Petri Koivisto

EFHK:n taajuudet?

26 viestiä aiheessa

Moikka!

 

Niin onko kenties nuo H-Vantaan taajuudet samat kun simussa? Vai eri?

 

Kun olin tuossa viikonloppuna lemminkäisellä niin siellä oli joku heppu ihan normaalin radion(vanha ;D ) kanssa ja siitä kuului kaikki nuo äänet.. Olis kiva itekkin kuunnella niitä siellä.. ja kun tuollainen romu radio löytyy.. kun tietäis vaan niitä taajuuksia.. ??? Luulin että siinä pitää olla joku kunnon radiopuhelin mutta ei näköjään jos tavallisella radiollakin kuulee.. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulin että siinä pitää olla joku kunnon radiopuhelin mutta ei näköjään jos tavallisella radiollakin kuulee.. 8)

 

Se kuuntelu sitten ei onnistu millään jokapojan matkaradiolla, vaan tarvitaan asiaankuuluva radioskanneri, tai muu vastaava laite joka pystyy taajuuksille 108mhz:stä ylöspäin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä normaalit radiotaajuude (FM) päättyy siihen 108,00 MHz. Jos jokin vanha radio kykenee toistamaan tuommoset korkeammat taajuudet niin miksei... ::)

 

Edit. Vajaa minuutti :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja se kuuntelu sitten ei onnistu millään jokapojan matkaradiolla, vaan tarvitaan asiaankuuluva radioskanneri, tai muu vastaava laite joka pystyy taajuuksille 108mhz:stä ylöspäin...

Niin mutta sillä äijällä oli sellanen vanha radio missä oli kaks kajaria... mulla on melkein samanlaiset... ;D sitten joskus mun mutsi kerto että ne on joskus kauan sitte asunu siinä kentän lähellä niin silloinkin ne kuunteli niitä radiolla.... onko ne muuttunu ne taajuudet? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä normaalit radiotaajuude (FM) päättyy siihen 108,00 MHz. Jos jokin vanha radio kykenee toistamaan tuommoset korkeammat taajuudet niin miksei... ::)

 

Onko se siis FM se mikää pitää olla eikä mikään AM tai mitä ne muut on..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Jonkun tämmöisen taajuustopicin voisi varmaan laittaa stickyksi, näitä kun vähän väliä näyttää pompsahtavan esiin :)

 

Ja onhan se ihan eri fiilis kun on "jotain mölyä" taustalla :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt halua olla mikään ilonpilaaja, mutta pienenä tietoiskuna mainittakoon, että tuollaisten taajuuksien kuuntelu, joita "ei ole tarkoitettu kuultavaksi ulkopuolisille" on laitonta viimeisimmän lakimuutoksen jälkeen. Ennenhän laitonta oli vain kuultujen tietojen levittäminen eteenpäin. Vaikka toisaalta vähän vaikeaa tuollaisenkaan lain noudattamista on valvoa...

 

http://www.ficora.fi/suomi/radio/radiolaki.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mainittakoon, että tuollaisten taajuuksien kuuntelu, joita "ei ole tarkoitettu kuultavaksi ulkopuolisille" on laitonta viimeisimmän

 

Mitenhän tätä tulkitsisi. Jos omistan ilmailuradiopuhelimen hoitajan todistuksen, ja olen Hesan kallioilla bongailemassa omaksi ilokseni niin se on laitontako(?), tai jos Malmilla omaa lentoa valmistellessa kuuntelen skannerista muuta liikennettä mielenkiinnosta, koska noitahan periaatteessa ei minulle ole tarkoitettu. MUTTA taasen tuo lisenssi oikeuttaa operoimaan (ja varmaankin siis myös kuuntelemaan?) ilmailuradioa. Eli määritelläänkö minut sitten "sisäpiiriin kuuluvaksi", kun olen todistuksen hankkinut ja koulutuksen käynyt, jolloin ulkopuolinen -termi ei enää päde...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuosta kuuntelusta vielä juridiset seikat unohtaen.. Ostin vajaa vuosi sitten Maycom AR-108 vastaanottimen - ilmailuradion. Vaikka ostin Saksalaisen Thiecomin kautta, niin kyllähän näitä Suomessakin myy esim HamRadio.

 

Lemminkäisellä kun on kytiksellä, on mukava tietää etukäteen se seuraava laskeutuja/nousija (ylilentäjiä molemmat :) ). Kiva ollut myös havaita VATSIM:issä käytettävän fraseologian vastaavan todellista lähes identtisesti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt halua olla mikään ilonpilaaja, mutta pienenä tietoiskuna mainittakoon, että tuollaisten taajuuksien kuuntelu, joita "ei ole tarkoitettu kuultavaksi ulkopuolisille" on laitonta viimeisimmän lakimuutoksen jälkeen. Ennenhän laitonta oli vain kuultujen tietojen levittäminen eteenpäin. Vaikka toisaalta vähän vaikeaa tuollaisenkaan lain noudattamista on valvoa...

 

http://www.ficora.fi/suomi/radio/radiolaki.htm

 

Tuo linkki johtaa "vain" Viestintäviraston tiedotteeseen. Laki radiotaajuuksista ja telelaitteista löytyy täältä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011015 ja 28.1.2005 annettu laki sen muuttamisesta täältä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050046. Pikaisella vilkaisulla en löytänyt selkeää mainintaa ilmailuradioliikenteen yms. kuuntelun rangaistavuudesta vaikka se onkin säädetty "kielletyksi".

 

Onhan nykyisin jalankulkijoillakin heijastinpakko pimeällä (taajaman ulkopuolella?), mutta en ole tietoinen sen noudattamatta jättämisen rangaistavuudesta vaan käytännössä sitä pidetään ainoastaan moitittavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mutta sillä äijällä oli sellanen vanha radio missä oli kaks kajaria... mulla on melkein samanlaiset... ;D sitten joskus mun mutsi kerto että ne on joskus kauan sitte asunu siinä kentän lähellä niin silloinkin ne kuunteli niitä radiolla.... onko ne muuttunu ne taajuudet? ;D

 

Ilmailuradioliikennettä ei voi kuunnella "tavallisella" FM- eli ULA-radiolla, koska se ei kata ilmailuradioliikenteen käyttämää taajuusaluetta 108-136 MHz. Joskus ilmailuradioliikennettä saattaa kuitenkin kuulua "tavallisella" radiolla (taajuusalue 87-108 MHz) peilitaajuuden tms. häiriön vuoksi varsinkin lähellä lähetintä (eli käytännössä lennonjohtoa).

 

Lisäksi mainittakoon, että FM:llä ja AM:llä ei ole suoranaisesti tekemistä käytetyn taajuuden kanssa. Ellen ihan väärin muista, on ilmailuradioliikenne AM-moduloitua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuradioliikennettä ei voi kuunnella "tavallisella" FM- eli ULA-radiolla, koska se ei kata ilmailuradioliikenteen käyttämää taajuusaluetta 108-136 MHz. Joskus ilmailuradioliikennettä saattaa kuitenkin kuulua "tavallisella" radiolla (taajuusalue 87-108 MHz) peilitaajuuden tms. häiriön vuoksi varsinkin lähellä lähetintä (eli käytännössä lennonjohtoa).

 

Lisäksi mainittakoon, että FM:llä ja AM:llä ei ole suoranaisesti tekemistä käytetyn taajuuden kanssa. Ellen ihan väärin muista, on ilmailuradioliikenne AM-moduloitua.

Mutta ei se kyllä mikään sellanen radiopuhelin ollut mitä luulin että vain sellasella voi kuunnella sitä.. Se oli sellanen vanha "laatikko" missä oli kaks pyöreää kajaria, ja näytti kyllä vanhalta...

 

Meilläkin on muuten sellanen matkaradio mikä on ostettu kanarialta, ja luulen että siinä menee noi taajuudet noin ylös koska siinä on 9 "kanavaa" sillee että laittaa sen vaikka 1:lle niin se menee esim 87.0->101.0, sitte vaikka 3:lle niin menee 105.0-> jotain.. ;D pitääpä kokeilla... hittolainen se on matkalaukussa vielä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nykyisin jalankulkijoillakin heijastinpakko pimeällä (taajaman ulkopuolella?), mutta en ole tietoinen sen noudattamatta jättämisen rangaistavuudesta vaan käytännössä sitä pidetään ainoastaan moitittavana.

 

Sori Offtopic

 

Kuinka moni palstalaisista tietää että pyöräilykypäräpakko on kirjoitettu lakiin? Tosin käyttämättä jättäminen ei ole rangaistavaa.

 

Taidan lähteä rikkomaan lakia eli pyöräilemään töihin ilman pyöräilykypärää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen että siviililiikenne ei ole laitonta kuunnella? Koska ei kai tämä ole verrattavissa viranomaisten käyttämiin radioihin (paitis että nykyään on tullut virve, jota ei voi kuunnella noin vain taajuuksilla). Pystyyhän meinaan netissäkin kuuntelemaan niitä joitakin lentokenttiä jne.

 

EDIT: KÄYTTÄKÄÄ PYÖRÄILYKYPÄRÄÄ ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta tietämättömille tiedoksi että skannerittomat kaverit esim. allekirjoittanut voivat kuunnella dep/arr ATIS viestit kännykällä. esim. EFHK Arr 092773317 ja Dep 0982773376

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyyhän meinaan netissäkin kuuntelemaan niitä joitakin lentokenttiä jne.

 

Eivät taida suomalaisia kenttiä olla eli vallitseva lainsäädäntö eroaa suomalaisesta.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo linkki johtaa "vain" Viestintäviraston tiedotteeseen. Laki radiotaajuuksista ja telelaitteista löytyy täältä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011015 ja 28.1.2005 annettu laki sen muuttamisesta täältä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050046. Pikaisella vilkaisulla en löytänyt selkeää mainintaa ilmailuradioliikenteen yms. kuuntelun rangaistavuudesta vaikka se onkin säädetty "kielletyksi".

 

Onhan nykyisin jalankulkijoillakin heijastinpakko pimeällä (taajaman ulkopuolella?), mutta en ole tietoinen sen noudattamatta jättämisen rangaistavuudesta vaan käytännössä sitä pidetään ainoastaan moitittavana.

 

Myönnän, tajuan itse lakitekstistä yhtä paljon kuin sika satelliiteista, joten ehkäpä minä sitten väärässä olin. Mutta ainakin itse olen sellaisen käsityksen tuosta saanut, ettei noita taajuuksia saisi "tahallisesti" kuunnella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ennenvanhaan", kun haluttiin kuulla lentoliikennettä, otettiin vanha ulamatkaradio ja pieni ruuvimeisseli käsille ja alettiin vääntää sitä purkkia missä oli 4 pientä säätökondensaattoria samassa läpinäkyvässä kuoressa.

Jos sattui niin onnellisesti, että osui oikeaan konkkaan, saattoipa tulla lentsikat kuuluviinkin.

Modulaatiotapahan ei tietysti passaa tuollaiselle ULA-radiolle, mutta harvoin niitten ilmaisimet olivat niin skarppeja, etteikö jostakin ilmaisukäyrän luiskalta olisi AM:kin kuulunut.

Laskennallisestihan tuo kuuntelu oli mahdollista, jos vast.ottimen välitaajuus oli 10,7MHz ja oskillaattori vastaanotettavan taajuuden yläpuolella. Tässä tapauksessa piti vain yrittää vahvistaa noilla konkilla ns. peilitaajuutta, joka on radion osoittamasta taajuudesta kaksinkertaisen välitaajuuden päässä. Tässä tapauksessa yläpuolella.

Siis, jos halusi kuulla vaikka 118.000, niin lasketaan: 118,0-10,7=108,3 tämä on siisi tässä tapauksessa oskillaattorin taajuus. Tästä vielä vähennetään "normaali" 10,7 jolloin saadaan taajuus: 97,6MHz.

Tuolta kohtaa siis piti kuulua haluttu lennonjohto + koneet.

Hämmästyttävän usein lasku piti paikkansa. Koko taajuusaluetta alaspäin vetämällä sai sitten kuulumaan lisää mielenkiintoista. Tällöin ei enää asteikko pitänyt kutiansa, mutta kun itse tiesi minne oli viritellyt, ei se haitannut.

Jatkuvasti lähettävät asemat VOR, ATIS, ym olivat viritellessä suurena apuna.

Näin siis ennen. Nyt on helppoa, kun voi mennä skannerikauppaan satanen kourassa ja pyytää sellainen vekotin, jolla kuulee vaikkapa ym. liikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta tietämättömille tiedoksi että skannerittomat kaverit esim. allekirjoittanut voivat kuunnella dep/arr ATIS viestit kännykällä. esim. EFHK Arr 092773317 ja Dep 0982773376

 

Tähän spottailuun matkapuhelin/WAP on muuten varsin näppärä apuväline eli kännykkä osoitteeseen: wap.helsinki-vantaa.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tuli mieleeni tässä tätä threadia lukieassani (googletin taajuuksia), että jos otan kaverin mukaan vaikka Malmin breifingiin, ja hän kuulee siellä scannerista ilmailuradioliikeenettä, taikka sitten ihan lennolla, niin onko tuo sitten laitonta? Vai onko taas "urpoa" pissitty linssiin?  :-[

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään