Guest TLinkku

Saisinko suomennoksen/neuvoja

9 viestiä aiheessa

Tuossa M.Kemppaisen lennolta EHAM:iin tuo remarks kohta:+VFPS+/V/EET/ESAA0024 EKDK0105 EDVV0131 EHAA0145 REG/OHLXG SEL/EFAM OPR/FIN DAT/S RVR/200 DOF/040225 ORGN/EFHKFINO ??? :o

 

Tuosta löytyy jotakin tietoa minkä ymmärrän mutta paljon myös sellasta mitä en ymmärrä jota itse voisin mahdollisesti laittaa lennonjohtajia helpottamaan... :D

 

TLi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kaikkea en tiedä itekään ;D VFPS on kai se että se plaani on prefilattu VATSIMiin V = voice ja EET on ne ajat FIRin rajoille.. OPR FIN eli niinku lento operoidaan Finnairilla.. siinä noita nyt on.. ::)

EDIT: ja sit on vielä koneen rekkari eli REG ja koneen selcal tunnus eli SEL... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa M.Kemppaisen lennolta EHAM:iin tuo remarks kohta:+VFPS+/V/EET/ESAA0024 EKDK0105 EDVV0131 EHAA0145 REG/OHLXG SEL/EFAM OPR/FIN DAT/S RVR/200 DOF/040225 ORGN/EFHKFINO ??? :o

 

Tässä jotain:

+VFPS+ = Failattu etukäteen vatsimista.

/V/ = Voice käytössä. Nämä ylimmät liittyvät pelkästään vatsimiin

EET/ = Estimated elapsed time, näyttää kuinka pitkä aika kulunut lähdöstä kunkin FIR:n rajalle

REG/OHLXG = Koneen rekisteritunnus

SEL/EFAM = Koneen Selective Calling -tunnus

OPR/FIN = Näyttää lentoyhtiön, Finnair

DAT/S = Datalinkin tyyppi, tässä Sateliitti

RVR/ = Runway Visual Range, tässä ilmeisesti näyttä, kuinka pienellä näkyvyydellä kone voi operoida

DOF/ = Date Of Flight, lennon päivämäärä

ORGN/EFHKFIN =Lähtöpaikka, tässä Helsinki-Vantaa

 

Matti saa itse sitten korjata jos löytää tästä jotain puutteita..

 

Toivottavasti kovin montaa muuta vastausta ei ole ehtinyt tulla tätä kirjoitettaessa... ;D

edit: ei ollut kunnon vastauksia! Vaikka kirjoitin tätä aika kauan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFPS = vatsimin oma plaanikoodi (plaani jätetty etukäteen, tämä remark tulee automaattisesti)

 

EET-kohdat = arvioajat aluelennonjohtojen rajapisteille (tunteina & minuutteina lähtöajasta)

 

REG = koneen rekkari

 

SEL = SELCAL-koodi (ei vatsimissä käyttöä)

 

OPR = Operaattori

 

DAT = datalinkin tyyppi (ei vatsimissä käyttöä)

 

RVR = pienin mahdollinen RVR, jossa voivat tulla laskuun (oikeasti voi auttaa lennonjohtajia ruuhkatilanteissa ottamaan paremmat minimit omaavat jonon ohi kun muut odottavat kelin paranemista - taasen vatsimissä ei käyttöä)

 

DOF = date of flight (ei vatsimissä varsinaista käyttöä koska plaani on aina samalle päivälle kun SB:stä sen laitat)

 

ORGN = suunnitelman järjestelmään jättäneen yksikön koodi (originator) (ei vatsimissä käyttöä _todellakaan_) Ei pilottipojan asioita. Ainoa missä se voisi tulla vastaan on ORGN/RPL, joka tarkoittaa että lento on toistuvaislentosuunnitelman mukaisesti lennettävä (silloinkin lentosuunnitelmat on tehty jo etukäteen).

 

 

Summa summarum.. Suurin osa noista kohdista on verkossa lennettäessä täysin toisarvoisia, mutta monien mielestä lentotaito esitetään lentosuunnitelman tämän huomautuskentän täytön perusteella.. (ei näin) ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri niin ! >:(

 

Arttu

 

Summa summarum.. Suurin osa noista kohdista on verkossa lennettäessä täysin toisarvoisia, mutta monien mielestä lentotaito esitetään lentosuunnitelman tämän huomautuskentän täytön perusteella.. (ei näin) ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri niin ! >:(

 

Arttu

 

:) kyllä juuri niin - lentäminen on piäassii!!!

Olet sie Suomessa jälleen?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällähän mie :) Yritän väsätä jonkinmoista kuvallista kertomusta matkasta, mutta kun laiskottaa :-[ :P Onneksi lauantaina pääsee taas maailmalle. Miamiin tällä kertaa, mutta jo tiistaina takaisin :(

 

Mitäs muuten kannattaisi käydä äkkiseltään (ja pienellä budjetilla :( ) katsomassa tuolla päin ??

 

Arttu

 

:) kyllä juuri niin - lentäminen on piäassii!!!

Olet sie Suomessa jälleen?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahaha,

 

 

Oli elämääkin suurempi kiusaus tunkea noi kaikki mahdolliset tonne, juuri tänään, juuri jostain kummasta syystä. ;D Ei ole kylläkään tapana. Samille sen verran, että SELCAL:lla on käyttöä VATSIM:ssa. Tosin ehkei tällä lennolla..

 

 

Ja nyt alaspäin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään