Guest arttula

FPI !!

126 viestiä aiheessa

Toisaalta on myös hyvä että porukka pääsee EFES:n lennonjohtopositioon odottamatta viittä vuotta (ehkä huono vertaus). Toisaalta harvempi täysin kokenematon heppu lähtee ihan vaan omaa tyhmyyttään EFES positioon kiusaamaan lentäjiä levottomilla jutuilla...kyllä siinä vaaditaan edes hiukan tietämystä ja opiskelua että homma ei mene aivan kuralle.

Kynnys kuitenkin näin verkon alkuvaiheilla saada lennonjohtajia on tietysti melko suuri, joten luulen että sen takia tuommoiset paikat ovat avoinna myös aloittelijoille. Toisaalta kukaan ei ole seppä syntyessään vaan kunnon lennonjohto vaatii opiskelua ja käytännön harjoittelua.

Älkää turhaan parjatko hyvää aloittelevaa verkkoa...ei se Vatsim siihen kaadu...nimimerkillä kyllä minäkin siellä vielä pyörin :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kynnys kuitenkin näin verkon alkuvaiheilla saada lennonjohtajia on tietysti melko suuri, joten luulen että sen takia tuommoiset paikat ovat avoinna myös aloittelijoille. Toisaalta kukaan ei ole seppä syntyessään vaan kunnon lennonjohto vaatii opiskelua ja käytännön harjoittelua.

Älkää turhaan parjatko hyvää aloittelevaa verkkoa...ei se Vatsim siihen kaadu...nimimerkillä kyllä minäkin siellä vielä pyörin :P

Aivan. FPI on tässä vaiheessa tilanteessa, jossa määrän pitää korvata laatu. Ei se tietenkään mikään loistojuttu ole, mutta tuskin kukaan Vatsimiin vihkiytynyt aikoo tuonne FPI:n puolelle loikata, joten käyttäjiä pitää kosiskella hieman alhaisemmalla aloituskynnyksellä.

Uskoisin että FPI on enemmänkin korvike niille kenelle Vatsim ei syystä tai toisesta ole varteenotettava vaihtoehto. En minäkään ole sanonut, että en aio ikinä enää lentää Vatsimin puolella, mutta ennen SB3:a se tunnu mulle sopivalta vaihtoehdolta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla kuitenkin niin että FPI tulee kehittymään varteenotettavaksi vaihtoehdoksi kunhan porukka sen huomaa/tajuaa. Eilenkin oli keski-euroopassa aivan kiitettävästi liikennettä ja muutama lento pohjoismaissakin. Toisaalta mitä järkeä on lentää Vatsimissa jos ei halua lentää vain suomessa. Yleisesti ottaen esim IVAO:n aktiivisuus on keski-euroopassa hyvin paljon suurempaa kuin Vatsimin puolella mikä on sääli...sielläkin olisi joskus kiva nääs lennellä kattavan lennonjohdon piirissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mie kokeilen tänään FPI:tä ja teen sitten johtopäätökset. Paljoo en näistä jutuista tiiä mut kiva lentää sillon kun on lennonjohtoo paikalla - edes jossain joku ottaa yhteyttä ja antaa käskyjä/suosituksia :)

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän me VATSIM:n besserwisser-osastolaiset voitaisi perustaa vielä yksi verkko lisää, niin on jokaiselle omansa. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän me VATSIM:n besserwisser-osastolaiset voitaisi perustaa vielä yksi verkko lisää, niin on jokaiselle omansa. :P

Joo sinne päästetään vain ne, joilla on irl lupakirja tahi vastaavat taidot. :D nimim. irl vfr rad/en lupa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve !

Älä sano, etteikö hyppäisi :) Olen roikkunut mukana VATSIMissa tosiaan jo SATCO -ajoista lähtien, mutta nyt tuo purkkaviritelmä alkoi nyppimään. Eli FPI toistaiseksi, kunne SB3 on tullut ja osoittautunut paremmaksi tai vähintään yhtä hyväksi.

Ja on tuossa FPI:ssä sekin hyvä puoli, että VATSIM-besserwisserit pysyvät ilmeisesti poissa :)

Arttu

Aivan. FPI on tässä vaiheessa tilanteessa, jossa määrän pitää korvata laatu. Ei se tietenkään mikään loistojuttu ole, mutta tuskin kukaan Vatsimiin vihkiytynyt aikoo tuonne FPI:n puolelle loikata, joten käyttäjiä pitää kosiskella hieman alhaisemmalla aloituskynnyksellä.

Uskoisin että FPI on enemmänkin korvike niille kenelle Vatsim ei syystä tai toisesta ole varteenotettava vaihtoehto. En minäkään ole sanonut, että en aio ikinä enää lentää Vatsimin puolella, mutta ennen SB3:a se tunnu mulle sopivalta vaihtoehdolta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eikös teillä guruilla ole jo oma verkko, Vatsim nimittäin? ;D

Ihmetyttää vaan että täälläkin Vatsimiin halutaan jatkuvasti lisää väkeä ja sitten kun joku nyyppä sinne uskaltautuu, niin sitten aletaan rutisemaan jostain merkityksettömästä puutteesta lentosuunnitelman remarks-kentässä, tai muuta vastaavaa turhasta mussuttamista. Toki kuitenkin selvistä virheistä pitää aloittelijaa opastaa, mutta onko tuo pilkun hinkkaaminen Vatsimissä todella niin tärkeää?

Eikö olisi teidänkin kannalta parempi, kun ainoastaan eliittiluokan virtuaalipilotit olisivat mukana ja muut tumpelot pysyisivät poissa jaloista? Määrä kun ei välttämättä korvaa laatua, mikä on tilanne tällä hetkellä tuon FPI:n kanssa, jossa käyttäjämäärä pitäisi saada kasvuun, koska kuka sinne enää liittyisi jos vaatimustaso olisi sama Vatsimin kanssa.

Ja ehkä tuolta FPI:n puolelta tulee vielä aikanaan uusia pilotteja Vatsimin puolelle, jos aloittelevaa verkkolentäjää ei siellä ammuttaisi niin herkästi alas ja lannistettaisi kiinnostusta. Vähän siis tyyliin FPI=peruskoulu ja Vatsim=yliopisto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eikös teillä guruilla ole jo oma verkko, Vatsim nimittäin? ;D

Ihmetyttää vaan että täälläkin Vatsimiin halutaan jatkuvasti lisää väkeä ja sitten kun joku nyyppä sinne uskaltautuu, niin sitten aletaan rutisemaan jostain merkityksettömästä puutteesta lentosuunnitelman remarks-kentässä

No voin sanoa, että asia ei todellakaan ole näin. Ei niillä remarkseilla lennetä, kunhan ei vaan ala niitä krakan värejä ja partaveden merkkejeä sinne sepittämään. Ja kukaanhan ei ole seppä syntyessään. Eli kun treena sopivasti ja hyppää rohkeasti mukaan vaan, niin eiköhän se siitä lähde luistamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota.. Minäpä valistan vuorostani, että kyllä se vaan joskus näin on. ATC-puolelta löytyy porukkaa, jolle remarks-kenttä on kaikki kaikessa. Tai muutoin viimeisen päälle oikeanlainen plaani. Tämä on nähty NIIN monesti, ja asiasta on keskusteltu asianomaisten kanssa vielä useammin. Vaan ei ole muutoksia tullut ainakaan asenteisiin :-\

Noh, ehkäpä se on jonkinlainen kikkelinjatke heille :P

Arttu

No voin sanoa, että asia ei todellakaan ole näin. Ei niillä remarkseilla lennetä, kunhan ei vaan ala niitä krakan värejä ja partaveden merkkejeä sinne sepittämään. Ja kukaanhan ei ole seppä syntyessään. Eli kun treena sopivasti ja hyppää rohkeasti mukaan vaan, niin eiköhän se siitä lähde luistamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, näinhän se on. Ja vaikka pilkkua ei viilattaisikaan, täällä esiintyneet kommentit ja Remarks -jargon on varmasti nostamassa aloittelijan kynnystä tulla mukaan :-\ :-\

Arttu - joka kohta menee Miamiin IRL 8) 8)

Ihmetyttää vaan että täälläkin Vatsimiin halutaan jatkuvasti lisää väkeä ja sitten kun joku nyyppä sinne uskaltautuu, niin sitten aletaan rutisemaan jostain merkityksettömästä puutteesta lentosuunnitelman remarks-kentässä, tai muuta vastaavaa turhasta mussuttamista. Toki kuitenkin selvistä virheistä pitää aloittelijaa opastaa, mutta onko tuo pilkun hinkkaaminen Vatsimissä todella niin tärkeää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi huoh, tulee niin suuren luokan paskaa näiltä FPI-besserwissereiltä, että olkaas jo hiljaa. Onhan se kieltämättä ovelaa kerätä jengiä omaan verkkoon haukkumalla muita, mutta pysyisitte edes faktoissa. Ja Arttukin tuntuu tarttuneen niin tiukasti minun aiempaan käyttäytymiseeni ja sen vaikutuksiin, ettei voi käsittää asioiden muuttuneen. Et onneksi ole vittuillutkaan niistäkään jutuista pitkään ja nyt vielä laajennat samat käsitykset koko VATSIM:iin. Hyvä herra Lahdenperä, olkaa hiljaa ja ajatelkaa ennen kuin kirjoitatte.

Pitääkin joku kerta vierailla FPI:n puolella..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

onko tuo pilkun hinkkaaminen Vatsimissä todella niin tärkeää?

Onko tuo paskan puhuminen VATSIM:sta todella niin tärkeää?

Ja ehkä tuolta FPI:n puolelta tulee vielä aikanaan uusia pilotteja Vatsimin puolelle, jos aloittelevaa verkkolentäjää ei siellä ammuttaisi niin herkästi alas ja lannistettaisi kiinnostusta. Vähän siis tyyliin FPI=peruskoulu ja Vatsim=yliopisto.

Sinullahan on niitä tunteja niin valtavasti luokittelun tekemiseen.. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo paskan puhuminen VATSIM:sta todella niin tärkeää? Sinullahan on niitä tunteja niin valtavasti luokittelun tekemiseen.. ::)

OK. Sovitaan näin että Vatsimin kritisoiminen on paskan puhumista. Nämä asiat mitä olen täällä kritisoinut ovat peräisin omista kokemuksistani ja siitä mitä Vatsim-kommentteja olen saanut täältä foorumista lukea.

Ja mikähän siihen mahtaa olla syynä että Vatsimissä nuo tunnit ovat jääneet noin vähiin? Eipä ainakaan vielä ole tarvinnut lukea täällä arvosteluita noista lennoista mitä olen FPI:n puolella lentänyt. Ja tuskin minulla on ainakaan omalla nimelläni enää asiaa Vatsimin puolelle, kun olen uskaltanut täällä Vatsimin toimintaa arvostella, varmasti olisin entistä tarkemman syynin ja arvostelun kohteena. Ehkä tulen mukaan sitten jollain alter egolla, jos tuo SB3 tarpeeksi houkuttelevalta näyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kyllähän sinullakin näköjään riittää asiantuntemusta FPI:n arvostelemiseen, vaikka et ole käsittääkseni sitä edes kokeillut.
Kuinkas paljon sitä olen arvostellut?

Ehkä tulen mukaan sitten jollain alter egolla, jos tuo SB3 tarpeeksi houkuttelevalta näyttää.
Ankarasti kiellettyä, jospa lukisit säännöt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas paljon sitä olen arvostellut? Ankarasti kiellettyä, jospa lukisit säännöt.

Pahoitteluni tuosta, vedän tuon kommentin takaisin, en löytänyt mitään suoranaiseksi arvosteluksi tulkittavaa sinun kirjoituksistasi, ainoastaan ehkä rivien välistä voi sopivasti tulkitsemalla havaita pientä halveksuntaa.

Kyllähän minä sen tiesin, että alter egon käyttö on kiellettyä, mutta kun olen oman nimeni jo ryvettänyt Vatsim-väen silmissä, niin eipä varmaan kannata enää "naamaansa näyttää" niissä ympyröissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kyllähän minä sen tiesin, että alter egon käyttö on kiellettyä, mutta kun olen oman nimeni jo ryvettänyt Vatsim-väen silmissä, niin eipä varmaan kannata enää "naamaansa näyttää" niissä ympyröissä.

Pöh, sinä mitään ryvettänyt ole..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin pojat, rauhoittukaapas... on meinaan jokseenkin huvittavaa seurata kun aikuiset (?) miehet kiistelee siitä kumman hiekkalaatikko on suurempi ja hienompi. Tällä keinolla ette ainakaan saa niitä verkkoja yhdistettyä. Koskaan.

Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, kuten sanotaan, ja jokaisella joka verkossa lentää on varmastikin omat perustelunsa verkon valinnalle, sinne kun ei kukaan pakota. Kunnioitetaan toisten valintoja ja sillä siisti. Kohta on molemmat verkot pilanneet maineensa tätä palstaa seuraavien silmisssä... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh. Nyt oli jo pakko bannata itsensä hetkeksi ja lähteä ulos jäähylle vetämään henkeä. Tässä alkaa jo löytää itsestään uusia, tosin huolestuttavia piirteitä, kun joku tietokonepelin lisäosa saa tällä tavalla skitsoilemaan. Pitäisi ilmeisesti pistää tietokone hetkeksi vintille piiloon, ettei kuuppa ala enää pahemmin himmetä. ;) Ilmeisesti minulla on liikaa ylimääräistä aikaa, tai ainakin voisin käyttää ylimääräisen energiani johonkin järkevämpään toimintaan. Tämänkin naputtelun aikana olisin ehtinyt jo lentää monta lentoa.

Myönnän olleeni turhan mustavalkoinen noissa Vatsim-kommenteissani ja lipsuneeni asiattomalle linjalle. Mutta kun puupäänä pitää puolustaa omia mielipiteitään viimeiseen asti, eikä voi yhtään tulla toista osapuolta vastaan. Kenenkään ei siis kannata jättää Vatsimiin tai FPI:hin liittymistä väliin näiden minun skitsoilujeni takia. En tiedä miksi edes pimahdin tällä tavalla tästä FPI-asiasta, vaikka olen vasta 2 päivää mokomasta systeemistä tietänytkin. Tässä tapauksessa sanonta "Any publicity is good publicity" ei taida kuitenkaan pitää paikkaansa.

Ehkä tämä soppa ehtii jo hautautua bittien taivaaseen siihen mennessä kun SB3 julkaistaan, joten ehkä uskaltaudun vielä sitäkin käyttämään omalla nimelläni. Ja eiköhän sen sitten äkkiä huomaakin, jos tämä kritisointi on vielä Vatsimiläisillä tuoreessa muistissa.

Erityisesti haluan pyytää Matilta anteeksi tätä sodanlietsontaa, koska ei tällä tappelulla ainakaan verkkolentämistä millään tavalla edistetä. Over & Out, Tampere vaikenee, ainakin hetkeksi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nonnih.

Jospa tänään saisi aikaiseksi kokeiltua tuota FPI:tä... softat & tunnukset on. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:D :D ;) Hyva hyva hyva...ei ole pitkaan aikaan taas nakynyt talla foorumilla nain varikasta keskustelua. Mukavaa paivan piristetta tanne tyon synkkaan varittamaan paivaan ;D

Ei vaan, eihan se mukavaa ole kun keskustelu aina menee kinasteluksi ja sodan lietsomiseksi. Mutta mukava on myos huomata, etta osataan myos olla pahoillaan ja tarkastella asiaa (...ennemmin tai myohemmin...) myos toisen nakokulmasta. Kunpa me kaikki osattais se tehda hieman aikasemmin. Itse en siihen joukkoon kuulu... ::)

Itse asiasta olen samaa mielta kun moni muukin mita tassa onkin jo puhuttu, etta huono homma kun porukka hajoaa moneen eri suuntaan. Kaikessa on tietysti hyvat ja huonot puolensa, eika siina mitaan, niinhan se on kaikessa. Toivon vain, etta asiat eivat ajaudu samaan suuntaan kuin joskus kavi (IVAO-VATSIM). Sain myos joskus aloitellessani VATSIM:ssa lentamaan huutia FPL:sta jotka ei aina olleet ihan taydellisesti taytetty. Sen jalkeen ei ole tarvinnut huutia ottaa vastaan ja kaikki on onnistunut vallan mainiosti, hyva niin. :)

Itse en ole pitkaan aikaan VATSIM:ssa lentanyt, enka taman hetken tilanteestani johtuen sinne paasekkaan lentamaan, mutta kun taas se hetki koittaa niin taivaille taas lahden...sita hetkea odotellessa.

Cheers,

-FOBA

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota.. Minäpä valistan vuorostani, että kyllä se vaan joskus näin on. ATC-puolelta löytyy porukkaa, jolle remarks-kenttä on kaikki kaikessa. Tai muutoin viimeisen päälle oikeanlainen plaani.

Pakko puolustaa tässä vaiheessa, että ompa kumma kun mä en oo yhteenkään törmännyt? Joku nimeltä mainitsematon henkilö nipotti joskus vuosi sitten ehkä vähän, mutta ei hän enää tee sitä. Omalta osalta täytyy sanoa, että ne remarksit jää joskus kokonaankin huomioimatta. ;D Ja sentään olen Suomessa aluepositiojohtajana. Mulle riittää se, että reitistä näkee mitä kone aikoo tehdä ja se ei paljoa vaadi. Suunnilleen samalla lailla kaikki tutut lennonjohtajat ajattelevat myös. Käytännössä vatsimissa lennettäessä ei näe lausettakaan plaaninipotusta. Ja tämä on aito ja oikea fakta. Muu on paskapuhetta. Mullakin on sen verran tunteja takana, että voin puhua jo kokemuksesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun on saanut verenpaineen laskemaan vähän alemmaksi, niin pystyy ehkä taas olemaan hieman asiallisempi. Myönnän, että tuossa taistelun tiimellyksessä tuohon nipottamiseen tuli keskityttyä vähän liikaa. Sehän on itseasiassa vähäisin noista verkkolentämiseen liittyvistä ongelmista, koska ainahan voi etukäteen tarkistaa, että kuinka kovia jätkiä siellä hiekkalaatikolla on, ennen kuin sinne menee itseään änkeämään mukaan. Ja ainahan voi mennä vaikka johonkin Teiskon korpikentälle yksin tekemään läpäreitä jollain Cessnalla, jos tuntuu siltä, että jonkun ATC:n tai pilotin ilmatilaan ei uskalla/kehtaa konettaan ohjastaa.

Ei tämä suinkaan ole ainoa foorumi, jossa tästä aiheesta kalistellaan sapeleita. Kyllä tuolla maailmallakin aika voimakkaita tunteenpurkauksia tästä asiasta on esitetty. Onko siis ihme että minkäänlainen yhdistyminen ei ole mahdollista, jos jo ruohonjuuritasolla käydään tällaista sotaa? Tosin samanlaisen flamesodan saisi helposti aikaiseksi esimerkiksi aiheista: AMD vs. Intel, ATI vs. nVidia, föönit vs. räpistimet yms. ;)

Yritin tuolta ruudinkäryn seasta etsiä faktoja molemmista käsittelyssä olleista verkkolentoyhteisöistä, mutta uusia flamesodan siemeniä ei ole tarkoitus enää kylvää. En silti tarkoita että nämä olisivat jotain absoluuttisia totuuksia, eli eri mieltäkin saa olla. Nämä mielipiteet siis tämän hetkisestä tilanteesta.

VATSIM:

*lentotoimintaan liittyvä realismi hyvällä mallilla => nostaa kynnystä tulla mukaan.

*ATC on asiantuntevaa noiden koulutusvaatimusten takia

*visuaalinen realismi puolestaan ei niin kovin hyvällä mallilla

*paljon käyttäjiä, mutta kuitenkin aika harvinaista että juuri siellä missä haluaisit lentää olisi samaan aikaan muitakin lentäjiä/lennonjohtoa

*osallistuminen toimintaan vaatii aina softapalapelin kokoamista oikeassa järjestyksessä

FPI:

*lentotoimintaan liittyvä realismi ei niin kovin hyvällä mallilla

*ATC:nä saattaa toimia joku täysin kokematon henkilö

*visuaalinen realismi huomattavasti vahvin ominaisuus

*vähän käyttäjiä, joten ei toivoakaan muista lentäjistä/lennonjohdosta juuri siellä missä haluaisit lentää

*käyttäjäystävällisemmät softat, jotka tosin kärsivät vielä lastentaudeista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

noni, tulipahan testattua FPI myös.. visuaali mallinnus oli aivan fantastista, eipä pätki koneet kuten VATSIMssa mut sitten toi ATOC oli vähän ehkä vieras.. ja muuten kummallinen.. käyttäjiä todella vähänä.. mutta katotaan mitä tästä saa pystyyn :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa hyvältä pikaisen sivujen vilkaisun perusteella... Pitääpi katsoa jos liittyisin huomenna... Onkos tuossa muuten jotain ikärajaa kuten esim. VATSIMissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään