Ari Viitajylhä

XP ei hyväksy lisämuistia

20 viestiä aiheessa

Kone kyllä hyväksyy lisä muistin mutta XP ei.käynnistettäessä kone ajaa scandiskin, yrittää nousta yläs ja sammuu, aina vaan uudestaan.Ei käynnisty edes turvallisessa moodissa.Olen vaihtanut pankkien järjestystäkin kaikilla eri variaatioilla mutta ei. Jos jollakin on ollut vastaavaa tai muuten tietää ratkaisun niin hyvät neuvot ovat nyt tarpeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SDRAM.Aluksi oli 256:n kampa.Lisäsin 512 ja ei toimi.Nyt on se uusi 512:n kampa ja se toimii.Ei hyväksy kahta kampaa jostakin syystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En oo koskaan kuullut kenenkään yrittävän laittaa 256 ja 512 rinnakkain. Jos tommonen yhdistelmä ei vaan toimi. En minä tiedä ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En oo koskaan kuullut kenenkään yrittävän laittaa 256 ja 512 rinnakkain. Jos tommonen yhdistelmä ei vaan toimi. En minä tiedä ???

Mulla oli vanhassa koneessa 256 ja 512 rinnakkain XP:ssä. Ja ihan hyvin se toimi, mutta alussa oli muistaakseni jotakin hässäkkää. Korjaantui itestään loppujenlopuksi. Kaverilla on myös samalla tavalla ja hyvin toimii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä emo sinullä on? voisko olla että se ei tukee sinun muistita siis yhtä aika?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä normaalisti toimii, mutta aina joskus (yllättävän usein) näkee että kaksi eri aikaan hankittua muistia ei vaan toimi yhdessä. Tietty jos on merkkikone, niin niissä saattaa olla joskus outojakin rajoituksia muistiyhdistelmiin.

XP:llä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Muistinkäsittely ei varmasti onnistu paremmin toisella käyttiksellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Shuttle AK12A, 3 pankkia (kussakin paikka max. 512 kammalle) ja manuaaleissa lukee jotta niihin voi laittaa minkä kokoisen kamman tahansa.Kone kyllä tajuaa hyvin muistin.Se ettei käyttiksellä ole merkitystä niin epäilen kyllä vähän nimittäin 98 ei tajua 512 yli menevästä muistista mitään (tai jos tajuaakin niin sekoilee pahasti).Eräs alan ammattilainen epäili nimenomaan XP:tä. Olen kyllä itsekkin alan ammattilaisia, mutta kun ei ole kokemusta XP:stä, vain 2 tonniseen asti, niin en voi ruveta inttämään asiasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin eri ikäisissä käyttiksissä on eri kokoiset maksimit, mutta XP:n maksimi ei tuossa vielä ole lähelläkään. Muistiongelmat eivät tule käyttöjärjestelmästä, vaan muisteista, emolevystä ja BIOSista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko kokeillut muisteja eri paikkoihin? Itsellä muistin lisäys ei toiminut ennen kuin laitoin paikkaan 1 isomman muitin ja paikkaan 2 pienemmän.

-Tero-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen aika usein törmännyt vanhoilla koneilla vastaaviin ongelmiin, 2 erilaista kampaa jotka molemmat toimii yksinään hyvin, mutta yhdessä ei.

Vaihtoehtoja? Helpointa on unohtaa vanha 256 kampa ja tyytyä 512 muistiin. Jos haluat enemmän muistia osta toinen samanlainen 512 kampa.

Jos on haluja kikkailla, päivitä bios, päivitä emolevyn piirisarjan ajurit(VIA 4 in 1?). Ja ensimmäiseksi pitää laittaa hitaampi muistikampa(koko ei ratkaise). Ja saattaa tosiaan olla, ettei saa yhdessä toimimaan millään kikkailuilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ensimmäiseksi pitää laittaa hitaampi muistikampa

Olen myös alan ammattilainen, mutta enpä minäkään oikein keksi enää muita neuvoja, kuin mitä on jo annettu. Yksi asia tosin tuli mieleen tuosta Karin yllä olevasta kommentista. Et kai yritä laittaa vanhaan koneeseen liian nopeaa uutta muistia? Esim. 400 Mhz muisti ei toimi kuin sitä tukevissa emoissa.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo emohan käyttää vanhaa PC133 tai PC100 muistia,kumpikin käy.Katselin Shuttlen sivuilta,mutta ei sieltä löytynyt mitään sopimatonta muistiyhdistelmää.Lisäksi kyseiset muistit ovat samoissa hinnoissa nykyisten kanssa,joten en satsaisi siihen kovin paljoa.Tosiasia on vanha mikä vanha.Biospäivityksistäkään en löytänyt mitään apua.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

KAIKKI päivitykset on tehty koneelle.Elikkä tyydyn tähän 512 muistiin sillä simu ja muutkin softat toimii todella hyvin.Nyt on vaan 256:n kampa ylimääräisenä, voisi vaikka myydä sen joka sitä tarvitsee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen myös alan ammattilainen, mutta enpä minäkään oikein keksi enää muita neuvoja, kuin mitä on jo annettu. Yksi asia tosin tuli mieleen tuosta Karin yllä olevasta kommentista. Et kai yritä laittaa vanhaan koneeseen liian nopeaa uutta muistia? Esim. 400 Mhz muisti ei toimi kuin sitä tukevissa emoissa.

- Ville -

Kyllä sen muistin pitäisi toimia, mutta ei vaan tuolla 400MHz nopeudella. Itsellänikin on muistaakseni 266MHz väylässä kaksi 256MB kampaa, toinen 266MHz ja toinen 400MHz. Nopeus on luonnollisesti 266MHz molemmissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistin nopeudella en tarkoittanut kellotaajuutta vaan CAS-latency yms. muistiasetuksia.... ellei muistiasetuksia ole käsin viritelty, emo asettaa nämä ensimmäisessä paikassa olevan muistin mukaan. Jos nopein muisti on ekassa paikassa, asetukset ovat liian tiukat muille kammoille.

EDIT// Ja se kellotaajuudeltaan pienempi muistipalikka saattaa hyvinkin olla CL2.0(CAS-latency), kun taas isompaan kellotaajuuteen pystyvä voipi olla esim. CL3.0

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä palatakseni itse asiaan.Tuo Shuttlen emo käyttää PC-100 ja PC133 SDRAM muistia joka on aivan eri asia kuin DDR-muisti.Palikat ovat fyysisestikkin erilaisia,ja on käytettävä törkeää lievenpää väkivaltaa jos aiotaan saada 400 DDR-palikka tuohon lankkuun.Itse sekottelin aikanaan 133 ja 100 palikoita eikä sattunut olemaan vaikeuksia.Joskus oli sellainen ongelma näissä emoissa,että pankkien (Bank)lukumäärä rajoitti yhdistelmiä.Eli kolme muistipaikkaa,mutta ei voinut käyttää kuin kahta,sillä molemmat olivat kaksipuoleisia(yht.4 pankkia) ja tämä oli emon maksimi.Jos käytti esim kahta yksipuoleista ja yhden kaksipuoleisen niin saatiin kolmas paikka täyteen.Se on sitten vielä lisävaikeus ,että muistikamman ulkonäkö ei välttämättä kerro onko se sähköisesti yksi vai kaksipuolinen.Ei se homma silloinkaan yksinkertaista ollut,saati nykyään kun tuntuu joka emo vaativan omat muistinsa.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli vanhassa koneessa 256 ja 512 rinnakkain XP:ssä.

Mulla on edelleen.. ja hyvin toimii... :D Koititko ottaa pienempää kampaa pois? vai eikö se isompi toimi sitten?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään