Guest Flyer

Helsinki Morning Fly-In


23 viestiä aiheessa

Vaihtelu virkistää, niinhän ne viisaammat yksilöt monesti sanovat. Lentäjän ammatti on ehkä kaikkein vaihtelurikkaimpia ajatellen epäsäännöllisiä työaikoja, eri pituisia lentoja ja kaikkea mahdollista, mitä yleensä voikaan matkalla sattua. Tällä kertaa pureudun ensimmäiseen kohtaan listassani, vaikka aamu ei välttämättä olekaan mitenkään erikoinen työpäivän alkuhetki. Se on kuitenkin poikkeuksellinen meille VATSIM:ssa operoiville henkilöille, jotka ovat tottuneet lentämään illalla paikasta toiseen hyvän lennonjohtokatteen vallitessa, välillä aina yöhön asti. Tämän takia olemmekin pienen tiimin voimin lanseeraamassa uutta flaikkaria, joka tekee simukokemuksesta jälleen hieman mielenkiintoisemman. Nimeä ei ole flaikkarille vielä päätetty, mutta kutsun sitä nyt tässä yhteydessä nimellä "Good Morning Helsinki". Nimiehdotuksia otetaan vastaan.

 

Good Morning Helsinki on todellisuuspohjainen tapahtuma, joka alkaa aikaisin aamulla ja loppuu iltapäivällä, tai kenties vasta illalla - se riippuu lentäjistä. Päiväksi on valittu sunnuntai, mutta lentojen vähyyden ja yksipuolisuuden takia etukäteen buukattaviin lentoihin tullaan todennäköisesti laittamaan perjantainkin lennot. Jokainen osallistuja, joka on ajoissa ilmoittautunut lentämään tiettyä lentoa, saa pienen briefing-paketin kertoen yleisistä odotuksista tapahtuman järjestäjiltä, painottaen paria huomiota vaativaa asiaa ja antaen yhden sopivan lentoreitin ja -korkeuden valmiina. Jos liikennettä on luvassa paljon, myös lähtevän koneen paikka asematasolla on kerrottu tiedotteessa. Etukäteen lentoa varattaessa lentäjä varmistaa itselleen myös sujuvan ja viiveettömän lähdön.

 

Lennonjohtajia tarvitaan kaksi vuoroa, aamu ja iltapäivä. Aamuvuorolaiset aloittavat, kun ensimmäiset etukäteen varatut lennot ilmestyvät - toivottavasti mahdollisimman aikaisin - ja jatkavat aina puolillepäivin asti tai hieman sen yli. Tämän jälkeen iltapäivävuorolaiset ottavat johtamisen vastuulleen ja jatkavat niin kauan kuin käytännöllistä heille itselleen ja flaikkarille - vähintäänkin kuitenkin muutaman tunnin. Keskimääräinen hetkittäinen johtajatarve on kuusi henkilöä, joista kaksi ovat kelpoja Tampereen alueeseen (EFES), kaksi stage3-johtajaa (APP) ja kaksi stage2-johtajaa (TWR). Muutama johtaja on jo ilmoittanut mielenkiintonsa aamuvuoroihin, joten en usko tästä muodostuvan suurta ongelmaa. Myös muut lennonjohtajat ovat tervetulleita, etenkin Oulun tornille ja Rovaniemen alueelle voisi olla kysyntää. Ulkomailta yritämme saada paikalle ainakin Tukholman ja Tallinnan alueet.

 

Käytännössä Good Morning Helsinki tarjoaa lentäjille melkeinpä ainutlaatuisen mahdollisuuden lähteä aamulla lennolle ja palata iltapäivällä keikalta takaisin, näinhän se tapahtuu todellisessakin elämässä. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa föönittäjille bussilla lennettävä keikka Müncheniin: FIN803V lähtee Helsingistä 0755LMT ja FIN804V palaa takaisin 1350LMT. Sen jälkeen on melkein koko päivä aikaa tehdä jotain muutakin. Vai josko sittenkin Kanarian lämpöön - perille kerkeät jo puolen päivän maissa. Toki myös pienkoneilla saa vierailla tapahtumassa, pitäkää ääntä niin voimme ajatella teitä GA-lentäjiä hieman erityisemminkin.

 

Ai niin, se ajankohta. Itse olisin valmis siirtämään Good Morning Helsinkiä vaikkapa parilla viikolla eteen päin, mutta muu tiimi on hoputtanut ideaa ja täten päiväksi on muodostumassa 18.1. Lentojen varaus julkaistaan ensi viikolla, jos flaikkari järjestetään. Mikään ei ole vielä varmaa, mutta Te voitte tehdä tästä ideasta sellaisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa erittäin hienolta idealta ja tietenkin ollaan tulossa mukaan :D. Onneks saan koneen lopullisesti kuntoon ensi viikon aikana niin toiminta varmuus kasvaa sinne 85-90% :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
eli millos olisi päivämäärällisesti tuo?
Hmm, tuossahan se on yllä mainittu. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tietysti ollaan mukana, learjetillä voisi lentää pari lentoa mallia "EFHK-EFVA" , "EFHK-EFTP"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tietysti ollaan mukana, learjetillä voisi lentää pari lentoa mallia "EFHK-EFVA" , "EFHK-EFTP"

 

Huomioithan, että kyseessä on todellisuuspohjainen fly-in. En sitten tiedä kuinka paljon "ylimääräisiä" otetaan mukaan, Matti tietää tästä enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Huomioithan, että kyseessä on todellisuuspohjainen fly-in. En sitten tiedä kuinka paljon "ylimääräisiä" otetaan mukaan, Matti tietää tästä enemmän.
Itse en voi estää kenenkään mukaantuloa millään tavoin, eikä minulla ole minkäänlaista haluakaan siihen. Kaikki ovat tervetulleita lentämään minkä tahansa lennon, mutta suositeltavaa olisi hyvissä ajoin ilmoittaa lennoista flaikkarin tulevalla web-sivustolla meille järjestäjille etukäteen, jotta osaisimme varautua liikennetilanteisiin paremmin. Plussaa on myös realisminhaku, tämän takia sivustolla voi myös valita suoraan listasta todellisen elämän lennon, eikä tietoja tarvitse syöttää itse. Tosin lennon lisäämismahdollisuuskin on valmisteilla, mutta tämän käyttöä ei suositella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en voi estää kenenkään mukaantuloa millään tavoin, eikä minulla ole minkäänlaista haluakaan siihen. Kaikki ovat tervetulleita lentämään minkä tahansa lennon, mutta suositeltavaa olisi hyvissä ajoin ilmoittaa lennoista flaikkarin tulevalla web-sivustolla meille järjestäjille etukäteen, jotta osaisimme varautua liikennetilanteisiin paremmin. Plussaa on myös realisminhaku, tämän takia sivustolla voi myös valita suoraan listasta todellisen elämän lennon, eikä tietoja tarvitse syöttää itse. Tosin lennon lisäämismahdollisuuskin on valmisteilla, mutta tämän käyttöä ei suositella.

 

Selvä homma. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomioithan, että kyseessä on todellisuuspohjainen fly-in. En sitten tiedä kuinka paljon "ylimääräisiä" otetaan mukaan, Matti tietää tästä enemmän.

 

Eikös se ole aivan todellista että väliin tulee 'business' lentoja!!! Ei kaikki lennot ole aikataulutettuja.

 

EDIT: Niin joo mukana ollaan jos aikataulu antaa periksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole aivan todellista että väliin tulee 'business' lentoja!!! Ei kaikki lennot ole aikataulutettuja.

 

Tottakai on, mutta en vain aluksi tiennyt että miten nämä businesslennot otetaan mukaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllähän sitä voisi tuollaisen hyvän flaikkarin takia herätä aikaisin, vastasin kahdeksalta, mutta olen tottakai mukana jo seitsemältä tarvittaessa.

Toivotaan vaan että se uusi PICv2 julkaistaan ennen tuota niin pääsee lentämään vaikka jonkun menopaluu lomalennon! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

offtopik mut koska se julkastaan, meinaatko et ennen flaikkaria

en siis tiedä mutta toivon... Asiasta enemmän (=jotain) tietävät voisivat kertoa jotain, jos heitä täällä on.

/offtopic

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rofl, onks mulla lisenssii lähtee jollaa cessnalla ajeleee? Vai jotaa 747 kalustoo ilmas emt, eka kerta kait olis.. :>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rofl, onks mulla lisenssii lähtee jollaa cessnalla ajeleee? Vai jotaa 747 kalustoo ilmas emt, eka kerta kait olis.. :>

 

ööh.... Saiskohan tuohon suomennosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ööh.... Saiskohan tuohon suomennosta?

 

Aah, nii, onko mulla lisenssii lähtä lentelee jollaa c172, ku ei hurjemmin noita reittikoneita oo tullu lenneltyy.. Ja millasella kalustolla yleensäkin ollaan liikenteessä, millasia reittejä, jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aah, nii, onko mulla lisenssii lähtä lentelee jollaa c172, ku ei hurjemmin noita reittikoneita oo tullu lenneltyy.. Ja millasella kalustolla yleensäkin ollaan liikenteessä, millasia reittejä, jne.

 

VATSIMissa siis..:

 

-Mitä tahansa koneita (paitsi sotilaskoneita pitäs välttää, ainakin alussa..)

-Mitä tahansa reittejä

-Lentäjille ei ole mitään lisenssejä, nolla tuntia lentänyt saa lähtee samantien pauhaamaan jumbolla, jokseenkin se ei ole suositeltavaa. Parasta aloittaa jollain peruskessnalla ja lentää VFRää ekat parikymmentä tuntia, niin tottuu kommunikointiin ja ohjelmien käyttöön.

 

Ja C172 ei siis ole kovinkaan "täysiverinen" reittikone.. ;)

 

 

EDIT: niin ja obsaamista tuetaan kanssa vasta-alkajille, elikkä lataat ProController-ohjelman ja obsaat sillä (katsot tutkakuvaa ja kuuntelet kommunikointia) hyvän tovin, niin ekat lennot ovat heti n^4 kertaa helpompia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIMissa siis..:

 

Ja C172 ei siis ole kovinkaan "täysiverinen" reittikone.. ;)

 

 

Joo no siis tarkotin, että oon kessnalla lennelly aika paljon, mutta reittikoneita (md-80, 747, jne. ) en oikein vielä hallitse _kunnolla_..

 

Tottakai kaikki koneet ilmaan saadaan ja laskeutumaan, nii.. :> Mut kuitenki. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään