Guest Kedu

A380 lentoon jo nyt?

366 viestiä aiheessa

Anetissä ounaillaan A380:n yrittävän piipahtaa salalennolle torstaina tai perjantaina... Kieroa..

 

 

Taitavat taas tehdä tuosta virallisesta ensilennosta ison mediatapahtuman ja sitä ennen suorittaa tämän "salalennon". Olihan noita roll outtejakin periaatteessa useampia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäähän Airbussin testata että lentääkö tuo möhkäle todella ennen kuin sen antavat lehdistön edessä lentää ;D

 

Saas nähdä koska on ensimmäinen kuva ensimmäisestä noususta netissä.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon, että melkein heti on ekat kuvat netissä levityksessä kun kone nousee ilmaan. Kuulema on ollut jo muutaman päivän ajan valokuvaajia päivystämässä tehtaan ulkopuolella lentoonlähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensilento näyttää viivästyvän hieman. Handelsblattin tietojen mukaan kone luovutetaan ohjaajille lentokokeita varten tällä viikolla.

 

Se ei kuitenkaan vielä tarkoita ensilentoa. Sitä ennen ovat vuorossa järjestelmäkokeet, kiihdytys- ja jarrutuskokeet, jotka kestävät ainakin kaksi viikkoa. "Kun koneen myyntiaika on 35 vuotta, ei ole kriittistä onko ensilento 10., 15. tai 23. päivä", sanoo Airbus.

 

Aikaisemmin puhuttiin ensilennosta huhtikuun alussa.

 

Asiantuntijat puhuvat murheista laskutelineiden lujuuden kanssa. Tässä ollaan tekniikan rajoilla 560-tonnisen koneen kanssa, sanotaan. Airbusin mukaan mitään erityisiä odottamattomia murheita ei ole ilmennyt.

 

/ Nils

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime heinäkuussa Farnboroughin ilmailunäyttelyssä Airbus kertoi, että A380:n ensilento suoritetaan tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä muutama viikko tammikuun puolivälissä järjestettävän (joka siis toteutui tuossa aikataulussa) koneen rollout-tilaisuuden jälkeen. Eli myöhässä on.

 

Eihän sillä tietenkään ole juurikaan vaikutusta, jos katsotaan koneen 35 vuoden myyntiaikaa, mutta vaikuttaa todennäköisesti (riippuen tietenkin siitä kuinka paljon alkuperäisessä aikataulussa oli pelivaraa) siihen saako Singapore Airlines ensimmäisen koneensa liikenteeseen suunnitelmien mukaisesti ensi vuoden maaliskuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Asiantuntijat puhuvat murheista laskutelineiden lujuuden kanssa. Tässä ollaan tekniikan rajoilla 560-tonnisen koneen kanssa, sanotaan. Airbusin mukaan mitään erityisiä odottamattomia murheita ei ole ilmennyt.

 

/ Nils

 

 

Oiskohan niiden pitänyt konsultoida

Antonov Design Bureaun kanssa? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan niiden pitänyt konsultoida

Antonov Design Bureaun kanssa? ;)

 

Jep, "Pistetään nyt pari(kymmentä) ylimääräistä renngasparia varmuudeksi"... :-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, "Pistetään nyt pari(kymmentä) ylimääräistä renngasparia varmuudeksi"... :-X

 

"Kun loppuu tietämys lisätään rautaa" :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa muuten olla Lemminkäinen täynnä, kun tuo ensimmäisen kerran pölähtää Suomeen :)

 

Eipä taida aivan heti pölähtää ja silloinkin, niin ettei kukaan meistä tiedä siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta se lentää jo oikeasti. Tässä rullailee ekaa kertaa omin voimin. http://membres.lycos.fr/airbus/A380%20premier%20roulage%209avril2005.htm

 

Jos joku osaa ranskaa niin voisko laittaa pähkinänkuoressa mitä tässä sanotaan: http://www.aeroweb-fr.net/actualites/04-2005,airbus-a380-premier-roulage-essais.php

 

Lisää rullauskuvia (ja esittelytilaisuudestakin): http://www.aeroweb-fr.net/photos-airbus-a380/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se persoonallisen näkönen kone ei voi muuta sanoa ;D.Taitaa EFHK olla ainoa paikka suomessa missä A380 voi käydä.kävis joskus EFPO:lakin sitten ;D.Vaatii muuten varmaan aika paljon noputta tämä möhkäle nousussa varmaan ainakin 165kts ja laskuun jotain 190kts ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatii muuten varmaan aika paljon noputta tämä möhkäle nousussa varmaan ainakin 165kts ja laskuun jotain 190kts ;D

 

No ei ainakaan tuommoisia lukemia ja vielä vähemmän noin päin. Enpä usko, että ne eroavat juuri ollenkaan muiden maailman suurien koneiden nopeuksista. Vaikka kone on iso, niin paljon on myös siipipinta-alaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ainakaan tuommoisia lukemia ja vielä vähemmän noin päin. Enpä usko, että ne eroavat juuri ollenkaan muiden maailman suurien koneiden nopeuksista. Vaikka kone on iso, niin paljon on myös siipipinta-alaa.

Niin onhan siinä vielä voimakkaat moottoritkin kuulemma.Mutta kyllä se nyt ainakin selaset 160kts laskuun vaatii ???paitsi onhan siinä aika paljon lappujakin kyllä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin onhan siinä vielä voimakkaat moottoritkin kuulemma.Mutta kyllä se nyt ainakin selaset 160kts laskuun vaatii ???paitsi onhan siinä aika paljon lappujakin kyllä

 

No turha tuommoista on arvailla, varsinkin kun sinulla näyttää olevan vähän fysiikkahommat hukassa ainakin lentokoneiden osalta. Sen näkee sitten. Mitä väliä sillä edes on nouseeko se 140:stä solmusta vai 160:stä? En silti usko, että luvut ovat erityisen suuret. Onhan pienillä suihkukoneillakin kutakuinkin samat lukemat kuin esimerkiksi MD11 tai B747:lla. Ja laipat ovat laippoja, eivät lappuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussihan on sanonut että A380:lla on kutakuinkin samat suoritusarvot kuin B744:llä baanan käytön ja nopeuksien suhteen ja se on aika helppo uskoa kun katsoo kuinka massiivinen siipi siinä on. Tuskin tarvii erikoisen suuria nopeuksia taikka mitään 6km megabaanaa. Ja B744 MTOWillakin nousee jossain 170kt tietämillä...eikä nuo lähestymisnopeudetkaan ole kohtuullisilla painoilla kun jotain 130-140kt luokkaa. Ja itseasiassa MD11 todennäköisesti tarvii isompia nopeuksia kuin A380, sehän ei ole mitenkään erikoista että olisi 150-160kt lähestymisnopeus MD11:lla.

 

Tämä toki on täysin spekulaatiota, mutta eiköhän nähdä lentotestien jälkeen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Btw, miten ne nopeudet liittyy siihen pystyykö se nousemaan esimerkiksi nummelasta. Eiköhän se kiihtyvyys ole tärkeämpää (ts. kiitotien pituus jolla saavutetaan riittävä nopeus)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Btw, miten ne nopeudet liittyy siihen pystyykö se nousemaan esimerkiksi nummelasta. Eiköhän se kiihtyvyys ole tärkeämpää (ts. kiitotien pituus jolla saavutetaan riittävä nopeus)

Olisi aika metkaa jos tommonen järkäle tuohon metsän taakse ilmestyisi ;D Muistaisin lukeneeni jostain että A380 vaatii vähän alle 3km kiitoradan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään