Mikko Sokero

Gulfstreamin pimeänäkölaitteisto

13 viestiä aiheessa

"Luksussuihkari" Gulfstream 550:ssa on rullausta ja laskua helpottava pimenäkölaitteisto. Siitä lisätietoa ja mm. video www.gulfstream.com -sivuilla.

 

Onko missään muussa siviililentokoneessa vastaavaa laitetta? Saan ensi viikolla lisää tietoa G550:n ratkaisusta paikan päällä tehtaalla. Olisin vain taustatiedoksi kysellyt tällaisesta.

 

Sotakoneissa pimeänäkölaitteita on käytetty jo varsin pitkään, mutta siviilipeleissä en ole aiemmin missään vastaavaan törmännyt...

 

Kyselee epätietoinen MS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Luksussuihkari" Gulfstream 550:ssa on rullausta ja laskua helpottava pimenäkölaitteisto. Siitä lisätietoa ja mm. video www.gulfstream.com -sivuilla.

 

Onko missään muussa siviililentokoneessa vastaavaa laitetta? Saan ensi viikolla lisää tietoa G550:n ratkaisusta paikan päällä tehtaalla. Olisin vain taustatiedoksi kysellyt tällaisesta.

 

Sotakoneissa pimeänäkölaitteita on käytetty jo varsin pitkään, mutta siviilipeleissä en ole aiemmin missään vastaavaan törmännyt...

 

Tämä laite on nimeltään HUD. Niitä kyllä on monissa siviilikoneissa käytössä boeingista saabbiin ja embraeriin ja monissa muissa. Jopa MD80-koneissakin niitä on, eli ei mikään outo ilmiö.

 

http://www.airliners.net/open.file/643156/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/281739/M/

 

http://www.airliners.net/open.file/292376/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/333347/L/

 

Edit: Muutettu sanamuotoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Turhaa brassailua koko vekotin. Sanoisinko että "Akkojen vouhotusta" :P

 

Gulfstreamiin tyyliin kuuluu, että kaikki on maailman parasta ja hienointa. Tämän taustan kun muistaa, niin ymmärtää myös tällaisen "akkojen vouhotuksen". Sinällään video havainnollistaa aika hauskasti kuinka mukava on nähdä pimeässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Turhaa brassailua koko vekotin. Sanoisinko että "Akkojen vouhotusta" :P

 

Katselin tuolla nettisivulla videon jossa verrattiin lentämistä tuon vekottimen kanssa ja ilman sitä, ja ero oli huima. Pakkohan tuon on parantaa tuvallisuutta, kun näkymä parantuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turha väittää, että Gulfstream olisi ainoa kone/valmistaja, joissa infrapunanäkölaitteistoja käytettäisiin. Pitkä linkki:

 

http://www.aviationtoday.com/cgi/av/show_mag.cgi?pub=av&mon=0104&file=0104enhanced_vision.htm

 

Ja vielä lisähuomautuksena, että "non-HUD"-laitteiston saa näköjään helpommin sertifioitua ja halvemmalla. Jos infrapunakameran näyttö nimittäin lisätään tuohon HUDiin, siis Head-Up Displayhin, FAA:n sertifiointivaatimukset ovat huomattavasti tiukemmat. Olin lukevinani, että kojetauluun asennettava vastaava infrapunanäyttö kiinnostaisi jopa pienempien Cessnojen omistajia, ja STC-hyväksyntä olisi jo useisiin eri konetyyppeihin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin, en kovin häävisti tunne tuota Gulfstreamin EVS:ää, elikkä Enhanced Vision Systemiä, mutta ymmärtääkseni kyse ei ole pelkästään HUD:n ja pimeänäkölaitteiston yhdistelmästä, vaan ideana on "nähdä" huonossa näkyvyydessä, kuten sumussa jne. Isot pojat vaan on minulle siitä kertoneet, siksi en halua tarkemmin tässä kommentoida sen toimintaperiaatteita yms.

HUD (Head Up Display) tai HGS (Head Up Guidance System) löytyy sen sijaan monista liikennekoneista ja Suomessakin käytössä olevista bisnesjeteistä ainakin Challenger 604:stä sekä Dassaultin Falcon 900EX:stä sekä 2000-sarjan koneista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin, en kovin häävisti tunne tuota Gulfstreamin EVS:ää, elikkä Enhanced Vision Systemiä, mutta ymmärtääkseni kyse ei ole pelkästään HUD:n ja pimeänäkölaitteiston yhdistelmästä, vaan ideana on "nähdä" huonossa näkyvyydessä, kuten sumussa jne. Isot pojat vaan on minulle siitä kertoneet, siksi en halua tarkemmin tässä kommentoida sen toimintaperiaatteita yms.

Ensi viikon jälkeen tulee raporttia. Tehdasvierailuni Gulfstreamille on ensi viikon lopulla ja mm. tämän järjestelmän tulen näkemään (ilman yöolosuhteita :-)) aivan käytännössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Turhaa brassailua koko vekotin. Sanoisinko että "Akkojen vouhotusta" :P

 

Jos EVS:llä saadaan luvallisesti lentää pienemmillä minimeillä niin kyseessä ei todellakaan oo mitään vouhotusta :)

Ja firma joka laitteen toimittaa on muistaakseni Kolsmann, Israelista.

Gulfstream:hän osti IAI:n liikesuihkarit (Astra/Westwind) tuossa pari vuotta sitten.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos EVS:llä saadaan luvallisesti lentää pienemmillä minimeillä niin kyseessä ei todellakaan oo mitään vouhotusta :)

 

Ei todellakaan. Ymmärtääkseni päästään CAT II minimeihin CAT I kentillä. Tämä tietysti edellyttää paitsi laitteen hyväksyntää, niin myöskin operatiivista hyväksyntää asianmukaisin koulutuksin. Ainoa tuntemani suomalainen Gulfstream-pilotti on juuri nyt Savannahissa simulaattorissa, joten en viitsi soittaa ja kysyä ensikäden tietoja laitteesta, mutta pitääpä kysäistä ns paremmalla ajalla.

 

Edit: huomasin, että tuossa edellä arveltiin Kollsmanin olevan israelilainen firma, mutta kyllä se mielestäni on ihan USA:lainen, vanha avioniikka yms valmistaja. Perinteisissä korkeusmittareissa löytyvä ilmanpaineasetuksen näyttö tunnetaan nimellä "Kollsman-window".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei todellakaan. Ymmärtääkseni päästään CAT II minimeihin CAT I kentillä. Tämä tietysti edellyttää paitsi laitteen hyväksyntää, niin myöskin operatiivista hyväksyntää asianmukaisin koulutuksin. Ainoa tuntemani suomalainen Gulfstream-pilotti on juuri nyt Savannahissa simulaattorissa, joten en viitsi soittaa ja kysyä ensikäden tietoja laitteesta, mutta pitääpä kysäistä ns paremmalla ajalla.

Samassa simussa pääsen piipahtamaan ensi viikolla... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jos tuota Aviation Todayn juttua luki, ja käytti vähän googlea, niin asiallahan on useita valmistajia, koska näille laitteille löytynee tulevaisuudessa kovasti kysyntää. Sekä head up displaylle että head down displaylle.

 

Kollsman Inc, Merrimac, N.Y. (Gulfstreamin toimittaja)

CMC Electronics, Montreal/Ottawa (Bombardierin toimittaja)

Max-Viz Inc, Portland, Oregon

Kollsman/Honeywell yhdessä, FedExin toimittaja

Thales Avionics/CMC yhdessä, Bombardierin BEVS:n toimittaja

 

Ihan vastaavia videoclippejä ja teknistä tietoa siis löytyy myös CMC:n sivuilta:

 

http://www.cmcelectronics.ca/En/Prodserv/Commav/commav_evs_overview_en.html

 

Lisäksi CMC näyttää ehdottavan myös millimetriaaltotutkakuvan mukaanottoa, koska tietyissä sade- yms. olosuhteissa infrapunakamera ei sekään toimi riittävän hyvin.

 

CMC mainostaa muuten, että heidän elektroniikkaansa käyttää myös Finnair.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään