Pekka Lehtinen

Virtual Wings 1/2005 ilmestynyt

16 viestiä aiheessa

Vuoden ensimmäinen Virtual Wings 1/2005 on ilmestynyt.

 

Lehden tässä numerossa kerrotaan lennosta Suomen Lapin yli Braathensin B737-koneella ja Harri Ikonen seuraa Aeron ATR:n vierailua Joensuussa. Haastattelussa on täältä kaikkien tuntema Malmin Ilmailukerhon simulaattorimies Tuomas Kuosmanen.

 

Olkaapa hyvä.

 

http://vfinn.fsnordic.net/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiivatin hyvä tuo Braathens-juttu, oli varmasti mielenkiintoinen lento. Karmat pitää napsauttaa jo pelkästään sen takia. Myös tuo Aero-juttu oli hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurja lentokokemus kaverilla, 15v Norjan ilmavoimissa ja 35v siviilipuolella. Lienee aloittanut sotilasuran n. 5-vuotiaana? Vai olisikohan pikku virhe tekstissä... ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurja lentokokemus kaverilla, 15v Norjan ilmavoimissa ja 35v siviilipuolella. Lienee aloittanut sotilasuran n. 5-vuotiaana? Vai olisikohan pikku virhe tekstissä... ;)

 

 

Kyllä tuo on ihan niinkuin pilotti itse kertoi. Aluksi epäilin itsekin kuulleeni väärin, mutta kun asiaa miettii, niin jos henkilö on aloittanut 18-vuotiaana, niin silloin hän olisi nyt 68, mikä voi hyvin pitää paikkansa. Kapteeni kun kertoili vielä jäävänsä piakkoin eläkkeelle. Eli jos tämä kaikki pitää paikkansa niin täytyy kyllä sanoa, että melko kunnioitettava ura. :)

 

Mitä tulee tuohon lentoon tulee niin henkilökohtaisesti oli kyllä kaikkein mielenkiintoisin matkustajalento, jolla olen ollut mukana. Näin kun on tottunut istumaan kyydissä ainoastaan "tasaisella maalla" niin tuo jotenkin avasi silmiä vaikka ei se Kirkkoniemikään nyt missään vuoristossa ole. Muutenkin tykkään noista pohjoisen maisemista kovasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa luettavaa jälleen kerran. Kaikki aikaisemmat numerot on tullut luettua ja innolla odotellaan jo seuraavaa. Tuo Braathens-juttu oli erityisen hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on ihan niinkuin pilotti itse kertoi. Aluksi epäilin itsekin kuulleeni väärin, mutta kun asiaa miettii, niin jos henkilö on aloittanut 18-vuotiaana, niin silloin hän olisi nyt 68, mikä voi hyvin pitää paikkansa. Kapteeni kun kertoili vielä jäävänsä piakkoin eläkkeelle.

 

Sovelletaanko tällaisiin ennen JAR-aikaa pahvinsa saaneisiin nykyisiin ammatti-ilmailijoihin JAR-säännöksiä? JAR-FCL 1 luku A kohta 1.060 kertoo alakohdassaan (b), että 65-vuotta täyttänyt ei saa toimia ohjaajana kaupallisen ilmakuljetuksen aikana.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovelletaanko tällaisiin ennen JAR-aikaa pahvinsa saaneisiin nykyisiin ammatti-ilmailijoihin JAR-säännöksiä? JAR-FCL 1 luku A kohta 1.060 kertoo alakohdassaan (b), että 65-vuotta täyttänyt ei saa toimia ohjaajana kaupallisen ilmakuljetuksen aikana.

 

Muistelin myös että käytännössä melko ehdoton yläikäraja olisi 60 vuotta. Trendihän on tosin myöhempää eläkeikää kohti koska lentäjien koulutus on niin kallista. Finnairillahan eläkeikä on edelleen perinteisesti 55v, joka on mielestäni hurjan nuori ikä jäädä pois työelämästä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisten JAR FCL-määräysten mukaan yläikäraja on 65 vuotta. Poikkeuksen tekevät Italia ja Ranska, joihin maihin, tai niiden ilmatilaan, ei saa lentää yli 60-vuotiaat ohjaajat ansiolentotoiminnassa. Ymmärtääkseni Finnairilla ylin eläkeikä on nykyään 58 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kaverihan on saattanut lentää yhtä aikaa sekä ilmavoimissa, että siviilissä vapaa-ajallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm..nyt kyllä alkaa kuulostamaan siltä, että noissa työvuosissa on jonkinlainen virhe. Ongelma on nyt se, että tämä tieto ei ole enää missään ylhäällä, joten sitä ei saa mistään tarkastettua. Melkein kuitenkin väittäisin nyt sitten, että ne vuodet menevät oikeasti 15 + 30 tai 15+25. Se on kuitenkin varmaa, että kapteeni oli varsin iäkäs, taatusti reilusti päälle 60 eli ehkä sitten se 65.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelin myös että käytännössä melko ehdoton yläikäraja olisi 60 vuotta. Trendihän on tosin myöhempää eläkeikää kohti koska lentäjien koulutus on niin kallista. Finnairillahan eläkeikä on edelleen perinteisesti 55v, joka on mielestäni hurjan nuori ikä jäädä pois työelämästä.

 

Itse asiassa Finnairin lentäjien eläkeikä on 52 - 58. Eli 52:sta alkaen saa lähteä ja 58 potkitaan...

 

Ja kyllähän tuo on sinänsä nuori ikä jäädä pois, useammat kuitenkin taitavat olla tuonne 58:iin asti töissä, mutta hommaa ns. läheltä seuranneena voin sanoa että parempi vaan etteivät jätkät saa lentää tuon iäkkäämpinä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa Finnairin lentäjien eläkeikä on 52 - 58. Eli 52:sta alkaen saa lähteä ja 58 potkitaan...

 

Tarkasti ottaen tuo 52 on mahdollista vain ennen vuotta -81 taloon tulleille, joita on jäljellä vajaa 100. Myöhemmin tulleille alin ikä on 55.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon vinkistä(=linkistä). Enpäs ole tajunnut tälläistä sivua ennen katsoa. Mielenkiintoisia juttuja vaikka muille jakaa. Erityisesti ne "matkakertomukset" ovat minun makuuni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon vinkistä(=linkistä). Enpäs ole tajunnut tälläistä sivua ennen katsoa. Mielenkiintoisia juttuja vaikka muille jakaa. Erityisesti ne "matkakertomukset" ovat minun makuuni.

 

Hieno homma, taas löytyi uusi lukija. Virtual Wingsiä on julkaistu jo vuodesta 1999 saakka jonkin verran vaihtelevalla aikataululla ja sisältö on vuosien saatossa parantunut mielestäni ainakin laadullisesti. Ulkoasun vaihdoksen seurauksena vanhemmissa jutuissa on asettelut ja värit vähän pielessä, mutta ihan luettavia jutut silti ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään