminen yms.) ja ansaitsee siitä vilpittömän kiitoksen. Firma on velaton, Airbus-hankinnat on tehty ja löydetty myös strategia, jolla hyödyntää Helsingin maantieteellistä sijaintia.

 

Mitä taas seuraajaan tulee, niin itse toivon kovan tason yritysjohtajaa, joka panee loputkin palikat ojennukseen. Esim. nykyisellä liikevoittotasolla ei rahoiteta vuosikymmenen lopussa eteentulevaa laajarunkolaivaston hankintaa, joten seuraajalla riittää töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis ihan magee duuni kun 608 000 euroa on vuositulot. Laskettiin tuol työharjottelus kavereiden kans duunis että Keijo Suila kävellessään limppariautomaatille tienaa jo limpparin hinnan tuplana ja jne 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Te Suilan puolesta puhujat; oletteko olleet Finnairilla kirjoilla??

 

Itse katselin sitä touhua vuoden ja totesin kaiken menevän päin sitä. Kyllä, tulosta tehtiin,mutta arvaattehan ketkä siitä kärsivät.

 

Itse arvostin aikaisemmin Finnairia, en enää.

 

Ulkopuolisille kaikki näyttää niin pirun kauniilta.

 

Nimim. Kaikkea hyvää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse katselin sitä touhua vuoden ja totesin kaiken menevän päin sitä. Kyllä, tulosta tehtiin,mutta arvaattehan ketkä siitä kärsivät.

 

Näin asia lienee lähes joka paikassa nykyään. Ainakin yhtiöissä, jotka ovat jo pitkään toimineet ja vanhoja kuvioita uudistetaan tehokkaammiksi, jolloin työntekijät kokevat lähes poikkeuksetta kärsivänsä riippumatta muutoksista (ns. muutosvastarinta). Toinen vaihtoehto on luonnollisesti jatkaa vanhaan malliin niin kauan kuin sillä pysytään pystyssä ja sen jälkeen joko päätyä jonkun isomman omistukseen tai lopettaa toiminta.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Te Suilan puolesta puhujat; oletteko olleet Finnairilla kirjoilla??

 

Itse katselin sitä touhua vuoden ja totesin kaiken menevän päin sitä. Kyllä, tulosta tehtiin,mutta arvaattehan ketkä siitä kärsivät.

 

Itse arvostin aikaisemmin Finnairia, en enää.

 

Ulkopuolisille kaikki näyttää niin pirun kauniilta.

 

Nimim. Kaikkea hyvää ;)

 

Onhan tuota tullut oltua (ei tosin enää) ja nähtyä, mitä homma talossa on ja olet ehdottoman oikeassa siinä, että ulospäin toiminta näyttää aivan toiselta, mitä se todellisuudessa on. Se ei kuitenkaan vähennä Suilan ansiota Finnairin johdossa.

 

Lentoyhtiömarkkinat ovat olleet huimassa myllerryksessä hänen aikakaudellaan. Koska monet muutoksista ovat tulleet, kuin entisen pääministerin faxit - yllättäen ja pyytämättä - niihin on pitänyt reagoida nopeasti ja Suilan johdolla näin on tehty. Se, millä keinoilla sopeutuksia on toteutettu, on tietysti toinen asia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittenhän herää vielä kysymys, kuinka suuressa määrin Suila itse on vastannut tehdyistä päätöksistä, ja miten iso osa niistä päätöksistä on tehty itse asiassa muun johdon toimesta tai ehdotuksista, jotka Suila on vain keulakuvana tuonut julkisuuteen.

 

Siis kuka on itse asiassa määrännyt, missä mennään? Suila, Finnairin hallitus vai Taxell ja kumppanit?

 

Ei tuomita yhtä miestä siitä, että on ehkä toteuttanut muiden määräämät toimenpiteet. Luulisin, että ne on varsinaisesti päättävissä elimissä, mukaanlukien yhtiökokous, hyväksytty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Te Suilan puolesta puhujat; oletteko olleet Finnairilla kirjoilla??

 

Itse katselin sitä touhua vuoden ja totesin kaiken menevän päin sitä. Kyllä, tulosta tehtiin,mutta arvaattehan ketkä siitä kärsivät.

 

Itse arvostin aikaisemmin Finnairia, en enää.

 

Ulkopuolisille kaikki näyttää niin pirun kauniilta.

 

Nimim. Kaikkea hyvää ;)

 

Jos Sami mietit niitä kolmea intressiryhmää, joita Finnairin kaltaisella osakeyhtiöllä on, niin kannattaa arvosteleminen keskittää siihen, miten näiden suhteen on onnistuttu: Omistajat, asiakkaat ja työntekijät. Suilan aikana toimintaympäristö on ollut mitä on, joten omistajien suhteen näkisin Suilan onnistuneen toimintaympäristö huomioiden vähintäänkin kohtuullisesti. Jälkiviisauksissaankaan tuskin moni tekisi asioita toisin. Eri tahoien teettämät/tekemät asiakastyytyväisyystutkimukset, täsmällisyys ja asiakasmäärät (8,1 milj. matkustajaa 2004) osoittavat mielestäni myös sen, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, ja heidän odotukset ovat täyttyneet.

 

Kun samaan aikaan lentolippujen keskihinnat ovat pudonneet n. 20%, niin mietinpä vaan, mitä olisit itse tehnyt toisin. Valitettavasti lippujen hintoja eivät määrää kustannukset vaan markkinat. Ensisijaisesti johto on vastuussa omistajien edustajille eli hallitukselle, ja omistajat tahtovat vähintäänkin oikeutetusti yhtiön käyttöön antamille omille rahoilleen korkoa, joten vaihtoehtona ei ole kuin toiminnan tehostaminen. Tällöin on vähintäänkin vaikeaa pitää sekä omistajat että henkilöstö tyytyväisinä. Eikä suurinkaan omistaja ole mielestäni omassa omistajapolitiikassaan antanut ymmärtää, että sen omistamilla pörssiyhtiöillä olisi kovin suuria "yhteiskunnallisia velvoitteita" - kyllä sekin odottaa saavansa sijoitukselleen korkoa.

 

Joten palatakseni alkuun, on mielestäni väärin esittää henkilön epäonnistuneen, jos osa henkilöstöstä on tyytymätöntä. Osoita siis minulle johtaja, joka on vienyt läpi yhtäsuuret kustannussäästöt suhteessa liikevaihtoon, ja AY-liikkeet huutavat hurraata johtajansa rinnalla...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varsinaisesti kohdistanut kritiikkiä juuri Suilan suuntaan. Hän varmasti osaa työnsä ja vaikeista ajoista on päästy hienosti yli.Iso käsi siitä. Mutta yleisesti en pitänyt Finnairin ilmapiiristä. Ainakaan tekniikassa.

 

Vuoden aikanakin muuttui moni asia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Te Suilan puolesta puhujat; oletteko olleet Finnairilla kirjoilla??

 

Itse katselin sitä touhua vuoden ja totesin kaiken menevän päin sitä. Kyllä, tulosta tehtiin,mutta arvaattehan ketkä siitä kärsivät.

 

Itse arvostin aikaisemmin Finnairia, en enää.

 

Ulkopuolisille kaikki näyttää niin pirun kauniilta.

 

Nimim. Kaikkea hyvää ;)

 

Minä tosin en vuotta vain puoli vuotta katselin sitä touhua ja minun mielestä siellä on moni asia paremmin, kuin monessa muussa duunipaikassa. Eipä ole kauhean monessa paikassa tullut vastaan samanlaisia sosiaalitiloja mitä Finnair tarjosi punttisaleineen, saunoineen ja avarine pukukoppeineen.

Puhumattakaan sitten niistä eduista. Mitä taas työhön tuli, niin työvälineet olivat paljon ajanmukaisemmat mitä muissa vastaavissa alan firmoissa.

 

Suoraan sanoen ihmetyttää miksi niin moni Finnairilla ollut/oleva itkee työnantajan toimintaa.

 

Monille sisäpuolella oleville taas kaikki näyttää niin pirun ankealle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tosin en vuotta vain puoli vuotta katselin sitä touhua ja minun mielestä siellä on moni asia paremmin, kuin monessa muussa duunipaikassa. Eipä ole kauhean monessa paikassa tullut vastaan samanlaisia sosiaalitiloja mitä Finnair tarjosi punttisaleineen, saunoineen ja avarine pukukoppeineen.

Puhumattakaan sitten niistä eduista. Mitä taas työhön tuli, niin työvälineet olivat paljon ajanmukaisemmat mitä muissa vastaavissa alan firmoissa.

 

Suoraan sanoen ihmetyttää miksi niin moni Finnairilla ollut/oleva itkee työnantajan toimintaa.

 

Monille sisäpuolella oleville taas kaikki näyttää niin pirun ankealle.

 

 

 

En tiedä millä osastolla olet ollut töissä, mutta raskashuollossa asiat ovat näin:

 

-Sosiaalitilat ovat ok, mutta sieltä saa jalkasienen todella helposti - vuodessa kolme kertaa.Asia on tiedossa, mutta sille ei tehdä mtään radikaalia.

-Punttisali löytyy, vehkeet DDR:n ajoilta.

-Saunassa nykyään ajastin ja sen käyttöä valvotaan "sakon" uhalla.

-Työkaluja löytyy - jos löytyy. Varastosta saa kommunistityyliin prikkaan vastaan normityökaluja. Huvitti sekin kerta kun hain viisi poran terää ja jokaisesta piti jättää pantti....

Tosin tämä prikkakäytäntö on muuttumassa viivakoodiksi. Jotain positiivista.

 

Ja sitten, olitko töissä vai työharjoittelussa? Siinä on nimittäin mahdottoman suuri ero.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä millä osastolla olet ollut töissä, mutta raskashuollossa asiat ovat näin:

 

-Sosiaalitilat ovat ok, mutta sieltä saa jalkasienen todella helposti - vuodessa kolme kertaa.Asia on tiedossa, mutta sille ei tehdä mtään radikaalia.

-Punttisali löytyy, vehkeet DDR:n ajoilta.

-Saunassa nykyään ajastin ja sen käyttöä valvotaan "sakon" uhalla.

-Työkaluja löytyy - jos löytyy. Varastosta saa kommunistityyliin prikkaan vastaan normityökaluja. Huvitti sekin kerta kun hain viisi poran terää ja jokaisesta piti jättää pantti....

Tosin tämä prikkakäytäntö on muuttumassa viivakoodiksi. Jotain positiivista.

 

Ja sitten, olitko töissä vai työharjoittelussa? Siinä on nimittäin mahdottoman suuri ero.

 

Kyllä ihan töissä olin ja sillä osastolla missä itse olin, saunan käyttö oli vapaata, sekä punttisali sun muut vehkeet nykyaikaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen enempää ottamatta kantaa, olen joskus kuullut tällaisen mielestäni aika viisaan lauseen.

 

"Mitä tyytyväisempiä työntekijät, sitä tyytyväisempiä asiakkaat."

 

Ja eikös asiakastyytyväisyys yleensä tee myös osakkeenomistajat tyytyväisiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suila eläkkeelle, se selvisi tästä. Finnairin henkilöstöpoliitikasta sekä muutenkin yrityskulttuurista voi jatkaa toisessa aiheessa mikäli sille vielä ilmenee tarvetta...

 

kirjoitusvirhe korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään