Tomi Tiiri

Malmin 27:lla PAPI-valot?

10 viestiä aiheessa

Huomasinpa tuossa Porvoon motarin rampilla että malmin 27:n päässä loistaa PAPI-valot punaisena. Onko ne olleet siellä jo kauankin kun en muista nähneeni? Tai sitten jotain pöheikköä lienee raivattu pois välistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onhan ne jo pidempään ollut, ainakin niin kauan kun itse muistan. Mutta eivät vain ole päällä jos ko.rata ei ole käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasinpa tuossa Porvoon motarin rampilla että malmin 27:n päässä loistaa PAPI-valot punaisena. Onko ne olleet siellä jo kauankin kun en muista nähneeni? Tai sitten jotain pöheikköä lienee raivattu pois välistä.

 

Minullakin on muistikuva, ettei ko. kiitotiellä ole aina (lue = siis noin kymmenen vuotta sitten) ollut papeja...

 

Onko jollakin faktaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä juuri faktaa, mutta muistitietoa 10 vuoden takaa:

 

Silloinhan kynnyksetkin olivat vielä 09/27:n ääripäissä, joten PAPIt olisi pitänyt käytännössä sijoittaa johonkin kenttäalueen ulkopuolelle, mikä ei kai ollut mahdollista?

 

Tosinsanoen, esim. yöVFRssä tultiin suosiolla alas 18:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä juuri faktaa, mutta muistitietoa 10 vuoden takaa:

 

Silloinhan kynnyksetkin olivat vielä 09/27:n ääripäissä, joten PAPIt olisi pitänyt käytännössä sijoittaa johonkin kenttäalueen ulkopuolelle, mikä ei kai ollut mahdollista?

 

ÖÖ, Papithan on vähän kynnyksen jälkeen, vai enkö nyt tajua?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ÖÖ, Papithan on vähän kynnyksen jälkeen, vai enkö nyt tajua?

 

//Tuomas

 

Kyllä nää tajuat:)

Edelliset herrat taitavat puhua jostain muusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tämä oli vain muistitietoa. Sitä osittain tukee se, että kun yöaikaan kenttäpäivystykseltä pyydettiin rullauksen jaksolla valoja kiitotielle, ei muistaakseni ollut muita vaihtoehtoja kuin 18/36.

 

Pitäisipä tutustua jostain siihen tietoon, mihin kohtaan ne PAPIT on asennettava, jotta ne näyttäisivät oikeaa liukukulmaa kynnykselle, ja onko niissä säätövaraa, ennenkuin uskaltaa sanoa enempää.

 

Kynnykset kuitenkin olivat silloin ennen eri paikoissa kuin nyt. Nykyisissä kartoissa näyttäisivät kaikki kynnykset olevan siirrettyjä eli displaced thresholdeja verrattuina 10 vuoden takaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisipä tutustua jostain siihen tietoon, mihin kohtaan ne PAPIT on asennettava, jotta ne näyttäisivät oikeaa liukukulmaa kynnykselle, ja onko niissä säätövaraa, ennenkuin uskaltaa sanoa enempää.

 

 

PAPIThan ei suinkaan näytä oikeaa liukukulmaa kynnykselle, vaan kosketuskohtaan, yleensä siten, että kynnys ylitetään 15 metrin (vai olisko 50 ft, lähes sama asia) korkeudessa. Kosketuskohta on kolmen asteen liukukulmalla n 300 metriä kynnyksestä, jolle tasalle PAPIt myös sijoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset selvennyksestä. Jotenkin jäi vielä vaivaamaan se, koska ne PAPI-valot ovat 27:lle tulleet ja missä ne sijaitsevat nykyisellä kartalla.

 

Ihan hämärästi muistelisin, että kun 27:n kynnys oli vielä aikoinaan ihan 27:n alkupäässä, niin siinä 27:n vasemmalla puolella, missä ne pirun valot muistaakseni yleensä sijaitsevat, ei olisi ollut tilaa neljälle vierekkäiselle lampulle/tolpalle.

 

Ensinnäkin niillä nurkilla meni välillä levenevä ja välillä kapeneva rullaustie 27:n päähän ja lähellä sijaitsi mm. Shell Kanasen yöbowseri, sittemmin Nesteen vastaava ja lisäksi vielä parakki tai kaksi, joissa oli toimisto sille putiikille, joka harrasti lentomainosviirien vetämistä Reims Rocketilla...piru, kun ei tule nyt sen nimeä mieleen. Muisti pätkii :-X

 

Joka tapauksessa, kun kynnystä on siirretty, niin ilmeisesti sopiva tila 27:n PAPIlampuille on myös löytynyt?

 

Jos joku on niin ystävällinen, että kaivaa esiin nykyisen pohjakartan, jossa PAPIen sijainti näkyy, niin olisin kiitollinen.

 

Jenkkilässähän PAPIt saa ilmeisesti päälle napauttamalla pari kertaa tangenttia tietyllä jaksolla. Tällaista kai ei Malmilla ole?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku on niin ystävällinen, että kaivaa esiin nykyisen pohjakartan, jossa PAPIen sijainti näkyy, niin olisin kiitollinen.

 

Jenkkilässähän PAPIt saa ilmeisesti päälle napauttamalla pari kertaa tangenttia tietyllä jaksolla. Tällaista kai ei Malmilla ole?

 

Täsä. Lentoasemien karttoja yms. tavaraa kannattaa kaivella Laitoksen AIS-palvelusta.

 

Malmilla ei valoja saa päälle kuin päivystäjältä pyytämällä ja silloinkaan ei saa PAPeja päälle (siis mikäli lennonjohtajat eivät ole paikalla).

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään