Jukka Nisula

Cessna Merenkurkun pohjassa, muistaako joku?

28 viestiä aiheessa

Kuulin ensi kertaa noin 10 vuotta sitten juttua Merenkurkkuun 60-luvulla kadonneesta lentäjästä. Asia tuli uudelleen esiin, kun juttelin Vaasan lennonjohdossa Palosaaren Vesan kanssa vanhoista kentällä sattuneista tapauksista.

Selvisi, että kyseessä oli Vaasasta Ruotsiin muuttanut Harry Eriksson-niminen pilotti. Hän oli ennen ollut Finnairin virkailijana Vaasan kentällä töissä ja asui Ruotsissa. Eriksson oli tullut Uumajasta Vaasaan Cessna 150-koneella (oli Ruotsin rekisterissä) käymään. Elettiin 1960-luvun loppua, luultavasti -67-69. Esa Huhtala-niminen vaasalainen lentäjä oli nähnyt, kun Cessna starttasi Vaasan lentokentältä kohti Uumajaa. Esa kertoi, että hän oli sanonut tutulleen, että ”muistais nyt laittaa etulämmön päälle”, kun ilma oli ”raaka ” ja kolea. Oli joko syksy tai kevät, joka tapauksessa meri oli auki. Esa muisteli, että Eriksson olisi ottanut yhteyttä lennonjohtoon (Uumajaan?), ja puhunut jäätämisongelmista, jolloin olisi käsketty laittaa etulämpö päälle, mutta tämä tieto ei ole ihan varmaa. Joka tapauksessa kone putosi Ruotsin aluevesille jonnekin Uumajan edustalle Holmön saaren lähelle. Konetta ja Erikssonia ei ole koskaan löydetty, eli kone makaa pohjassa edelleen.

 

Jos joku muistaa tapauksen tai tietää enemmän yksityiskohdista, voisi laittaa jatkoa tähän vähän surulliseenkin tapaukseen.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni paikan oletettiin mahdollisesti olevan Valassaarten seuduilla.

Eipä ole vielä sattunut tarkempaa silmiin.

 

Enpä minäkään tarkkaa paikkaa tiedä, eikä varmaan kukaan. Ehkä se kone on Valassaarten seudulla eli lähempänä Suomea. Mulla on vielä pari tuttua, jotka voisivat tietää ja muistaa asiasta jotain. Täytyy kysyä kun törmätään jossain. Tätä tapaustahan ei löydy Seppo Jylhän kirjasta "Siviili-ilmailun lento-onnettomuudet", koska tämä Eriksson on voinut olla jo Ruotsin kansalainen silloin ja Cessna 150 on ollut Ruotsin rekisterissä. Onkohan Ruotsissa ilmestynyt mitään vastaavaa kirjaa onnettomuuksista? Yritin googlen avulla etsiä tietoa tästä tapauksesta, muttei tärpännyt. Laitan tähän linkin, josta näkyy kartta alueesta.

 

http://www.kvarkenguide.org/mainfi.html

 

Ps. Aivan kuin sattumalta muuten tänään oli Pohjalaisessa iso artikkeli Vaasan ja Uumajan välisestä lentoliikenteestä eli kyseessä on Jonair, jolla on kaksi konetta. Yhtiö on hyötynyt RG-linen laivaongelmista ja lentää lähes päivittäin tätä väliä.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä tuosta mitään, eikä hylkyä löytynyt hylkysivulta.

 

Suomessa on kuitenkin joitakin lentokonehylkyjä ja ne löytää täältä:

 

http://www.hylyt.net/searchresult.jsp?query=lentokone

 

Pari puhelinsoittoa toi esiin sellaisen asian, että tässä Cessna 150-koneessa oli Erikssonin lisäksi ollut toinenkin mies mukana, nimittäin Gustafsson niminen taksinkuljettaja (Uumajasta?), Erikssonin tuttu. Ja kone olisi tehnyt pakkolaskun mereen juuri Ruotsin puolelle (aluevesille). Alueella on kuulemma myös kovia virtauksia, joten kone on voinut liikkua merenpohjassa. Olisiko ruotsalaisilla sukeltajilla vastaavia sivustoja lentokonehylyistä? Vaikka tuskin tätä tapausta heidänkään tiedossa on, koska kone on edelleen löytämättä. :-\

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

J. Nisula

 

Olisiko ruotsalaisilla sukeltajilla vastaavia sivustoja lentokonehylyistä?

 

 

 

En valitettavasti osaa sanoa. Voin kysyä hyvältä ystävältäni joka on ammattisukeltaja. Hän kertoi minulle tuosta Suomalaisesta internetsivusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisiko ruotsalaisilla sukeltajilla vastaavia sivustoja lentokonehylyistä?

 

En valitettavasti osaa sanoa. Voin kysyä hyvältä ystävältäni joka on ammattisukeltaja. Hän kertoi minulle tuosta Suomalaisesta internetsivusta.

 

Kiitos vaivannäöstäsi. Tällaiset vanhat "mysteerit" kiehtoo meikäpoikaa... Vaasa-lehdessä (nyk. Pohjalainen) ja Vasabladetissa on aikanaan ollut lehtijutut asiasta, mutta kun vuosilukukin on vielä täsmentämättä, niin en ole käynyt tutkimassa k.o. lehtien arkistoja. Voi olla aika kova homma penkoa monen vuoden lehdet...tai mikrofilmit. Ruotsin puolella tietenkin on ollut vastaavasti juttuja, mutta mutta... Ehkäpä joskus tulee vastaan joku stoori. Ja jos sellaiset nettisivut on olemassa Ruotsin puolella, niin voishan linkin laittaa tänne.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jotain löytyi googlellakin, mutta etupäässä laivahylkyjen sijainteja. Ja sitten sivusto, jossa on niin paljon linkkejä, etten jaksanut kahlata niitä läpi. Tässä kuitenkin jotain, ehkä:

 

http://hem.bredband.net/m93lgek/vrak.html

 

 

Paljon on linkkejä, ja selasin pikaisesti läpi potentiaaliset, muttei ainoastakaan löydy lentokoneenhylkyjä, ainoastaan laivahylkyjä. :-\

 

Jukka

 

ps. löysin yhden linkin jossa on juttu Short Stirling-hylystä, sekä muistakin lentokonehylyistä Ruotsissa, lähinnä WW2-ajalta.

http://www.vuep.info.se/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaivannäöstäsi. Tällaiset vanhat "mysteerit" kiehtoo meikäpoikaa... Vaasa-lehdessä (nyk. Pohjalainen) ja Vasabladetissa on aikanaan ollut lehtijutut asiasta, mutta kun vuosilukukin on vielä täsmentämättä, niin en ole käynyt tutkimassa k.o. lehtien arkistoja. Voi olla aika kova homma penkoa monen vuoden lehdet...tai mikrofilmit. Ruotsin puolella tietenkin on ollut vastaavasti juttuja, mutta mutta... Ehkäpä joskus tulee vastaan joku stoori. Ja jos sellaiset nettisivut on olemassa Ruotsin puolella, niin voishan linkin laittaa tänne.

 

Jukka

 

 

 

 

Valitettavasti sukeltajaystävä ei tiedä kuin saman minkä I. Mäkelä jo kertoi. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Ruåtsalaisilla meidän onnettomuustutkintakeskustamme vastaavaa laitosta?

Kielimiehethän voisivat tehdä vähän salapoliisityötä je selvittää tuon asian, vai kuinka.

Noilta mahdollisilta sivuilta saattaisi tämäkin mysteeri saada valaisua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Ruåtsalaisilla meidän onnettomuustutkintakeskustamme vastaavaa laitosta?

Kielimiehethän voisivat tehdä vähän salapoliisityötä je selvittää tuon asian, vai kuinka.

Noilta mahdollisilta sivuilta saattaisi tämäkin mysteeri saada valaisua.

 

Ruotsissa toimii vastaava instanssi eli Statens haverikomission, joka tutkii mm.lento-onnettomuuksia. En vain löydä heidän sivujaan netistä.

 

Tällainen kronikkamuotoinen sivusto löytyy mm. 1960-luvun ilmailutapahtumista ja onnettomuuksista Ruotsista, mutta siitäkään en Erikssonin tapausta löytänyt, enimmäkseen Flygvapnetin onnettomuuksia.

 

http://www.sff.n.se/kronologi/1960-1969.PDF

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa toimii vastaava instanssi eli Statens haverikomission, joka tutkii mm.lento-onnettomuuksia. En vain löydä heidän sivujaan netistä.

 

http://www.havkom.se/

 

EDIT:

-1968 Luftfartsinspektionen tai paikallinen poliisi tutki onnettomuudet.

1968-1978 Luftfartsinspektionen tutki onnettomuudet.

1978- Haverikomission perustettu ja tutkinta siirtyi heille

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.havkom.se/

 

EDIT:

-1968 Luftfartsinspektionen tai paikallinen poliisi tutki onnettomuudet.

1968-1978 Luftfartsinspektionen tutki onnettomuudet.

1978- Haverikomission perustettu ja tutkinta siirtyi heille

 

MikkO

 

Kiitti linkistä ja hyvästä vinkistä. :) Luftfartsinspektionen on sama kuin Lentoturvallisuushallinto Suomessa (sama ruotsiksi myös Suomessa). Se kuuluu Ruotsissa ilmailuhallituksen alaisuuteen nykyään, ennen kuulunut ilmailulaitokseen. Näyttäis siltä, että nuo vanhat tapaukset löytyvät Riksarkivetista eli valtionarkistosta. http://www.ra.se/. Nettiin asti niitä ei ilmeisesti ole laitettu, en ainakaan löydä.

 

... I Luftfartsstyrelsen ingår de tidigare avdelningarna Luftfartsinspektionen

och Luftfart och Samhälle, som tidigare tillhörde Luftfartsverket. ...

 

www.luftfartsinspektionen.lfv.se/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa viime tiistaina, kun istuttiin Vaasan lentoaseman kahviossa, tuli kuin tulikin tuon turmalennon vuosiluku selväksi. Eli kun kysyin asiaa Airveteranin DC-3-kippari Pentti Niemeltä, hän kertoi sen sattuneen vuonna 1967, ja oli kyllä varma asiasta, koska lenteli samoihin aikoihin rahtia Ruotsiin.

 

Aamen.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nähdä, että asiat eivät unohdu.

On tämä vaan aika hyvä foorumi.

 

Nyt kun vielä jollakulla olisi aikaa kahlata läpi tuon vuoden sanomalehtiä. Kirjastoissahan niitä ainakin on kätevästi filmeillä selattavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SE-ETM

Reims/Cessna F150G (c/n F150-0118).

01/67 väliaikaiseen rekisteriin Solberg Flyg AB, Malmö

02/67 rekisteröity AB Lapplandsflyg Umeå

16.10.67 jäänmuodostuksen takia moottorihäiriö matkalennolla Vaasa-Umeå, pakkolasku mereen Holmögaddin läheisyyteen. Holmögadd on näemmä saari ja pakkolasku siitä itään.

16.03.71 poistettu rekisteristä tuhoutuneena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SE-ETM

Reims/Cessna F150G (c/n F150-0118).

01/67 väliaikaiseen rekisteriin Solberg Flyg AB, Malmö

02/67 rekisteröity AB Lapplandsflyg Umeå

16.10.67 jäänmuodostuksen takia moottorihäiriö matkalennolla Vaasa-Umeå, pakkolasku mereen Holmögaddin läheisyyteen. Holmögadd on näemmä saati ja pakkolasku siitä itään.

16.03.71 poistettu rekisteristä tuhoutuneena

 

Kiitos Jouni! Asioilla on taipumus selvitä... ;)

 

Edit: laitanpa kartan vielä, missä tuo Holmögadd näkyy. Ei ole pojilla ollut enää pitkä matka kotia. :- Suunnilleen 25-35 kilometriä Ruotsin rannikolle.

 

 

Jukka

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain käsiini merikartan tuosta alueesta Uumajan edustalla. Veden syvyys Holmögaddin itäpuolella vaihtelee 20 metristä 40 metriin, keskimäärin n. 30 metriä. Taitaa mennä noin 3000 vuotta, ennenkuin kone tulee itsestään näkyviin.( ei taida olla enää mitään jäljellä silloin) Täällä Merenkurkussa maa nimittäin nousee noin metrin sadassa vuodessa...jos nuo ennusteet nyt pitävät paikkansa.

 

Tuossa linkissä vähän esimakua tulevasta... Merenkurkku vuonna 4000. :o

 

http://www.gsf.fi/tutkimus/geonat/kuvat/merenkurkku4000M.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain käsiini merikartan tuosta alueesta Uumajan edustalla. Veden syvyys Holmögaddin itäpuolella vaihtelee 20 metristä 40 metriin, keskimäärin n. 30 metriä. Taitaa mennä noin 3000 vuotta, ennenkuin kone tulee itsestään näkyviin.( ei taida olla enää mitään jäljellä silloin) Täällä Merenkurkussa maa nimittäin nousee noin metrin sadassa vuodessa...jos nuo ennusteet nyt pitävät paikkansa.

 

Tuossa linkissä vähän esimakua tulevasta... Merenkurkku vuonna 4000. :o

 

http://www.gsf.fi/tutkimus/geonat/kuvat/merenkurkku4000M.jpg

 

Jukka

 

Pitää Vaasassa vähän venyttää laitureita ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari puhelinsoittoa toi esiin sellaisen asian, että tässä Cessna 150-koneessa oli Erikssonin lisäksi ollut toinenkin mies mukana, nimittäin Gustafsson niminen taksinkuljettaja (Uumajasta?), Erikssonin tuttu. Ja kone olisi tehnyt pakkolaskun mereen juuri Ruotsin puolelle (aluevesille). Alueella on kuulemma myös kovia virtauksia, joten kone on voinut liikkua merenpohjassa. Olisiko ruotsalaisilla sukeltajilla vastaavia sivustoja lentokonehylyistä? Vaikka tuskin tätä tapausta heidänkään tiedossa on, koska kone on edelleen löytämättä. :-\

 

Jukka

 

Pitkästä aikaa löytyi tännekin pikku täydennys.

Koneessa olivat  lentovirkailija Jarry Eriksson ja vuokra-autoilija Roger Olofsson.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkästä aikaa löytyi tännekin pikku täydennys.

Koneessa olivat  lentovirkailija Jarry Eriksson ja vuokra-autoilija Roger Olofsson.

 

Kiitoksia Pentti täydennyksestä, mukana ollut taksinkuljettaja Olofsson oli näköjään haastattelemieni henkilöiden muistitietojen mukaan muuttunut "Gustafssoniksi". Lentovirkailija Erikssonin etunimeksi kyllä väittivät täällä Vaasan päässä, että Harry.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eko Lähteenmäki kertoi taannoin, että onnettomuustutkijoilta on nykymuotoisen toimintansa aikana jäänyt kateisiin kaksi ilma-alusta. Jokin Vaasasta (?) Uumajaan (?) matkalla ollut yksimoottori-Piper (?) ja Saamelaisvaltuuskunnan Suomen Lapista (?) Norjaan (?) myrskyssä (?) matkalla ollut kaksimoottorikone. Jälkimmäinen on ilmeisesti Norjan tuntureilla/vuoristossa (?) tuhoutuneena, mutta sijainti luonnollisesti on kovin epäselvä.

 

Ekon mukaan jotkut sukeltajat Ruotsissa (?) olivat löytäneet kaupunkitarinan mukaan pääkalloja merestä. Joku epäili, että pääkallojen alkuperäiset haltijat (lue = koneessa olleet) olivat olleet tuossa kadonneessa koneessa. Asia oli sittemmin kuulemma tutkittu ja kallot todettu tulleen Ruotsiin jostain Afrikasta (?). Eivät siis lentokoneenhylystä merestä.

 

Olipa runsaasti kysymysmerkkejä. Saatan muistaa jutut aivan väärin, joten älkää kivittäkö messengeriä. Ja nämä asiat eivät ilmeisesti liity mitenkään otsikon Cessnaan... Tulipa taas tuuletettua "tietoa" ulos aivoista, jotka sijaitsevat kirkkotapulin kaltaisessa, hataramuistisessa kallossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä saamelaisvaltuuskunnan kone ollut 1-moottorinen, Bonanza muistelisin. Aikanaan arveltiin päätyneen mereen.

 

Oikein, OH-BBD tunnukseltaan ja hukkui lahestyessaan Bodota. Anteeksi kirjoitusasu, tallapuolella rapakkoa ei ole skandeja kaytossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään