Tuomas Kuukasjärvi

Onkelma Paint Shop pro 9:n kanssa

7 viestiä aiheessa

Sellasta ongelmaa on että kun yritän avata jonkun simulaattorin lentokoneen textuuria jotta voisin maalata sitä niin se aukeaa tälläisenä

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Missäs vika on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sulla mitään ongelmaa ole. Ne avaamasi tekstuurit vaan on DXT-muodossa. Ne pitää muuntaa 24-, tai 32 bittiseen muotoon esimerkiksi DXTBMP nimisellä ohjelmalla ennenkuin niitä voi muokata kuvankäsittelyohjelmalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuon DXT-muodon käyttämiseen muuten joku hyvä peruste?

Minusta vain tuntuu siltä, että liian usein käytetään sellaisissa kuvatiedostoissa, joita käyttäjien on tarkoitus editoida, jotain ihmeellistä formaattia, joka ei sitten aukea suoraan millään kuvankäsittelyohjelmalla. MSTS:n puolella on nimittäin sama juttu.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuon DXT-muodon käyttämiseen muuten joku hyvä peruste?

 

Ainakin se "keventää" tekstuureja, eli tekee niistä pienikokoisempia tiedostokooltaan. Tällöin niiden lataamiseen ei kulu niin paljon aikaa, ja muistiakin säästyy (?). Tämä nyt tuli mieleen näin ensihätään. Gurut tarkentanevat, jos ja kun aihetta on. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuon DXT-muodon käyttämiseen muuten joku hyvä peruste?

Minusta vain tuntuu siltä, että liian usein käytetään sellaisissa kuvatiedostoissa, joita käyttäjien on tarkoitus editoida, jotain ihmeellistä formaattia, joka ei sitten aukea suoraan millään kuvankäsittelyohjelmalla. MSTS:n puolella on nimittäin sama juttu.

 

 

Juu, tuossa Johanneksen viestissäpä se idea tuli selville. DXT-formaatti on siis pakkausmuoto. FS:ssä yleisesti käytetyillä tekstuuriformaateilla yhden 1024X1024 pikselin kokoisen tekstuurin tiedostokoot eri muodoissa ovat seuraavanlaiset:

 

32bittinen (8bit 256color alpha channel) = 4Mb

DXT3 (4bit 16color alpha channel) = 1Mb

DXT1 (1bit 2color alpha channel) = 512Kt

8bittinen 256color (8bit 256color alpha channel) =1Mb

 

 

Siitäpä voi helposti päätellä, että mikä tekstuurimuoto on kaikkein käytännöllisin. 32bittisessä on tietenkin kaikkein paras kuvanlaatu ja laajin alpha channel (256 värisessä tosin sama alpha), mutta myös tiedostokoko on nelinkertainen verrattuna pakattuun DXT3:een. Mutta käytännön ero tekstuurin laadussa on häilyvän pieni, joten se on ehdottomasti noista "teho/laatu-suhteeltaan" paras. DXT1:stä ei voi onnettoman alpha channelin takia käyttää kuin sellaisissa osissa, mihin ei tarvita alpha channelilla kiiltoa. Otetaan esimerkiksi VC:n osat. Ulkomallin osiin se ei alphan puutteiden takia sovellu. Ja jokainen osaa sitten varmaankin miettiä, mikä ero on 256 värillä (8bit) ja miljoonilla väreillä (muut formaatit)...

 

Niin, ja sitten se PSP:stä tallennettu bitmappi on 24bittinen 3Mb tiedosto ilman alpha channelia, eikä se edes toimi sellaisenaan FS:ssä...

 

Eli ei kyseessä ole kiusanteko, vaan yksinkertaisesti suorituskyvyn ja kuvanlaadun välinen suhde eri formaateilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään