Jani Salo

Pitkään kestävät tiivistysvanat

31 viestiä aiheessa

moi

 

Tänään kun tulin töistä tuossa seitsemän jälkeen illalla niin huomasin aika isonpuoleisen tiivistysvanan taivaalla. Erikoista tässä oli se että taivaalle piirtyi samaan aikaan kaksi muuta tiivistysvanaa jotka katosivat miltei heti, mutta tämä kuvassa oleva tiivistysvana vain oli sitkeästi paikallaan.

 

huomasin tämän vanan jo kello 18:00 aikaan bussissa istuessa ja nyt kun katson taivaalle siellä se vielä on ja kello on yli kahdeksan.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Enpä ole aikaisemmin nähnyt näin kauan kestävää tiivistysvanaa taivaalla. Tuossa kuvassa näkyy myös yksi pätkä toista tiivistysvanaa joka katosi melkein samantien. Kiva efekti täytyy sanoa.

 

Kuva on otettu kamerakännykällä :P

 

edit: Tiivistysvana siis Espoossa suunnalla pohjoinen - etelä.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo yksi kone lentänyt esimerkiksi paljon noita muita korkeammalla, ja siten ollut sellaisissa olosuhteissa, jossa juovaa syntyy kovasti ja kestää pitkään. Jos esim. tuo yksi oli jokin ylilentävä korkealla ja muut olivat jo alempana esim. tulossa Helsinkiin laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo yksi kone lentänyt esimerkiksi paljon noita muita korkeammalla, ja siten ollut sellaisissa olosuhteissa, jossa juovaa syntyy kovasti ja kestää pitkään. Jos esim. tuo yksi oli jokin ylilentävä korkealla ja muut olivat jo alempana esim. tulossa Helsinkiin laskuun.

 

Korkeuksista en osaa sanoa näin maasta katsottuna mutta tuo isompi tiivistysvana näytti olevan aika lailla matalammalla kuin ne toiset, mutta tietenkin siinä saattaa erehtyä kun etäisyyttä niihin oli niin paljon.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään todellakin jäi nuo vanat elämään todella pitkiksi ajoiksi. Parhaat olivat näkyvissä varmaan pari tuntia. Esim. nämä Hornettien piirileikin vanat näkyivät vielä puoli tuntia sen jälkeen, kun koneet olivat jo tulleet takaisin. Ja huomaa, kuvassa siis neljä vanaa...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Pistetään bonukseksi pohjoisesta eteläänpäin lentänyt Finskin MD, jonka pohjoiseenpäin mennessä jättämä vana oli vielä näkyvissä samassa paikassa, minne se sen pohjoiseen mennessä jätti. Melkein osui samaa reittiä takaisin :)

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään iltapäivällä tuossa puoli neljän aikoihin näkyi kolme tiivistysvanaa lähes vierekkäin.

 

Juu, itse olin noihin aikoihin hieman Riistaveden tällä puolen tulossa kohti Joensuuta ja näin samat kolme konetta ihan peräkanaa menossa etelään/länteen. En vaan siinä vauhdissa kehdannut kaivaa kameraa enää esille :)

 

 

Mutta tosiasiassa nuo on varsin normaali näky varsinkin täällä Itä-Suomen taivaalla. Päivittäin noita itään/idästä lentäviä koneita pyyhkii yli ihan vierivieressä ja peräkkäin ja vastakkain jne. On noista joskus tullut "kuviakin" räpsittyä...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tässä mielestäni hauska "maailmanlopun kuva". Ohjukset sinkoilee ilmoille jostakin horisontista ;D

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

 

EDIT: Nyt kun muistin, niin pistetäänpä vielä pari kahden minuutin sisään otetua kuvaa eiliseltä. Lufthansalla ja Air Francella menee nykyään päin mäntyä? ;)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän siinä ilmassa sitten lienee ollut kun noin kauaksi aikaa nuo tiivistysvanat jäävät taivaalle roikkumaan ?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös täällä Lappeenrannassa vanoja oli tänään paljonkin näkyvissä. Olen pannut merkille, että nyt tämän vuoden puolella noita vanoja on näkynyt huomattavasti enemmän ja paljon "lähempänä" kuin aikaisemmin. Onko reitti muuttunut kulkemaan etelämpää vai mikä on homman nimi?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni tuli samoja fiiliksiä tältä päivältä...

Ensin ihmettelin, että onpas paljon liikennettä ilmassa tänään.

Sitten tajusin,että vanat näkyy todellakin kauan!

 

Kamera oli tietysti emännällä, olisi saanut kyllä hienoja panoraamakuvia täälläki Keski-Suomessa.

Joku kone? veti ihme mutkia suunnassa kaakko-luode, korkealla oli ja en tarkemmin pystynyt autoa ajaessani tutustumaan tyyppiin...

Nämä siis sektorilla: Konginkangas, Saarijärvi, Äänekoski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei saa sitten nauraa jos tässä ei ole mitään perää. ;) Mutta heitetäänpä sellainen väite että noi koneet joiden tiivistysvanat jäi näkyviin lensi tropopaussin yläpuolella stabiilissa ilmassa. Jokioisissa toi näytti olevan 11610m:ssä. :P

 

EDIT: + kuiva ilma & heikko tuuli ???

 

Mulla on sellainen käsitys, että nämä tiivistysvanat on merkki ilman kosteudesta kyseisellä korkeudella. Jos ilma koneen ympärillä on kuivaa, niin pakokaasuissa oleva vesihöyry haihtuu ympäröivään ilmaan ja vana jää lyhyeksi. Niin ja tuon luotauskäyrän mukaan tuuli olisi ollut 10km:ssa n. 40 solmua.

 

Mä kanssa Lappeenrannassa katselin noita vanoja, joita oli ristiin rastiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo oli kyllä harvinaisen paljon noita ylilentäviä koneita tänään ja pilvetön taivas tarjosi hienot tiivistevanamaisemat. Ja noteerasin myös, että toiset vanat väijyivät taivaalla lähes tunnin. Tunnin vanhat vanat olivat jo melko leveitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on sellainen käsitys, että nämä tiivistysvanat on merkki ilman kosteudesta kyseisellä korkeudella. Jos ilma koneen ympärillä on kuivaa, niin pakokaasuissa oleva vesihöyry haihtuu ympäröivään ilmaan ja vana jää lyhyeksi.

 

Kyllä, juuri tuo kosteus vaikuttaa tiivistysvanojen syntymiseen ja pitkäkestoisuuteen. Kuten tiivistysvanat koneen siivillä noustessa ja laskeutuessa, nekin syntyvät kun ilma on kosteaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin maalaisjärjellä ajateltuna luulisi noiden juovien paikallaan pysymiseen vaikuttavan se, että kyseisellä korkeudella ei tuolloin juurikaan tuule. Eli itse heittäisin arvion, että eilen ainakin tuolla ylempänä on ollut erittäin heikot tuulet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei saa sitten nauraa jos tässä ei ole mitään perää. ;) Mutta heitetäänpä sellainen väite että noi koneet joiden tiivistysvanat jäi näkyviin lensi tropopaussin yläpuolella stabiilissa ilmassa. Jokioisissa toi näytti olevan 11610m:ssä. :P

 

EDIT: + kuiva ilma & heikko tuuli ???

 

Nuo vanat tosiaan tarvitsevat paljon suhteellista kosteutta. Ne ovat hienoa jäähilettä mikä syntyy ilmasta moottoriin tiivistyvästä kosteudesta. Eli mitä kylmempää ja suhteellisesti kosteampaa sen pidemmiksi nuo vanat syntyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennee off topicin puolelle, mutta olen pannut merkille että täällä turun seudulla on alkanut näkyä tiivistysvanoja karrikoidusti suunnassa "tku-hki". Koneet matkakorkeudessa, mutta lentosuunnat jotain aivan muuta kuin Heathrow-Peking tmv. Eli onko kenelläkään mitään hajua, mitä väliä kyseiset koneet lentää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennee off topicin puolelle, mutta olen pannut merkille että täällä turun seudulla on alkanut näkyä tiivistysvanoja karrikoidusti suunnassa "tku-hki". Koneet matkakorkeudessa, mutta lentosuunnat jotain aivan muuta kuin Heathrow-Peking tmv. Eli onko kenelläkään mitään hajua, mitä väliä kyseiset koneet lentää?

Thai Airways tukholmasta kaukoitään?

 

Saattaa olla myös SASsin vuoroja kaukoitään :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmh... jotenkin tuo otsikko tuo mieleen ripsivärin tai huulipunan ;D "Pitkään kestävä huulipuna" ;D No mutta, Määkin näin kerran kun olin hesasta tulossa kotio niin tolleen samanlailla näyttä kun tossa tupla-M:n kuvassa että noi vaan nousee jostain ja menis suoraan ylöspäin.. :D mites se silleen näyttää? näytti kyllä aika jännältä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuntien arvioinnista seuraavanlainen kokemus: eräs kaunis päivä kun katseltiin Oulun tornista taivaalle ilmassa näkyi sekä Kittilään että Kemiin menossa olevat koneet tiivistysvanoineen. Vaikka tutkakuvan perusteella koneiden oikea suuntaero oli vain viitisen astetta ja koneet olivat sivusuunnassa erittäin lähellä lentoasemaa ja toisiaan, näytti niiden kulmaero taivaalla olevan välillä 20-30 astetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moi

 

Tänään tulin kanssa töistä 7 aikoihin ja samanlainen pitkään säilyvä tiivistysvana oli ihan samassa paikassa. Katsoin samasta kohtaa mistä olin tuon edellisen kuvan ottanut ja siinähän se tiivistysvana oli. Tuskin on siinä kuitenkaan eilisestä asti seissyt :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennee off topicin puolelle, mutta olen pannut merkille että täällä turun seudulla on alkanut näkyä tiivistysvanoja karrikoidusti suunnassa "tku-hki". Koneet matkakorkeudessa, mutta lentosuunnat jotain aivan muuta kuin Heathrow-Peking tmv. Eli onko kenelläkään mitään hajua, mitä väliä kyseiset koneet lentää?

 

Jos menevät enemmänkin etelään tai pohjoiseen, niin kyseessä saattaapi olla Moskova-New York tai jokin muu Pohjois-Amerikan ja Venäjän välillä kulkeva reitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos menevät enemmänkin etelään tai pohjoiseen, niin kyseessä saattaapi olla Moskova-New York tai jokin muu Pohjois-Amerikan ja Venäjän välillä kulkeva reitti.

Täytyykin ottaa paremmat suuntimat noista vanoista, jotta saa jotain faktaa peliin.

Havainnot tehty siis turussa ja paimiossa. Luultavasti Tukholma ei taidakaan oikein sopia tuohon suuntaan.

 

Hmm, pitäis varmaan laittaa acars-decoodaus softa koneeseen kuuntelemaan liikennettä, jos sieltä selviäisi jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyykin ottaa paremmat suuntimat noista vanoista, jotta saa jotain faktaa peliin.

Havainnot tehty siis turussa ja paimiossa. Luultavasti Tukholma ei taidakaan oikein sopia tuohon suuntaan.

 

Hmm, pitäis varmaan laittaa acars-decoodaus softa koneeseen kuuntelemaan liikennettä, jos sieltä selviäisi jotain.

 

Anteeksi virheeni, tarkoitin tuolla edellisellä viestilläni siis, että jos menevät enemmänkin luoteeseen tai kaakkoon, niin sitten voivat olla noita Venäjä-USA-lentoja. Voin toki olla väärässäkin.. Jos taas sitten puolestaan menevät lounaasta koilliseen tai päinvastoin, niin ovat varsin suurella todennäköisyydellä juuri noita Keski-Euroopan ja kaukoidän välillä kulkevia lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi virheeni, tarkoitin tuolla edellisellä viestilläni siis, että jos menevät enemmänkin luoteeseen tai kaakkoon, niin sitten voivat olla noita Venäjä-USA-lentoja. Voin toki olla väärässäkin.. Jos taas sitten puolestaan menevät lounaasta koilliseen tai päinvastoin, niin ovat varsin suurella todennäköisyydellä juuri noita Keski-Euroopan ja kaukoidän välillä kulkevia lentoja.

Et saa anteeksi. ;)

Vaikea sanoa, mutta korkeuden puolesta en uskoisi noita Tukholman koneiksi...mutua.

Kyllähän noi tavis eu-kauko-itä lentojen suunnat on aika vakioita, mutta vasta viime viikkojen aikana on alkanut näkyä noita outoja lentosuuntia tiivistysvanoineen. Todennäköisesti ne on venäjän ja usan välillä lentäviä lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään