Guest arttula

FPI !!

126 viestiä aiheessa

Moikka.

 

Kävin tänään katsomassa taas tuota uutta ja ihmeellistä FPI:tä ja imuroin samalla perusohjeet (lentäjille) ja katselin vähän tuota käyttäjämäärää & jakautumista eripuolille.

 

Minkälaisia kokemuksia teillä on lj:nä toimimisesta ? Siellähän kait on lj:nä täysin pystymetsästä temmattuja henkilöitäkin. Mistäs ne olisi koulutuksen saaneet uudessa jäjästelmässä.

 

Pakko myöntää, että houkuttelee niin pirusti. Varsinkin kun juuri se paikka mitä olen tässä koko "pitkän" Vattsim urani pitänyt silmällä, on täysin miehittämättä. Äyh, se olisi sitten jatkuvaa koneella istumista, nyt käyn sentään keittiössä välillä vääntämässä pizzaa. :) 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla FPI:n säännöissä on aika tulkinnanvarainen lause tuosta asiasta:

 

FLIGHTPROJECT expects members who want to connect as Controllers to have sufficient basic skills for the position they do want to connect for. Members having no or insufficient basic skills are required to connect as Observers. Such members can also request training via the FLIGHTPROJECT websites.

 

Sitä en tiedä onko noita "riittäviä perustaitoja" eritelty missään sen tarkemmin, vai onko se jokaisen itse arvioitava riittääkö omat taidot kyseessä olevaan positioon. Eipä tuolla ainakaan liikaa noita lennonjohtajia vielä ole... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Maalaisjärkeä käyttäen tuon voinee tulkita siten, että jos suunnilleen tietää, miten lennonjohtojärjestelmä toimii, voinee mennä ATC-positioon. Lähestulkoon kukaan meistä ei ole ammattilainen. Pääasia, että on joku ATC-puolellakin, ja edes yrittää vähän sinne päin.

 

Arttu

 

Tuolla FPI:n säännöissä on aika tulkinnanvarainen lause tuosta asiasta:

 

FLIGHTPROJECT expects members who want to connect as Controllers to have sufficient basic skills for the position they do want to connect for. Members having no or insufficient basic skills are required to connect as Observers. Such members can also request training via the FLIGHTPROJECT websites.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä, että ainakaan tällä hetkellä tämä tagi ei toimi, koska ei näköjään suostu näyttämään Online-tilaa. Pitää katsoa jonkin aikaa että alkaako tämä toimimaan, vai pitääkö kehittää jostain uusi.

 

Koodailin aikani kuluksi pari online-tagia, kun ei tuo edellinen tuntunut oikein toimivan. Tasapuolisuuden nimissä tein oman tagin sekä FPI:lle että VATSIM:lle.

 

Näissä saattaa olla vielä bugeja, varsikin tuo VATSIM-tagi saattaa laskea etäisyydet väärin, jos koordinaatit osuvat sopivasti. FPI-tagi ei laske etäisyyksiä, joten siinä ei pitäisi suurempia bugeja olla. Nämä tagit on siis tarkoitettu lentäjille. Bugeista voi ilmoitella vaikka privaviestillä tai sitten suoraan tähän threadiin.

 

FPI-tagi:

status_fpi.php?id=504583&nimi=Juha_Piittala

 

>
[img=http://koti.mbnet.fi/~jiipee78/status_fpi.php?id=123456&nimi=Kake_Kippari]

Korvaa 123456 omalla FPI-ID:llä ja Kake_Kippari omalla nimelläsi.

 

 

 

VATSIM-tagi:

status_vs.php?id=877686&nimi=Juha_Piittala

 

>
[img=http://koti.mbnet.fi/~jiipee78/status_vs.php?id=123456&nimi=Kake_Kippari]

Korvaa 123456 omalla VATSIM-ID:llä ja Kake_Kippari omalla nimelläsi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tietenkin tuo VATSIM-tagi lopetti toimintansa melkein heti julkistamisen jälkeen... ::)

Tosin syy ei ole tuossa tägissä, vaan VATSIMin data lakkasi jostain syystä päivittymästä tänään n. klo 15:30 paikallista aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas vaihteeks porukka jakautuu. IVAO ja VATSIMkin on jo liikaa, pitääkö vielä kolmas sotkea mukaan... Jos ei halua niin tiukkaa realismia sitä varten on Zone. Tässä minun mielipide. Ei se VATSIM ole mikään ultimateuuberallesvaikea systeemi.

Minunkin VATSIM "uran" aikana on nähty monta ruikuttajaa jotka tätä nykyä ovat osittain jo parempia kuin minä itse. Suurin kynnys on se kun pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja viettää vaikka sateinen päivä noita manuja lueskellen(vacc-fin.net).

 

Lukekaa manut(etenkin Tuomaksen tekemä laskukierros opas), ottakaa cessna, katsokaa suomessa pikkukenttä missä on johtoa ja laskukierrokseen. Pienellä manuaalejen luvulla kaikki aukeaa ja kyllä ne lennonjohtajat auttavat.

 

Ja ohjelmien purkkaliima systeemistä en minäkään pidä, mutta mieluiten kärsin ja odotan ja nautin lennonjohdosta(hyvästä sellaisesta) kuin menen sieltä mistä aita on matalin ja ihmettelen olematonta lennonjohtoa. Tästä jakautumisesta kärsii kaikki.

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas vaihteeks porukka jakautuu. IVAO ja VATSIMkin on jo liikaa, pitääkö vielä kolmas sotkea mukaan... Jos ei halua niin tiukkaa realismia sitä varten on Zone. Tässä minun mielipide. Ei se VATSIM ole mikään ultimateuuberallesvaikea systeemi.

Minunkin VATSIM "uran" aikana on nähty monta ruikuttajaa jotka tätä nykyä ovat osittain jo parempia kuin minä itse. Suurin kynnys on se kun pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja viettää vaikka sateinen päivä noita manuja lueskellen(vacc-fin.net).

 

Lukekaa manut(etenkin Tuomaksen tekemä laskukierros opas), ottakaa cessna, katsokaa suomessa pikkukenttä missä on johtoa ja laskukierrokseen. Pienellä manuaalejen luvulla kaikki aukeaa ja kyllä ne lennonjohtajat auttavat.

 

Ja ohjelmien purkkaliima systeemistä en minäkään pidä, mutta mieluiten kärsin ja odotan ja nautin lennonjohdosta(hyvästä sellaisesta) kuin menen sieltä mistä aita on matalin ja ihmettelen olematonta lennonjohtoa. Tästä jakautumisesta kärsii kaikki.

 

S

 

Tähän vielä lisäisin että autan itsekin mielelläni vatsimin alkuaskeleissa kun vFR:ää lennetään. "Jatkoissa" en sitten voi itse enää auttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas vaihteeks porukka jakautuu. IVAO ja VATSIMkin on jo liikaa, pitääkö vielä kolmas sotkea mukaan... Jos ei halua niin tiukkaa realismia sitä varten on Zone. Tässä minun mielipide. Ei se VATSIM ole mikään ultimateuuberallesvaikea systeemi.

 

Jos porukka jakautuu kolmeen eli vatsimiin, ivaoon ja zoneen, niin siinä on vain kaksi. Mutta jos jakaudutaan vatsimiin, ivaoon ja fpi:hin, niin siinä jakaudutaan jo kolmeen...

 

Mielenkiintoista matematiikkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin

 

Kukaan ei kannata jakaantumista eri verkkoihin. Se lienee tullut selväksi. Systeemi, jota ehdotin oli se, että siirrytään porukalla siksi aikaa FPIhin, jotta SB3 ehtii tulla. Näin saamme näppärän systeemin, joka aloittelijankin on helppo oppia.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin

 

Kukaan ei kannata jakaantumista eri verkkoihin. Se lienee tullut selväksi. Systeemi, jota ehdotin oli se, että siirrytään porukalla siksi aikaa FPIhin, jotta SB3 ehtii tulla. Näin saamme näppärän systeemin, joka aloittelijankin on helppo oppia.

 

Arttu

 

Niin kauan kuin realismi on tärkeänä osana (kuulemma vähemmän tärkeä FPI:SSÄ) pysyttelen itse vatsimissa. Ja mitä ihmiset valittavat ohjelmien vaikeasta käyttämisestä? Simu päälle, sbrelay päälle, simulla yhdistetään sbrelayhyn, sb:llä yhdistetään sbrelayhin. Mitä vaikeaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin

 

Kukaan ei kannata jakaantumista eri verkkoihin. Se lienee tullut selväksi. Systeemi, jota ehdotin oli se, että siirrytään porukalla siksi aikaa FPIhin, jotta SB3 ehtii tulla. Näin saamme näppärän systeemin, joka aloittelijankin on helppo oppia.

 

Arttu

 

Itse pysyn ja tulen pysymään VATSIM:ssa nyt ja tulevaisuudessa. Joskus kyllä minuakin ottaa aivoon esim. se että relay alkaa jumittaan ja sit kaikki taas uusiks. VATSIM:ssa kuitenkin lennonjohtoa on paikalla useammin ja realismin taso on korkeampi. Myös lennonjohto on suurilta osin hommansa osaavaa, varsinkin Suomessa. Ja kun nuo ohjelmat on kerran opetellut niin ne myös osaa tulevaisuudessa. Tämmöstä tällä kertaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisit unohtaa RW:n... ::)

Ja toisekseen FPI:n multiplayerin sulavuus on aivan omaa luokkaansa. Enää ei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta vain sen takia, että jonossa edellä oleva kone "hyppää" äkisti päällesi aiheuttaen crashiin.

 

Realismi tulee käyttäjien mukana. Kun kokeneet VATSIM-veteraanit siirtyvät FPIhin, tulee realismiakin enemmän (toivottavasti ei liiaksi kuitenkaan :P)

 

Arttu

 

Niin kauan kuin realismi on tärkeänä osana (kuulemma vähemmän tärkeä FPI:SSÄ) pysyttelen itse vatsimissa. Ja mitä ihmiset valittavat ohjelmien vaikeasta käyttämisestä? Simu päälle, sbrelay päälle, simulla yhdistetään sbrelayhyn, sb:llä yhdistetään sbrelayhin. Mitä vaikeaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisit unohtaa RW:n... ::)

Ja toisekseen FPI:n multiplayerin sulavuus on aivan omaa luokkaansa. Enää ei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta vain sen takia, että jonossa edellä oleva kone "hyppää" äkisti päällesi aiheuttaen crashiin.

 

Realismi tulee käyttäjien mukana. Kun kokeneet VATSIM-veteraanit siirtyvät FPIhin, tulee realismiakin enemmän (toivottavasti ei liiaksi kuitenkaan :P)

 

Arttu

 

Aijuu rw. Yhdistetään sb:llä niin se käynnistyy autom. :P. Realismi on vain hyvää. Mutta sellaista "realismia" mitä moni kuvittelee täällä, eli pilkun viilausta, harvemmin IRL tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kellä käynnistyy, kellä ei. Jostain syystä ei minulla koskaan toiminut siten.

 

Arttu

 

Aijuu rw. Yhdistetään sb:llä niin se käynnistyy autom. :P. Realismi on vain hyvää. Mutta sellaista "realismia" mitä moni kuvittelee täällä, eli pilkun viilausta, harvemmin IRL tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RW eli Roger Wilco on ohjelma jolla hoidettiin ääniyhteys koneen ja ATC:n välillä. Sen on myöhemmin korvannut toinen ohjelmisto.

 

Arttu

 

Mikä ihmeen RW, kun ei muista enää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
RW eli Roger Wilco on ohjelma jolla hoidettiin ääniyhteys koneen ja ATC:n välillä. Sen on myöhemmin korvannut toinen ohjelmisto.
Jees, näinhän se olikin. Elätkö menneisyydessä, vai miksi hössötät RW:sta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeiles Arttu AVC:tä niin oon varma että yllätyt positiivisesti. RW on roskakorihistoriaa. Suoraan sanoen se oli perseestä. ;D Ainakin verrattuna AVC:hen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

valittavat ohjelmien vaikeasta käyttämisestä? Simu päälle, sbrelay päälle, simulla yhdistetään sbrelayhyn, sb:llä yhdistetään sbrelayhin. Mitä vaikeaa?

 

Kumpa se toimisikin noin helposti. Minulla ei ainakaan ole koskaan pelannut toi mitenkään helposti tai hyvin. Joko SB ei löydä mitään tai sitten simu kaatuu tai...

 

Ja viesteistä päätellen en ole ollenkaan ainoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpa se toimisikin noin helposti. Minulla ei ainakaan ole koskaan pelannut toi mitenkään helposti tai hyvin. Joko SB ei löydä mitään tai sitten simu kaatuu tai...

 

Ja viesteistä päätellen en ole ollenkaan ainoa.

 

Älä siitä sitten ohjelmistoa syytä sillä se toimii joillain hyvin ;). Etkai muuten sbhost.dll käytä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, tämä keskustelu onkin herännyt taas henkiin... 8)

 

Ja mitä ihmiset valittavat ohjelmien vaikeasta käyttämisestä? Simu päälle, sbrelay päälle, simulla yhdistetään sbrelayhyn, sb:llä yhdistetään sbrelayhin. Mitä vaikeaa?

Tuskin kukaan tuota nyt ylivoimaisen vaikeana pitää, mutta aika puuduttavaa tuota rumbaa on aina ennen jokaista online-lentoa tehdä. Vähän sama kuin joutuisit juoksemaan 5 kertaa parkkipaikan ympäri, tekemään 50 punnerrusta ja 50 vatsalihasliikettä ennen kuin saat lähteä ajamaan autolla. Ja jos vaikka liukastut ja kaadut juoksukierroksella 4 niin joudut aloittamaan juoksemisen alusta.

 

Tosin SB3:n pitäisi käsittääkseni vähentää tuota säätämistä huomattavasti, mutta sitä ei taida tietää kukaan koska tuo SB3 julkaistaan. Ja toimiiko se heti julkaisun jälkeen ilman suurempia murheita? Mutta eipä tuo FPI:n clienttikään vielä mikään ongelmaton tapaus ole (ATI:n näyttiksillä FPS-killeri anti-aliasingia käytettäessä).

 

VATSIM:ssa kuitenkin lennonjohtoa on paikalla useammin ja realismin taso on korkeampi.

Itse olen todennut että muun liikenteen tai lennonjohdon kannalta on aivan sama lennänkö VATSIMissä vai FPI:ssä, koska silloin kun itselläni olisi aikaa lentää onlinessä niin kaikki muut ovat töissä/koulussa, enkä näillä taidoilla viitsi lentää Suomen rajojen ulkopuolelle suomalaisten virtuaalipilottien mainetta pilaamaan. ;)

 

Nyt olen lentänyt VATSIMissä keräämässä kiitotieuskottavuutta VATSIM-tiiman muodossa, koska tuolla VATSIM-tiimalla näköjään virtuaalipilotin uskottavuus mitataan. FPI:tä en pysty tällä hetkellä AA:n kanssa käyttämään ja on aika miestä syövää joutua katselemaan noita sahalaitoja R9800Prolla. Tosin tuosta AA:stakin voisin kyllä tinkiä, jos tuonne FPI:n puolelle samaan aikaan joku toinenkin suomalainen pilotti eksyisi.

 

Eipä ole paljoa iloa tuosta FPI:n sulavasti toimivasta multiplayeristäkään, kun ei niitä muita lentäjiä ole lähimaillakaan. Samaten tuo VATSIM-koneiden hyppiminen ja pomppiminen ei pääse häiritsemään, koska niitä muita koneita ei yleensä ole samaan aikaan liikenteessä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Minä olen toistaiseksi lopettanut online lentämisen. En lennnä Vattsimmissä, en oikein jaksa ymmärtää tuota plaaneeista ja remarkseista nipottamista.

Täällä on vähän semmoinen henki vallalla, että kaikkien siis kaikkialla maapallolla on plaani rakennettava samoin kuin Suomessa. Ihmeellistä, muualla mm. amerikoissa joiden plaaneja ja radioviestintää täällä jaksataan mollata, on kuitenkin valtavasti enemmän lentäjiä kuin täällä napapiirillä olevassa pikkuvaltiossa mikä, lentämisen ja varsinkin verkkolentämisen osalta, kuvittelee olevansa maailman napa ja keskus.

 

FPI:stä en vielä tiedä sitä enkä tätä, luultavasti kokeilen kunhan saan tavattua kaikki pumaskat läpi ja asennettua ohjelmat. Mikäli kaikki menee kerralla nappiin, mitä muuten epäilen, voi meikäläisen nähdä lähiaikoina sähläämässä jossain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos oikeasti halutaan paljon liikennettä niin sitten lähdetään kaikki IVAO:n puolelle lentämään. FPI:ssä on illalla jo nykyään noin 10-15 lennonjohtopositiota täytettynä noin klo 20:00-23:00 välisenä aikana, joten sinne vaan hillumaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Juu, olen kyllä kokeillut AVC:tä. Mutta ajattelin vaan kertoa Kemppaiselle, mikä tuo RW on, kun ei tuntunut tietävän :)

 

Arttu

 

Kokeiles Arttu AVC:tä niin oon varma että yllätyt positiivisesti. RW on roskakorihistoriaa. Suoraan sanoen se oli perseestä. ;D Ainakin verrattuna AVC:hen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos oikeasti halutaan paljon liikennettä niin sitten lähdetään kaikki IVAO:n puolelle lentämään. FPI:ssä on illalla jo nykyään noin 10-15 lennonjohtopositiota täytettynä noin klo 20:00-23:00 välisenä aikana, joten sinne vaan hillumaan ;D

 

Mjoo. :) Olisin luullakseni mennyt jo ajat sitten IVAO:n porukkaan, siellä on lj:t paikalla semmosissakin paikoissa missä minä pruukaan lentää. Kaksi pointtia vaan pistää vastaan; a) natsojen kanssa pelleily ja b) runsas tekstin käyttö. En ole oikein koskaan tullut tekstillä viestimisen kansssa sinuksi, johtunee siitä etten saa näppistä kunnolliseen paikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään