Guest pilot22

Pro controller netissä?

21 viestiä aiheessa

Onko toi pro controller välttämätön netissä lennettäessä?

Jos on vaan yksi monitori, niin saako sen jotenkin laitettua FS9:n paneeleiden päälle, tai sillai....

 

Toinen kysymys (ja itse asiassa vielä kolmaskin... ;D)

- Kuinka PRO pitää olla, ennen kuin menee kokeilemaan lentoa tuonne VATSIMIIN...? ???

ja sitten=>

- Onko tuolla vatsimissä sellaisia servereitä, joissa voi lentää vaan vaikka cessnalla ja kattella maisemia tai harjoitella noita liikennekuvioita/ ATC:n kanssa keskustelua, vai pitäkö aina lentää jokin reitti...??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No melkein pakko siellä on lentää reitti, mutta alottelija kun oot (niinkun minä ;D) niin kannattaa tehdä laskukierroksia eli kirjoitat sinne kun näpyttelet sitä reittiä ja haluat tehdä laskukierroksia niin kirjoitat sinne TGL. Ei todellakaan tarvitse olla Pro jos haluaa lentämään ;)

Korjatkaa kokeneemmat jos oon jossain kirjottanut jotain jota ei mene niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No melkein pakko siellä on lentää reitti, mutta alottelija kun oot (niinkun minä ;D) niin kannattaa tehdä laskukierroksia eli kirjoitat sinne kun näpyttelet sitä reittiä ja haluat tehdä laskukierroksia niin kirjoitat sinne TGL. Ei todellakaan tarvitse olla Pro jos haluaa lentämään ;)

Korjatkaa kokeneemmat jos oon jossain kirjottanut jotain jota ei mene niin.

 

Lisäksi pro on auttamottamasti vanhentunut softa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Pro Controller oli lennonjohdon käyttämä ohjelmisto aiemmin. Nyttemmin sen on korvannut ASRC. Kumpaakaan noista ei tarvita, jos olet pilottina (Et ATC:nä) liikenteessä.

 

Jonkinlaiset perustaidot koneella lentämisestä, radiofraseologiasta ja lentosuunnistuksesta tulee olla hallussa, ennen kuin tulee online. Sitä varten löytyy useampiakin oppaita mm. tuolla: http://vacc-fin.net

 

Ja muistathan , että VATSIM ei ole ainut verkko, vaikka VACC-fin niin antaisikin ymmärtää. Löytyy myös FPI (http://www.flightproject.de), jonka ohjelmisto on teknisesti ylivoimainen VATSIMiin verrattuna tällä hetkellä.

 

Arttu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIM-lentäjältä ei ihmeitä odoteta. Tänäänkin tuli vastaan monenlaista kulkijaa toimiessani Tampereen alueessa. Eräs ei saanut mitään selvää puheestani, eikä osannut asettaa painetta millibaareina (jouduin tekemään pienen laskutoimituksen ja annoin sitten elohopeatuumina). Toisella ei ollut karttoja. Yksi aloitteleva johtajakin kaipasi siinä apua. Kaikkia autoin parhaimpani mukaan, vaikka kukaan edellä mainituista ei VATSIM-professionaaliksi vielä ollutkaan mielestäni tullut. Ja eivätköhän tätä samaa hommaa suunnilleen kaikki muutkin johtajat yritä tehdä.

 

Pro Controller on jo niin vanhentunut, ettei sillä ole päässyt edes kirjautumaan verkkoon maaliskuun alusta lähtien. Aiemminhan se oli yleisesti käytössä ollut lennonjohto-ohjelma, jota lentäjät eivät tarvinneet. Nykyään tämän ohjelman on korvannut ASRC. Lentäjien asiakasohjelma on nimeltään SquawkBox. Sen voi ladata useastakin paikasta, VACC Finlandin sivuilla on suomenkieliset asennusohjeet.

 

Ensimmäiseksi lennoksi suosittelisin kaikessa yksinkertaisuudessaan laskukierrosta. Tuomas Kuosmanen on tehnyt aiheesta erinomaisen suomenkielisen tutoriaalin. Siitä voikin sitten jatkaa näkölentosäännöin upeita suomalaisia maisemia ihastellen lähialueen ulkopuolella. Suosittelemani "urakehitys" jatkuu tästä mittarilennon puolelle, ensin hieman hitaammilla koneilla ja lopulta jeteillä. Vaikka taito jo riittäisikin isoihin koneisiin, ei kokemus välttämättä ole samalla tasolla. Kaiken tarvittavan toiminnan sulauttaminen tiettyyn aikaan vaatii harjoitusta, eikä siinä kannata asettaa vaatimuksia liian korkealle.

 

 

 

 

Arttu, suomen kielessä ei löydetä mitään, ellei jotain todellakin ole etsimällä etsitty (toisin kuin tällä kertaa). Toivottavasti kukaan ei siis löydä FPI:tä. :P Perusteluja on aiemmissa keskusteluissa tällä verkkolentofoorumilla, eivätkä muutkaan keskustelupalstat ole riitelyltä säästyneet.. Pidetäänhän kuitenkin tämä viestiketju siististi alkuperäisessä aiheessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hyvä, älä ole turhan vaatimaton. se on ollut suureksi avuksi monelle, myös allekirjoittaneelle jossain määrin :D

Lisäksi Tuomas on tehnyt paljon auttaakseen uusia simupilotteja pääsemään lentämään realistisemmalla tasolla.

 

http://tigert.gimp.org/aviation/vatsim/docs/esimerkki-rullausohjeet.html

http://tigert.gimp.org/aviation/vatsim/docs/esimerkki-laskukierros.htm

 

 

Mutta niin siis: Tuolla: http://www.arttula.com löytyy siis jonkinlainen alkeisopas lentosuunnistukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitenkä toi paine millibaareina laitetaan :-[ :-[ :-[....

Saatta olla, että olen sen joskus tehnyt, mutta jos voit selvittää sen niin se olisi mukavaa..... ;D!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nykyään käytetään millibaarien sijasta hehtopascaleja, jotka voi asettaa korkeusmittarissa sijaitsevasta nupista, mutta esim bussissa se on FCUn vieressä

 

Enpä oikein usko että millibaarit olisivat kokonaan käytöstä poistuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis täh ?? :o

 

Nyt putosin... Enkö siis saa mainita pyhän VATSIMin lisäksi mahdollisia ja jopa parempia vaihtoehtoja ? >:( ::) Viime aikoina IVAO (http://www.ivao.org) on ollut selkeästi vilkkain verkko. FPI taasen teknisesti helpoin ja paras. Mikä siis VATSIMista tekee parhaan ? Tokihan näistä asioista saa täällä puhua ja kertoa aloittelijoille.

Ja kun aloittelija on, suosittelen lämpimästi juuri FPI-verkkoa, jonka ohjelmien virittelyssä ei niin paljoa tarvita, vaan voi keskittyä olennaiseen, eli lentämiseen.

 

Ja en myöskään ymmärrä tuota ensimmäistä lausettasi. Voisitko ystävällisesti hieman valottaa ?

 

Arttu

 

 

Arttu, suomen kielessä ei löydetä mitään, ellei jotain todellakin ole etsimällä etsitty (toisin kuin tällä kertaa). Toivottavasti kukaan ei siis löydä FPI:tä. :P Perusteluja on aiemmissa keskusteluissa tällä verkkolentofoorumilla, eivätkä muutkaan keskustelupalstat ole riitelyltä säästyneet.. Pidetäänhän kuitenkin tämä viestiketju siististi alkuperäisessä aiheessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä oikein usko että millibaarit olisivat kokonaan käytöstä poistuneet.

 

Millibaari ja HehtoPascal ovat samansuuruiset yksiköt, eli 1013 mbar = 1013 hPa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arttu se vaan karkaa aiheesta. Aiheena oli VATSIM. Nyt sitten ilmeisesti FPI ja IVAO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi :-[ Olen kauhean pahoillani :-[ ::) ::)

 

Virtuaaliverkko VATSIM, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon Sinun nimesi. Tulkoon Sinun valtakuntasi... jaadi jaadi jaa... Toivottavasti sieluni on nyt pelastettu.

 

Joopa joo, hohhoijaa ::) ::)

 

Ja kiitos privaviestistäsi, jossa oioit ystävällisesti huonoa suomenkieltäni. Yritän jatkossa parantaa kielioppiani.

 

Mutta vakavasti puhuen VATSIM ei ole kovin aloittelijaystävällinen verkko. Tuossa alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin, kuinka Pro pitää olla, että uskaltautuisi VATSIMiin. IVAO ja FPI eivät ylikorosta realismia, kuten VATSIMin puolella tavataan tehdä. Toki realismiin pyritään, joten aiemmin mainitsemani radiofraseologian hallitseminen ja muutamat perusmenetelmät kannattaa hallita.

 

FPI-verkon tekninen edistyneisyys ei ole tunneasia, vaan ihan todellisuutta. Muu liikenne käyttäytyy todella sulavasti, ja koko ohjelman käynnistäminen on huomattavasti helpompaa. Näistä syistä suosittelen kaikille uusille ainakin alkuun FPI-verkkoa. Myöhemmin sitten voi siirtyä vaikka VATSIMiin.

 

Arttu

 

Arttu, tuon keksimäni aasinsillan puiminen ei kuulu tänne, joten selitin sen yksityisviestillä. Ja taasko ollaan muodostamassa tätä samaa sotaa. Ja puhu siitä parhaudesta edelleenkin omana mielipiteenäsi, ettet vain vahingossakaan tekisi tunteistasi tiedettä. Tämän viestiketjun alkuperäinen aihe myöskin koski nimenomaan VATSIM-verkkoa, eikä FPI:tä. Nyt karkoitit tätä ketjua vielä lisää aiheesta mainitsemalla IVAO:nkin.

 

Saa kertoa aloittelijoille, minun puolestani vaikka muillekin. Mutta älä tee sitä väärässä paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä threadissa ei jatkossa väitellä eri verkkolento-organisaatioiden paremmuuksista. Poistan kaikki alkuperäisen aiheen ulkopuolella olevat kirjoitukset.

Auttakaa viestiketjun aloittajaa konkreettisemmin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kuinka monta ohjelmaa mulla pitää olla....?

Tossa manuaalissa niitä on monia, mutta eikö pelkkä normaali Squawk Box riitä? Vai pitääkö mulla olla toi host juttu ja muut.... ??? ??? ???!

 

APUA!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin, ja sitten kun vastaatte niin koitaa nyt laitaa siihen edes joku sana tekstiä mukaan, pelkkä linkin mäiskääminen ei ole kivaa.

 

Asiaan, Täytyy olla sekä Swuowk Box että host ohjelmat, se skuokkiboksi avautuu siihen host ikkunaan. Noilla hoidetaan liikenne serverille, muistaakseni fs2004 vaatii vielä jonkun "relax" palikan sinne väliin toimiakseen. Puhe hoidetaan omalla ohjelmallaan ja lennonjohtajat käyttävät omia ohjelmiaan. Pro controller ei ole lentäjän ohjelma. Tänään se ei ole kenenkään käytössä vaan on siirrytty uudempaan palikkaan. Jaa, mikä se alkuperäinen kysymys oli ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko toi pro controller välttämätön netissä lennettäessä?

Jos on vaan yksi monitori, niin saako sen jotenkin laitettua FS9:n paneeleiden päälle, tai sillai....

Kuten tuossa sanoin, sitä ei käytetä enää.

Toinen kysymys (ja itse asiassa vielä kolmaskin... ;D)

- Kuinka PRO pitää olla, ennen kuin menee kokeilemaan lentoa tuonne VATSIMIIN...? ???

Ei lainkaan pro, kukaan meistä ei ole pro, vaikka jotkut niin luulevatkin. Mutta, opettele lentämään sillä koneella millä nyt sitten lennätkin, ei tarvitse sitten online lennolla enää etsiä koneen namiskoja.

ja sitten=>

- Onko tuolla vatsimissä sellaisia servereitä, joissa voi lentää vaan vaikka cessnalla ja kattella maisemia tai harjoitella noita liikennekuvioita/ ATC:n kanssa keskustelua, vai pitäkö aina lentää jokin reitti...??

 

Se on ihan sama millä lennät, oikeastikin ilmassa on kaikenlaista kalustoa, kesnasta jumboon.

 

Arttu please !

 

Palauta nyt ihmeessä se verkkolento-opas sivuillesi. Olkoonkin ettei Vattsimmiä enää tueta, ja olkoon vaikka kuinka vanha. Se on jokatapauksessa AINOA suomenkielinen aloittelijoille suunnattu nettilento-opas.

Jos nyt kuitenkaan et katso asialliseksi palauttaa sitä käytöön, niin on todettava, että ymmärän kantasi. Alkaahan tämä kypsyttämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh... FPI:ssä riittää, että asennat vain yhden ohjelman... ::) ::)

 

Arttu

 

Siis kuinka monta ohjelmaa mulla pitää olla....?

Tossa manuaalissa niitä on monia, mutta eikö pelkkä normaali Squawk Box riitä? Vai pitääkö mulla olla toi host juttu ja muut.... ??? ??? ???!

 

APUA!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh... FPI:ssä riittää, että asennat vain yhden ohjelman... ::) ::)

Jeps, puhuttiin VATSIM:sta.

 

 

Ilja: Jos irkkaat, tulepas IRCNetiin kanavalle #vatsim.fi. Siellä autetaan ihan kädestä pitäen alusta asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään