Lauri Matikainen

Mistä tiedän reittipisteiden suunnat?

13 viestiä aiheessa

Lensin joku aika sitten VATSIMissa Köpiksest Hesaan ja köpiksen pojjaat sanoivat että lennä suoraan KOTLAS (se oli joku toinen, en vaa muista nimeä) vaikka mulla oli vielä joku toinen reittipiste ennen sitä. Vaan mistä näen niiden reittipisteiden suunnat? Lennonjohtaja selitti että FMSstä vaan mikä on FMS? :-[ ::) Jotain tekemistä FMCn kanssa?

Kiitoksii jok etukättee!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kemppaisen vastaus ei tainnut hirveästi auttaa asiaa.

 

Millä laitteilla suunnistat niille muille reittipisteille? Kannattaa opetella käyttämään SB:n mukana tulevaa FMS/FMC:tä, ihan miksi haluat kutsua. Siihen siis syötetään ennen lentoa koko reitti ja tarpeentullen poistetaan turhia reittipisteitä, mikäli saat tuollaisen selvityksen. Kone automaattisesti lentää aina seuraavalla pisteelle ja jatkaa siitä etiäpäin, aivan kuten oikeastikin.

 

Jos sinulla oli käytössä FS:n oma planneri ja se GPS-FMS viritys, niin reittipisteiden ohittaminen voi olla hieman hankalaa, jopa mahdotonta. En tiedä kun en itse ole sitä koskaan käyttänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on JUURI sitä kuuluisaa VATSIM-ystävällisyyttä aloittelijoille ! ;D ;D :P ::)

 

Arttu

 

EDIT/ Kommenttini ei viittaa Timon viestiin, vaan Kemppaisen epäasialliseen kommenttiin, jonka lienee jo itse poistanutkin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti, meitä (tai ainakaan minua) ei kiinnosta nyt kuunnella touta älytöntä selittämistä. Olen monesti tapellut kanssasi irkistä ja aina lopetetaan siihen, kun pyytelet kaikilta anteeksi. Ei edes kiinnostanut lukea noita vastauksiasi kunnolla... yleissilmäys antoi jo kuvan, että perus Kemppi is back!

 

Minulle ainakin tuo Laurin kysymys oli tarpeeksi selvä, ymmärsin mistä kiikastaa. Ja pyrin myös auttamaan - siitä näkökulmasta katsottuna, mikä tässä tapauksessa vaikutti parhaalta.

 

Olisiko Matti mahdollista, että pitäisit turpasi kiinni, jos et saa sanottua mitään fiksua?

 

 

Hitsi.. nyt mun syke/verenpaine/hengitystesti koulun bilsantuntia varten meni pilalle... ei pitäisi suuttua...;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olisiko Matti mahdollista, että pitäisit turpasi kiinni, jos et saa sanottua mitään fiksua?
Ok, pidänpä turpani kiinni. Saavatpahan taas tulokkaat uskoa, että vatsimissa vaaditaan yhtä sun toista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys käyttäjältämme kuului: mikä on FMS? Jotain tekemistä FMCn kanssa?

 

Jos Matilla tai muilla ei ole vastausta asiaan niin voi pitää mölyt mahassa. Ei tämä ole mikään pölinäkanava. Jos on tarkoitus vaan kuittailla muille, puhua turhia tai päteä niin sitä varten on eri chatit joihin voi osallistua.

 

Ei kysytty mitään verkkolentämisestä, Vatsimista tai muusta. Kysyttiin vain mikä on FMS...

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei kysytty mitään verkkolentämisestä, Vatsimista tai muusta. Kysyttiin vain mikä on FMS...
Kyllä mun mielestä tossa ketjun ensimmäisessä viestissä hyvin selvästi VATSIM mainittiin. Verkko, johon tulokkailla useasti liittyy monia olettamuksia - ethän halua niiden muodostuvan vääristyneiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eh... Tuota reagoin tuolla tavalla, koska itse olet epäasiallisella käytökselläsi juuri luomassa VATSIMin samaa nipotusverkkomainetta ::) ::)

Kyllä, verkon maineen ei haluta muodostuvan vääristyneeksi. Tästä syystä oikaisut ja ystävällinen neuvonta aloittelijalle.

 

Arttu

 

Kyllä mun mielestä tossa ketjun ensimmäisessä viestissä hyvin selvästi VATSIM mainittiin. Verkko, johon tulokkailla useasti liittyy monia olettamuksia - ethän halua niiden muodostuvan vääristyneiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
nipotusverkkomainetta
Ennen nipottamista oli osaaminen. Nykyään sitä on jo osaamattomuuskin. Mitäköhän seuraavaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halua vääristää kenenkään mielipiteitä. Poimin vain viestiketjun aloittajan viestistä todellisen häntä askarruttavan kysymyksen.

Tätä keskusteluamme voisimme käydä loputtomiin, mutta ei tehdä sitä julkisesti, tästä jatketaan alkuperäisen aiheen mukaisesti

 

Kyllä mun mielestä tossa ketjun ensimmäisessä viestissä hyvin selvästi VATSIM mainittiin. Verkko, johon tulokkailla useasti liittyy monia olettamuksia - ethän halua niiden muodostuvan vääristyneiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin joku aika sitten VATSIMissa Köpiksest Hesaan ja köpiksen pojjaat sanoivat että lennä suoraan KOTLAS (se oli joku toinen, en vaa muista nimeä) vaikka mulla oli vielä joku toinen reittipiste ennen sitä. Vaan mistä näen niiden reittipisteiden suunnat? Lennonjohtaja selitti että FMSstä vaan mikä on FMS? :-[ ::) Jotain tekemistä FMCn kanssa?

Kiitoksii jok etukättee!

 

No niin. FMC, tai FMS ja mitä nimiä niistä nyt sitten käytetäänkin on ajotietokone. Nykyisin on melkein pakko käyttää oikeassa ilmailussa jonkunlaista FMC ratkaisua, niitä reittipisteitä ei muuten oikein näe.

 

Joten, kun tuo kysymys oli, että miten löydät reittipisteelle niin vastaus on et mitenkään jos et pysty sitä paikantamaan omalta ajotietokoneeltasi. Tietysti ne on myös kartoissa.

Mikäli käseketään ajamaan jonnekin mitä ei näe, tai radiomajakoista puheenollen, eivät ole vielä kantomatkalla, parasta on vaan sanoa ettet tiedä sitä ja tätä sekä pyytää lennonjohtajalta suunta ko. pisteeseen.

 

ps. lennän itse koneilla joissa ei ole ajotietokonetta. Merkkaan sen plaaniin niin lj tietää asian ja jos satuu, kuten esim. Oulusta eteläänpäin ajettaessa, reitti menee rannikko pitkin, mutta lj totee että aja suoraan PIR vorrille. Yleensä kuittaan ja samaan hengenvetoon sanon ettei ole radioyhteyttä em. vorriin ja pyydän suunnan. Lj antaa suunaan ja sitten kun saan majakkaan yhteyden ilmoitan lyhyesti, että radioyhteys PIR voriin OHPTR. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka.

 

Itse käytän tuota FS:n default GPS:ää reitin seuraamiseen, koska siitä näkee hyvin lennettävä reitti ja nuo reittipisteet nimineen. Se, että saat tuon reitin GPS:ään näkyviin vaatii, että ennen lentoa olet ladannut FS:ssä lentosuunnitelman.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Nuo reittipisteet saat näkyviin siten, että menet GPS:ssä MENU kohtaan ja siellä niillä GPS:n nuolinäppäimillä kohtaan "Display intersections" sitten napsautat GPS:n nuolta vasemmalle, että se tulee Yes -asentoon. Sitten takaisin näyttöön ja Zoomaat vaikkapa 20nm:ään, että ne näkyy. Intersectionit (esim. ARTUR) on niitä vihreenvärisiä nimiä.

 

Jos haluat, että kone lähtee seuraamaan sitä suunniteltua reittiä, niin paneelissa oleva kytkin "NAV GPS" pitää olla GPS -asennossa ja autopilottipäällä ja siellä nappi NAV -pohjassa. Jos lennonjohtaja antaa sinulle ohjaussuunnan, niin ei muuta kuin autopilotista HDG (heading) -nappi alas, niin kone lähtee kääntymään sinne ohjaussuuntaan kuin on määritelty autopilotin HDG suunta. Mutta jos haluat vaikkapa oikaista ilman että on annettu ohjaussuuntaa, niin autopilotti vain pois ja käsiohjauksella.

 

MUISTA kuitenkin että kun tulet ILS lähestymiseen ottaa ja vaihtaa tuo valinta "NAV GPS" takaisin NAV valintaan, muuten menee männikköön. Nimimerkillä kokemusta on :-[

 

Itte kun lentelen saab340 tasoisella propelliräpistimellä, niin mulla ei oo hienoa ajotietokonetta, mutta tuolla viritelmällä oon pärjännyt.

 

 

Kysele vain ihmeessä lisää. On olemassa vain tyhmiä vastauksia ei tyhmiä kysymyksiä :D

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään