Guest churche

Kokemuksia FPI:stä (?)

41 viestiä aiheessa

Jos sallitaan, sanoisin kyllä ajatukseni loppuunkin asti:

 

No ei tuo viimeinen lauseesi mielestäni sitä asiaa mihinkään muuta, että mielestäsi lentoa ei voi hyväksyä jos remarks-kohta ei ole viimeisen päälle täytetty, vaikka suurempana virheenä pidätkin noiden valojen unohtamista.

 

Mutta toisaalta turha tästä on enää kättä vääntää, tuskin "kiviäkään kiinnostaa" lennänkö minä Vatsimissä vai jossain muussa verkossa vai lennänkö vaan ihan offlinessä. Onhan tuo Vatsim pysynyt pystyssä, vaikka tällainen tavallinen kuolevainen ei olekaan siellä sotkemassa, joten ehkä tämä riittää tästä asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjiltä VATSIM vaatii kolme softaa. Simulaattoriohjelma, FSUIPC ja Squawkbox. Tuntuuko liialta?

 

Ai, toimiiko Squawkbox jo FS2004:n kanssa ilman mitään lisävirityksiä? Luulin että siinä pitää käyttää SBRelay nimistä softaa välissä, mutta ilmeisesti luulin väärin. Ja mihin unohtui Roger Wilco tai AVC ja mikä onkaan tämä AVC Tuner?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No ei tuo viimeinen lauseesi mielestäni sitä asiaa mihinkään muuta, että mielestäsi lentoa ei voi hyväksyä jos remarks-kohta ei ole viimeisen päälle täytetty, vaikka suurempana virheenä pidätkin noiden valojen unohtamista.
Niin, sopiihan sitä ensin ymmärtää väärin ja sitten vielä vääristellä sanojani. :P Mietipäs, mikä tekee lisämerkintöjen kontrolloimisesta järkevää toimintaa, kun valot ovat mielestäni tärkeämpi asia ja niiden käyttöä on VATSIM:ssa täysin mahdotonta seurata. Lisäksi voisit keskittyä sanaan "periaatteessa".

 

Mutta toisaalta turha tästä on enää kättä vääntää, tuskin "kiviäkään kiinnostaa" lennänkö minä Vatsimissä vai jossain muussa verkossa vai lennänkö vaan ihan offlinessä. Onhan tuo Vatsim pysynyt pystyssä, vaikka tällainen tavallinen kuolevainen ei olekaan siellä sotkemassa, joten ehkä tämä riittää tästä asiasta.
Joo, eihän me sitä porukkaa lisää kaivatakaan sinne. Hauskaahan se on Sarren Saulinkin istua Rovaniemen alueessa viisi tuntia ilman ainoatakaan operaatiota. Näinkö kuvittelet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ai, toimiiko Squawkbox jo FS2004:n kanssa ilman mitään lisävirityksiä? Luulin että siinä pitää käyttää SBRelay nimistä softaa välissä, mutta ilmeisesti luulin väärin. Ja mihin unohtui Roger Wilco tai AVC ja mikä onkaan tämä AVC Tuner?
SBRelayta ei vaadita, mutta kaipa sen itseltäsi vaadit, jos FS2004:ää käyttelet. Ääniyhteyden käyttö ei ole missään muodossa pakollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pointti on se, että nykyisillä vehkeillä VATSIM on tuskallista, SB3 toivottavasti korjaa asiaa paljon. Mutta ennen sitä se on ihan hirveää purkkaa ja liimaa saada kone verkkoon.

 

Ei se tosiaan se ajan käyttö mitään, mutta kun se ei liity siihen itse lentämiseen mitenkään. Yrittäkääpäs neuvoa tuota jollekin joka harrastaa lentämistä enemmän kuin tietokokoneita niin ymmärrätte yskän.

 

Simussa ei ole hiirtä eikä näppistä käsillä, ja tavoite on koskea niihin mahdollisimman vähän.

 

Kemppi: 95% kaikista käyttää voicea kuitenkin, toki se ei ole *pakollinen*, mutta ei kukaan käytä tekstiä pelkästään ellei ole ihan pakko.

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eihän me sitä porukkaa lisää kaivatakaan sinne. Hauskaahan se on Sarren Saulinkin istua Rovaniemen alueessa viisi tuntia ilman ainoatakaan operaatiota. Näinkö kuvittelet?

 

Yritin tuolla sanoa että tuskin sota yhtä miestä kaipaa, varsinkaan kun taidot eivät ole gurujen edellyttämällä tasolla.

 

Tulipa mieleeni edellisestä Vatsim-kokemuksesta sellainenkin asia, että joku, en muista kuka, alkoi mussuttamaan että Vatsimissä ei sallita hätätilanteiden (moottoririkkojen yms.) simuloimista ja täällä syntyneen keskustelun jälkeen asia tarkistettiin Vatsimin säännöistä, eikä asia ollutkaan ihan niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen !! Siis miksi pitäisi olla kokemusta "jostain muualta" ? Minäkin olen aikoinani mennyt silloisen SATCOn ATC:ksi ilman mitään kokemusta, ja oppia on sittemmin tullut lisää. Näin se tapahtuu edelleen VATSIMin puolella. Jonkinlaista perehdytystä toivotaan tietysti, mutta vaatimus se ei ole. Student Controller -statuksen saat (ymmärääkseni edelleen) suoraan. Et voi vaatia, että lennonjohtajalla tulee olla Avia Collegen päästötodistus kädessä ennen kuin saa tulla on line. Herää hei !! >:(

 

Toisekseen: Hienojen sanojen ja lyhenteiden yms. merkintöjen käyttö ei tee kenestäkään parempaa lentäjää virtuaalimaailmassa. Luulisi sinunkin sen jo pikkuhiljaa oppineen, jos vähänkään olet kommentteja täällä seurannut. Oman egon pönkittäminen moisilla paistaa ikävästi läpi ::) ::)...

 

 

 

Arttu

 

Toivonpa vain, että henkilöllä on jostain muualta saatua kokemusta puuhista jo ennestään, muuten tuo realistisuuden aate ei oikein ole mahdollista lentäjien kannalta. Me vuorovaikutamme toisiimme, eli realistisuuden ja epärealistisuuden välille syntyy jonkinlainen vaihteleva balanssi. Siksi molempien ääripäiden pitäisi antaa hieman periksi toisen ääripään suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minäkin olen aikoinani mennyt silloisen SATCOn ATC:ksi ilman mitään kokemusta, ja oppia on sittemmin tullut lisää. Näin se tapahtuu edelleen VATSIMin puolella.
Ajat muuttuvat, enää se ei tapahdukaan näin. Ja ainakaan silloin, kun minä VATSIM:ssa johtajaksi ryhdyin, aloittelin tornipositiossa ja ensivierailun alueeseen tein vasta kolmen kuukauden päästä.

 

Jonkinlaista perehdytystä toivotaan tietysti, mutta vaatimus se ei ole.
Valveutuneet VATSIM:n jaostot vaativat koulutusta, esimerkiksi VACC Finlandilla on nykyään hyvin toimiva ns. Stageihin perustuva koulutusjärjestelmä. Tämän lisäksi ohjeita tulee myös ylemmältä taholta, täällä Euroopassa vaikuttaa VATSIM Europe Training Department. Tällä taataan, että johtajat todellakin osaavat johtaa, ettei vastaan tule mm. vektoroivia deliveryjä.

 

 

Toisekseen: Hienojen sanojen ja lyhenteiden yms. merkintöjen käyttö ei tee kenestäkään parempaa lentäjää virtuaalimaailmassa. Luulisi sinunkin sen jo pikkuhiljaa oppineen, jos vähänkään olet kommentteja täällä seurannut. Oman egon pönkittäminen moisilla paistaa ikävästi läpi ::) ::)...
Hmm, mitä hienoja sanoja ja lyhenteitä olen nyt käyttänyt? Ja toisaalta: Ken vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään. Ajat ovat todellakin muuttuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pointti on se, että nykyisillä vehkeillä VATSIM on tuskallista, SB3 toivottavasti korjaa asiaa paljon. Mutta ennen sitä se on ihan hirveää purkkaa ja liimaa saada kone verkkoon.

 

Ei se tosiaan se ajan käyttö mitään, mutta kun se ei liity siihen itse lentämiseen mitenkään. Yrittäkääpäs neuvoa tuota jollekin joka harrastaa lentämistä enemmän kuin tietokokoneita niin ymmärrätte yskän.

 

Simussa ei ole hiirtä eikä näppistä käsillä, ja tavoite on koskea niihin mahdollisimman vähän.

 

Kemppi: 95% kaikista käyttää voicea kuitenkin, toki se ei ole *pakollinen*, mutta ei kukaan käytä tekstiä pelkästään ellei ole ihan pakko.

 

/Tuomas

 

 

Tätä juuri tarkoitin, että kun erilaiseten yksittäisten ohjelmien määrä kasvaa on ongelmien etsiminen vaikeampaa. Myöskin kun ohjelmia kehitetään, niiden yhteensopivuudessa saattaa tulla ongelmia. Kuten voimme lukea niistä monista Verkkolento -foorumin ongelmakyselyiden määristä.

 

Esimerkkinä purkkaa ja liimaa hommasta on se, että simu sekä SB täytyy olla molemmat yhdistettynä verkkoon ennenkuin voidaan käynnistää AI Bridge.

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tuo aiempi kokemus tai koulutus ei ole kuitenkaan vaatimus. Miksi sellainen pitäisi olla FPI:n puolella ?

 

Ja mikäs vika on mainitsemassasi vektoroivassa deliveryssä ? Olen ylen onnellinen, kun kuulen lennonjohtajan äänen kuulokkeistani, ja hän antaa minulle ohjeita. Ylipäätään kontakti. Tämän verkkolennon pääasiallinen tarkoitus on tuoda lentäjä ja lennonjohtaja yhteen - ei täydellinen oikean maailman simulointi. Montakohan vuotta tätä on sinulle jo yritetty takoa. Näköjään turhaan >:(

 

Arttu

 

Ajat muuttuvat, enää se ei tapahdukaan näin. Ja ainakaan silloin, kun minä VATSIM:ssa johtajaksi ryhdyin, aloittelin tornipositiossa ja ensivierailun alueeseen tein vasta kolmen kuukauden päästä.Valveutuneet VATSIM:n jaostot vaativat koulutusta, esimerkiksi VACC Finlandilla on nykyään hyvin toimiva ns. Stageihin perustuva koulutusjärjestelmä. Tämän lisäksi ohjeita tulee myös ylemmältä taholta, täällä Euroopassa vaikuttaa VATSIM Europe Training Department. Tällä taataan, että johtajat todellakin osaavat johtaa, ettei vastaan tule mm. vektoroivia deliveryjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta tuo aiempi kokemus tai koulutus ei ole kuitenkaan vaatimus. Miksi sellainen pitäisi olla FPI:n puolella ?
Koska koulutus pitäisi olla ennen käytännön toimia. Ja luepas tarkemmin, toivon ihan FPI:n parhaaksi kyseisellä henkilöllä olevan aiempaa kokemusta, koska ymmärsin hänen sanoistaan, ettei hän saanut erityisempää koulutusta tehtäväänsä. Laitetaan täysin kokematon lennonjohtaja hoitamaan 150000 neliökilometrin aluetta ja tungetaan sinne 20 maakuntakentillä vierailevaa lentäjää samaan aikaan. Sittenkö kaikki ovat onnellisia?

 

Itse puhun ennemminkin VATSIM:n politiikasta, kuin FPI:n - tosin en kummastakaan kuin ainoastaan omien mielipiteideni innoittamana. Tässä kuitenkin hieman virallisempaa tekstiä:

 

Remember, the primary goals of VATSIM are to educate, to provide a realistic simulation of flying and air traffic control and, most importantly, to provide a fun environment for everyone to enjoy our hobby. By following the simple rules set forth in this Code of Conduct, everyone is ensured of learning and making new friends from around the world.

 

Enjoy!

 

 

-VATSIM-

 

 

 

Ja mikäs vika on mainitsemassasi vektoroivassa deliveryssä ? Olen ylen onnellinen, kun kuulen lennonjohtajan äänen kuulokkeistani, ja hän antaa minulle ohjeita. Ylipäätään kontakti.
Sitäkö toivot, että kun olet saapumassa Frankfurtiin melkein suoraan pohjoisesta baanalle 25R, DEL käskee ottamaan yhteyttä ja heti perään antaa 80 mailia kentästä ohjeen lentää suuntaan 250. Kyseisellä suunnalla olisin päässyt ehkä Pariisiin, mutten Frankfurtiin. Jos tämä on homman idea, niin lähdenpäs menemään näistä piireistä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli sitten multiplayerin sujuvuuskin testattua ja kyllähän se näyttää yhtä sulavasti toimivan kuin tuossa mainosvideossa. Olin Joensuun kentällä katselemassa kun Lähdesmäen Tero tuli Cessnalla laskuun ja kyllähän Cessna näytti liikkuvan mun näytöllä ihan yhtä sulavasti kuin FS:n oma AI-liikennekin. Tosin ilmeisesti Terolla oli käytössä FS2002 ja mulla FS2004, joten Teron Cessnan renkaat kulki mun näytöllä maan sisällä. Ilmeisesti kyseessä on joku sceneryiden välinen korkeusero?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eka lento takana tuolla FPI:ssä ja hyvinhän se toimi. En tiedä miten se yht'äkkiä rupesi toimimaan kun koko aamupäivän oli vaikeuksia, mutta toimipahan kuitenkin.

 

Tuon voicen kanssa on vielä ongelmaa kun näyttäisi siltä että minä kuulen muut mutta kukaan ei kuule minua. Ja kyllä, se mikrofonin plugi ON kiinni ja oikeassa paikassa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska koulutus pitäisi olla ennen käytännön toimia. Ja luepas tarkemmin, toivon ihan FPI:n parhaaksi kyseisellä henkilöllä olevan aiempaa kokemusta, koska ymmärsin hänen sanoistaan, ettei hän saanut erityisempää koulutusta tehtäväänsä. Laitetaan täysin kokematon lennonjohtaja hoitamaan 150000 neliökilometrin aluetta ja tungetaan sinne 20 maakuntakentillä vierailevaa lentäjää samaan aikaan. Sittenkö kaikki ovat onnellisia?

 

Onko sitten parempi että ne lentävät siellä 150000 neliökilometrin alueellaan ilman yhtään lennonjohtajaa?

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti, Arttu & co - keskitytäänkö aiheeseen ja ei lähdetä kauemmas tuolle tielle ettei mene henkilökohtaisuuksiin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti, Arttu & co - keskitytäänkö aiheeseen ja ei lähdetä kauemmas tuolle tielle ettei mene henkilökohtaisuuksiin. ;)

Anteeksi vain mutta pakko laittaa vielä omakin kommentti tähän... ;) :P

Eli: Minusta on vain hyvä, että lennonjohtajilta vaaditaan koulutusta. Minusta lennonjohtajan tehtävä on palvella ja ohjata lentäjiä, ja jos lennonjohtaja ei ole tutustunut esim. johtamansa kentän menetelmiin tai ei tajua niistä hölkäsen pöläystä, niin milläs johdat, tai milläs teet siinä sitten proseduureja kun lj on ihan pihalla.. Ja jos joku haluaa lennonjohtaa verkossa, niin kyllä sitä motivaatiota pitäisi löytyä siihen opetteluunkin.

 

Ja Tuomas, jos lennonjohtaja ei ole tilanteen tasalla niin mielummin lennän ilman johtoa, kuin kuuntelen sitä, kun hän yrittää esim. vektoroida jotain maakuntakenttien välillä vfr:ää 1000 jalassa lentävää mopocessnaa.

 

En myöskään aio kokeilla tuota fpi:tä ennen kuin suurin osa suomen simuilijoista on siirtynyt vatsimista sinne.. Eikä tässä muutenkaan ole ollut aikaa lennellä netissä saati sitten säätää jotain kokonaan uutta verkkoa, noiden sb -purkkaviritysten teko on sentään mennyt jo selkäytimeen, eikä paluu esim. Roger Wilcoon pahemmin houkuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään