Guest kahtiala

Uusi innostunut harrastaja

22 viestiä aiheessa

Hei,

näitä ja muita sivuja tutkiessani innostuin aiheesta. Tutkiessani aihetta heräsi jokunen kysymys,

 

Lähtökohdat, Fs2004 on, ohjain on, headset on, kiinteä internet yhteys on, tarvittavat apuohjelmat on(kai), mutta mistä haen tunnukset esim: [OH-XXX] ja mihin kannattaa liittyä VACC net vai vatsim vai ovatko ne loppujenlopuksi yksi ja sama.

 

Lentäessäni ONLINE (niin ikinä ennen en ole lentänyt konetta oikeassa elämässä kyydissä kyllä) kuinka tärkeää on oikeanoppinen radiokäyttäytyminen? Esim request Taxi jutut vaikka EFHK:lla tai REQUEST BACKTRACK, kerran ole ko. jutun nähnyt livenä EFHK:lla :)

 

nämä tuli nyt aluksi mieleen.

 

-Karri-

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) www.vatsim.net - tarvitset sieltä tunnukset että pääset edes koko verkkoon.

 

2) VACC Finlandista voit hakea tunnukset, niin pääset heidän members-alueelleen josta löytyy mm. valmiita lentosuunnitelmia yms.

 

 

Ylempi pakollinen. Sen saamisessa kestää hetki, mutta saat sieltä sitten kuusinumeroisen tunnuksen ja salasanan joita käytetään yhdistämiseen serverille. Itse kutsutunnus (OH-jotain tms) on sitten vapaasti valittavissa jokaista lentoa kohden.

 

Ja fraseologiat on hyvä olla hallinnassa. Mutta aina voi myös aloittaa tekstin välityksellä jos äänipuoli ei tunnu olevan vielä hanskassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosi kutsun voit lennolle luoda itse, mutta suositeltavaa olisi että ilman viivoja, eli esimerkiksi "OH-ABC" sijasta "OHABC" riittäisi, tai sitten vaikka jonkun yhtiön tunnusta käyttäen "FIN123" (VATSIM käyttää ICAO koodeja, joten jos ja kun lentoyhtiöt kiinnostaa, niin täältä löydät listan eri lentoyhtiöiden tunnuksista: http://www.airlinecodes.co.uk )

 

VATSIMissa on eri divisioonia, kuten amerikalle, briteille, euroopalle, venäjälle, jne.

Divisioonat sitten koostuu VACCeista (jenkkilässä ARTCC:stä).

Eli kyllä, VACC (vacc-fin.net) ja VATSIM ovat samaa asiaa.

 

Itse VATSIMissa kun ollaan alueella jossa on lennonjohto paikalla, niin silloin pitäisi olla yhteydessä lennonjohtoon, jolta saa selvitykset, pushbackit, rullaukset, lentoonlähtöluvan.... jne.

Jos lentelee _tahallaan_ johdetussa ilmatilassa ja ei tottele lennonjohtajaa niin tulee hyvin pian adminit potkimaan pihalle ja antamaan varoituksen/potkimaan pihalle lopullisesti, mutta jos on nyypie kyseessä niin silloin tälle "parhaan" mukaan koitetaan selittää asiat oikein päin.

Suositeltavaa on että perehtyy vatsimin ja vacc finlandin ohjeisiin ennen kuin tulee ja eka lentonsa suorittaa jossain muualla kuin siellä ruuhkaisimmalla kentällä.

(eli aivan eka lento jossain syrjässä jossa voi rauhassa tutkia esimerkiksi yhteyteen käytettävän 'squawkbox' ohjelman toimintoja)

 

Eipä tuossa radiofraseologiassakaan niin kamalia monimutkaisuuksia ole pilotin kannalta, etteikö niitä olisi kohtuu helppo oppia... aikaahan se toki vie.

Yksi tärkeä asia kumminkin pitäisi muistaa että aina luetaan lennonjohdolta saamat ohjeet takaisin, jotta tiedetään lentäjän saaneen ohjeen oikein.

Säitä ei tarvitse lukea takaisin (eli LJn antamia säätiedoituksia tai nousun / laskun yhteydessä annettuja tuulia)

Ja jos on epäselvyyksiä niin silloin kannattaa kysyä vaikka lennonjohtajalta, sillä parempi sekin kuin olettaa omiansa ja mahdollisesti sotkea liikennettä ;)

 

Yksi asia on sitten myös hyvä pitää mielessä kun lentelee: aviate, navigate, communicate.

Eli kun esimerkiksi saat lennonjohdolta suuntia (vektoreita), niin aletaan suorittamaan annettuja ohjeita ensin ja sitten mietitään takaisinlukua, eikä toisinpäin.

(mieluummin kirjoitetaan seuraavat 20 sekkaa sen jälkeen kun ollaan käännytty kuin vasta 20 sekunnin päästä käännyttäisiin ;))

 

 

Itse olen VATSIMissa ollut lennonjohtamassa enemmän kuin lentämässä ja omasta puolestani ei niin väliä ole jos tekstillä oleva pilotti heittää takaisinluvussa pelkän 'rgr', kun on kiireinen itse lentämisen kanssa.

Kun ei sitä tekstiä voi niin helposti "kuulla" väärin ;D

Mutta muuten en 'rgr':ia suosittele takaisinluvuksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä täällä on nopeaa palvelua...KIITOS paljon nyt alkaa palat mennä paikoilleen.

 

-karri-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä täällä on nopeaa palvelua...KIITOS paljon nyt alkaa palat mennä paikoilleen.

 

-karri-

 

Noita manuaaleja kannataa tutkiskella, mutta ei se ensimmäinen lento mene kenelläkään nappiin, joten ei kannata turhaan jännittää. Jos edes yrittää niin kyllä apua tulee.

Sami tuossa jo kertoilikin paljon juttuja, mutta voit käydä paitsi Artun kotisivulla, missä on hyvä opas aloittelijalle onlinelentäjälle, niin ja tietysti tämä Suomi osasto. mistä löydät mm. kaikki Suomi kartat ja paljon muuta.

 

Liity ensin Vattsimmiin, ja sitten tähän jo mainittuun Vacc Finland:iin, kannataa.

 

Vähän bonusta pitkän vuodatuksen päätteeksi. Tästä saat imuroitua radiomanuaalin. Englantilainen ja perusteellinen, imuroi vaan se ja printtaile tarpeen mukaan. Minulla on se kokonaan tulostettuna A4:lle (yksi kansio) siihen on sitten mukavaa tehdä omia lisäyksiään ja huomautuksiaan pitkin matkaa. Niin, tuo on englantia, mikä on käytetty yleiskieli, mutta huom ! Suomessa pärjää suomen kielellä, kaikilla kentillä. Siksikin on hyvä aloittaa Suomessa, Turku, Tampere, Pori, Oulu ja Rovaniemi. Noista löytyy usein lennonjohtoa, mutta kentät eivät ole niin hankalia operoida kuin Helsinki-Vantaa. Tsemppiä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja ennenkuin siirryt vatsimiin fööneillä lentelemään (mitä en toivo ollenkaan :P) tee harjoituslentoja Cessnalla. Cessna on hidas, ja helppo lennettävä. Saa keskittyä lentosääntöihin, suunnistukseen ja fraseologiaan. Ja koska VFR lennetään on myös helpompi radiofraseologia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh noh, mihis listasta jäi Vaasa? ;) Mikkilän Timo pitää tornia ihan kiitettävästi pystyssä. ;D

 

Se muuten unohtu. Sorry :( Joo ja sitte kaikki nämä afis kentät ym. sisämaan hienoudet.

 

Sikälikin kumma jotta tuo pääsi unohtumaan, minähän kävin itse siellä paljon opettelemassa online lentämistä ja mittarilähestymisiä Teemun suosiollisella avustuksella. Tuli mokattua oikeen urakalla, alkuun unohdin takaisinluvusta puolet asioista ja ilmassakin jäi melkein aina jotain sanomatta. No, joku toinen olisi siinä jo hermostunut, mutta Teemu vaan kylmän viileästi totesi vahvista että..... Mjoo, paras moka taisi olla kun tein Baron58:lla mittarilähestymisharjoituksia kiitotielle 34. Siinä on mukavan pitkä lähestyminen ja muutaman kerran jo sahanneena kerran taas tulin selvitettynä lähestymiseen. Ajettiin siis pimeässä mittaria.

No, siinä kartan kanssa trimmasin konetta sopivaan korkeuteen ja kaikki meni sitten viimesen päälle hienosti, ai jai. Kunnes yht'äkkiä sivuilla vilahtelivat kuusen latvat ja meikä siirtyi enkelikuoroon. Olin nukahtanut, tai ainakin tylsistynyt siinä pitkää suoraa liussa lennettäessä. Onneksi oli vaan simu.

Sanoin Teemulle, että lähden tästä kahville, moikka.

Joo, tunnustin kyllä jälkeenpäin, että pöheikköönhän minä ajoin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itekki oon vasta seurannu ja lueskellu netistä näitä juttuja ja ilman muuta kiinnostais liittyä mukaan nettilentämiseen, mutta aina miettii, että jos mokailee oikeen. Toi äskeinen Pekan juttu tietenki rohkaisi, että tekee ne kaikki mokia, mutta mitä se väki siellä Vatsimissa tuumaa näistä mokaajista? (jonkalainen tod näk itsekkin oon)

Välineistä: mulla on FS2002, joikkari, ratti (silläki voi ohjata jotain, esim. spoilereita), polkimet kuuluu rattiin, kiinteä netti ja jonkinlainen lentotaito. Mitä apuohjelmia tarvittee? (vai tartteeko?) ja tämä kaikkihan on ilmaista...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se muuten unohtu. Sorry :( Joo ja sitte kaikki nämä afis kentät ym. sisämaan hienoudet.

 

Sikälikin kumma jotta tuo pääsi unohtumaan, minähän kävin itse siellä paljon opettelemassa online lentämistä ja mittarilähestymisiä Teemun suosiollisella avustuksella. Tuli mokattua oikeen urakalla, alkuun unohdin takaisinluvusta puolet asioista ja ilmassakin jäi melkein aina jotain sanomatta. No, joku toinen olisi siinä jo hermostunut, mutta Teemu vaan kylmän viileästi totesi vahvista että..... Mjoo, paras moka taisi olla kun tein Baron58:lla mittarilähestymisharjoituksia kiitotielle 34. Siinä on mukavan pitkä lähestyminen ja muutaman kerran jo sahanneena kerran taas tulin selvitettynä lähestymiseen. Ajettiin siis pimeässä mittaria.

No, siinä kartan kanssa trimmasin konetta sopivaan korkeuteen ja kaikki meni sitten viimesen päälle hienosti, ai jai. Kunnes yht'äkkiä sivuilla vilahtelivat kuusen latvat ja meikä siirtyi enkelikuoroon. Olin nukahtanut, tai ainakin tylsistynyt siinä pitkää suoraa liussa lennettäessä. Onneksi oli vaan simu.

Sanoin Teemulle, että lähden tästä kahville, moikka.

Joo, tunnustin kyllä jälkeenpäin, että pöheikköönhän minä ajoin. ;D

 

Ei hyvällä liukupolulla noin käy :P.

 

Itse yhdessä vaiheessa irkkasin oli sitten lennon vaihe mikä tahansa. Loppuosallakin irkkasin, ja sen sain kerran kokea nahoissani. Kun tulin takaisin simun puolelle kone rullasikin jo kiitotiellä, mutta ihan kunnossa, oli nimittäin näemmä tahaton moottorilasku. Kiitotie tosin väheni uhkaavasti ja läpilasku sen piti olle joten tuli pienehkö kiirus.

 

Tarinan opetus? Keskittykää siihen lentämiseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itekki oon vasta seurannu ja lueskellu netistä näitä juttuja ja ilman muuta kiinnostais liittyä mukaan nettilentämiseen, mutta aina miettii, että jos mokailee oikeen.

Mikäs siinä mokaillessa jos mokailee oikein! ;) ;D

 

Eli sekaan vaan ei täällä kukaan pure. (Tai ainakaan vielä netin välityksellä tuollainen ei onnistu... :o ) Tokihan kannattaa vaikka privalla tai vähintäänkin plaanin remarksilla ilmoittaa lennonjohtajalle että on ekoja kertoja niin osaa varautua mahdollisilla neuvoilla yms. Ja vaikka ymmärtäväistä sakkia ollaankin niin ei silti kannata ihan omin päin mennä posottaa siellä eli jos ei osaa niin kysyy sitten neuvoa eikä yritä keksiä pyörää uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikäs siinä mokaillessa jos mokailee oikein!

 

Eli sekaan vaan ei täällä kukaan pure.

 

No tuohan hyvä. Tarkotin tietty, että mokailee oikeen paljon, mutta kyllähä se noinki.

Niin tartteeko niitä ohjelmia (SquawkBox)? Toi SquawkBox ainaki kuulostaa sopivalta, ku siellähän on niitä squawkkoodeja... (squawk 4553 etc.) Vai onko se joku muu ohjelma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuohan hyvä. Tarkotin tietty, että mokailee oikeen paljon, mutta kyllähä se noinki.

Niin tartteeko niitä ohjelmia (SquawkBox)? Toi SquawkBox ainaki kuulostaa sopivalta, ku siellähän on niitä squawkkoodeja... (squawk 4553 etc.) Vai onko se joku muu ohjelma?

 

Moikka. Käy katsomassa Artun kotisivulta. Siellä on verkkolento opas. En nyt kerkiä kirjootamaan pidemmälti. ;D

ps. siellä on tanssityttöjä ketkuttamassa lantioitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin tossa puolen päivän maissa hakemuksen VACC Finlandille. Ei oo vielä kuulunu mitään. Tais Vaccfinin tyypit alkaa viikonloppulomalle justiin väärään aikaan...

Siellä sanottiin rekisteröitymisen lopuks, että salasana jne lähetetään, kun tiedot on käsitelty ja hyväksytty. Ei kai siinä kauhean kauaa voi mennä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai siinä kauhean kauaa voi mennä?

 

Nooo.. ei me kukaan näitä hommia kuitenkaan kokopäiväisesti tehdä, joten vastausaika voi olla mitä tahansa parista minuutista pariin päivään tms. Eli ei kannata hätäillä turhia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin nyt on eka ONLINE lento takana, tarkoituksena oli ja olikin laskukierrosharjoittelu porissa, heti ensimmäinen virhe tuli kun noususta lähdinkin oikeaan kaartoon kun piti vasemmalle mennä, mitä tuossa tilanteessa pitää tehdä? Itse lensin ekan kierroksen oikealla kaarrolla kun nyt sen kerran aloitin ja en tiennyt mitä tehdä ja toisen sit vasemmalla niinkuin piti.

 

Kysymyksiä.

mikä onkaan sqauwk suomeksi tai mitä torni käyttää?

pitääkö radiopaneeliin laittaa ko. tornin taajuus vai riittääkö kun valitsee squakista?

ja kaikki muut koneet porissa sillä hetkellä olisiko ollut 4 jopa online niin ne olivat samanlaisia kuin minulla ja ymmärsin että pitää asentaa jolu cll tiedosto mutta mistä löydän sen?

 

Mutta loppujen lopuksi oli kyllä antoisa kokemus ja varmasti tulen lentämään useimmin

 

-karri-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laskukierrosharjoittelu porissa, heti ensimmäinen virhe tuli kun noususta lähdinkin oikeaan kaartoon kun piti vasemmalle mennä, mitä tuossa tilanteessa pitää tehdä?

 

Riippunee vähän tietysti koska itse huomaat sen.. Mutta kun huomaat niin suu auki ja kerrot vaan että näin nyt kävi - sopiiko oikea kierros tai vastaavaa. Mutta ei kannata ainakaan ihan hissukseen vain jatkaa eteenpäin..

 

mikä onkaan sqauwk suomeksi tai mitä torni käyttää?

 

"Koodaa xxxx"

 

pitääkö radiopaneeliin laittaa ko. tornin taajuus vai riittääkö kun valitsee squakista?

 

SquawkBoxista tarkoitat? Jos SB:n atc directorystä tuplaklikkaat ko.lennonjohtajaa niin simun COM-taajuus vaihtuu automaattisesti.

 

ja kaikki muut koneet porissa sillä hetkellä olisiko ollut 4 jopa online niin ne olivat samanlaisia kuin minulla ja ymmärsin että pitää asentaa jolu cll tiedosto mutta mistä löydän sen?

 

Se on SB:n asennuspaketin mukana. CSLxxxx.zip. Paketin sisällä on asennusohjeet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en oo vielä lähteny lentelemään, ku saattaisin aiheuttaa hämminkiä heikoilla radiopuhe (tai kirjoitus)taidoilla. Offlinenä oon lennelly nyt muutamia IFRlentoja EFSI-EFKA välillä ja en osaa käyttää sitä VOR1-mittaria. Kai siinä pitää joku jakso säätää radioon. Missä nää ILSän jaksot lukee? (charteissa, kenties?)

Niillä säillä saan laskuluvan aina ILS-kiitoradalle 17 EFKAlla.

Hyvin ne lennot muuten on menny, mutta olis helpompi ja varmempi laskeutua, jos sais sen VOR1 kokonaan pelaamaan. Siinä tulee aina semmonen yhtäkkinen sykähdyttävä fiilis, kun neljä valkosta PAPIvaloa ja ne kiitoradan etupäässä olevat vihreät valot yhtäkkiä ilmestyy siihen semmosen muutamaa metriä mun alapuolelle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en oo vielä lähteny lentelemään, ku saattaisin aiheuttaa hämminkiä heikoilla radiopuhe (tai kirjoitus)taidoilla. Offlinenä oon lennelly nyt muutamia IFRlentoja EFSI-EFKA välillä ja en osaa käyttää sitä VOR1-mittaria. Kai siinä pitää joku jakso säätää radioon. Missä nää ILSän jaksot lukee? (charteissa, kenties?)

Niillä säillä saan laskuluvan aina ILS-kiitoradalle 17 EFKAlla.

Hyvin ne lennot muuten on menny, mutta olis helpompi ja varmempi laskeutua, jos sais sen VOR1 kokonaan pelaamaan. Siinä tulee aina semmonen yhtäkkinen sykähdyttävä fiilis, kun neljä valkosta PAPIvaloa ja ne kiitoradan etupäässä olevat vihreät valot yhtäkkiä ilmestyy siihen semmosen muutamaa metriä mun alapuolelle!

 

Joo siellä on tosiaan ne NAV1 ja NAV2 radiot mihin niitä VORin taajuksia laitetaan.. Suomeen karttoja saat http://vacc-fin.net/charts EFKAn kartoissa on ILS kartta mistä näkyy myös sen kiitotien 17 ILS taajuus joka laitetaan NAV1:seen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä topic.  :) Täytyy siis pitää mielessä, josko viimeistään joulun jälkeen ehtisi vähän perehtymään paremmin. Sen ikivanhan kymppiuutisten kevennyksen jälkeen kävin jotain sivuja koulun koneella tutkailemassa, mutta omaa nettiä ei ollut eli parempi perehtyminen jäi tekemättä. Nyt on netti ja saavuinkin tänne Spitfireistä lähteneen surffailuretken johdattamana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään