Guest Superfinnair

Ensimmäinen lento netissä

29 viestiä aiheessa

Lensin muutama tunti sitten ensimmäisen vatsim-lennon EFHK-EFMA

Toivon että mahdollisimman moni välttyi tekemiltäni aloittelijan virheiltä

Lento meni sinänsä ihan metsään heti alussa koska aluksi ehdin nousta jonnekkin 20000 jalan paikkeille kunnes muistin nostaa laskutelineet ja jatkoa seurasi ,kun siitä munauksesta oli päästy niin jatkoa seurasi laskeutumis vaiheessa sillä sitten unohdin laskea telineet alas >:( ;)

Mutta loppujen lopuksi kentälle päästiin. Ihan ehjänä :)

Lensin kyllä tänään muutaman muunkin lennon ja eihän niistä kämmeistä päästy eroon ,että eikun harjoittelemaan mars! :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mullakin oli viikko sit sama juttu!

Olit muutes tänään samaan aikaan mun kaa ja mäki lensin EFHK-EFMA :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

etkä viitsinyt ottaa muhun yhteyttä EFHK_V_TWR vaan rullailit yksinäs ja lähdit ilman lupia...

 

EDIT: ihan yleisesti: kannattaa panostaa hieman tähän VATSIMiin koska offlinesta VATSIMiin siirtyminen on aika iso pala ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt luin sitä arttulan Roger Wilco juttui ja tajusin nyt miten otan yhteyttä että tulevaisuudessa pitäis toimii....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nyt luin sitä arttulan Roger Wilco juttui ja tajusin nyt miten otan yhteyttä että tulevaisuudessa pitäis toimii....
Hyvä asenne ainakin. Parantaakin kyllä voisit, jetistä hieman pienempään olisi konetyyppisuositus näin aluksi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

etkä viitsinyt ottaa muhun yhteyttä EFHK_V_TWR vaan rullailit yksinäs ja lähdit ilman lupia...

 

EDIT: ihan yleisesti: kannattaa panostaa hieman tähän VATSIMiin koska offlinesta VATSIMiin siirtyminen on aika iso pala ;)

 

Tarkoititko minua vai Jesseä tuolla kommentilla?

Silloin oman lentoni aikana ei ollut lennonjohtajia paikalla ainakaan servinfon mukaan...

Joo olit sä Jesse siellä lentämässä muistaakseni MD-80 sarjalaisella lensit

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesse, joo tota Matti puhuu asiaa.. kannattaa aloittaa VATSIMssa lentäminen esim cessnalla ja jollain maakuntakentällä, EFTU, EFVA jne.. koska offlinesta VATSIMiin hyppäys on aika hemmetin iso loikka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tänään lensin EFTP-EFHK ja sori lennonjohtajille kun en oikein osannu noita juttuja, alottelijan virheitä. Enkä edes päässy kunnolla EFHK:lle kun kone rupes tökkii ja tuli Crash juuri ennen kiitorataa :'(:(.. Sori kuiteski kämmäilyistäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että tulee uutta väkeä mukaan!

 

Katsokaas nuo, siitä saa vähän hajua, ja noissa on hyvin esimerkkejä miten homma toimii. Meinaan on ihan hyvä vähän opiskella etukäteen niin siellä ei ole ihan niin pihalla sitten, vaan on vähän kuvaa että miten se homma toimii.

 

VFR

 

http://tigert.gimp.org/aviation/vatsim/docs/

 

http://vacc-fin.net/services/fly_in/vfr-training/index.html

 

http://vacc-fin.net/services/fly_in/vfr_tour/

 

IFR

 

http://vacc-fin.net/services/fly_in/training/

 

http://vacc-fin.net/services/fly_in/ifr-training2/

 

Jos kirjainyhdistelmät "VFR" ja "IFR" eivät ole tuttuja, aloita lukemalla (ja lentämällä nuo VFR-jutut. Nuo flaikkarithan ovat olleet ja menneet, mutta nuo esimerkit ovat edelleen varsin hyviä, sen lisäksi tuolta löytyy karttoja ym hyödyllistä, ja noita lentoja on ihan kiva lentää uudelleenkin.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: ihan yleisesti: kannattaa panostaa hieman tähän VATSIMiin koska offlinesta VATSIMiin siirtyminen on aika iso pala

 

Lainaan tuossa noita Tonin sanoja. Yllättävän vaikeaa on muistaa kaikkea, mitä pitäisi. Kun jotenkin saa koneen kiitoradan lähelle ja lopulta ilmaan, on yhtä aikaa luettava SID-karttaa ja otettava yhteyksiä jne.

Itse totesin, että pysyttelen pois sotkemasta toisten lentoja ja lennonjohtajien hermoja ja kokeilen sitten taas, kun olen kokeneen VATSIM-kaverin kanssa seurannut useamman lennon.

Jos aloittelijalla on joku kaveri lähimaisemissa, niin se olisi iso helpotus.

Aurinkoisia lentokelejä kaikille :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos aloittelijalla on joku kaveri lähimaisemissa, niin se olisi iso helpotus.
Missä päin saisi olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei ole oikeen edes varaa sanoa että panostakaa hieman siihen että siirrytte offlinesta VATSIMiin, koska mokasin alkuaikoina itsekin TODELLA pahasti.. koska en osannut juuri mitään.. ja sen takia haluisin että muut eivät tätä virhettä tekis.. Eli koittakaa vähän ottaa asioista selvää ennenkuin VATSIMiin menette.. Over and out ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

Minulla on hyvä tilanne sikäli, että tuossa parin kilsan päässä asustelee uuttera VATSIM-lentäjä ja häneltä saan kyllä sitten apua, kun taas aika antaa periksi ja muuten tulee näitä asioita opiskelluksi. Kaikilla ei varmaan tätä mahdollisuutta ole, mutta tämä foorumihan tarjoaa tehokasta tietoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse aloittelin VATSIM:ssä C172:lla, laskukierros Maarianhaminassa oli ensimmäinen lentoni. Tuomas Kuosmasen ohjeista oli tuolloin näääääääiiiiiin suuri apu, suuret kiitokset niistä. :D Voin suositella todellakin jotain hitaampaa konetta kuin MD80, koska jos kaikki ei ole kutakuinkin hallussa niin saattaapi tulla kiirus ja sit ei ole kivaa. :) Elikkäs aloittelijat vaan rohkeasti lentämään, vaikkapa juuri C172:lla laskukierrosta jonnekin maakuntakentälle. Esimerkiksi Vaasaan, siellä Mikkilän Timo pitää aika aktiivisesti tornia auki. Ymmärtääkseni hän myös auttaa mielellään. Kaikki vaan lentämään VATSIM:iin! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota pitääkin harkita....

Mun eka lento oli EFHK-EFTP mut onneks ei ollu lennonjohtoo niin ei tullu niiden kaa mitään häsellystä ;D

Jos joku voisi olla niin ystävällinen ja menis lennonjohtoon jonneki vaikka pikku kentälle niin me alottelijat voitaisiin harjoitella, kuka oli vapaaehtonen?

Sopiva ajankohta voisi olla ens viikon Lauantai, vaikkapa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D

Sakelle karmaa.. kiitos!

 

Joo. Tänään tein vain yhden lennon: LIMC-EDDM (molempiin on tosi hienot sceneryt tarjolla; EDDM payware ja LIMC freeware), eikä enää tarvi suuremmin "hermoilla", mutta muistan kyllä alkuajan vatsimmailut, jolloin adrenaliinitaso oli korkealla - ota ensiksikin selvää mitä se rätinän keskeltä tullut, joskus "erilainen" englanninkielinen viesti oikein tarkoitti, sitten lopulta se, että mitähän tässä nyt sitten pitäisi tehdä..

 

Oma lentelyni on keskittynyt pääasiassa Keski-Eurooppaan, koska siellä on liikennettä ja atc-palveluja paljon tarjolla.. mutta myös siksi että tunnin lentoon saa paljon variaatioita: täältä Suomesta kun ekat 1,5h on suunnilleen aina samaa reittiä jne. Jännitysmomentteja haen nykyään Etelä-Euroopan kentiltä, koska sikäläinen atc on joskus varsin vekkulia...

 

Hyvä alkuaikojen muisto - ihan ensimmäisiä vatsim-lentoja - oli NorthWind Airlinesin lento Moskovasta Helsinkiin. Moskovan kentällä esitin plaanin, joka ei alkuunkaan kelvannut lj:lle.. hän luetteli neukkuenglannilla vikoja muttei korjauksia.. siellähän ei esim. käytetä jalkoja korkeuksiin yms. Kyselin pari kertaa apuja saaden aina täsmällisen vastauksen kysymykseen, mutten mitään joka veisi eteenpäin (aitoa byrokratiaa), istuin Learjetissäni 45 min. ennenkuin arvon herra lopulta heltyi ja antoi minulle uuden plaanin (mainittakoon ettei koko aikana ollut muuta liikennettä lähistöllä), jolla pääsin lopulta matkaan - kai sitkeys sitten palkitaan..

 

Kenttä, jota en suosittele ihan aloittelijoille on EHAM (Schiphol), koska puukenkäkansa pyrkii täyteen realitisuuteen ja lentäjällä on syytä olla koko 85-sivuinen karttapaketti ynnä ne dutch-vaccin sivuilla olevat parikymmentä proseduurisääntöä tiedossaan...

 

No tämä tällä kertaa, mutta kaikki vaan mukaan vatsimiin, koska siellä tämä touhu on parhaimmillaan, eli pelkkää lentelyä vaan myös vähän haasteita ja uusia tilanteita..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kenttä, jota en suosittele ihan aloittelijoille on EHAM (Schiphol), koska puukenkäkansa pyrkii täyteen realitisuuteen ja lentäjällä on syytä olla koko 85-sivuinen karttapaketti ynnä ne dutch-vaccin sivuilla olevat parikymmentä proseduurisääntöä tiedossaan...
Eivät ne kaikki niitä osaa todellisessa elämässäkään, mutta kokemuksella pärjää.. Ja kyllä sielläkin virheet sallitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenttä, jota en suosittele ihan aloittelijoille on EHAM (Schiphol), koska puukenkäkansa pyrkii täyteen realitisuuteen ja lentäjällä on syytä olla koko 85-sivuinen karttapaketti ynnä ne dutch-vaccin sivuilla olevat parikymmentä proseduurisääntöä tiedossaan...

 

Tosiaan Schiphol ei ole aloittelijoille se paras paikka, mutta mitä itse olen sinne muutamat kerrat lentäny niin oikein mukavaa on ollut. Ekalla lennolla laitoin EHAA_CTR:lle privaa että Amsterdam ei kuulu tutuimpiin kenttiini. Takasin tuli viesti että ei se mitään, jos on kysyttävää niin kysy pois, sitä varten hän on täällä. :) Alankomaissa tosiaan LJ:t osaavat hommansa hyvin ja pyrkivät realistisuuteen, mutta eivät ne haulikon kanssa tule jos satut hieman kämmäämään. Tosin sit voi olla eri juttu jos virheesi kasvaa suuriin mittasuhteisiin... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran olen koittanut vatsimii huonolla menestyksellä. Kaikki meni aivan mönkään, vaikka koitin ottaa selvää etukäteen. Se oli joskus viime syksynä. Siitä lähtien olen vaan turvautunut omatoimiseen lentelyyn. Tarvitsisi saada itsestä sen verran irti, että uskaltaisi tulla taas koittamaan. Nousut ja laskut sukuvat jo ihan hyvin, mutta kun siihen lisätään vielä vatsim ja muut niin voi tulla vaan iso kasa romua kiitotielle.

 

Odotan josko vatsimin pojat järjestäisi taas newbie harkat ;D

 

-kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran olen koittanut vatsimii huonolla menestyksellä. Kaikki meni aivan mönkään, vaikka koitin ottaa selvää etukäteen. Se oli joskus viime syksynä. Siitä lähtien olen vaan turvautunut omatoimiseen lentelyyn. Tarvitsisi saada itsestä sen verran irti, että uskaltaisi tulla taas koittamaan. Nousut ja laskut sukuvat jo ihan hyvin, mutta kun siihen lisätään vielä vatsim ja muut niin voi tulla vaan iso kasa romua kiitotielle.

 

Odotan josko vatsimin pojat järjestäisi taas newbie harkat ;D

 

-kaitsu

 

Mita mita mina kuulenkaan? Sinne sekaan vaan, vaikkapa laskukierrosta Vaasaan Timon seuraksi. Kun Keijosen Olli toisaalla sanoikin että eivät ne lennonjohtajat pure, se kun ei verkon läpi vielä ole mahdollista. Tänne kaikki vaan lentämään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Odotan josko vatsimin pojat järjestäisi taas newbie harkat ;D
Tarvittaessa saadaan kokenut VATSIM-lentäjä opastamaan vaikka paikan päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olispas mullakin joku kokeneempi oppaana ja ensimmäiseksi laittamassa kaikki tarvittavat ohjelmat koneelle :'(

Hyvät ohjeethan täällä on, mutta jos en tajua noista ohjelmista mitään. On varmaan parempi, että kokeilen siipiäni nettilentojen kanssa joskus viiden vuoden harjoittelun jälkeen.

 

Kyllähän sitä puolessa vuodessakin on jo jotain oppinut, mutta se on tuo tiedonnälkä.

Ja tietysti ne lento-opiskelut siellä 2004:ssa ovat auttaneet asiaa paljonkin, eli jos tänne eksyy aloittelijoita muitakin kuin minä. Niin sinne vaan lentotunneille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olispas mullakin joku kokeneempi oppaana ja ensimmäiseksi laittamassa kaikki tarvittavat ohjelmat koneelle :'(

Hyvät ohjeethan täällä on, mutta jos en tajua noista ohjelmista mitään. On varmaan parempi, että kokeilen siipiäni nettilentojen kanssa joskus viiden vuoden harjoittelun jälkeen.

 

SVIL ry:ltä on tuollaista tutor-toimintaa tulossa, kunhan Partasen Tero saa homman organisoitua. Tutorointi onnistuu kyllä myös nettilinjojen välityksellä, eli jos käytät jotain instant messengeriä, vaikkapa MSN Messengeriä tai ICQ:ta, niin ota yhteyttä vaikkapa minuun. Tietoja löydät tuolta profiilistani. Jos käytät IRC:iä, niin voit tulla kanavalle #svil IRCNetissä, jossa saadaan kanssa ohjelmat sun muut kuntoon ;)

 

Rohkeasti vaan sekaan! Virheistähän ihminen oppii ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään