Guest sasu

Puskakenttiä ei tarvitse tehdä!

22 viestiä aiheessa

Kyselin jokunen aika sitten täällä neuvoja miten puskakenttiä saisi tehtyä. Kiitos neuvoista, pari kokeilukenttää teinkin, mutta...

 

Nyt luettani muutaman kirjan puskalentämisestä tajusin että IRL laskeudutaan suoraan maastoon. Joten minäkin tästä eteenpäin etsin vain maastosta sopivan paikan haluamani kohteen läheltä ja kone sinne alas. Autogen joutuu kyllä koville kun en halua että avoimia paikkoja löytyy maastosta ihan noin vain.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis hetkinen ???

 

Eihän puskalentämisellä sitä tarkoiteta, että ei käytettäisi kenttiä, jos sellaisia on? Ja et sinä laskeennu koneella mihin sattuu keskelle metsää. Kyllä sen pitää olla laskeentumiseen kelpaava alusta, eli melko usein ihmisen tasoittelema. Se on kyllä totta, että melkoiseen pottupeltoon ne siellä laskeentuu, mutta kuitenkin...

 

Eli en ymmärrä miksi puskakenttiä ei mielestäsi tarvitsisi tehdä? Jos ei tuota sitten ollut tarkoitettu sarkastiseksi heitoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eihän sitä tosiaan kirjaimellisesti puskaan tarvitse laskeutua puskalentämisessäkään ;D Simussahan kyllä kelpaa laskeutumiseen ja nousemiseenkin mikä tahansa kohtuullisen tasainen maa-alue, jossa ei ole puita ja rakennuksia, mutta eipä sitä puolta ole kai pyrittykään ultrarealistisesti mallintamaan. Oikeasti sopivia paikkoja lienee aika lailla harvemmassa. Niityt on röykkyisiä ja kyntöpellot pehmeitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan minulla FinnBush asennettuna, ilman muuta!

 

Lukemistani kirjoista käy ilmi, että Alaskassa todellakin laskeudutaan erittäin paljon suoraan maastoon, useimmiten jokien ja järvien hietikoille, mutta myös niityille ja muille tasaisille alustoille. Suksilla tai vesitasolla mahdollisuudet laajenevat vielä tuosta huomattavasti.

 

Pojat hajoittavat koneita aika kovaan tahtiin, eli ei se ihan ruusuilla tanssimista ole.

 

Simussahan ei tietysti ole yhtä möykkyinen maasto kuin IRL, joten simulla maastoon laskeutuminen ei ole ollenkaan niin vaativaa.

 

IRL ainakin Lapissa on paikoin sen verran vähäpuustoista, että tundrarenkaisen koneen voisi ilmeisesti laskea aika moneen paikkaan.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukemistani kirjoista käy ilmi, että Alaskassa todellakin laskeudutaan erittäin paljon suoraan maastoon, useimmiten jokien ja järvien hietikoille, mutta myös niityille ja muille tasaisille alustoille.

 

Suomen ja suuren maailman tasaiset alustat vaan on hiukan eri tavalla tasaisia ::) Jo Suomen nimi kertoo, että tämä paikka on vain yksi suuri suo. Onneksi tänne on siunaantunut muutama kivinen niittykin, josta on voitu raivata peltoja :)

 

Mutta vesilentäjälle Suomi on kyllä hyvä paikka. Onpa kerran Cessnan isoherrakin katsellut ilmasta käsin Suomea ja kummastellut, miksei jokaisella suomalaisella ole omaa Lake Buccaneeria.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taatusti noihin järviin mahtuisikin 5 miljoonaa vesitasokonetta, eikä tulisi edes ahdasta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me kun käytämme kerhosimua ihan oikeasti harjoitteluun on metsäkentät hyvä lisä. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin tarvitsee varalaskupaikan syystä tai toisesta.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me kun käytämme kerhosimua ihan oikeasti harjoitteluun on metsäkentät hyvä lisä. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin tarvitsee varalaskupaikan syystä tai toisesta.

HS

Tosin crashit on laitettu pois päältä eikä failureitakaan tule, mutta joka tapauksessa.. ;D :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin crashit on laitettu pois päältä eikä failureitakaan tule, mutta joka tapauksessa.. ;D :P

 

No kyllä sen aika lailla tietää menikö lasku ns. putkeen vai ei, vaikka crashit olisikin pois päältä. Tuollaisessa opetustilanteessa on ihan hyvä että pienen kämmin takia esim rullatessa tms ei heti hypätä lähtökentälle jossa kaikki joudutaan tekemään alusta. Pointtihan ei ole mallintaa kaputtia vaan sitä itse lentämistä.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä sen aika lailla tietää menikö lasku ns. putkeen vai ei, vaikka crashit olisikin pois päältä. Tuollaisessa opetustilanteessa on ihan hyvä että pienen kämmin takia esim rullatessa tms ei heti hypätä lähtökentälle jossa kaikki joudutaan tekemään alusta. Pointtihan ei ole mallintaa kaputtia vaan sitä itse lentämistä.

 

Tuomas

 

Toi on kyllä ehdottoman totta, vitsailin vain tota Håkanin varalaskuviestiä... Kovin usein tommonen ei nimittäin simussa käy, tai jos käy niin etukäteen tietää että tällä lennolla jotain tapahtuu. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen vain kerran kunnolla simuloinut hätälaskun. Eli pistin molemmat koneet hajoamaan (Baron) ja liitelin sitten laskuun paikalle, jossa talojen ja puiden välissä oli pieni suorempi vapaa alue. Sitten ihmekorjasin koneet ja nousin samasta paikasta ilmaan. Hiukan liian helppoa tosiaan oli tuo simussa, kun ei edes pyörät jää kyydistä ojan pohjalle. Kongon viidakoiden yllä tosin tuli mieleen, että siellä ois haastetta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen vain kerran kunnolla simuloinut hätälaskun. Eli pistin molemmat koneet hajoamaan (Baron) ja liitelin sitten laskuun paikalle, jossa talojen ja puiden välissä oli pieni suorempi vapaa alue. Sitten ihmekorjasin koneet ja nousin samasta paikasta ilmaan. Hiukan liian helppoa tosiaan oli tuo simussa, kun ei edes pyörät jää kyydistä ojan pohjalle. Kongon viidakoiden yllä tosin tuli mieleen, että siellä ois haastetta ;)

 

Joo MIKissä tehtiin muutama simuloitu moottorihäiriö lentoonlähdössä kun saatiin se virtalukko pelaamaan. 36:lta Malmilta ilmaan ja 400 jalassa tai jotain vaan magneetot asentoon OFF. Siinä oikeasti tulee eläydyttyä hommaan ja mietittyä että mihin sen tuossa sitten survaisee. Se RealAirin lentomalli on sen verran siedettävä että se oikeasti vajoaa kuin kivi jos nopeutta ei pidä kurissa. Ja tietty se kivi liitää vain hiukan paremmin vaikka kuinka tarkasti lentäisi :)

 

Hyvin tuolla voi muuten harjoitella sitä paikan valintaa ja niitä toimenpiteitä; missä vaiheessa avaa ovet (vaikka ne puuttuvatkin simusta vielä, mutta noin toimenpiteenä sen voi tehdä), missä vaiheessa polttoainehana (tuli muuten törkeän hieno siitä, Jan on aika guru sorvin kanssa..), mitä sitten? Magneetot, päävirta, vöiden tarkistus, missä järjestyksessä? Ehtiikö radiolla ilmoittaa mitään? Jos ehtii, mitä ilmoitat? Olisiko ehtinyt yrittää käynnistää? Mitä toimenpiteitä siihen kuuluu? Nuo ovat ihan oikeasti hyviä asioita miettiä meinaan, pitäisikin tuollainen teemapäivä tehdä ihan enemmänkin, kuinka moni Malmillakin noita miettii kunnolla, joka baanan päässä on vähän erilainen maasto vastassa, eikä oikein missään ole hirveän kivaa paikkaa pistää konetta alas..

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---

Hyvin tuolla voi muuten harjoitella sitä paikan valintaa ja niitä toimenpiteitä; missä vaiheessa avaa ovet (vaikka ne puuttuvatkin simusta vielä, mutta noin toimenpiteenä sen voi tehdä), missä vaiheessa polttoainehana (tuli muuten törkeän hieno siitä, Jan on aika guru sorvin kanssa..), mitä sitten? Magneetot, päävirta, vöiden tarkistus, missä järjestyksessä? Ehtiikö radiolla ilmoittaa mitään? Jos ehtii, mitä ilmoitat? Olisiko ehtinyt yrittää käynnistää? Mitä toimenpiteitä siihen kuuluu?

---

Tuomas

 

Aargh!! Onneksi purjekoneessa ei ole moottoria. :o :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aargh!! Onneksi purjekoneessa ei ole moottoria. :o :P

 

Kyllähän niitä moottorillakin varustettuja purjekoneita on olemassa kuitenkin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän niitä moottorillakin varustettuja purjekoneita on olemassa kuitenkin :)

No kyllähän minä nyt sen tiedän, eikä se välttämättä niin kaikkein eniten tosissaan oltu sanottu, sitäpaitsi en minä niillä mopuilla ainakaan toistaiseksi ole edes pääsemässä lentämään. Kerran olen vain sellaisen kyydissä ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[glow=red,2,300]Heh![/glow] Kerran rymistelin Mount Everestin rinnettä alas Cessnalla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[glow=red,2,300]Heh![/glow] Kerran rymistelin Mount Everestin rinnettä alas Cessnalla ;D

 

Miekin kävin kerran "kelkkailemassa" Nepalissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatelkaa jos kaikki simulaattori harrastajat asuisivat esim. vantaalla niin tottakai EFHK:n maiseman tekeminen on etusijalla. Ja sitten muiden kenttien scenet kun ehtii! Onneksi meitä on ripoteltu vähän eri puolelle suomea niin löytyy ainakin kaikille jokin ns. kotikenttä. Mutta jos herra X on iät ajat asunut puskakentän vieressä tai lähettyvillä niin kyl se taitaa tehdä eka scenen just siitä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatelkaa jos kaikki simulaattori harrastajat asuisivat esim. vantaalla niin tottakai EFHK:n maiseman tekeminen on etusijalla. Ja sitten muiden kenttien scenet kun ehtii! Onneksi meitä on ripoteltu vähän eri puolelle suomea niin löytyy ainakin kaikille jokin ns. kotikenttä. Mutta jos herra X on iät ajat asunut puskakentän vieressä tai lähettyvillä niin kyl se taitaa tehdä eka scenen just siitä!

 

Mä asun vantaalla kyllä, mutta kyllä tuo Malmi on erinäisistä syistä se tärkeämpi kenttä ;D Mutta pointti on hyvä, nuo pikkukenttien scenet on muutenkin tosi hienoja - esim. Kauhajoki. Nam.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nuo pikkukenttien scenet on muutenkin tosi hienoja - esim. Kauhajoki. Nam.

 

Ja ainakin kolme tuollaista pikkukenttää on tulossa lähiaikoina lisää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, koska nuo esim. ovat just MIKin simun kanssa upeita. Tarkoitus on alkaa kiertää sillä Suomea tässä kun ehdin. Ja monesti nuo pikkukentät juuri ovat vähän enemmän aneemisia kuin isommat default-kentät, noissa kun ei ole kuin se baana eikä edes paikkaa mihin rullata laskun jälkeen. Hyviä uutisia siis..

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään