Guest Jani2K3

Miten pyydän lähtöluvan?

15 viestiä aiheessa

Oon just alottelemassa fs2004, ja nyt pitäs tietää miten kysytään lähtölupaa? ??? eikä noita ulkomaalaisia sivuja jaksa lukea.. Et jos joku neuvois tai pistäis jonku suomalaisen sivun mistä näkis vähä tietoo.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.arttula.com

http://vacc-fin.net sieltä lukemaan radio fraseologiaa.. ja sit Jani ei mielellään keskellä kiitotietä niinkun tänään Hesassa.. että aloita asematasolta, kiitos ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuolla Artun sivuilla oo enää VATSIM opasta, sieltä saa sairaasti tietoo just tämmösistä ongelmista mitä sulla on nyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.arttula.com

http://vacc-fin.net sieltä lukemaan radio fraseologiaa.. ja sit Jani ei mielellään keskellä kiitotietä niinkun tänään Hesassa.. että aloita asematasolta, kiitos ;)

 

hehe, jesh! mä sain kuin sainkin moninpelin toimiin.. ^^ luulin et se ei toiminu ko ketään ei näkyny siellä ^^ Hyvä homma!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hehe, jesh! mä sain kuin sainkin moninpelin toimiin.. ^^ luulin et se ei toiminu ko ketään ei näkyny siellä ^^ Hyvä homma!

 

Ja otsikon muotoiluun voisi käyttää enemmän aikaa, tyyliin "Miten pyydän lähtöluvan?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Ei ole enää VATSIM-opasta. Otin sen pois, koska VATSIMia ei enää tueta. Sen sijaan FPI-opas on tuloillaan ;D ;D

 

Ei vaan... Se oli jo niin vanhentunut, etten kehdannut pitää. Olisi joku kohta taas huomauttanut asiasta ::) ::)

 

Arttu

 

Eikös tuolla Artun sivuilla oo enää VATSIM opasta, sieltä saa sairaasti tietoo just tämmösistä ongelmista mitä sulla on nyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mäkin olen vahän aikaa pyörinyt näissä ympyröissä enkä vieläkään ole pyytänyt lähtölupaa, saati sittenen kysynyt edes omaa nimee. rohkea rokkaa syö ;D

 

-kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mäkin olen vahän aikaa pyörinyt näissä ympyröissä enkä vieläkään ole pyytänyt lähtölupaa, saati sittenen kysynyt edes omaa nimee. rohkea rokkaa syö ;D

 

-kaitsu

 

Jeps, pienen opettelun ja kokemuksen kautta rupee homma sujumaa... Nyt osaan jo jotenkin kysyä noita lupia..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta voisiko joku laittaa linkin Tuomaksen VFR lento-oppaaseen? Itse en sitä pikaisen etsinnän perusteella löytänyt. Sehän sopisi nyt Havukaiselle loistavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta voisiko joku laittaa linkin Tuomaksen VFR lento-oppaaseen? Itse en sitä pikaisen etsinnän perusteella löytänyt. Sehän sopisi nyt Havukaiselle loistavasti.

 

Tässä vielä sama linkki. Meni etsiessä niin kauan että Juha kerkisi ensin. ;D

 

http://tigert.gimp.org/aviation/vatsim/docs/

 

ps. Teemua mukaellen Tuomas puhuu vähän mutta täyttä asiaa. Ja et sitten hitossa nappaa oikeaa Cessnaa ja lähde lentämään näiden ohjeiden perusteella, eli: "Instructions not suitable for for real world aviation!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri noita, kiitos. Vastaus tuli totuttuun tapaan nopeasti :D

 

Tarkoititko näitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuosta "miten paljon pitää osata" ym on ollut aina "silloin tällöin" pientä ja isompaakin kädenvääntöä, ja se on vähän kaksipiippuinen juttu.

 

Toisaaltahan aloittelija on hyvin tervetullut, ja kaikki tajuavat että alussa on aikamoinen homma omaksua kaikki termit ja fraasit ja yleensä noiden softien kanssa pelaaminen ym.

 

Onneksi noita ohjeita kuitenkin on. Noiden mun tekemien ohjeiden lisäksi kannattaa katsoa http://vacc-fin.net/services/fly_in/vfr-training/index.html - vaikka se onkin "vanha" ja tuo flaikkari on ollut ja mennyt, tuo ohjeistus on edelleen erittäin hyvä. Lukekaa se, ja opetelkaa sitä radiofraseologiaa, se auttaa siinä kun ei niin hirveästi tarvi miettiä mitä pitää sanoa, ja kun lennonjohtajalta saa selvityksen johonkin juttuun, sen tietää heti mistä on kysymys. Sitä vartenhan tuo standardi kielenkäyttö on olemassa että homma hoituu selittelemättä ja ilman väärinkäsityksiä.

 

Tuon fraseologian suhteen haluan sanoa kaksi asiaa:

  • Hyvä fraseologian tuntemus auttaa aloittelijaakin keskittymään itse lentämiseen, joten ne esimerkit kannattaa tosiaan lukea läpi, vaikka käydä mielessään ne, piirrä vaikka itsellesi yhdelle paperiarkille suurpiirteinen "kartta" suunnitellusta lentoreitistä, kirjoita siihen oikeisiin kohtiin ne asiat mitä tuon esimerkin mukaan pitää missäkin sanoa. Se auttaa siinä kun lennon aikana kuitenkin on hirveästi mietittävää ja tekemistä. Harjoittelemalla sen oppii, joten älä stressaa turhia :)
  • Toinen pointti on se, että verkkolentämisessähän juuri tuo radioon höpöttäminen on se, mikä tekee siitä "hienompaa" kuin offline-lentämisestä. Ja nimenomaan se, että se kuulostaa *oikealta* radioliikenteeltä. Siksi siitä tulee kaikille paremmat fiilikset kun jokainen yrittää parhaansa siinä ja pyrkii pysymään asiassa ja jättää turhat lörpöttelyt "jaksolla" väliin. Pistäkää vaikka niitä privaattiviestejä tai parempi vielä, kommentoikaa lennon jälkeen jos on jotain kommentoitavaa. Mikään ei ole niin tyhmää kuin kuunnella jotain höpötystä kuinka taas servinfo tökkii.. Mikä ihmeen ServInfo? Ei mun lentokoneessani ole mitään servinfoa, silloin kun lennän verkossa haluan fiilistellä lentämisellä ja unohtaa lentäväni kirjoituspöydän ääressä kotonani.. Kunnioitetaan niitä toistenkin fiilistenhaku-yrityksiä :)

 

Tästä varmaan on kädenvääntöä ikuisesti - kysymyshän ei ole siitä etteikö verkkolentämisessä saa tehdä virheitä, vaan lähinnä siitä että se hyvä "tunnelma" ja aito fiilis syntyy nimenomaan siitä että jokainen yrittää parhaansa että kuulostaa ammattitaitoiselta pilotilta.

 

Samoin, VFR-pilottina aloittaminen on siksi hyvä idea, että siinä tuota käytännön kommervenkkiä on alussa vähemmän ja kone lentää hitaammin joten asioiden kanssa ei tule niin kiire. Silti, verkkolentämisen kanssa on itsellänikin ollut hienoja hetkiä, vaikka en ole edes miettinyt IFR-lentämisen aloittamista verkossa. Se sitten aikanaan, kun ehtii.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Joo itsekin olen sitä mieltä, että VATSIMissä tulisi käyttää oikeaa, asianmukaista fraseologiaa, ja jättää sitten kaikki muu pois. En tarkoita, etteikö kanavalla saisi silloin tällöin sanoa jotain muuta kuin lentoon liittyvää, tai että vapaamuotoisemmat fraasit olisivat täysin kiellettyjä, vaan sitä, että kanavalla käytettävään kieleen tulee todellakin kiinnittää huomiota.

 

Ja sitten toinen asia.

 

Ennenkuin osaa fraseologian, sitä ei kannata lähteä vapaamuotoisesti soveltamaan. Eli, niinkuin monen muunkin asian kanssa: rennommin voi ottaa sitten, kun homman jo osaa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään