Guest Jack

Boeing ongelmissa

10 viestiä aiheessa

Tämän aamun CNN:n mukaan amerikkalaiset viranomaiset ovat vaatineet Boeingia vaihtamaan 1600 koneen ohjaamon eristeet palovaaran vuoksi (to replace or modify cabin insulations due to a fire risk). Aikataulusta jutussa ei ollut puhetta. Eikös näitä vaihtoja jo aiemminkin ole tehty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se Boeing on ongelmissa jos ohjaamoja pitää vaihtaa?

 

Uutisissa oli perjantaina että Mersuja pitää kutsua takaisin pajalle kun löytyi joku vika. Onko Mersukin ongelmissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se Boeing on ongelmissa jos ohjaamoja pitää vaihtaa?

 

Uutisissa oli perjantaina että Mersuja pitää kutsua takaisin pajalle kun löytyi joku vika. Onko Mersukin ongelmissa?

 

No kyllähän sen voi ongelmaksi laskea, jos pitää 1600:een koneeseen vaihtaa ohjaamon eristeet. Ei mikään pikkujuttu toteuttaa, eikä halpakaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllähän sen voi ongelmaksi laskea, jos pitää 1600:een koneeseen vaihtaa ohjaamon eristeet. Ei mikään pikkujuttu toteuttaa, eikä halpakaan :P

 

Mutta ongelma on operattoreiden eikä Boeingin. Parhaassa tapauksessa valmistaja toimittanee materiaalit, mutta menetetyt tuotot ja lisäkustannukset lisätyöstä jäävät kyllä operaattoreiden maksettavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se eristeiden vaihto suju mukavasti tarpeeksi isossa huollossa? Operaattorit taitavat saada armonaikaa seuraavaan sopivaan huoltoon, tuskin koneita tarvitsee liikenteestä vetää pois kesken kaiken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se Boeing on ongelmissa jos ohjaamoja pitää vaihtaa?

 

Uutisissa oli perjantaina että Mersuja pitää kutsua takaisin pajalle kun löytyi joku vika. Onko Mersukin ongelmissa?

 

Tottakai se on Mersullekin aikamoinen ongelma, sentän 1,3 miljoonaa autoa! Kyseessähän molemmissa tapauksiisa on sekä turvallisuus-, että imago-ongelma, euroista/dollareista nyt puhumattakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se eristeiden vaihto suju mukavasti tarpeeksi isossa huollossa? Operaattorit taitavat saada armonaikaa seuraavaan sopivaan huoltoon, tuskin koneita tarvitsee liikenteestä vetää pois kesken kaiken.

 

Juu isoissa D- ja I-huolloissa niitä ainakin vaihdellaan. Tällä hetkellä rättienvaihtovuorossa on LPD, joka on I-huollossa. Saapi nähdä minkä värisenä tulee ulos :'( Tämä rättihulabaloohan sai alkunsa Swissairin MD-11 kaputista. Busseissa on heti kärkeen ollut ainakin Finskillä oikeantyyppiset eristeet, joten niitä ei tarvitse vaihtaa.

 

Ja mukavasti se ei todellakaan suju ;D

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaisin lukeneeni jostain, että eristeiden vaihto koskisi lähes kaikkia Boeingin malleja, mukaanlukien MD-80-sarjalaiset, je että takarajaa oli annettu ihan riittävästi Swissairin kaputin jälkeen, olisiko takaraja nyt 30.06.05.

 

Koska yhtiöt ovat viivytelleet viimeiseen asti eristeiden vaihtoa, niin joko FAA tai NTSB on joutunut vähän tukistelemaan yhtiöitä.

 

Tällaista muistaisin lukeneeni jostakin, ehkä Aviation Safety Networkistä, mutta jostain jenkkilästä kuitenkin.

 

Ja kustannukset taitavat tosiaan kaatua yhtiöiden piikkiin, eikä valmistajan, koska eristeet olivat alunperin läpäisseet paloturvallisuustestit.

 

Jos annan väärää tietoa, niin joku sen varmaan korjaa tuotapikaa.

 

PS: vähän lisätietoa löytyi sellaiselta yhtiöltä, joka mielellään hoitaisi eristeet kuntoon:

 

http://www.orcon-aerospace.com/info_flammability_rule.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviation Safety Networkistä löysin FAA:n linkin, jossa puhutaan siitä, että myös kaikissa Boeingin malleissa on eristeet vaihdettava, mutta aikaa näyttäisi olevan. Ja Boeing näyttäisi kehittelevän jotain päälleruiskutettavaa ainetta, minkä käyttäminen tulisi halvemmaksi kuin kaikkien eristeiden korvaaminen uusilla...

 

Se edellä mainitsemani muistista nykäisty takaraja 30.06.05 näköjään koski erilaisia MD-konetyyppejä (joista tosin Boeing nykyisin vastaa).

 

Jos nyt tekninen byrokratia kiinnostaa, niin osoite on seuraava:

 

http://www.faa.gov/apa/pr/pr.cfm?id=1935

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään