Guest hurrikane2

Samat muistikortit pokkareille kuin muille digikameroille?

14 viestiä aiheessa

Moro!

Pieni kysymys vain tältä erää liittyen digikameroiden muistikortteihin. Tätä voisi varmaan yhtä hyvin tarkistaa eri kameroiden spekseistä, mutta menköön. Omassa pokkarissa on käytössä CompactFlashin (Type2) 128MB-kortti, ja olen toista samanlaista kappaletta juuri ostamassa. Mutta kysymykseen: käytetäänkö samanlaisia musitikortteja noissa "hienommissa" ja kalliimmissa digikameroissa? Voiko nämä vanhat muistikortit sitten tulevaisuudessa laittaa uuteen digijärkkääjään?

Over and out. Kiitos. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No lähes kaikki kamerat syö Compact Flash-kortteja. Mutta käytännössä noilla pienillä korteilla ei sitten hirveästä enää tee mitään digijärkkäreiden kanssa, vaikka ne niihinkin käy. Järkkärillä kun kuvataan käytännössä aina raakakuvaa, niin tilantarve kasvaa huomattavasti. Itselläni on kaksi gigan korttia tällä hetkellä (plus 2X 256Mb ja 1X 64Mb kortit), eikä ne kyllä hirveän pitkälle riitä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäskös mainia että lähes kaikki digijärkkärit syö CompactFlashia.

Mutta pokkareissa, jopa kalliimmissa malleissa, on nuo pienemmät kortit vallanneet alueen. Pieni kamera niin CF alkaa olla turhan isokokoinen nuihin kameroihin. Siellä on sitten Securedigitaalia ym muuta pikkukorttia.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa itse asiassa XD olla käytetyin jo uusissa pokkarimalleissa. CF on jäämässä järkkärien ja isokokoisten järkkärimäisten pokkarien kortiksi. Alle gigatavun kortti on tosiaan turhan pieni järjestelmärungolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm...taidanpa tietää aika vähän tästä aiheesta. Tuli tänään tutustuttua erään kaverin digipokkarimalliin, ja siitä löytyi semmoinen tosi pieni kortti (fyysiseltä kooltaan). Oma kortti on noin 4,5*3,5 cm kooltaan, ja ehkä 0,5 cm paksu. Tuo mainitsemani pienempi korttimalli oli huomattavasti pienempi. Miten tietää mikä on mikä, kun ostaa esim. nettikaupalta? ???

Kiitos kaikille vastanneille btw. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun isosta verkosta ostat esim kameraa, on siinä kerrottu mitä korttityyppiä ko himmeli syö. Siellä on vaihtoehtoina esim SD, XD, MemoryStick, CompactFlash ym. Nuita eri muistikorttityyppejä taitaa olla pian kymmenen erilaista. Ja eivät juurikaan ole ristiin yhteensopivia.

Eli jos sulla on CF-kortteja valmiiksi niin ne menevät sellaseen kameraan, joka syö nimenomaan CF:ä. Esim kutakuinkin kaikki digijärkkärit.

Ja jos netistä tilaat uutta korttia niin otat ja valitset sieltä Compact Flashin, jos kamerasi kerta sellaista syö. Se kelpaa sinun kameraasi. Ei se SD tai XD tms mikä kaverillasi oli.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo kuvailemasi on SmartMedia. Se on itse asiassa fyysiseltä kooltaan toiseksi suurin, vain CompactFlash on suurempi. XD on sitten jo semmoinen peukalonkunnen kokoinen ja muut siltä väliltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vasta nyt tajusin, että CompactFlash on TYYPPI eikä MERKKI. :-[ Oma kamera syö CF-kortteja, ja molemmat korttini ovat nimenomaan CF-tyyppiä.

Eiköhän asia näin selviksi tuli. Jälleen kerran suurkiitokset avusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo kuvailemasi on SmartMedia. Se on itse asiassa fyysiseltä kooltaan toiseksi suurin, vain CompactFlash on suurempi. XD on sitten jo semmoinen peukalonkunnen kokoinen ja muut siltä väliltä.

Smartmedia on ohut kuin mikä, joku alle millin. CompactFlash on se paksumpi. Ja SmartMediasta kannattaa pysyä kaukana, nimim. "muutama" hajonnut niitäkin..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oivoi, lisää ongelmia! Manuaalista luin, että kamerani käyttää type I-kortteja. Kaupassa oleva kortti taitaa olla type II:

"Kingstonin CompactFlash -kortteja voidaan käyttää tyyppi II PC Card paikassa, kun käytät adapteria. CF/ADP adapteri liitetään PC-CARD porttiin eli PCMCIA porttiin."

Miten on, toimiiko type II-kortti type I-kamerassa (Nikon Coolpix 3100)? Minulla on ennestään 128MB:n SanDisk CF-kortti (sekä alkup. 16MB:n SanDisk CF), mutta niistä ei lue mitään, onko kyse type I vai II. :-\

EDIT: Vastaus löytyi:

As with PC Card, the Type I/II designation only has to do with the thickness of the card. Type I cards are 3.3mm thick, while Type II or 5.0mm thick. Both are 43mm in width and 36 mm in height. A Type I card will fit into a Type II slot or adapter, while the converse is naturally not the case.

Joten minun tapauksessani type I on ainoa vaihtoehto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kameraan mahtuu vain ykköstyyppi, niin sitten ei. Kakkostyyppiä nielevälle käy molemmat. Ainakin Sandiskilla on pelkästään ykköstyypin kortteja.

Tuosta Kingstonista taas sanottiin vaan, että se PC-korttiadapteri on kakkostyyppiä, itse CF-kortista tuossa ei sanottu mitään. PCMCIA:ssa on samalla tavalla ohuempaa ja paksumpaa tyyppiä. Tämä on siis se kannettavissa tietokoneissa käytetty lisäkorttityyppi. CF-korttiin saa adapterin, jolla sen voi työntää suoraan läppärin PC-korttipaikkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, senkin tajusin jossain vaiheessa. Kingstonin omien sivujen mukaan tuo kortti sopii kyllä minun kameraani. Kamera syö vain ja ainoastaan tyyppi I-kortteja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään