Guest Kedu

A380 lentoon jo nyt?

366 viestiä aiheessa

A380:llahan on jo paljon lennetty simulaattorissa (tosinpäin kuin yleensä, jossa ensimmäinen simu tehdään vasta koneen jo lennettyä), ja koska lento-ominaisuudet ovat kaikki tietokoneen kautta, niin tuolla simussa on sitten voitu jo paljon tuota lentokäyttäytymistä kokeilla, ja sillä varmistamaan noita suunnitteluarvoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarikin väitti tänään A380:stä maailman suurimmaksi lentokoneeksi :P Mikä siinä on kun ei olla faktoja katsottu ennen kuin mennään kirjoittamaan. Tämä on kovin tyypillistä ilmailu uutisoinnissa suomalaisissa medioissa.

 

Sentään kello 20:30 YLE:n uutisssa oli asia oikein eli maailman suurin MATKUSTAJA lentokone. Luulisi että hesarilla olisi ilmailusta tietäviä toimittajia.

 

Pitää laittaa hesarille mailia kerpele...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarikin väitti tänään A380:stä maailman suurimmaksi lentokoneeksi :P Mikä siinä on kun ei olla faktoja katsottu ennen kuin mennään kirjoittamaan. Tämä on kovin tyypillistä ilmailu uutisoinnissa suomalaisissa medioissa.

 

Varmaankin alkuperäisessä englanninkielisessä uutisessa on ollut termi 'airliner', joka on sitten huolimattomasti käännetty lentokoneeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tässä on ollut keskustelua maailman suurimmasta lentokoneesta, pitää myös kai sopia että millä perusteella suuruus määritellään, ulkomitoilla vai MTOW:lla (maksimi lentoonlähtöpainolla).

 

Ulkomitoiltaan (kärkiväli, korkeus) suurin lentokone on Howard Hughesin Hercules (HK1, H-4, Spruce Goose). Lentoonlähtöpainoltaan suurin on Antonov AN-225 Mriya joka on myös pituudeltaan suurin. Suurin matkustajakone taas on kiistattomasti juuri ensilentonsa tehnyt Airbus A380.

 

Tässä tietoja maailman suurimmista lentokoneista (järjestetty MTOW:n mukaan). Hughesin lentovene on kuitenkin lähinnä kuriositeetti, sillä se lensi vain yhden ainoan kerran noin 1 mailin matkan. Mutta lensi kuitenkin ja on suurin ja painavin puusta rakennettu lentokone.

 

AN-225 Mriya

MTOW 600 000 kg

Kärkiväli 88,4 m

Pituus 84,0 m

Korkeus 18,10 m

 

A380-800F

MTOW 590 000 kg

Kärkiväli 79,8 m

Pituus 72,75 m

Korkeus 24,08 m

 

B747-400 ER/ERF

MTOW 412 000 kg

Kärkiväli 64,44 m

Pituus 70,67m

Korkeus 19,41 m

 

AN-124 Russlan

MTOW 405 000 kg

Kärkiväli 75,3 m

Pituus 69,1 m

Korkeus 20,78 m

 

Hughes Flying Boat HK1 "Spruce Goose", "Hercules"

MTOW 181 000 kg

Kärkiväli 97,54 m

Pituus 66,65 m

Korkeus 24,18 m

 

edit: kirj.vihreet pois

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää laittaa hesarille mailia kerpele...

 

Loppujen lopuksi, niin mitä sitten vaikka sanovatkin noin? Ei se aina voi olla niin pilkuntarkkaa. Epäilen, että 99%:lle lukijoista se tieto on täysin yhdentekevää...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppukevennys Talouselämän päivän uutiskirjeestä:

 

Eurooppa iskee jälleen

 

 

"Tämä on Eurooppa!" hihkui Airbusin johtaja uuden A380:n ensilennon jälkeen. Osuvasti sanottu. Suuruudenhullu hanke on ylittänyt kaikki budjettinsa, imee

valtavasti julkista tukea ja tuottaa voittoa tuskin koskaan.

 

 

Toivottavasti eivät osu oikeaan tuon voitollisuuden osalta.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarikin väitti tänään A380:stä maailman suurimmaksi lentokoneeksi :P Mikä siinä on kun ei olla faktoja katsottu ennen kuin mennään kirjoittamaan. Tämä on kovin tyypillistä ilmailu uutisoinnissa suomalaisissa medioissa.

 

Hieman aihetta sivuten; tämän päivän Aamulehdessä oli juttua Vietnamista ja siitä miten se on muuttunut sodan jälkeen. Jutussa kerrottiin miehestä, joka oli sodan aikana pommittanut Saigonia ja nyt lentää Vietnam Airlinesilla. Tässä ote tekstistä: "Nyt 58-vuotiaana Trung on Vietnam Airlines -yhtiön toimitusjohtaja. Hän lentää Boeing 777 -jumbokoneita. Hän toivoo voivansa lentää tänä vuonna Vietnam Airlinesin ensimmäisen kaupallisen lennon Ho Chi Minhistä San Franciscoon."

 

Niin, 777 on jumbokone... ::) Tekstissä kirjoittaja lienee tarkoittanut tuolla jumbolla koneen melko suurta kokoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin ensilennosta kertovaan yhtiön viralliseen lehdistötiedotteeseen oli sisällytetty tieto, että ensimmäisenä lentoyhtiönä A380:n ottaa liikenteeseen Singapore Airlines vuoden 2006 toisella puoliskolla. Aiempi aikataulu oli muistaakseni maaliskuu 2006.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin ensilennosta kertovaan yhtiön viralliseen lehdistötiedotteeseen oli sisällytetty tieto, että ensimmäisenä lentoyhtiönä A380:n ottaa liikenteeseen Singapore Airlines

 

Näyttää kyseinen firma itsekin mainostavan olevansa ensimmäinen.

Ja ensimmäiseksi se käyttää A380:tä kengurureitillä "Lontoo-Singapore-Sidney"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halunnut avata uutta keskustelua joten laitan tänne.

 

Discovery Channel esittää Sunnuntaina 8.5.05 kello 22:00 ohjelman Giant of the sky: Building airbus A 380

 

Toivottavasti ohjelmasta on iloa. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halunnut avata uutta keskustelua joten laitan tänne.

 

Discovery Channel esittää Sunnuntaina 8.5.05 kello 22:00 ohjelman Giant of the sky: Building airbus A 380

 

Toivottavasti ohjelmasta on iloa. :)

Ja samalla kanavalla lauantaina 7.5 klo 18:00 tulee ohjelma jossa Iron Maiden-yhtyeen pääjehu Bruce Dickinson tutustuu samaiseen koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Discoveryltä tuli myös viime viikolla aika paljon ilmailuohjelmia. Ei ollut vaan aikaa katsoa niitä >:(

 

Ironista, mulla olis aikaa, muttei Discoveryä.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Radio 1 | Radiaattori | Lentomatkustamisen äärirajoilla - A380.

Keskiviikkona 4.5. klo 10.03 - 10.43, uusinta torstaina 5.5. klo 14.03

 

"Maailman suurin liikennekone A 380 nousi ensimmäisen kerran ilmaan 27.4.2005 Toulousessa Ranskassa. Radiaattori kertoo koneen syntytarinan.

 

Ilmailulla on käännekohtansa ja - koneensa. Super Jumbo A 380 merkitsee molempia. Tehdas suosittaa 555 matkustajaa kolmessa luokassa. Sisustusratkaisulla sanotaan päästävän matkustajalukuun 800 jopa 1000. Toimivia kerroksia rungossa on kolme. Lentoyhtiöiden valittavaksi tarjotaan erikoisuuksia kuten suihkulähde, kuntosali, pelikasino, kaksi baaria, kirjasto, tax free -kauppa. Kahdella välilaskulla ja tankkauksella kone kiertää maapallon. Liikenteeseen se asetetaan vuoden 2006 puolessa välissä suuria lentoasemia yhdistämään ensin reitille Singapore - Lontoo. Koneita on myyty 15 lentoyhtiölle yli 150, yli puolet kannattavuusrajasta 250.

 

Toimittajina Kavo Laurila ja Erkki Tiihonen. Tekninen toteutus Eero Ikola."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan myöhässä tulee, mutta:

 

TV1 4.5.2005 klo 17:10 - 17:40

Prisma Studio: Suomalaiset ja venäläiset tutkijat riitelevät jatkosodan syistä. Miten selvisivät Oulun naispapit piispa Rimpiläisen aikana? Superjumbot lennättävät uuden tekniikan taivaalle. Stereo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan myöhässä tulee, mutta:

 

TV1 4.5.2005 klo 17:10 - 17:40

Prisma Studio: Suomalaiset ja venäläiset tutkijat riitelevät jatkosodan syistä. Miten selvisivät Oulun naispapit piispa Rimpiläisen aikana? Superjumbot lennättävät uuden tekniikan taivaalle. Stereo.

 

Näyttää tulevan uusintana 5.5. klo 20.00 YLE Teema ja 6.5. klo 17.10 YLE24.

 

EDIT: Myös 6.5. klo 13.05 TV1 ja 8.5. klo 16.30 YLE Teema.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisia naruhässäköitä olen nähnyt muittenkin konetyyppien koelennoilla. Jonkinlainen mitta-anturi tuo varmasti on, mutta en kyllä tiedä mitä sillä mitataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään