Guest churche

Kokemuksia FPI:stä (?)

41 viestiä aiheessa

Tuolla toisella foorumilla kiinnostus heräsi tuota Flightproject internationalia kohtaan. Helppo asennus (lataat vain yhden n 8mb ohjelman), ei tarvitse FSUIPC, sbhost tai muita ohjelmia, sisäänrakennettu voice, ei nykimistä (voi lentää muodostelmalentoa).

Kuullosti hyvältä, mutta pikaisen kokeilun jälkeen havaitsin tuon ikuisen ongelman, eli ei ollut paljoa liikennettä. Aivan mielettömän hyvän paketin ovat kyllä kasanneet, kun vain käyttäjiä saisi lisää. Kyllä varmaan tätä kuitenkin käytän Squawkbox 3:sta odotellessa. Muiden kokemuksia ?

 

Screenshotteja ja muuta infoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeiset puoltoista vuotta ollut tarkoitus testata hieman tutumpaa ivaotakin, mutta ei ole vain jaksanut..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi hitto >:( >:(

 

Ihan kun ei muutnkin jo kärsittäisi tästä virtuaalilentäjien hajaannuksesta. Ja sitten pitää vielä keksiä uusi systeemi. >:(

 

Hyi pojat ! >:( >:(

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, harmi ettei ole yhtä isoa verkkoa jota kaikki nämä taidokkaat yksilöt ja yhteisöt yhdessä kehittelisivät. Ei tuo FPI varmaan missään vaiheessa verkkona uhkaa VATSIMia taikka IVAOtakaan, mutta sillä on tällä hetkellä ominaisuuksiltaan paras ja monipuolisin yhteysohjelma. Harmi ettei tuota voi VATSIMissa taikka IVAOssa käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa testattua tämä uusi systeemi. Vaikutti huomattavasti helppokäyttöisemmältä kuin Vatsimissä käytössä olevat softat. Itselläni kiinnostus tuohon Vatsimiin lopahti juurikin tuon ainaisen softien säätämisen takia. Tässä FPI:n softassa selviää huomattavasti vähemmällä säätämisellä. Kovin kattavasti en pystynyt tuota kuitenkaan testaamaan, koska muita lentokoneita tai lennonjohtoa ei yllättäen Suomesta löytynyt.

 

Nähtäväksi jää mitä Squawkbox 3 tuo tullessaan, koska tuskin tuohon FPI:n systeemiin riittää Vatsim-Suomessa lentäjiä/lennonjohtajia. Ja se on jo tullut selväksi, että tällä FPI:n käyttämällä softalla ei ole Vatsimiin asiaa. Mentaliteetti tuntuu olevan se, että mun hiekkalaatikolle ei muut saa lelujaan tuoda.

 

Artun kanssa olen samaa mieltä ja eri mieltä. Ensin sanon että "Hyi pojat!", nimittäin ei ole kenenkään etu että virtuaalilentäjät hajaantuvat näin moneen ei-yhteensopivaan verkkoon. Sanon kuitenkin myös että "Hyvä pojat!", nimittäin tuo FPI:n käyttämä "All_In_One"-softa on omasta mielestäni paras mitä tällä hetkellä verkkolentelyyn on tarjolla. Hyvälläkään softalla ei vaan tee verkkolentämisessä mitään, jos sillä ei ole riittävästi käyttäjiä ja mielipiteeni Vatsimin käyttämistä softista on tainnut jo tulla selväksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Juu, ei tarvitse olla eri mieltä kanssani, sillä minä olen samaa mieltä sinun kanssasi ;D

Taisin ilmaista itseäni (taas) vähän puutteellisesti. Eli, olen ehdottomasti sitä mieltä, että nykyinen VATSIMin ohjelmistosäätäminen on turhauttavaa, enkä oikein jaksa enää yrittää pysyä ajan tasalla niissä. En siis vastusta uutta systeemiä, vaan sitä että tuo FPI piti lanseerata uuteen verkkoon, vaikka olemassa oli jo kaksi vanhaakin >:(

 

Arttu

 

Artun kanssa olen samaa mieltä ja eri mieltä. Ensin sanon että "Hyi pojat!", nimittäin ei ole kenenkään etu että virtuaalilentäjät hajaantuvat näin moneen ei-yhteensopivaan verkkoon. Sanon kuitenkin myös että "Hyvä pojat!", nimittäin tuo FPI:n käyttämä "All_In_One"-softa on omasta mielestäni paras mitä tällä hetkellä verkkolentelyyn on tarjolla. Hyvälläkään softalla ei vaan tee verkkolentämisessä mitään, jos sillä ei ole riittävästi käyttäjiä ja mielipiteeni Vatsimin käyttämistä softista on tainnut jo tulla selväksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi vielä

 

Ette viitsisi laittaa muutamaa screenshottia tuosta. nuo Avsimin linkit eivät ainakaan minulla toimineet :(

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ette viitsisi laittaa muutamaa screenshottia tuosta. nuo Avsimin linkit eivät ainakaan minulla toimineet :(

 

No eipä näistä taida paljoa selvää saada.

 

Pari kuvaa ATC-clientistä

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Taustalla joku 737

[ Attachment removed / expired ]

 

Pilotti-clientin TCAS

[ Attachment removed / expired ]

 

Pilotti-clientin ATC-valikko

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos !

 

Ihan asialliseltahan tuo näyttää ! Mitäs jos siirryttäisiin koko porukka siksi aikaa FPI-verkkoon, kunnes SB3 tulee (jos tulee ::) ). Ja ilmoitettaisiin tästä myös julkisesti eri foorumeilla, niin saataisiin myös ulkovaltojen ATC-elimiä mukaan. Tulisi ehkä hieman lisää vauhtia myös SB:n kehittelyyn.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku bugi tuossa pilotti-clientissä kuitenkin on, koska ilmeisesti ainakin ATI:n näytönohjaimien käyttäjillä FPS saattaa pudota tasolle 1-3, kun tuon clientin avaa FS:n päälle. Joku raportoi että Anti-Aliasoinnin ottaminen pois päältä toimii ensiapuna, kunnes seuraavaan versioon tuo bugi on korjattu. Ei siis ihan virheetön tämäkään softa vielä ole.

 

EDIT: tai saattaa tuo ongelma olla ATI:n ajurienkin aiheuttama, ilmeisesti vanhemmilla Catalysteillä tuota ongelmaa ei ole

 

EDIT 2: nyt on kokeiltu Catalystit 4.2 ja 3.10 ja molemmilla on töks-töks-töks, testaus jatkuu...

 

EDIT 3: Catalyst 3.9 ja sama tökkiminen edelleen, ilman AA:ta olen muutaman kerran saanut toimimaan tökkimättä, myös 3.10 ja 4.2 ajureilla. Säätämiseksi näyttää menevän tämänkin softan kanssa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole nyt aivan varma miten tuolla menee tuo lennonjohdon varausjärjestelmä...itse pystyin varaamaan CTR tason lennonjohtopaikan vaikka olen vasta student controller ;D Noh mikäs siinä :P

 

[edit: Typo]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs ohjelma nimeltään AIBridge, pystyykö FPI:llä saamaan TCAS:näytön ihan omassa käytössä olevaan paneliin vai pitääkö muita koneita urkkia tuolta pirun rumalta FPI:n taululta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs jos siirryttäisiin koko porukka siksi aikaa FPI-verkkoon, kunnes SB3 tulee (jos tulee ::) )

 

Tuon toteutuminen taitaa olla yhtä todennäköistä kuin se, että kaikki Suomen simuilijat vaihtaisivat Finnairin SAS:iin. ;D Suomessa tämä köh-köh-Vatsim on niin vahvasti edustettuna, että tuskin tämä FPI jaksaa kiinnostaa muita kuin ehkä niitä jotka ovat tuohon Vatsimiin kypsyneet.

 

Jos nyt pitää tarkemmin eritellä syitä, miksi en tällä hetkellä halua lentää Vatsim-verkossa:

 

1) Ennen lentoa pitää säätää puolen tusinaa eri softia käyttökuntoon. Käynnistä se, kirjaudu sinne, avaa tämä, kirjaudu tuonne, käynnistä tuo. Toivottavasti SB3 helpottaisi tuota säätämistä edes vähän.

 

2) Jos plaanin remarkseista puuttuu pilotin kalsareiden väri tai partaveden merkki niin varmasti joku Vatsim-besserwisser käy päälle kuin yleinen syyttäjä. Tuntuu että toisilla on tärkeintä päästä pätemään omilla taidoillaan ja tiedoillaan niille, kenellä hommat ei ole vielä niin hyvin hanskassa.

 

3) Muun liikenteen "kumipallona luokses pompin vain"-liikkuminen ja kököt visuaalimallit. SB3:ssahan tuo pomppiminen on edelleen läsnä. Tosin en tiedä liikkuuko tuossa FPI:ssä muu liikenne tosiaan niin sulavasti kuin tuossa mainosvideossa, kun en ole sitä vielä päässyt simussa itse näkemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2) Jos plaanin remarkseista puuttuu pilotin kalsareiden väri tai partaveden merkki niin varmasti joku Vatsim-besserwisser käy päälle kuin yleinen syyttäjä. Tuntuu että toisilla on tärkeintä päästä pätemään omilla taidoillaan ja tiedoillaan niille, kenellä hommat ei ole vielä niin hyvin hanskassa.

 

No ei varmasti tule! Sitten ehkä joku saattaa yleensä ystävällisesti vihjaista jotain jos reitti on tyyliin "DCT 56464 NAH634 DCT GPS", eli toisin sanoen reitistä ei tajua mitään. Huono sitä on johtaa jos ei tiedä mihin kone on menossa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas tuossa valittaa mitään?

 

No okei, ehkä tuo valittaa oli vähän väärä sanamuoto.

 

Syy, miksi laitoin tämän pollin pystyy, oli irkissä käyty keskustelu, jossa eräs henkilö tuli huomauttamaan minulle juuri tuon kyseisen DAT/S -kohdan puuttumisesta.

 

Plaani ei periaatteessa ole hyväksyttävä. Täten ei tule lentoakaan, jos lentosuunnitelmassa ei ole vaadittavia merkintöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Köh köh... Muutaman kerran kyllä tästä on täällä keskusteltu, ja aina on todettu, että "jatkossa ei enää kiinnitetä huomiota pikkuseikkoihin". Vaan kuinkas onkaan aina käynyt... ::)

Haluan edelleen, että verkossa käyttäydytään asiallisesti, ja lennoissa+ ATC -toiminnassa pyritään realistisuuden tavoitteluun, mutta rajansa kaikella.

 

Itse olen lentänyt VATSIMin puolella jo SATCOn alkuajoista lähtien. Ja edelleen tulen siellä lentämään. Mutta tämä mainittu puolen tusinan ohjelman käynnistäminen oikeassa järjestyksessä, ja kirjautuminen eri servereille vaan on niin tylsää. Sorry mielipiteeni.

 

SB3:sta (turhaan??) odotellen,

 

Arttu

 

Kukas tuossa valittaa mitään? Ihan reippaasti vaan sinne vatsimiin, niin huomaat kyllä, että kukaan ei tule valittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen jo tottunut tuohon ohjelmasäätöön. Siinä menee enää noin kolme minuuttia. Jos tämän vertaa ei ole aikaa, ei mielestäni aikaa ole myöskään lentämiselle.

 

 

 

 

Tällaisen pätkän Juha Piittala lainasi minulta:

Plaani ei periaatteessa ole hyväksyttävä. Täten ei tule lentoakaan, jos lentosuunnitelmassa ei ole vaadittavia merkintöjä.

 

Jos sallitaan, sanoisin kyllä ajatukseni loppuunkin asti:

Tästä huolimatta äänestin ensimmäistä vaihtoehtoa.

 

Ja viimeiseksi vielä pieni lisäys:

Heti sen jälkeen, kun ollaan opeteltu palautteen vastaanottamista kriittisesti ja itsekriittisesti, sekä suuremman kokonaisuuden hahmottamista. Ja nekin ovat oleellisia osia lentäjän työtä ja varsinkin ohjaamotyöskentelyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens.

 

Taas on näköjään muodostunut uusi hiekkalaatikko :'(

 

Ajattelin heittää muutamia ajatuksia koko verkkosimuporukalle, joita voitaisiin yhdessä pohtia. :) Moderaattorit voivat, niin halutessaan, laittaa tästä uuden viestin aloituksen, mutta koska tästä uudesta verkkoyhteisöstä kaikki lähti liikkeelle, niin sen vuoksi pistin tämän tänne. :)

 

 

Ohjelmien paljous:

Olen itsekkin tuskastunut tähän ohjelmien paljouteen jotka pitää erikseen yhdistellä verkkoon, osa vielä konffailla kuntoon ja tämä koko hoito vielä oikeassa järjestyksessä. Esim. AI Bridge käyntiin vasta kun SB sessio on onnistuneesti yhdistetty.

 

Ajatus olisi vain yhdestä ainoasta ohjelmasta, joka hoitaisi seuraavat toiminteet:

 

1. Tuo "listan kuuluvuusalueella" olevista lennonjohtajista.

ServInfon tyyppinen gauge, josta saadaan myös ATIS tiedot pihalle.

 

2. Tuo tiedot lähistöllä lentävistä muista lentäjistä.

Tiedot voidaan ottaa vastaan jo olemassa olevaan gaugeen tai sitten jos tämä on hankalaa, niin tehdä uusi gauge johon tiedot tuodaan.

 

3. Tuo säätiedot simuun

Tuo metarit tms. tiedot simuun ja tarjolle erillisille sääohjelmille (ActiveSky, Weather Center, yms)

 

4. Kommunikointi

Erillinen siirreltävissä/pienennettävissä oleva ikkuna, tai paneelissa oleva gauge, johon voi kirjoittaa ja johon tulee lennonjohtajan viestit. Sekä myöskin ääniyhteys. Kummankin kanavaa voidaan vaihtaa koneen radiopaneelista tai sitten kohdassa 1 mainitun gaugen avulla.

 

 

Että mun mielestäni tälläinen yksi ohjelma, joka hallitsee ainoastaan välttämättömät perustoiminnot verkkolentämisen kannalta riittää.

 

 

Nupuuttaminen pikkuasioista

Tästä ei mielestäni päästä ikinä, koskaan, milloinkaan eroon millään järjestelmällä, niin kauan kun on eri persoonallisuuksia liikenteessä.

 

 

Eli jos vielä vedän ajatukseni yhteen, niin mielestäni SB softakehitysporukan kannattaisi alkaa miettimään yhtä ainoaa pelkistettyä softaa, joka hallitsee verkkolentämiseen pakolliset toiminnot. Toiseksi mikään järjestelmä ei estä "ultrasuperhyper reaalistisuuteen" tai "mulle aivansama miten mä täällä lennän" -tyyppejä.

 

 

 

Mutta nyt ajatuksia ja kehitysideoita teiltä muilta verkkosimuilijoilta ennen kuin ollaan siinä tilanteessa että yksi lentää ja yksi on lennonjohtajana :P

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siihen kuluvasta ajasta, kuten Matti varmasti hyvin ymmärrät, vaan siitä, että se on kovin turhauttavaa napsutella ja viritellä montaa eri ohjelmaa tietyssä järjestyksessä. Eikä tuollainen palapeli oikein houkuttele ensikertalaisia.

 

Ja tämä on minun mielipiteeni asiasta.

 

Arttu

 

Itse olen jo tottunut tuohon ohjelmasäätöön. Siinä menee enää noin kolme minuuttia. Jos tämän vertaa ei ole aikaa, ei mielestäni aikaa ole myöskään lentämiselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siihen kuluvasta ajasta, kuten Matti varmasti hyvin ymmärrät, vaan siitä, että se on kovin turhauttavaa napsutella ja viritellä montaa eri ohjelmaa tietyssä järjestyksessä.

 

Aivan, nuo rituaalit joutuu tekemään joka ainoa kerta kun haluaa online-puolelle siirtyä ja sitten kun FS tai joku noista Vatsimin vaatimista softista sattuu menemään nurin, niin taas saa aloittaa tuon rumban alusta. Tuo rumba ei mielestäni ole sen arvoista, että lennon jälkeen saa tulla tänne lukemaan omista töppäyksistään.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nupuuttaminen pikkuasioista

Tästä ei mielestäni päästä ikinä, koskaan, milloinkaan eroon millään järjestelmällä, niin kauan kun on eri persoonallisuuksia liikenteessä.

Jeps, määrittelepäs tuo alaotsikkosi objektiivisesti, niin olet viisas mies. Enpä osaa minäkään. :P

 

Eli jos vielä vedän ajatukseni yhteen, niin mielestäni SB softakehitysporukan kannattaisi alkaa miettimään yhtä ainoaa pelkistettyä softaa, joka hallitsee verkkolentämiseen pakolliset toiminnot. Toiseksi mikään järjestelmä ei estä "ultrasuperhyper reaalistisuuteen" tai "mulle aivansama miten mä täällä lennän" -tyyppejä.
Samaa mieltä. Tosin kerkesin jo kauhistella tässä erään suomalaisen johtointoa FPI:n puolella, kun totesin asian ServInfosta. Toivonpa vain, että henkilöllä on jostain muualta saatua kokemusta puuhista jo ennestään, muuten tuo realistisuuden aate ei oikein ole mahdollista lentäjien kannalta. Me vuorovaikutamme toisiimme, eli realistisuuden ja epärealistisuuden välille syntyy jonkinlainen vaihteleva balanssi. Siksi molempien ääripäiden pitäisi antaa hieman periksi toisen ääripään suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vatsimin vaatimista softista
Lentäjiltä VATSIM vaatii kolme softaa. Simulaattoriohjelma, FSUIPC ja Squawkbox. Tuntuuko liialta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään